Meowmere Skrevet 11. august #21 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. Tusen takk for svar. Anonymkode: 12cf7...e88 Hvordan vet du om han bruker den privat eller ikke? Det er helt vanlig at folk tar med seg firmabilen hjem i mange tilfeller. 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #22 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det lovlig i forhold til skatteloven å bruke firmabil på privaten? Anonymkode: 12cf7...e88 Ja! Anonymkode: 96e0b...140 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #23 Skrevet 11. august Meowmere skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du om han bruker den privat eller ikke? Det er helt vanlig at folk tar med seg firmabilen hjem i mange tilfeller. Jeg ser han kjøre med den på alle døgnets tider. Ser han komme ut av bilen i arbeidsklær tidlig på ettermiddagen og så i sivile klær senere. Gjerne etter en tur til matbutikken og hans bil står der utenfor mitt hus som vanlig. Anonymkode: 12cf7...e88
AnonymBruker Skrevet 11. august #24 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. Tusen takk for svar. Anonymkode: 12cf7...e88 Du tuller nå, ikke sant? Anonymkode: dce6f...426 10 8
AnonymBruker Skrevet 11. august #25 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja! Anonymkode: 96e0b...140 Hva mener du med ja og ! skulle du ikke skrivet , ja, så lenge han betaler skatt for å bruke den på privaten? Anonymkode: 12cf7...e88
AnonymBruker Skrevet 11. august #26 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener du jeg ikke har rett til det? Jeg går på jobb og betaler skatt. En jeg har kontakt med på jobb, en representant av vareleverandør har firmabil som han bruker på jobb og privat. Han betaler skatt. Hvorfor skal handverkere ikke betale skatt av sine firmabiler? Jeg vet at det er vanlig at de ikke gjør det. Har snakket med mange, ser du. Anonymkode: 12cf7...e88 Jeg har snakket med mange som gjør det... Anonymkode: 95b10...c3c 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #27 Skrevet 11. august Hvis det er en ren arbeidsbil, som han ikke skatter av, så skrives det kjørebok. Da har han ikke lov til å bruke den på privaten, og firmaet fører opp kjøreavstander. Så det du egentlig vil ringe arbeidsgiveren hans om, er for å spørre om arbeidsgiver følger lover for firmabil? For det er svært vanskelig for en ansatt å jukse med kjørebok og kilometerstand på bilen, så det er firmaet du anklager for juks, ikke den ansatte. Anonymkode: bb433...01f 3 7
AnonymBruker Skrevet 11. august #28 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tuller nå, ikke sant? Anonymkode: dce6f...426 Hva mener du med, tuller jeg? Dere alle sier at det er fritt frem å bruke firmabil på privaten. I følge det er eneste konsekvens her at jeg dummer meg ut. Hva er da problemet? Anonymkode: 12cf7...e88
AnonymBruker Skrevet 11. august #29 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det lovlig i forhold til skatteloven å bruke firmabil på privaten? Anonymkode: 12cf7...e88 Ja. Og det rapporteres inn og man skatter for bruken Har hatt firmabil som eneste bil i tidligere jobb. Kjenner flere som har det nå. Det regnes en "Verdi" som du skatter for om du får bruke bilen privat. Anonymkode: d1d12...213 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #30 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er en ren arbeidsbil, som han ikke skatter av, så skrives det kjørebok. Da har han ikke lov til å bruke den på privaten, og firmaet fører opp kjøreavstander. Så det du egentlig vil ringe arbeidsgiveren hans om, er for å spørre om arbeidsgiver følger lover for firmabil? For det er svært vanskelig for en ansatt å jukse med kjørebok og kilometerstand på bilen, så det er firmaet du anklager for juks, ikke den ansatte. Anonymkode: bb433...01f Takk. Dette var akkurat den infoen jeg trengte 🙏 Anonymkode: 12cf7...e88
AnonymBruker Skrevet 11. august #31 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei. Har en nabo som driver å parkere firmabilen i sin innkjørsel og parkerer sin private bil utenfor huset der jeg bor. Hans private bil kan stå opptil flere uker uten å være brukt. Hvordan er reglene på slike ting. Jeg jobbet i et firma for over 10 siden og hadde firmabil men det var regler i det firmaet at vi ikke skulle bruke de bilene privat. Burde jeg kontakte firmaet han jobber for og gi beskjed? Dette er begynner å bli veldig irriterende å ha denne bilen hans der hele tiden. Anonymkode: 12cf7...e88 Høres ut som det er fult lovlig å parkere der han parkerer? Anonymkode: 9f6c6...788 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #32 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Dette var akkurat den infoen jeg trengte 🙏 Anonymkode: 12cf7...e88 Trengte til hva? Anonymkode: 95b10...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #33 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. Tusen takk for svar. Anonymkode: 12cf7...e88 Du, det er ikke sånn at arbeidsgiver kan opplyse fremmede som ringer inn om noe som helst. Hvorfor blander du deg med firmabilen, da den er revnende likegyldig for problemet ditt. Du fremstår jo bare gal om du skal kontakte arbeidsgiver fordi hans private vil er til ulempe. Vin du virkelig ha det ryktet i nabolaget? Anonymkode: 54496...bc9 9 6
AnonymBruker Skrevet 11. august #34 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det lovlig i forhold til skatteloven å bruke firmabil på privaten? Anonymkode: 12cf7...e88 Ja, kjenner mange som bruker firmabilen privat. De skatter av det. Mange har kun en bil og det er firmabil. Mye en skal bry seg med. Du har da ikke noe med å kontakte arbeidsgiveren hans om han betaler skatt av det. Hvorfor tror du arbeidsgiveren skal informere deg om det? Anonymkode: c10de...412 4 2
NakenPanda Skrevet 11. august #35 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. Tusen takk for svar. Anonymkode: 12cf7...e88 Som om de kommer til å svare random Karen som ringer.... 10 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #36 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du med, tuller jeg? Dere alle sier at det er fritt frem å bruke firmabil på privaten. I følge det er eneste konsekvens her at jeg dummer meg ut. Hva er da problemet? Anonymkode: 12cf7...e88 Tror du på ramme alvor at du vil få svar dersom du ringer arbeidsgiver og spør om naboen blir innberettet for bruk av firmabil privat? Finnes ikke en arbeidsgiver i verden som kommer til å svare deg på det spørsmålet Anonymkode: dce6f...426 7 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #37 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du, det er ikke sånn at arbeidsgiver kan opplyse fremmede som ringer inn om noe som helst. Hvorfor blander du deg med firmabilen, da den er revnende likegyldig for problemet ditt. Du fremstår jo bare gal om du skal kontakte arbeidsgiver fordi hans private vil er til ulempe. Vin du virkelig ha det ryktet i nabolaget? Anonymkode: 54496...bc9 Ingen i nabolaget blir informert. Tar bare kontakt med firmaet og stiller spørsmål på generelt grunnlag. Det opp til dem hvordan de svarer på det. Hvis jeg møter arrogante holdninger og liten forståelse. Da sender bekymringsmelding til skattemyndighetene om mulig skatteunndragelse. Enkelt og greit. 👍 Anonymkode: 12cf7...e88
AnonymBruker Skrevet 11. august #38 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen i nabolaget blir informert. Anonymkode: 12cf7...e88 Hele nabolaget vil etter hvert få vite at du har ringt og sutret. Anonymkode: 7fc96...fdf 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #39 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du på ramme alvor at du vil få svar dersom du ringer arbeidsgiver og spør om naboen blir innberettet for bruk av firmabil privat? Finnes ikke en arbeidsgiver i verden som kommer til å svare deg på det spørsmålet Anonymkode: dce6f...426 Nei, kanskje ikke. Men hvis det er slik at firmaet praktiserer skatteunndragelse på bruk av firmabiler, da kanskje tar de det opp med arbeiderne eller begynner å betale skatt, som de skal. Anonymkode: 12cf7...e88
huldra_hildur Skrevet 11. august #40 Skrevet 11. august (endret) Dette må være en trolle tråd?😂 Endret 11. august av huldra_hildur 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå