Gå til innhold

Er det virkelig innafor at voksne mennesker blir langtidssykemeldt på grunn av samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når legen sykemelder, må det være en diagnosekode som gir rett til sykemelding (og sykepenger). 
Mitt spørsmål går dithen om hvilken diagnosekoder får man for å ha stjålet noe? Psykisk belastende uten tvil, men hvilken diagnosekode? Hold deg til det som innlegget mitt forsøker å si... lurer på hvilken diagnose de får...  trenger ikke rakke ned og skape mer drama enn nødvendig.. les også innlegget over her hvor skilsmisse egentlig ikke er grunnlag for sykemelding... hva blir de da sykemeldt for??? 

Anonymkode: b3eb6...062

Når de som du ramset opp ble sykemeldt, er det ikke pga selve handlingen. Det de har gjort har blitt slått opp i media, diskutert opp og ned i mente av hvermannsen og de aller fleste har fått med seg hva du har gjort og har en mening om det; naboer, slekt, venner og bekjente, ukjente som ser deg på gata osv., og mange er heller ikke fremmed for å si eller på andre måter vise sin mening. Man trenger ikke å være lege eller psykolog for å forstå hvilke diagnosekoder som har blitt satt på deres sykemelding.

Anonymkode: 5c378...712

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, folk tålte ikke et samlivsbrudd bedre før, da snakket man ikke om det, det var hysj hysj, og barna ble lidende av at det skulle holdes skjult og lokk på. Før var det ikke så mange skilsmisser heller, de holdt ut og det gikk også utover barna. 
Folk i dag, er et produkt av tidligere generasjoner og samtiden vi nå lever i.

Joda, folk tålte generelt alt mye bedre før. Det er derfor sykmeldingstallene stiger hele tiden. Og så blir det nå snart endringer på dette pga for høy bruk. Dette er velkjent og dokumentert.

Bare å google det. Merkelig å skulle fornekte noe som er så åpenbart.

Anonymkode: 31ca6...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan ta ut ferie? Sorg er ikke sykemeldingsgrunnlag, ikke samlivsbrudd heller... det er ingen psykisk lidelse / diagnose. Det er en normal livsutfordring. Noen kan ha sårbarheter i bunn, kanskje, men vold og den type brudd var jo egentlig ikke tema her.
Arbeidsgiver må finne vikar, lære opp den og betale de første 16 dagene... dialogmøter og tilrettelegging... Ingen her inne nevner noe om at man kunne ønske seg tilrettelegging eller deltidsjobbing eller å bare ta ut ferie i 5 uker og rydde i eget leir.

Det er rett på 100% sykemelding i flere måneder.

Men det er en ting du ikke er klar over. Nei samlivsbrudd er ikke grunn i seg selv, men ekstremt stress som kan komme av livskrise kan i ekstreme tilfeller ikke bare føre til psykisk sykdom, men fysisk også. Og sykdom kan en selvsagt få sykemelding for. At dette skal være så komplisert å forstå synes jeg er merkelig 

Anonymkode: 64af0...d5c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Et samlivsbrudd er for mange en enorm livskrise, som kan ha store konsekvenser økonomisk, sosialt, og helsemessig (psykisk). Dersom noen trenger sykmelding mens det står på, ser jeg ikke noe galt i det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Neida, da ga man ungene bank og drakk seg til grunne i stedet for å oppsøke hjelp eller ta en pause for så å komme tilbake..

Anonymkode: 1fc9a...0f8

Sikkert de samme som ringer inn i ferien for å sykmelde seg en uke eller to ekstra dette, da. 

Samfunnet er blitt en gjeng med stakkarer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man trenger ikke å være lege eller psykolog for å forstå hvilke diagnosekoder som har blitt satt på deres sykemelding.

Jeg forstår det ikke? Psykisk ubalanse situasjonsbetinget? For en rolle de selv har valgt.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er velkjent og dokumentert.

Tar gjerne i mot dokumentasjonen - tipp topp!

