Gå til innhold

Hva synes du om skoleuniform i grunnskolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det blir enda lettere å mobbe de barna som kommer fra lavinntektsfamiler? Hvordan reduseres kostnadene til klær ved at man i tillegg til sivile klær må kjøpe uniform?

Anonymkode: b6d9c...af5

Du har en veldig utpsykende debatteknikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er det bare andre ting å "mobbe" for som at Jørgen må gå med samme sko par hele skoleåret for familien hans bare har råd til 1 par skolesko, mens Per har mange par og alltid nypussete sko

Jada, jeg vet du mener det er en kvote, at summen vil være lik og at alt bare vil flytte på seg uten at noe kan reduseres.

AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (2 minutter siden):

Nei nei, dette er sakelig og rett på spikerhodet. Du prøver deg på utpsykende teknikker ved å suttre.

Ikke den du siterer da, men makan 😄

Anonymkode: 7edf1...2d9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bukser, t-shirter, joggesko  ,collegegensere, shorts, regnjakke, regnbukse, skalljakke. Ok..

Badedrakt, gymsko, joggebukse. Hansker. Hm.

Boblejakke, Boblebukse, lue, to par votter, vintersko, fleecejakke, støvler, overgangssko, buff. Altså, bare dette koster jo flere tusen. 

Anonymkode: 2a878...f7d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei nei, dette er sakelig og rett på spikerhodet. Du prøver deg på utpsykende teknikker ved å suttre.

Ikke den du siterer da, men makan 😄

Anonymkode: 7edf1...2d9

Jeg orker ikke å få svar som bare er rene blokkeringer. Når jeg svarer, blir jeg bare møtt med en påstand om på hvilken måte det ikke vil funke, uten argumentasjon. Samt nye spørsmål jeg skal svare på og så ny blokkering ved neste svar, uten argumentasjon, nye spørsmål. Det gidder jeg ikke.

Skrevet

Det er jeg for.  Tenk så mye enklere for foreldre som slipper å planlegge og legge fram skoleklær hver dag.  Huslke ditt, og huske datt.  Færre konfikter mellom barn og foreldre om hva man skal ha på seg også.  Og ikke minst er alle ungene like, og ingen behøver å ikke føle seg bra nok i klærne sine. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale for dette? Skole i Norge er gratis, og en spesiell uniform, med god nok kvalitet, og med alt som trengs i Norge av utetøy, regntøy, luer, votter, sko, støvler osv. blir fort dyrt.

Skoleuniform skal i utgangspunktet bare brukes på skolen, da trengs det i praksis to sett tøy. 
Og hvor skal vi legge listen? Har uniformen god nok kvalitet for «kresne» foreldre (naturmaterialer, ikke barnearbeid, kvalitet i alle detaljer), blir uniformen for dyr for mange foreldre. Velger man de Bull løsningene, polyester, akryl osv, blir foreldre tvunget til å kle barna i noe de virkelig ikke ønsker. 
Og som sagt, skole er gratis i Norge. En obligatorisk uniform, i tillegg til andre klær, må derfor i praksis dekkes av det offentlige. Og det er en enorm utgift som vi faktisk ikke har råd til nå. Da heller flere lærere i skolen! 

Anonymkode: 29100...4e0

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale for dette? Skole i Norge er gratis, og en spesiell uniform, med god nok kvalitet, og med alt som trengs i Norge av utetøy, regntøy, luer, votter, sko, støvler osv. blir fort dyrt.

Skoleuniform skal i utgangspunktet bare brukes på skolen, da trengs det i praksis to sett tøy. 
Og hvor skal vi legge listen? Har uniformen god nok kvalitet for «kresne» foreldre (naturmaterialer, ikke barnearbeid, kvalitet i alle detaljer), blir uniformen for dyr for mange foreldre. Velger man de Bull løsningene, polyester, akryl osv, blir foreldre tvunget til å kle barna i noe de virkelig ikke ønsker. 
Og som sagt, skole er gratis i Norge. En obligatorisk uniform, i tillegg til andre klær, må derfor i praksis dekkes av det offentlige. Og det er en enorm utgift som vi faktisk ikke har råd til nå. Da heller flere lærere i skolen! 

Mente selvsagt billigste løsningene

• Nyttig 2
Skrevet

Staten kunne ha spilt en rolle. I noen land har de også tilbudspakker o.l. Det ville selvfølgelig vært viktig at det ikke ble for dyrt, og at alle får råd. Ikke nødvendigvis noe man måtte ha innført NÅ heller, men det går jo an å vurdere til senere hvis det går an å få til en god ordning og det kan fungere.

AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (21 minutter siden):

Hva er utpsykende med mine argumenter? Er vel naturlig at man kommer med argumenternog motargumenter i en diskusjon?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (13 minutter siden):

Jeg orker ikke å få svar som bare er rene blokkeringer. Når jeg svarer, blir jeg bare møtt med en påstand om på hvilken måte det ikke vil funke, uten argumentasjon. Samt nye spørsmål jeg skal svare på og så ny blokkering ved neste svar, uten argumentasjon, nye spørsmål. Det gidder jeg ikke.

Ikke argumentasjon? Den eneste som kommer med påstander uten noe annet er jo deg?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man har klær på skolen, blir det man har hjemme mindre slitt. Det kan tenkes at det også reduserer presset på nettopp å kjøpe dyrt tøy siden man eksponeres mindre for det. På fritiden henger man heller ikke med alle og ikke over like lang tid heller. Men det trenger uansett ikke være dyre klær. Det kunne for eksempel bare har vært helt vanlig tøy man fikk kjøpt på butikken. Som sort bukse og hvit t-skjorte, bare et eksempel.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 timer siden):

Jeg er for. Det vil dempe noe av motepresset i skolen. Alle går med like klær, så får jeg bare ønske/håpe at det ikke er mobbing etter skolen da de bruker sivile klær.

Jeg har gått på skole i norge og i land med uniform og selv med strenge krav til uniform og utseende (hår, smykker, osv.) vi fant likevel måter å vise status på. I praksis var det ingen forskjell hva kom til å vise status/tilhørighet, det var bare andre måter.

Dette var før smarttelefoner til en halv månedslønn, airpods, laptoper til en månedslønn og tilsvarende elektronikk eksisterte så vil anta det er enda enklere nå.

Jeg sier ikke at skoleuniformer er en dum idé eller at jeg er i mot det (selv likte jeg å bruke skoleuniform godt), men at det ikke vil forhindre synlige klasseforskjeller og mobbing.

Anonymkode: 35218...49c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (28 minutter siden):

Jada, jeg vet du mener det er en kvote, at summen vil være lik og at alt bare vil flytte på seg uten at noe kan reduseres.

Så klart kan man redusere mobbing, men skoleuniform er ikke noe som vill gjøre det. Det er da heller ikke derfor land eller skoler med unform har dette

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (4 minutter siden):

Når man har klær på skolen, blir det man har hjemme mindre slitt. Det kan tenkes at det også reduserer presset på nettopp å kjøpe dyrt tøy siden man eksponeres mindre for det. På fritiden henger man heller ikke med alle og ikke over like lang tid heller. Men det trenger uansett ikke være dyre klær. Det kunne for eksempel bare har vært helt vanlig tøy man fikk kjøpt på butikken. Som sort bukse og hvit t-skjorte, bare et eksempel.

Pris og kvalitetsforskjellen på hvite t-skjorter alene er jo ekstrem.

Anonymkode: c3130...173

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok dempe mye av motepresset og noe mobbing. Hvorfor ikke?

Anonymkode: 7cfb5...544

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er sterkr imot.

Ser mange mener de vil føre til at alle går med like klær og dermed blir mindre mobbing. Men det vil fortsatt være forskjeller og redd de blir enda tydeligere, hen som går med samme møkkete eller utvasktede uniform hver dag fordi foresatte ikke har råd til å kjøpe mer enn den ene som man kanskje får av skolen, eller ikke har foresatte som bryr seg eller ikke klarer å bry seg om at ungen må gå i samme skjorte som ble søkt syltetøy på i lunsjen i går. De som kun har råd til absolutt billigste av sko og jakker og "accessories", forskjell på sekker og vesker blir enda tydeligere enn i dag etc

Så da skal ungen heller gå i møkkete billige klær? Blir det uniform på skolen så blir det vel en typ ordning slikt at alle barn får min 2x uniform sommer og 2x vinter. Jeg hadde så lyst på uniform når jeg gikk på skole. Tenkte hvor deilig det måtte være å få slippe klespress.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke argumentasjon? Den eneste som kommer med påstander uten noe annet er jo deg?

Nei, du svarer ofte på forslagene med hvordan det ikke vil funke hver gang. Selv om det ikke er opplagt. Eller med retoriske spørsmål som impliserer det samme, ala så de kan mobbe pål for skoene sine i stedet? Det er det jeg mener.

AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (1 minutt siden):

Så da skal ungen heller gå i møkkete billige klær? Blir det uniform på skolen så blir det vel en typ ordning slikt at alle barn får min 2x uniform sommer og 2x vinter. Jeg hadde så lyst på uniform når jeg gikk på skole. Tenkte hvor deilig det måtte være å få slippe klespress.

Det er mindre synlig med sivile klær ja enn med uniform. Det er klespress også med uniform, da er det feks hvor skjørtet, skjorta eller strømpene er kjøpt som blir klespresset. Og hvordan man ser ut i uniformen

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (2 minutter siden):

Nei, du svarer ofte på forslagene med hvordan det ikke vil funke hver gang. Selv om det ikke er opplagt. Eller med retoriske spørsmål som impliserer det samme, ala så de kan mobbe pål for skoene sine i stedet? Det er det jeg mener.

Det er jo det som er argumentasjon

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...