Gå til innhold

Hva synes du om skoleuniform i grunnskolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
huldra_hildur skrev (11 minutter siden):

Hvilke løsninger når man synes skoleuniform i seg selv er et problem?

Jeg synes ikke skoleuniform er et problem, håper det blir innført.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
huldra_hildur skrev (13 minutter siden):

Men ikke vintre som vi har over store deler av Norge

Det finnes løsninger på det også. 

Skrevet
Bari skrev (2 minutter siden):

Verden går under likevel om cirka 4 milliarder år 😉

Akkurat det vet man ikke når vil skje, men ja verden vil gå under en gang uansett hva vi gjør eller ikke gjør 

Skrevet
Bari skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke skoleuniform er et problem, håper det blir innført.

Jeg synes at skoleinform er et problem å håper aldri der blir innført i vanlig skole i Norge 

Bari skrev (2 minutter siden):

Finnes løsninger på alt. 

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (3 minutter siden):

Ja, løsninger som vil koste store summer per barn og som attpåtil vil tvinge dem til å drasse rundt på store mengder skift fra innerst til ytterst etter skoletid. Spesielt om vinteren. 

Anonymkode: d3764...2f2

• Liker 6
Skrevet
huldra_hildur skrev (7 minutter siden):

Jeg synes at skoleinform er et problem å håper aldri der blir innført i vanlig skole i Norge 

Finnes løsninger på alt. 

Nettopp. Go skoleuniform 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barnet mitt skal begynne på skolen nå, og vi har pr nå sånn middels god råd, og vi likte best en sekk av merket Tinkafu, men turte ikke å ta den av frykt for at hun ble seende fattig ut uten Beckmann sekk. Bor i et område med bred økonomisk forskjell.

Anonymkode: c0b74...a43

Er det mulig? 😂

Anonymkode: 78858...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, løsninger som vil koste store summer per barn og som attpåtil vil tvinge dem til å drasse rundt på store mengder skift fra innerst til ytterst etter skoletid. Spesielt om vinteren. 

Slutt å være så negativ og pessimistisk 😄 Klarer privatskolene i Canada å bruke skoleuniform så klarer vi det her også. Samme klima om vinteren, samme temperaturer.

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (9 minutter siden):

Slutt å være så negativ og pessimistisk 😄 Klarer privatskolene i Canada å bruke skoleuniform så klarer vi det her også. Samme klima om vinteren, samme temperaturer.

problemet er jo selvfølgelig at dette aldri kommer til å fikse en forbanna dritt i skolen! 

drittunger og plageånder kommer selvfølgelig til å eksistere uansett....         

Anonymkode: ea030...c6a

• Liker 3
Skrevet

Hm..skoleuniform løser vel ikke noe med hensyn på mobbing, generelt. Det kan kanskje gi litt skolestolthet.

På den annen side, om staten holder elevene med uniform og tøybytte som i militæret vil alle ha egnete klær til de aktivitetene som skal utføres.

Skrevet
Bari skrev (40 minutter siden):

Nettopp. Go skoleuniform 

Nei til skoleuniform 😜

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (38 minutter siden):

Stor forskjell på privatskoler og offentlig skole

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi noen andre tok regninga. Det betyr jo ikke at ikke noen betalte. 

Hø, hæ?

Jeg måtte betale for skoleuniformer selv

Skrevet
huldra_hildur skrev (1 time siden):

Nei til skoleuniform 😜

Troll, jeg kommer ikke til å fore deg mer 😄

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (På 12.8.2025 den 20.03):

Men ikke samme skolehverdag. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal dette være så vanskelig?
TO skoleuniformer i skolens farge og i bomull for sommer/høst og ull for vinter/vår. Ingen fancy smancy dyre uniformer. Én samlet pris for alle. 

Skolesekker og annet – se det må man dessverre regne med at noen vil ha dyrere.
For øvrig bør FORELDRE TA seg sammen, for det er som regel dem som gjør at barn mobber andre. Skal ikke mer til enn et ord til den andre så.  

Anonymkode: 82e0c...ee4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TO skoleuniformer i skolens farge og i bomull for sommer/høst og ull for vinter/vår. Ingen fancy smancy dyre uniformer. Én samlet pris for alle. 

For øvrig bør FORELDRE TA seg sammen, for det er som regel dem som gjør at barn mobber andre. Skal ikke mer til enn et ord til den andre så.  

Og ja, jeg ble mobbet herfra til helvete, men fant ut etterpå at mye var foreldrenes skyld. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med de familiene som ikke har råd til denne "pakken"? Hva med de familiene som ikke ønsker disse løsningene (uniformene er for kalde/varme, barnet tåler ikke ull, tåler bare ull, er hypersensitiv, osv.? Hva med alt annet - sko, regntøy, yttertøy, luer, skjerf, gymtøy osv? 

Jeg er helt, helt enig i at mobbing er grusomt. Det er mye forskning på at mobbing gir alvorlige og langvarige skader, og det er et kjempeproblem, som vi burde tatt mye mer alvorlig. Det handler som du sier mye om holdninger hos foreldre, det handler om samfunnsstrukturer, barnefattigdom, utenforskap og skolesystemet. Vi vet også at noe av det mest effektive vi kan gjøre mot mobbing er flere voksne inn i skoler og barnehager, og høyere kvalitet på innholdet i skoler og barnehager. 

Så ja, jeg er helt enig med deg i at mobbing er utrolig viktig, og noe vi bør ta mye mer seriøst. Men det er ingenting som tyder på at skoleuniformer er løsningen, av flere grunner:

1) Det eksisterer mye mobbing også i land hvor de har skoleuniformer

2) Det er umulig å sammenligne privatskolesystem hvor foreldre velger skole med den gratis felles, offentlige skolen i Norge

3) Både klima og skolehverdag er annerledes i Norge

4) Skoleuniformer vil kunne skape nye problemer for barn og unge med dårlig økonomi, funksjonsnedsetteslser osv. 

5) Penger brukt på skoleuniformer kan brukes mye mer effektivt til tiltak vi vet har større effekt mot mobbing. 

Anonymkode: 29100...4e0

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 11.8.2025 den 17.09):

Jeg er for. Det vil dempe noe av motepresset i skolen. Alle går med like klær, så får jeg bare ønske/håpe at det ikke er mobbing etter skolen da de bruker sivile klær.

Jeg er også for unisex uniform. Familier vil slippe å føle presset. For det er ett press. Spesielt på ungdomsskolen. Ungdommer vil slippe å bruke masse tid og energi på hva de skal gå med. Som kan få de avgårde på skolen raskere. Uniformen er ikke super billig for familien. Men i lengden vil nok sivil klær koste mer. 

Anonymkode: de799...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er også for unisex uniform. Familier vil slippe å føle presset. For det er ett press. Spesielt på ungdomsskolen. Ungdommer vil slippe å bruke masse tid og energi på hva de skal gå med. Som kan få de avgårde på skolen raskere. Uniformen er ikke super billig for familien. Men i lengden vil nok sivil klær koste mer. 

Anonymkode: de799...589

Må jo ha sivile klær i tillegg 

Anonymkode: b6d9c...af5

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...