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det er en ting du ikke er klar over. Nei samlivsbrudd er ikke grunn i seg selv, men ekstremt stress som kan komme av livskrise kan i ekstreme tilfeller ikke bare føre til psykisk sykdom, men fysisk også. Og sykdom kan en selvsagt få sykemelding for. At dette skal være så komplisert å forstå synes jeg er merkelig 

Har du noen tanker rundt de økonomiske kostnadene samfunnet påføres av dette, bedrifter og skattepengene? Hva tenker du om ferie og tilrettelegging på jobb? Tenker du på alle de som får sykemeldingen bestridt på pga av dette av NAV og trygderetten? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig bryr meg ikke om forhold mellom pasient og lege eller diagnose på generelt grunnlag. Men NAV giør jo det. De viser ikke så mye forståelse om lover og regler brytes. Og storsamfunnet. Hva vi bruker penger på / skattepengene våre. 
Du er kanskje litt på mikronivå nå, jeg tenker mer makro... Har ingenting med mine personlige egenskaper å gjøre, som du uansett ikke kjenner, men tolker. Diagnosekodene er offentlig informasjon.... er ikke top Secret det altså.

Depresjon, angst, psykose osv er alle godkjente diagnoser. Det er ikke kun fysiske sykdommer som er godkjente. 
Vi snakker om mennesker her, denne tråden gjør mennesker sykere. 
Mange årsaker til at mennesker blir syke. Mener du at de som får lungekreft etter de har røyket eller jobbet med farlige gasser også ikke burde få godkjent sykemeldingen sin. 
Virker som mange ikke forstår at samlivsbrudd kan gjøre deg syk, det er en bivirkning fra bruddet. Det er som regel alltid en grunn til at noen blir syke både fysisk og psykisk. 
Og ja jeg tviler enormt på evnen til å vise empati, forståelse og omsorg  til flere her inne når man ikke forstår at man kan bli syk av livskriser.  

Anonymkode: 81fe7...f1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda, folk tålte generelt alt mye bedre før. Det er derfor sykmeldingstallene stiger hele tiden. Og så blir det nå snart endringer på dette pga for høy bruk. Dette er velkjent og dokumentert.

Bare å google det. Merkelig å skulle fornekte noe som er så åpenbart.

Jeg nekter ikke for at sykefraværet øker, men at det er fordi folk tålte mer samlivsbrudd nei. 
Det er mye pga slik man leser i denne tråden, lite omsorg fra andre, empati, varmt samfunn. Isteden møter du kollegaer som dømmer deg nord og ned for du viser svakhet, jobber saktere Og stakkars Nina må ta i et ekstra tak den dagen. 
Se på denne tråden så får jeg i allefall forståelse for hvorfor mange tar selvmord, hvorfor mange blir psykisksyke, og sykemeldte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår det ikke? Psykisk ubalanse situasjonsbetinget? For en rolle de selv har valgt.

Har du noen tanker rundt de økonomiske kostnadene samfunnet påføres av dette, bedrifter og skattepengene? Hva tenker du om ferie og tilrettelegging på jobb? Tenker du på alle de som får sykemeldingen bestridt på pga av dette av NAV og trygderetten? 

Ønsker Norge at "alle" skal være i jobb så må man bære kostnaden av det. 
Man kan gjøre mye for å få ned den kostnaden, få raskt psykisk helsehjelp, få raskt hjelp i somatikken, få bedre tilrettelegging fra arbeidsgiver. 
Et eksempel jeg har prøvd å komme tilbake i jobb lenge, arbeidsgiver tilrettelegger ikke noe, sykehuset mener 9 måneder er fint å vente å E hva som skjer. Dermed går jeg nå sykemeldt helt og delvis. 
Sykefraværsdebatten er kun nede på individnivå, nå skal de syke tas, man skal på jobb med spysyke og alt annet som kan foregå i et mennesketsliv istedenfor å se hva kan samfunnet gjøre for å endre dette. 
Vi har akkurat hatt en trikkeulykke i oslo der føreren hadde norovirus, han svimte av. 
Er det slik vi vil ha det? Ta diskusjonen ta den ut av pekefinger om at det er ikke grunn god nok til å være syk til hva kan vi gjøre for å forebygge! Lett diskusjon, men for de mennesker som ikke forstår at vi alle er forskjellige, vi alle opplever alt forskjellig så er det en vanskelig diskusjon. 
Jeg fødte min unge uten en eneste revning, min venninne revnet ned til endetarmen. Vi begge gjorde det samme fødte barn, men resultatet var forskjellig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Depresjon, angst, psykose osv er alle godkjente diagnoser.

Jaja, men er du klar over hvordan du kan bli møtt i helsevesenet med psykose? Å ha det i diagnoseoversikten sin? Du kan bli litt sett på litt annekldes etter det, altså. Og det er ikke deg det da er noe galt med, men fordommene. Du kan også risikere tvangsmedisinering. Det kan være greit å ikke komme så langt.  Jeg dømmer ingen for å gå på en smell eller møte veggen, og når det er tydelig behov for sykemelding.  Men i utgangspunktet så er ikke samlivsbrudd sykemeldingsgrunnlag. Det er ingen som redder deg... på et tidspunkt må man reise seg og gå videre uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jaja, men er du klar over hvordan du kan bli møtt i helsevesenet med psykose? Å ha det i diagnoseoversikten sin? Du kan bli litt sett på litt annekldes etter det, altså. Og det er ikke deg det da er noe galt med, men fordommene. Du kan også risikere tvangsmedisinering. Det kan være greit å ikke komme så langt.  Jeg dømmer ingen for å gå på en smell eller møte veggen, og når det er tydelig behov for sykemelding.  Men i utgangspunktet så er ikke samlivsbrudd sykemeldingsgrunnlag. Det er ingen som redder deg... på et tidspunkt må man reise seg og gå videre uansett. 

Fullt klar over det, har en bror med psykose. Hva tenker du man skal gjøre med det om man er i psykose. Det er jo ikke slik at man får en slik diagnose fordi er i et samlivsbrudd, men fordi man er syk. 
Alt psykisk er det fordommer mot, bare å lese her på kg og spesielt denne tråden. Da er man svake om man blir psykisk syk. For ja sorg er en sterk depresjon, og man kan bli veldig syk av det. Ingen søvn, kvalme, ingen matlyst, svimmel, høy puls, hodepine, hjertebank, depresjon ol er symptomer på sorg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fullt klar over det, har en bror med psykose. Hva tenker du man skal gjøre med det om man er i psykose. Det er jo ikke slik at man får en slik diagnose fordi er i et samlivsbrudd, men fordi man er syk. 
Alt psykisk er det fordommer mot, bare å lese her på kg og spesielt denne tråden. Da er man svake om man blir psykisk syk. For ja sorg er en sterk depresjon, og man kan bli veldig syk av det. Ingen søvn, kvalme, ingen matlyst, svimmel, høy puls, hodepine, hjertebank, depresjon ol er symptomer på sorg. 

Jeg har ikke erfaring med psykose, men følger med en del innen psykisk helse uten å være ekspert. Men alle kan jo i prinsippet  få en psykose om belastningene blir for store over tid. Tips om du ønsker; kvinne som tar en for laget, skal opp i lagmannsretten igjen snart, googler du henne har hun engasjert seg veldig i hvordan dette bør behandles:

KI: "En kvinne har saksøkt staten etter å ha opplevd psykose og tvangsbehandling i psykiatrien. Hun mener at hun ble utsatt for menneskerettighetsbrudd. 

Saken har vært oppe i Oslo tingrett, der kvinnen, Inger-Mari Eidsvik, argumenterte for at hun ble tvangsmedisinert og utsatt for andre former for tvangsbehandling som brøt med menneskerettighetene, ifølge Mad in Norway, og NRK. Staten på sin side bestrider at menneskerettighetene ble brutt. 

Eidsviks sak er en av få der påståtte menneskerettighetsbrudd i psykiatrien blir prøvd for retten i Norge. Hun ble tvangsinnlagt og behandlet med flere ulike antipsykotiske medisiner over en lengre periode. Hun mener at behandlingen var eksperimentell og skadelig, ifølge NRK. 

Til tross for rettssaken i Oslo tingrett, tapte Eidsvik saken, rapporterer Mad in Norway. Likestillings- og diskrimineringsombudet uttrykte skuffelse over utfallet, ifølge NRK. "

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke leger er det sånne bruker, egentlig? Med fastlegen min må man nærmest være døende for å få noe mer enn et par dager, og hun er ekstra streng rundt høytider, langhelger og ferier. 😅

Anonymkode: 8c819...db3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt rett at man blir sykemeldt om en er syk, ønsker ikke et samfunn der en blir etterlatt til seg selv så fort en blir syk

Anonymkode: 64af0...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.10):

Man vet da aldri alt om folk. Et samlivsbrudd kan faktisk gjøre at noen avslutter livet. For andre kan det være en trigger for gamle traumer og man faller ned i et svart hull av depresjon og ptsd. For å være sykemeldt må man ha en diagnose. En diagnose man gjerne ikke deler på jobben, men da er det lettere å si at det er kjærlighetssorg. 

Anonymkode: cb19c...c20

Feil. «Situasjonsbestemt psykisk ubalanse» er en av de hyppigste årsakene til sykemelding. Se statistikk på nav. 

Det er ikke en diagnose. 

Anonymkode: 75826...6bc

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 13.8.2025 den 11.59):

Du høres virkelig ut som en skikkelig empatisk person. 

Den teksten er nok skrevet ironisk

Anonymkode: ac695...6d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en sterk fysisk reaksjon da jeg fikk beskjed om at mannen ville skilles, det kom som et sjokk, vi hadde akkurat flyttet omtrent til et nytt sted og vi hadde to små barn. Sett i ettertid burde jeg nok vært sykmeldt, men gikk på en slags autopilot. Slet med både mat og spesielt søvn, det var et sjokk og stress som satte seg skikkelig i kroppen og det stresset ble svært langvarig fordi jeg aldri fikk hentet meg inn hverken mentalt eller fysisk. 

Samlivsbrudd kan gjøre sterkere utslag enn at man sitter i sofaen med et pledd, trøstespiser og føler seg utafor en periode og ser på triste filmer. Da trenger man mest sannsynlig heller ikke en sykemelding, det er de fleste enige i. Jeg tror derimot at det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv kan være bedre med en sykemelding enn at noen går på en skikkelig smell senere. Man skal ikke undervurdere psykiske utfordringer og helse. 

Anonymkode: 4e306...e70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ruspus skrev (På 13.8.2025 den 17.49):

Helt forståelig, noen tar jo selvmord pga, av dette.

og dette understreker jo bare poenget om at de det gjelder har noen underliggende problemer de dette ikke gjelder ikke har.. 

Anonymkode: d11af...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kolleger som har gått gjennom samlivsbrudd, vært så tunge og uttafor og tatt lett til tårene + knekt sammen foran pasienter/kunder. Da er det jo bedre å være sykmeldt en periode. 

Anonymkode: c43f4...42e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 21.22):

Hvilke leger er det sånne bruker, egentlig? Med fastlegen min må man nærmest være døende for å få noe mer enn et par dager, og hun er ekstra streng rundt høytider, langhelger og ferier. 😅

Anonymkode: 8c819...db3

Jeg bruker fastlegen min. Han er IKKE streng og legger all vurderingen på hva jeg sier. Gikk til han fordi ting hadde vært for mye over lengre tid og sa jeg trengte en pause, det var bare oki og fikk full sykemelding en måned. Og så er det bare sånn klar for å jobbe eller ikke, og sier jeg nei så får jeg bare videre. Minuset er jo lite oppfølging synes jeg, og får egentlig ikke så mye hjelp.

Anonymkode: 07be4...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...