Gå til innhold

Er det virkelig innafor at voksne mennesker blir langtidssykemeldt på grunn av samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høh, jeg har en vinner: Kjenner til et tilfelle hvor en kar gikk sykemeldt i måneder for at hans voksne datter midt i 20-årene sto i en barnefordelingssak. Det er 25 år siden da, så forhåpentligvis hadde det ikke gått i dag. 

Anonymkode: 58114...41e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man reagerer jo forskjellig, så om det er innafor blir jo en individuell vurdering. Jeg opplevde å bli så psykisk belastet (ikke av samlivsbrudd, men et annet traume) at kroppen sluttet å ta til seg næring. Jeg hadde i aller høysete grad hatt behov for sykemelding. mens andre i samme situasjon tar det på strak arm.

Anonymkode: f2b67...82d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner til sykemeldte seg ikke da kona gikk, han tok derimot selvmord.

Tenker grunn til sykemelding er mellom pasient, lege og Nav. Synes ikke kollegaer eller bekjente skal drive å gjette og synse om den sykemeldte har en gyldig grunn.

Anonymkode: 4c1c9...7b8

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Seriøst? Gjør folk det? Og om leger skriver ut sykemeldinger i månedsvis pga noe slikt, så er det ikke rart både nav og arbeidsgiver bestrider sykemeldinger!  

Anonymkode: 39239...650

Det finnes folk i dette landet som har vært sykmeldt et halvt år fordi hunden eller gamle slektninger døde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er innafor. Man kan havne helt på kjøret av kjærlighetssorg, men det er jo ikke lov til å ha slike følelser i den verdenen vi lever i. Å være følsom er forbudt. Helt sikkert ikke en grunn til at det lages så mange kjærlighetssanger her i verden. Det er jo bare kjærlighet liksom, lavthengende frukt som alle kan kose seg med.

Anonymkode: 0af92...9b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du spurt for 3 år siden hadde jeg sagt at man bør komme seg på jobb. Nå har jeg vært igjennom det samme for ett år siden pg jeg var IKKE istand til å gå på jobb da det sto på som verst. Har en jobb med mye menneskelig kontakt hvor det er svært viktig med et skjerpet hode. Var sykemeldt i 3 måneder og det var ikke en dag for lenge. Har endret helt syn på dette etter å ha vært igjennom dette selv. Viktig å huske på at dette for mange er en stor livskrise. 

Anonymkode: 18cbd...e21

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En jeg kjenner til sykemeldte seg ikke da kona gikk, han tok derimot selvmord.

Tenker grunn til sykemelding er mellom pasient, lege og Nav. Synes ikke kollegaer eller bekjente skal drive å gjette og synse om den sykemeldte har en gyldig grunn.

Anonymkode: 4c1c9...7b8

Så lenge man får full lønn, må andre kunne mene noe om det. Grunnen til at mange kritiserer slikt som dette er at de har gått gjennom det samme selv uten å være borte fra jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel ofte om sårbarhet, total belastning og hvilke teknikker man har for å takle ting.

Det er bedre at folk tar ut sykemelding noen uker enn at de ikke kan prestere på jobb og kanskje gjør jobben utrivelig for andre. 

Jeg ble for noen år siden dumpet på en ganske stygg måte, og situasjonen var komplisert. Jeg gikk i kjelleren, klarte knapt å spise, og sov dårlig. Men for meg gikk det ikke ut over evnen til å arbeide eller gjøre andre "formelle" ting. 

Mens min eks som gikk fra meg, etterhvert måtte ta ut sykemelding i perioder for å klare hverdagen. Det var også bra for meg sånn at han fikk ro nok til å ta oppgjøret etc.

Anonymkode: 4389e...4af

• Liker 2
Skrevet

En tidligere kollega par skilte lag (de var ikke gift og hadde ikke barn) han stakk av med ei betydelig yngre kvinna på samme jobb (Drama jeg vet) hun kom ikke på jobben på ca 6 måneder pga av dette.

Ja dette skjer og er en uting i stor grad, hun og han satt godt i det begge to så det var ingen økonomisk ulempe for noen av dem, dette var type seint 2000 tallet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme.

Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt.

Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg.

Anonymkode: 68955...99b

Det er nok litt det at hva det forholdet inneholdt vet du ikke. Svært få informerer kolleger om at forholdet innebar vold og mishandling (eller andre former for faenskap...).

Anonymkode: df6f7...fb6

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette må være individuelt. Man kjenner ikke vedkommendes situasjon. Det må også være avhengig av vedkommendes yrke. Jeg vil ikke bli hjerteoperert av en kirurg som kvelden før fikk vite at mannen vil gå fra henne etter 30 års ekteskap fordi han hadde funnet en yngre kirurg.

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som ble rimelig hysterisk etter ett samlivsbrudd, ett brudd ho selv planla å gjennomføre, men han kom ho i forkjøpet. 

Ingen vold, mishandling eller utroskap, bare to mennesker som absolutt ikke passet ilag. Og ho som vart sur fordi ho ble vraket først. 

Og det var virkelig halvgale tilstander, legen ga ho valium tilslutt og mennesket låg for det meste å hylte på en sofa i ukesvis. Det var galemattias hele styret. 

Det hadde blitt skikkelig spennende å sett ho gå på arbeid, ho hadde jo ingenting ut blant folk å gjøre.

Men, dette er jo psykisk relatert, de fleste av oss reagerer ikke på denne måten, vi blir jo trist og lei oss men vi evner å ta oss ihop og dra på oss smilet og gå på jobb. Folk som sliter fra før vil også slite mer i ulike livssituasjoner. Så når en blir så psykisk syk, så er det vel innafor med en sykemelding. Psyken er jo helse det også. 

Anonymkode: 76087...c5f

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt ikke. Ikke engang tre dager.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt i noen måneder. Måtte ta meg av barnet alene, ordne med mekling, advokat, flytte osv. Han som valgte å gå, for en annen, og bare dro.

Anonymkode: 33532...7db

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Så lenge man får full lønn, må andre kunne mene noe om det. Grunnen til at mange kritiserer slikt som dette er at de har gått gjennom det samme selv uten å være borte fra jobb. 

Jeg har gått gjennom flere samlivsbrudd uten å være borte fra jobb. Jeg har også mister en forelder uten å være borte fra jobb. Ble en gang truet på livet uten å være borte fra jobb. 

Men jeg er skrudd sammen sånn at jeg liksom "porsjonerer" ut sorg, savn og smerte. Dette handler litt om teknikker, og at jeg har en sunn psyke i bånn, men det handler også om personlighet. Jeg "filtrerer" og analyserer alt jeg opplever, og prøver å finne sammenheng og mening, og det skjer ubevisst. Andre blir rammet hardere av ting som brudd fordi de takler ting på andre måter. Det er bra at folk som Er psykisk helt ute, ikke er på jobb.

Anonymkode: 4389e...4af

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Wow, du virker veldig empatisk må jeg si. Jeg var faktisk innlagt på psykiatrisk sammen med en dame som måtte dit etter et samlivsbrudd. Fram til bruddet hadde hun fungert med vanlige psykologtimer, men bruddet gjorde henne til en fare for seg selv. Hun var skikkelig dårlig. Tenk om hun hadde visst at hun kunne la være å velge kjelleren🥰

Anonymkode: cb19c...c20

du snakker om ETT menneske som alt var i behandling - jeg snakker om alle de andre. Man kan ikke sammenligne epler og bananer og forvente samme smak.. 

Anonymkode: d11af...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til sammen 3 tilfeller av samlivsbrudd på jobben min og alle tre langtids sykemeldte seg.

Siste røpte i tillegg både før og etter bruddet at det var et fint brudd der begge var enige og godt samarbeid. Så stusset litt på den..

Men er vel sannsynlig at det likevel er ting vi ikke vet.

Anonymkode: 7fba5...c51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

1. Hvorfor skal "hvermansen" mene noe om en situasjon de ikke kjenner detaljene i, når en lege har vurdert sykemelding som nødvendig?
2. Tenker du at alle mennesker er helt like, og takler alle situasjoner likt?

Anonymkode: cb90e...f0e

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er meningen vi skal være utrustet til å takle at livet skjer uten å belaste arbeidsgiver og velferdssystemet med trøbbel på privaten. Gå på jobb, så får du noe annet å tenke på den stunda i alle fall.

Anonymkode: 01696...0dd

• Nyttig 1
Skrevet

En sykemelding er mellom pasient, lege og arbeidsgiver (og evnt NAV).

De som tror de vet alt om det som ligger bak disse sykemeldingene viser bare hvor lite de forstår/vet.

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...