Gå til innhold

Hva synes du om skoleuniform i grunnskolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillesøsteren min i barneskolen ble ertet av en annen jente fordi hun ikke brukte "fancy" klær. 🙄 (Hun bruker helt vanlige klær for alderen sin.)  Vet ikke hva slags klær den jenta brukte, men lurer på om sånt har blitt verre siden jeg var liten med tanke på hva som er trendy på sosiale medier osv.

Så vet ikke om jeg er helt imot eller for skoleuniform, men tenker også foreldre må oppdra barna sine om å gjøre narr av medelever pga materielle ting som klær og skolesekk. 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker med gru tilbake til uniformen i korpset. Den passet egentlig ingen andre enn de med «perfekte» kropper. 
Var du lubben druknet du i jakken og buksen og var du tynn hadde du bukse langt opp på leggen. 
Vil vel tro en skoleuniform kan spesialsys så den passer (om man har råd), men som et tiltak mot mobbing har jeg null tro på at det vil funke. 

Vil heller føle til lavere selvfølelse ved at man blir presset til å gå med noe man hater og ikke kler, enn at man kan bruke sin egen stil. 

Anonymkode: 8761d...ad3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at både skoleuniform og skolemat er blindspor i skoledebatten i Norge. 

Det norsk skole trenger penger til, er mer ressurser, slik at det blir et team rundt barna som kan støtte de som trenger det mest. 
Nok kvalifiserte assistenter og sosiallærere og slikt, som kan bidra til godt skolemiljø og motarbeide mobbing. 
I tillegg til at det med nok ressurser (ikke bare en lærer på 30 barn) så er det mulig å sette inn tidlig innsats dersom et barn sliter eller faller utenfor. 

Dette er enormt mye viktigere enn å forsøke å tro at man får alle barn til å se like ut av å kles i like klær (one size, fits no-one) eller at alle får i seg riktig næring om det serveres mat på skolen. (Som bare 40 % av barna "liker".) 
Dette hadde uansett endt opp med å være billige, dårlige minimumsløsninger, med små porsjoner ultraprosessert mat, og billige polyester-klær til barna. 
Da er det bedre å jobbe med holdnings-skapende arbeid blant foreldrene. 
Brukt er bra, og kan brukes av både fattig og rik. 
Og om foreldre går sammen, så kan holdninger om "riktige merker" også forsvinne. 

Utfordringen her er mye mer alle foreldrene som insisterer på at "Jeg skaper ikke noe press bare fordi jeg kjøper merkejakke til 5000kr til barnet mitt. Det er helt opp til andre foreldre hva de kjøper" eller "Det er et godt prinsipp å stå imot merkepresset, men jeg vil ikke at mitt barn skal falle utenfor, så vi kjøper merkene likevel."

Skoleuniform hadde antagelig ikke motvirket noe som helst press på dyre motejakker, motesko eller motesekker. 

Anonymkode: 7bc2f...9a6

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 10.01):

...du har ikke gutter, har du? 😁
Jeg har 2 jenter og 1 gutt. Jentene har arvet klær av kusiner, som de igjen har brukt begge to, og nesten alle plaggene er fremdeles hele og fine og arves videre.

Gutten har fått nyinnkjøpte klær (vanlige merker - Name IT, Cubus, H&M, Stormberg, etc) og slitt hull på knær, hull på rumpa, hull på albuer, oppfrynset og hullete rundt håndleddene, hull i hvert eneste par sokker og - utrolig nok - hull og ødelagt strikk på nesten alle truser. Det eneste etter gutten som ikke havnet i søpla, var penklær som bare hadde vært brukt én gang. 

Anonymkode: 3652d...3a9

Og jeg har flere gutter og jenter, det er barnet ikke kjønnet.

• Liker 3
Skrevet

Ikke no fan

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 19.44):

Fordi noen andre tok regninga. Det betyr jo ikke at ikke noen betalte. 

Anonymkode: d3764...2f2

Hæ? 

Vi foreldre måtte selv kjøpe uniformer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er positiv til det så lenge det er klær tilpasset norsk klima og hvis uniformen er lik for gutter og jenter. Men ikke om det er snakk om sånne som i Storbritannia.

Anonymkode: 2f013...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er positiv til det så lenge det er klær tilpasset norsk klima og hvis uniformen er lik for gutter og jenter. Men ikke om det er snakk om sånne som i Storbritannia.

Anonymkode: 2f013...104

Og hvem tenker du skal betale for dette?

Anonymkode: 51310...2bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja men da skjørt både for gutter og jenter.

Anonymkode: d7578...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn drømte jeg om at vi hadde skoleuniform, for jeg skilte meg veldig ut klesmessig og ble mobbet. I dag har jeg barn selv og synes det er greit at barn ikke har det. Men hadde heller ikke satt meg på bakbena om det ble innført. 

Anonymkode: 92422...393

Skrevet

Jeg har ikke noe imot skoleuniform. Synes det kunne vært interessant å teste ut. Det er definitivt et skritt i riktig retning med tanke på å ta skole mer seriøst og ha et klart skille mellom skole og fritid. Og dessuten kunne det vært positivt for barna å få fokuset vekk fra klær og klesmerker. Man kunne også sikre at de ressurssvake barna får et minimum av klær og ser OK ut i skolesammenheng.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å gå med skoleuniform for elever som enten er over gjennomsnittet høye, lave eller overvektige? Vil ikke en slik uniform bidra til at noen ikke vil føle seg vel fordi den ikke passer? Ofte vil overvektige elever velge egne klær som skjuler overvekten best. 

Og må elevene ha veldig mange skoleuniformer så de har rent tøy hver dag? Hvordan løser de dette?

Anonymkode: 2ec1d...5f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for, men bare om vi går for en som er sexy, slik som den japanske.

Anonymkode: caa93...fee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er for, men bare om vi går for en som er sexy, slik som den japanske.

Anonymkode: caa93...fee

Dette er selvsagt trolling, eller evt. ironi, men likevel usmaklig. Barn i grunnskolen skal ikke seksualiseres. 

Anonymkode: 29100...4e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det å gå med skoleuniform for elever som enten er over gjennomsnittet høye, lave eller overvektige? Vil ikke en slik uniform bidra til at noen ikke vil føle seg vel fordi den ikke passer? Ofte vil overvektige elever velge egne klær som skjuler overvekten best. 

Og må elevene ha veldig mange skoleuniformer så de har rent tøy hver dag? Hvordan løser de dette?

Anonymkode: 2ec1d...5f6

Godt poeng. Kan gjerne legge til  oversensitive barn, barn som ikke tåler/klarer spesielle stoffer, trange klær, vide klær, osv. 

Jeg forstår ønsket om at "alle skal være like" og å unngå mobbing på grunn av forskjeller. 

Men det er utopisk. Skoleuniformer vil ikke løse problemet - nettopp fordi barn er forskjellige. Og alle disse forskjellene, i størrelse, utseende, økonomi, bakgrunn, personlighet, bolig, foreldre/søsken/livssituasjon, intelligens, funksjonsnivå, helse, osv. - de er der. Og de vil fortsatt være der. Ingen skoleuniform kan utslette disse forskjellene. Målet må derfor være å lære barn å godta og å akseptere forskjeller, ikke prøve å kamuflere disse gjennom en skoleuniform. Det vil ikke fungere, og kan i verste fall føre til at forskjellene blir ekstra tydelige.  

Anonymkode: 29100...4e0

AnonymBruker
Skrevet

Bra dersom vi kan bli kvitt barne hijaber på den måten.

Anonymkode: 7edf1...2d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt for! Ser ingen gode argumenter for å være imot det. Om det ikke reduserer noe av mobbingen, så hjelper det i hvert fall på andre områder. 
Ingen press mtp. moteklær. Foreldre med mindre råd trenger ikke bekymre seg for de ekstra utgiftene. (Ja barna må jo ha klær til etter skoletid, men det tar uansett bort en del av presset, da skolen er det stedet barna har mest behov for å «vise seg frem» og bruker mest tid med jevnaldrende). 
Man sier skolelunsj kan hjelpe å redusere skillet mellom de med bra og dårlig økonomi, og da bør i hvert fall uniform være et mye viktigere argument for dette.  

Anonymkode: 49a0e...913

AnonymBruker
Skrevet

Helt i mot.

Barn i småskolen skitner seg gjerne til hver bidige dag, og hvor mange slike antrekk skal foreldrene måtte kjøpe inn? Eller vaske/tørke i tide? Det blir jo bare ekstra, unødig forbruk, da barna naturligvis vil skifte til vanlige klær når de kommer hjem. 

I tillegg har barn forskjellig kroppsform, og det finnes ikke et snitt som passer alle. Dessuten kommer barna kun til å benytte andre metoder for å skille seg ut, som vesker/sekker, smykker, sko og hårfarge/stil. Mobbing handler ikke om klær, mobberne vil uansett finne noe å plukke på. 

Anonymkode: 72b10...550

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mot, og spesielt hvis det er sånne uniformer med miniskjørt som blant andre britiske jenter går i.

Anonymkode: 219bb...f45

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mot og det handler om hva slags lek som man ønsker barna skal leke (mer redd for å skitne til uniform, redd for ev skjørtet); at man kan føle seg ukomfortabel i klærne. (velger man klær selv prøver man å finne noe som passer kroppstypen.; Været, hva slags uniform skal passe været i Norge?? I UK så er det sjelden kaldt. Må man tvinge på dress/vinterbukser på alle om man velger bukser til alle. ; Hva slags type materialer skal klær være, hvem skal betale, hva skal det koste. Hva med allergier for materialer? 

Anonymkode: 9a2e0...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...