AnonymBruker Skrevet 11. august #41 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Selvfølgelig er det greit. Samlivsbrudd er sykt belastende. Det skaper både sorg og depresjon. Noen ganger klarer man knapt å fungere, på samme måte som ved dødsfall i nær familie. Alle reagerer forskjellig, og en sykemelding pga sorg kan spare deg for utbrenthet og uføretrygd senere. Utover det er det legen som sykemelder, og om legen finner sykemelding rettferdiggjort så bør andre slutte å tenke så mye ukvalifisert rundt det. Aksepter det. Anonymkode: d34e3...7fa 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #42 Skrevet 11. august Er det bedre at man sitter på jobb og griner? At man sitter der og er apatisk? Er det bedre at man er på jobb og utfører oppgavene sine med valium? Anonymkode: 9cef2...486 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #43 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Du vet ikke hele historien bak bruddet! Da jeg gikk fra eksen så var det veldig få som visste han var sykelig sjalu og voldelig, fasade big time og han nekta meg å snakke med folk. Så du aner ikke hva som ligger bak. Anonymkode: fb10c...228 5 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #44 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har heller aldri hørt om dette fenomenet. Man går på jobb. Anonymkode: 6bfd3...67f " man" er det mest fordømmende uttrykket jeg vet om ! Vi har alle vår historie og et brudd kan man bli sjuk av . Ingen blir sykemeldt fordi de har et brudd gående men fordi bruddet gjør noe med helsa deres. Anonymkode: fb10c...228 5 1
Duraton Skrevet 11. august #45 Skrevet 11. august Hvis politkerne kan sykemelde seg fordi dem har blitt tatt med buksen på knærne, så burde vel kjærlighetssorg være godkjent. 6
AnonymBruker Skrevet 11. august #46 Skrevet 11. august Min eks var langt nede psykisk etter vår skilsmisse, han sa selv at alt var svart, og det er klart at han var sykmeldt en periode da . Jeg derimot jobbet hele tiden og synes det var bedre å holde seg i gang , folk er forskjellige! Og mange sier at et samlivsbrudd kan være verre enn et dødsfall. Anonymkode: b2556...eda 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #47 Skrevet 11. august Kom meg ut av et voldelig ekteskap for mange år siden. Hadde et lite barn. Skaffet meg bolig, flyttet, var stadig utsatt for drapstrusler, forfølgelse og et tilfelle av vold i tiden etterpå. Dette pågikk et par år etter jeg dro. Var ikke noe borte fra jobb. Det var mitt fristed, der jeg kunne tenke på andre ting, og være trygg. God arbeidsgiver som lot meg ta nødvendige tlf i arbeidstiden og en del private møter. Fikk også beskjed om å jobbe i det tempoet jeg klarte, og ble veldig passet på. Men hadde ingen problemer med å få unna arbeidsoppgaver. Det var div som gjorde at arbeidsgiver visste om litt av det som skjedde, bl.a at han dukket opp på jobb og lagde bråk. Det politianmeldte arbeidsgiver. Tror jeg hadde blitt sprø uten jobben min den perioden. Man har så godt av å konsentrere seg om andre ting. Anonymkode: 7a50e...756 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #48 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kom meg ut av et voldelig ekteskap for mange år siden. Hadde et lite barn. Skaffet meg bolig, flyttet, var stadig utsatt for drapstrusler, forfølgelse og et tilfelle av vold i tiden etterpå. Dette pågikk et par år etter jeg dro. Var ikke noe borte fra jobb. Det var mitt fristed, der jeg kunne tenke på andre ting, og være trygg. God arbeidsgiver som lot meg ta nødvendige tlf i arbeidstiden og en del private møter. Fikk også beskjed om å jobbe i det tempoet jeg klarte, og ble veldig passet på. Men hadde ingen problemer med å få unna arbeidsoppgaver. Det var div som gjorde at arbeidsgiver visste om litt av det som skjedde, bl.a at han dukket opp på jobb og lagde bråk. Det politianmeldte arbeidsgiver. Tror jeg hadde blitt sprø uten jobben min den perioden. Man har så godt av å konsentrere seg om andre ting. Anonymkode: 7a50e...756 Slutt med det " man har godt av..." ! Folk er ulike og det er ikke alle som har en jobb som tar vare på en og føles bra å komme tilbake til. Kanskje er jobben en omsorgsjobb og det kan være tøft når man egentlig kun bør drive selvomsorg. Jeg var så frustrert etter et dødsfall, eldre person men et uventa dødsfall, at jeg kasta ting veggemellom da jeg prøvde meg i jobb for tidlig. Så jeg gikk rett i et års sykemelding før jeg greide å jobbe igjen. Så slutt og døm andre, du vet ikke halvparten om deres liv!! Anonymkode: fb10c...228 7 3
Grüner Skrevet 11. august #49 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Les dette: https://www.seher.no/kjendis/det-har-vaert-et-toft-ar/83403115
Brunello Skrevet 11. august #50 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 1. Hvorfor skal "hvermansen" mene noe om en situasjon de ikke kjenner detaljene i, når en lege har vurdert sykemelding som nødvendig? 2. Tenker du at alle mennesker er helt like, og takler alle situasjoner likt? Anonymkode: cb90e...f0e Legene står maktesløse og ser på. Mange av de er svært kritiske til hvordan det er blitt. Folk må føle hva de vil, men vi andre skal ikke måtte betale for det. Bor du i en del andre land får man sparket om man er sykmeldt noe særlig mer enn noen uker. Det er ikke bra, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre må det skjerpes inn på hva folk blir sykmeldt for. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #51 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kjenner til sammen 3 tilfeller av samlivsbrudd på jobben min og alle tre langtids sykemeldte seg. Siste røpte i tillegg både før og etter bruddet at det var et fint brudd der begge var enige og godt samarbeid. Så stusset litt på den.. Men er vel sannsynlig at det likevel er ting vi ikke vet. Anonymkode: 7fba5...c51 Har dere en kjedelig jobb? Anonymkode: cf3d5...99c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #52 Skrevet 11. august Brunello skrev (Akkurat nå): Legene står maktesløse og ser på. Mange av de er svært kritiske til hvordan det er blitt. Folk må føle hva de vil, men vi andre skal ikke måtte betale for det. Bor du i en del andre land får man sparket om man er sykmeldt noe særlig mer enn noen uker. Det er ikke bra, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre må det skjerpes inn på hva folk blir sykmeldt for. Pass deg så du ikke møter deg selv i døra for det kan fort bli DU som går på en smell! Anonymkode: fb10c...228 2
Brunello Skrevet 11. august #53 Skrevet 11. august (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det bedre at man sitter på jobb og griner? At man sitter der og er apatisk? Er det bedre at man er på jobb og utfører oppgavene sine med valium? Anonymkode: 9cef2...486 Man kan ta permisjon uten lønn eller ferie. Endret 11. august av Brunello
Brunello Skrevet 11. august #54 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pass deg så du ikke møter deg selv i døra for det kan fort bli DU som går på en smell! Anonymkode: fb10c...228 Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke ville blitt sykmeldt ved samlivsbrudd eller dødsfall hos eldre slektninger. 2
NiceOrNothing Skrevet 11. august #55 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk pleier ikke å annonsere for kolleger at eksen var voldelig, utnyttet de økonomiske, var utro etc. En kollega her skilte seg fra mannen, var sykemeldt. Mange år etterpå fikk jeg vite at eksen hennes hadde forgrepet seg på datteren deres Anonymkode: c16f9...b6f Nemlig . Man vet ikke hva som ligger bak en sånn sykemelding . Å ofte får man ikke vite det heller . Å man har heller ingenting med det. Dette er en sak mellom lege og pasient . 5
Menchit Skrevet 11. august #56 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er meningen vi skal være utrustet til å takle at livet skjer uten å belaste arbeidsgiver og velferdssystemet med trøbbel på privaten. Gå på jobb, så får du noe annet å tenke på den stunda i alle fall. Anonymkode: 01696...0dd Vi er overhodet ikke naturlig rustet for det livet de fleste av oss lever i dag. Tvert i mot Brunello skrev (1 minutt siden): Legene står maktesløse og ser på. Mange av de er svært kritiske til hvordan det er blitt. Folk må føle hva de vil, men vi andre skal ikke måtte betale for det. Bor du i en del andre land får man sparket om man er sykmeldt noe særlig mer enn noen uker. Det er ikke bra, men skal vi opprettholde de gode ordningene våre må det skjerpes inn på hva folk blir sykmeldt for. Folk skal sykemeldes dersom de ikke har arbeidsevne grunnet sykdom. Depresjon, angst, ptsd er sykdommer mange har, samtidig som de jobber 100 %. En livskrise kan utløse forverring i symptomer slik at sykemelding i en periode er nødvendig. Men også viktig at det ikke blir for lenge, det kan re tungt å komme tilbake isåfall. 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #57 Skrevet 11. august Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke ville blitt sykmeldt ved samlivsbrudd eller dødsfall hos eldre slektninger. DET kan du ikke! For de fleste kommer slik helt uventa og også reaksjonene kommer helt uforberedt. Så du er ikke mer overmenneske du enn oss andre serru. Anonymkode: fb10c...228 3
Brunello Skrevet 11. august #58 Skrevet 11. august Duraton skrev (14 minutter siden): Hvis politkerne kan sykemelde seg fordi dem har blitt tatt med buksen på knærne, så burde vel kjærlighetssorg være godkjent. Skulle likt å se folk flest få et par hundre avisoppslag, innslag på tv og grov hets på nettet uten å bli påvirket av det. Men enig i at det skjer litt for ofte.
AnonymBruker Skrevet 11. august #59 Skrevet 11. august Av egen erfaring kan man bli veldig syk av samlivsbrudd å langvarig pysisk stress. Det tok 1-1,5 år før jeg ble frisk etter mitt tøffe brudd. Imunforsvaret ble svekket + jeg verket i alle ledd å hadde null energi i perioder. Tenk dere om før dere dømmer andre mennesker! Anonymkode: 1ede1...467 5 2 1
Frøkenfryden Skrevet 11. august #60 Skrevet 11. august Jeg vet ikke hva jeg skal tenke..og om jeg skal mene og dømme.. Jeg har en samboer, ingen barn. Ingen annen nær familie bortsett fra aldrende foreldre langt unna. Har fysisk sykdom som er krevende allerede i full jobb. Jeg må vedgå at jeg tror jeg ville fått det enormt vanskelig en periode. Følt meg svært alene. Og tror jeg ville strevd mye med psykologjobben der man jo må bruke seg selv og sin emosjonalitet for å fungere helt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå