Gå til innhold

Firmabiler som blir brukt utenfor arbeidstid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, kanskje ikke. Men hvis det er slik at firmaet praktiserer skatteunndragelse på bruk av firmabiler, da kanskje tar de det opp med arbeiderne eller begynner å betale skatt, som de skal. 

Anonymkode: 12cf7...e88

Men dette er virkelig ikke din sak hva dette firmaet gjør eller ikke. De undrar helt sikkert ikke skatt, hverken firmaet eller de ansatte.

Eller er du bare misunnelig på at vedkommende har firmabil? Eller hva er det som feiler deg?

Anonymkode: 73e0c...9fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, kanskje ikke. Men hvis det er slik at firmaet praktiserer skatteunndragelse på bruk av firmabiler, da kanskje tar de det opp med arbeiderne eller begynner å betale skatt, som de skal. 

Løser det parkeringen?

Anonymkode: 7fc96...fdf

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hele nabolaget vil etter hvert få vite at du har ringt og sutret.

O nei… bryr ikke meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Løser det parkeringen?

Ja. Da kan han begynne bruke sin privatbil og ikke bara ha den på oppbevaring utanfor hos meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Da kan han begynne bruke sin privatbil og ikke bara ha den på oppbevaring utanfor hos meg. 

Og hvis alt er i skjønneste orden med firmabil ordning og skatt, hva løser det da?

Anonymkode: 95b10...c3c

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen i nabolaget blir informert. Tar bare kontakt med firmaet og stiller spørsmål på generelt grunnlag. Det opp til dem hvordan de svarer på det. Hvis jeg møter arrogante holdninger og liten forståelse. Da sender bekymringsmelding til skattemyndighetene om mulig skatteunndragelse. Enkelt og greit. 👍 

Dem har nok andre ting å ta seg av enn ett tips om en firmabil som blir brukt i butikken…🤣🤣🤣 dessuten kan alle med firma bil kjøre 1000km privat i året uten å skatte av det. Du må dessuten ha svært lite å bedrive tiden din med…få deg en hobby

Anonymkode: 45bc6...0d8

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper han med bilen kjøper fire-fem biler til og plasserer rundtomkring. Og gjerne at han får en par firmabiler til. 💪💪💪🤣

Anonymkode: 433e9...780

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis alt er i skjønneste orden med firmabil ordning og skatt, hva løser det da?

Jeg er ikke født i går. Sannsynligheten for at vedkommende betaler skatt for bruk av slike type firmabil er svært liten. Dette er ikke er salgsmann som må kjøre rundt og besøke kunder og slikt. Dette er en snekker. Jeg jobbet selv tidligere som handverker og det var strenge regler for bruk av firmabil og jeg har aldri hørt om en snekker, maler eller murer som betaler skatt av sin firmabil. Han bruker den på privaten til å spare drivstoff og sin egen bil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei. Har en nabo som driver å parkere firmabilen i sin innkjørsel og parkerer sin private bil utenfor huset der jeg bor. Hans private bil kan stå opptil flere uker uten å være brukt. Hvordan er reglene på slike ting. Jeg jobbet i et firma for over 10 siden og hadde firmabil men det var regler i det firmaet at vi ikke skulle bruke de bilene privat. Burde jeg kontakte firmaet han jobber for og gi beskjed? Dette er begynner å bli veldig irriterende å ha denne bilen hans der hele tiden. 

La meg si det slik: tar du kontakt med arbeidsgiver, spesielt hvis det kan få konsekvenser for han, har du egenhendig skapt deg naboen fra helvete! 

Hvis det var meg, hadde jeg hatt som personlig mål å tvinge deg til å flytte! Jeg hadde brukt alle midler for å hevne meg!

Gå over til han og fortelle at du er plaget av parkeringen hans og at bør finne en mer egnet løsning.

Ikke eskaler situasjonen til noe du ikke kan kontrollere.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen i nabolaget blir informert. Tar bare kontakt med firmaet og stiller spørsmål på generelt grunnlag. Det opp til dem hvordan de svarer på det. Hvis jeg møter arrogante holdninger og liten forståelse. Da sender bekymringsmelding til skattemyndighetene om mulig skatteunndragelse. Enkelt og greit. 👍 

Du tror virkelig ikke at firmaet leverer inn riktige papirer i regnskapene sine? Og de har ikke regnskapsavdeling eller revisor som vil oppdage juks med tall?

Firmaet har alt å tjene på at de leverer inn korrekte tall på bilene sine. Firma som har arbeidsbiler som kun benyttes i arbeid taper MYE dersom de slurver med papirene, og derfor innfører de fleste firmabil som fordelsbeskattes, for det er mye enklere for både arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Du vil garantert møte lite forståelse når du ringer de for å spørre om de bryter loven, spesielt når du ikke har noen som helst beviser for hvorfor du anklager ett firma for det. Du vil heller ikke møte forståelse hos skattemyndighetene. 

Anonymkode: bb433...01f

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror virkelig ikke at firmaet leverer inn riktige papirer i regnskapene sine? Og de har ikke regnskapsavdeling eller revisor som vil oppdage juks med tall?

Firmaet har alt å tjene på at de leverer inn korrekte tall på bilene sine. Firma som har arbeidsbiler som kun benyttes i arbeid taper MYE dersom de slurver med papirene, og derfor innfører de fleste firmabil som fordelsbeskattes, for det er mye enklere for både arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Du vil garantert møte lite forståelse når du ringer de for å spørre om de bryter loven, spesielt når du ikke har noen som helst beviser for hvorfor du anklager ett firma for det. Du vil heller ikke møte forståelse hos skattemyndighetene. 

Anonymkode: bb433...01f

Hender seg at vi som revisor får inn slike «tips» fra ola nordmann, når de tror de har avdekket skatteunndragelse. Ler litt hver gang det skjer.

Anonymkode: dce6f...426

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La nå mannen parkere der det er lov å parkere.

Skaff deg en jobb, så slipper du å sitte hjemme hele dagen å irritere deg over bilen til naboen.

Anonymkode: 9f6c6...788

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å spørre om han kan parkere et annet sted?

Anonymkode: d8d7c...29d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har firmabil og bruker den privat og. Akkurat nå har vi reist gjennom «hele Norge». Betaler skatt, så kan bruke den så mye jeg vil 🤗

Du høres kjip ut som gidder snakke med arbeidsgiver og deretter skattemyndighetene. 

Anonymkode: 1b878...5b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke født i går. Sannsynligheten for at vedkommende betaler skatt for bruk av slike type firmabil er svært liten. Dette er ikke er salgsmann som må kjøre rundt og besøke kunder og slikt. Dette er en snekker. Jeg jobbet selv tidligere som handverker og det var strenge regler for bruk av firmabil og jeg har aldri hørt om en snekker, maler eller murer som betaler skatt av sin firmabil. Han bruker den på privaten til å spare drivstoff og sin egen bil. 

Det er svært skjeldent at folk med firmabil/varebil misbruker dette da det er veldig lett å bli tatt, mye enklere for en selger med en anonym bil å gjøre det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg stusser litt på hvor mange av dere blir provosert av dette spørsmålet mitt? Akkurat som det er personlig for noen av dere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sannsynligheten for at alt er i følge regelverk er mye større enn motsatt. Stort sett Ingen arbeidsgivere i dag jukser med dette. Det er elektronisk kjørebok installert i stort sett alle biler som går i tjeneste i dag. Unntaket er 1 og 2 mannsfirma. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg stusser litt på hvor mange av dere blir provosert av dette spørsmålet mitt? Akkurat som det er personlig for noen av dere?

Det er nok fordi angivere er det lowest of the low

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg personlig forstår ikke at noen gidder bruke energi på hva naboene gjør.

Jeg ser naboer her som kjører til og fra jobb hver dag i firmabil. Hva slags avtale de har med jobben for å gjøre det bryr meg midt bak. Det er virkelig ikke min business. Jeg har mer enn nok med og kose meg med eget liv, og jeg gidder virkelig ikke bruke energi på å stikke nesa i andres.

Anonymkode: 91d62...2ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folket blir litt bekymret for deg når du tar sånn av på grunn av noe som høres ut som en lovlig parkering.

Har du det bra?

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...