AnonymBruker Skrevet 13. august #161 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.04): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Du vet nok ikke alt bak et brudd og ja selv om det er vennskapelig så er brudd tøft Anonymkode: 6c3b9...629 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #162 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.08): Folk pleier ikke å annonsere for kolleger at eksen var voldelig, utnyttet de økonomiske, var utro etc. En kollega her skilte seg fra mannen, var sykemeldt. Mange år etterpå fikk jeg vite at eksen hennes hadde forgrepet seg på datteren deres Anonymkode: c16f9...b6f 👆 Anonymkode: 6c3b9...629
AnonymBruker Skrevet 13. august #163 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Og hvordan mener du en sykemelding ville forebygget selvdrap? Han ville jo uansett sittet alene med det hans let med - det å gå på jobb KAN for mange være den ene livslinjen de har i en slik situasjon. JA la det, hos deg også, ref det jeg skriver over - hvordan VET du at denne personen IKKE ville valgt det samme om de ble sykemeldt uten noen form for oppfølging? Å bruke selvmord og psykisk helse som forsvar i en slik setting er bare ufint mot alle de som sliter med psykisk uhelse hver dag egentlig. SÅ du har fasiten du da? På hvordan folk før gikk til gunne mens i dag kan de få sykemelding og det er så mye bedre? Den fasiten må du linke til noe dokumentasjon på for den tror jeg du sliter med å finne.. Anonymkode: d11af...e5e Den sykemeldingen blir da fulgt opp av lege, også arbeidsgiver så det kan da bli oppdaget hvor syk denne personen er. Hele tråden er en skam for psykisksyke, for det viser hvor mye stigma og forskjell folk ser på fysisk og psykisk sykdom Anonymkode: 81fe7...f1c 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #164 Skrevet 13. august Brunello skrev (På 11.8.2025 den 19.41): Det finnes folk i dette landet som har vært sykmeldt et halvt år fordi hunden eller gamle slektninger døde. Må du slutte å tulle sånn Anonymkode: 6c3b9...629 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #165 Skrevet 13. august Brunello skrev (På 11.8.2025 den 19.43): Så lenge man får full lønn, må andre kunne mene noe om det. Grunnen til at mange kritiserer slikt som dette er at de har gått gjennom det samme selv uten å være borte fra jobb. Nei andre må ikke mene noe om det, virkelig ikke Anonymkode: 6c3b9...629 3 1
Eva-Lena Skrevet 13. august #166 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det skal være lov å si dem opp! Folk som har følelsesliv og som ikke klarer holde en relasjon i gang, er for svake for å være i arbeid. Hvis man er heldig , tar de livet av seg, og da blir genpolen sterkere. Vi må slutte å behandle arbeidstakere som mennesker. Dette er robotenes tidsalder; kan du ikke konkurere med dem psykologisk, har du ingen plass i samfunnet. Anonymkode: aecab...519 Du høres virkelig ut som en skikkelig empatisk person. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #167 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så en arbeidsgiver skal fratas alt ansvar for et godt arbeidsmiljø? For noe er feil hvis man sliter sånn. Arbeidsgiver kan spørre:"er det noe jeg/vi kan gjøre?" Jeg krysser alltid av på ja når jeg har egenmelding og sykemelding og det blir spurt om det er arbeidsrelatert. Men ingenting skjer! Vi får ikke et bedre miljø om alle bare rømmer videre til neste arbeidsplass! For å holde ut på jobb i livskriser må det være et miljø som føles trygt. Ikke slik som hos oss der man får beskjed om at følelser skal ikke vises. Anonymkode: fb10c...228 Godt poeng. Jeg ble delvis sykmeldt i en stor livskrise, altså det ble av legen besluttet at jeg hadde nedsatt arbeidskapasitet. Legen ønsket da at jeg skulle være på jobb hele dagen, men bruke lengre tid på å utføre oppgavene mine. Tilrettelegging som det også kan kalles. Sjefen min ble bare sur. Hun mente det var bedre at jeg hadde blitt 100 % sykmeldt slik at hun kunne leie inn en vikar, samt at vikaren da kunne sitte på "kontorplassen" min. Null villighet til å komme fastlegens ønske i møte. Anonymkode: 9cef2...486 2 1
Thyra Skrevet 13. august #168 Skrevet 13. august Brunello skrev (2 timer siden): Kødder du? På KG er aksepten for sykmelding ekstremt høy. Svært mange mener man kan være borte fra jobben for den minste sak. Ikke i denne tråden, ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #169 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.04): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Selvfølgelig er det ok! Det er ekstremt opprivende å gå gjennom samlivsbrudd, hos noen i større grad enn hos andre. Hele livet faller jo sammen, med mindre man ønsker seg ut, har planlagt det og forberedt seg lenge. Man mister jo den personen man har vært nærmest knyttet til i lang tid, og alle håp og drømmer man hadde sammen. Det er jo det livet dreier seg om, kjærlighet og samliv, og hvem man har nær seg. Helt ok å sykemelde seg en kort periode dersom man kjenner at det er nødvendig, uansett årsak, spør du meg. Anonymkode: 20642...1bb 1 1
Brunello Skrevet 13. august #170 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Må du slutte å tulle sånn Anonymkode: 6c3b9...629 Det er sant. Du kan sikkert søke opp tråden under kjeledressen her inne. Og hos oss var en på 40 sykmeldt i åtte måneder grunnet faren på 79 sitt dødsfall. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #171 Skrevet 13. august Brunello skrev (Akkurat nå): Det er sant. Du kan sikkert søke opp tråden under kjeledressen her inne. Og hos oss var en på 40 sykmeldt i åtte måneder grunnet faren på 79 sitt dødsfall. Du skjønner vel at det ligger helt andre årsaker enn selve dødsfallet til grunn, eller? Tror du legen kan skrive «pasientens far døde» som grunn på sykemeldingen? Anonymkode: 5c378...712 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #172 Skrevet 13. august Ja. Jeg ble gradert sykemeldt da moren min døde, trengte jobben som adspredelse mitt i sjokket og sorgen. Men da jeg ble dumpet forsvant jeg ned i et dypt hull jeg sleit med å komme meg ut av. Er enda ikke helt 100% (men jobber nå da). Det viste seg at jeg har kompleks ptsd, og hadde sterkt behov for behandling. Noe jeg også fikk. Det hender livshendelser setter i gang ting du ikke ante du sleit med. Dette er ikke ting jeg forteller kollegaene mine om. Dette er ting jeg snakker med fastlege og psykolog om. Heldigvis ba jeg om hjelp, og jeg fikk hjelp. Anonymkode: 4cdf0...057 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #174 Skrevet 13. august Brunello skrev (På 11.8.2025 den 20.26): Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke ville blitt sykmeldt ved samlivsbrudd eller dødsfall hos eldre slektninger. Nei det kan du faktisk ikke di Anonymkode: 6c3b9...629 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #175 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Alltid vært folk som har vært psykisksyke, hva tenker du er nytt? Anonymkode: 81fe7...f1c Det nye er at vi sykmeldes av alt mulig vi før tålte helt fint. Anonymkode: 31ca6...ddd
AnonymBruker Skrevet 13. august #176 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du skjønner vel at det ligger helt andre årsaker enn selve dødsfallet til grunn, eller? Tror du legen kan skrive «pasientens far døde» som grunn på sykemeldingen? Anonymkode: 5c378...712 Selvsagt. Vi har jo klart å få noe så vanvittig som sorg til å være en diagnose nå til dags. Anonymkode: 31ca6...ddd
norw Skrevet 13. august #177 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Så DU er fasit på det perfekte da? Anonymkode: fb10c...228 Står ingenting om det 🤦
AnonymBruker Skrevet 13. august #178 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det nye er at vi sykmeldes av alt mulig vi før tålte helt fint. Anonymkode: 31ca6...ddd Tålte nok akkurat selve samlivsbruddet, men da var jobb gjerne mindre stressende, mindre behov for oppfølging av barn og økonomien som enslig var bedre. Jeg ville tålt mye for å slippe tanken på å finne bolig på egenhånd… Så det er totalpakken som er større og med det større bekymringer. Anonymkode: 9f507...600 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #179 Skrevet 13. august For meg per nå, er det utenkelig og har alltid vært det. For meg er jobben et fristed. Men jeg har hatt venner hvor sykemelding absolutt har vært på sin plass. Og dette er ikke noen som i utgangspunktet har vært "skjøre" eller ikke har vært utfor ei vinternatt før... Tenker det er mellom lege og pasient. Anonymkode: 8e319...424 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #180 Skrevet 13. august Så lite empatiske enkelte kan være. Jeg står midt i et samlivsbrudd, og er enn så lenge ikke sykemeldt. Jeg styrer i høy grad arbeidsdagen min selv, og kan ha hjemmekontor. Det gjør at jeg er fleksibel og kan veksle litt mellom å jobbe, gråte og ta pauser. Jeg er nok ikke på mitt mest produktive, men jeg får hvertfall unna oppgavene mine. Dette hadde nok aldri gått uten sykemelding hvis ikke jobben var såpass fleksibel. Dette samlivsbruddet er til nå det verste og tyngste som har skjedd hittil i livet mitt. Jeg greier ikke å beskrive hvor vondt det gjør når den du elsker, stoler på og har tilbragt hele ditt voksne liv sammen med, velger en annen. Jeg sover knappest og når jeg først får sove har jeg mareritt. Jeg spiser ikke noe særlig, kaster opp og raser ned i vekt. Jeg forsøker å tenke og fokusere på andre ting, men det er krevende. Det eneste som holder hode over vann nå er tanken om at på sikt vil sorgen blekne. Jeg har ekstremt høy forståelse for at mennesker blir langtidssykmeldte i forbindelse med samlivsbrudd. Mange blir sykmeldt av fysiske smerter, men man skal ikke glemme at psykiske smerter er minst like vondt (om ikke verre...). Anonymkode: 75ea0...b07 2 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå