AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Hører jo argumentet om at da blir det mindre mobbing, men det tror ikke jeg. Har du noen argumenter for/imot skoleuniform? Anonymkode: 7edf1...2d9
Abra Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Er imot det. Mest på grunn av at jeg aldri hadde klart å bruke slikt selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Da ville det ha vært mindre mobbing i land som for eksempel Storbritannia. Det er det ikke. Barn er like fattige, tykke, mørkhudede, religiøse, rødhårede, sjenerte, funksjonshemmede, homo, dårlige i matte/gym/whatever eller har sære interesser, mye kviser, merkelige foreldre eller billige klær utenom skoletid uansett om de har skoleuniform eller ikke. Anonymkode: d3764...2f2 17 9
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For! Anonymkode: 79a54...34f Fordiiiiiii? 😄 Anonymkode: 7edf1...2d9 3
Eva-Lena Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Jeg er for. Det vil dempe noe av motepresset i skolen. Alle går med like klær, så får jeg bare ønske/håpe at det ikke er mobbing etter skolen da de bruker sivile klær. 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Hvis dette faktisk hadde ført til mindre mobbing, så kunne jeg vært positiv til dette. Men skoleuniformer kommer aldri til å forandre en forbanna dritt. Hva slags klær folk gikk med var nærmest et ikke-eksisterende tema da jeg gikk på ungdomsskolen eller på videregående. Det aller meste av dritten noen fikk der var selvfølgelig på grunn av overvekt, eller hvordan man ser ut. Anonymkode: ea030...c6a 7
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Er sterkr imot. Ser mange mener de vil føre til at alle går med like klær og dermed blir mindre mobbing. Men det vil fortsatt være forskjeller og redd de blir enda tydeligere, hen som går med samme møkkete eller utvasktede uniform hver dag fordi foresatte ikke har råd til å kjøpe mer enn den ene som man kanskje får av skolen, eller ikke har foresatte som bryr seg eller ikke klarer å bry seg om at ungen må gå i samme skjorte som ble søkt syltetøy på i lunsjen i går. De som kun har råd til absolutt billigste av sko og jakker og "accessories", forskjell på sekker og vesker blir enda tydeligere enn i dag etc Anonymkode: b6d9c...af5 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Om elever blir mobbet eller utestengt pga. at de ikke går i siste mote eller klær fra rimelige kjeder, så er det helt klart en fordel. Anonymkode: 2a4e3...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august Hvordan skulle de uniformene se ut for å dekke hele året? Og barna må ha klær til fritiden også, så det kommer som en ekstra utgift. Engelske skoleuniformer kan være type «grå bukser, blå v-genser». De som har god råd kjøper kvalitetsklær i ull, de andre nøyer seg med polyester-klær. Allerede der kommer det en forskjell som ganske raskt vil synes. Skal man pålegge de fattige å kjøpe ull eller de rike å gå i polyester? Anonymkode: c3130...173 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august Eva-Lena skrev (8 minutter siden): Jeg er for. Det vil dempe noe av motepresset i skolen. Alle går med like klær, så får jeg bare ønske/håpe at det ikke er mobbing etter skolen da de bruker sivile klær. Sånn mobbing kommer det jo selvfølgelig til å være uansett! Den eneste forskjellen er at mobbingen foregår ved for eksempel kjøpesenter / kino eller what ever på fritiden, hvor det aldri kommer til å være noen voksne til stede. Dersom mobbingen finner sted i skolegården, så har man i alle fall lærere til stede. Noe man aldri i verden kommer til å på fritiden. Anonymkode: ea030...c6a 1
Fru Uperfekt Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skulle de uniformene se ut for å dekke hele året? Og barna må ha klær til fritiden også, så det kommer som en ekstra utgift. Engelske skoleuniformer kan være type «grå bukser, blå v-genser». De som har god råd kjøper kvalitetsklær i ull, de andre nøyer seg med polyester-klær. Allerede der kommer det en forskjell som ganske raskt vil synes. Skal man pålegge de fattige å kjøpe ull eller de rike å gå i polyester? Anonymkode: c3130...173 Ikke uvanlig med høst/vinter uniform og høst/sommer uniform 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august De tykke, lave, høye, pinglete eller utseendemessig annerledes på andre måter forsvinner jo ikke akkurat i en uniform, tvert imot. Jobb heller mot mobbing på andre måter. Anonymkode: 4a1a0...3b8 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Er imot. Som andre nevner er det ikke årsaken bak mobbing sånn egentlig. Virker kanskje ikke som et viktig punkt, men jeg tror dagene skiller seg mer fra hverandre med ulike detaljer. Om man har på samme klær hver dag, smelter dagene sammen. Og de er barn, la dem få finne ut av det der. Jeg hadde klein klesstil som jeg angrer på, men det er en del av å vokse opp. I tilegg, skoleuniformer blir fetisjert, og barn er utsatt nok fra før av. Anonymkode: a4fb9...ea4 2 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august Jeg er i mot. Har bodd i England, og til tross for uniformer var det mye mobbing. I tillegg er det en unødvendig ekstrautgift for de som har dårlig råd, da barna også må ha klær på fritiden. Og ja, man ser hvem som har kjøpt billig grå bukse og dyr grå bukse. Anonymkode: 51310...2bd 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Fru Uperfekt skrev (20 minutter siden): Ikke uvanlig med høst/vinter uniform og høst/sommer uniform Vi snakker jo ikke om to ulike tykkelser på genseren her, liksom. Skal en høst- og vinteruniform bestå av bukser, genser, høst jakke, dynejakke, ullgenser, dynebukse, parkdress for de yngste, regnjakke, regnbukse, støvler, vintersko, votter, lue, skjerf og tøfler? Vår- og sommeruniform av bukse, genser, t-skjorte, shorts, sommersko og sommerjakke? Og i tillegg treningsklær, innesko, utesko, og svømmetøy? Hvem tenker man skal betale for dette her? Anonymkode: d3764...2f2 12
Fru Uperfekt Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi snakker jo ikke om to ulike tykkelser på genseren her, liksom. Skal en høst- og vinteruniform bestå av bukser, genser, høst jakke, dynejakke, ullgenser, dynebukse, parkdress for de yngste, regnjakke, regnbukse, støvler, vintersko, votter, lue, skjerf og tøfler? Vår- og sommeruniform av bukse, genser, t-skjorte, shorts, sommersko og sommerjakke? Og i tillegg treningsklær, innesko, utesko, og svømmetøy? Hvem tenker man skal betale for dette her? Anonymkode: d3764...2f2 Jupp, og det er stort sett ikke dyrt. Har hatt barn på uniform skole i utlandet og skulle gjerne hatt det + skole lunch her og 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Jeg er for, hadde vært enklere For hvem da? Ikke for barna vel? Anonymkode: 7edf1...2d9 3 1
Stor pike Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august Jeg har sterke følelser for! Gikk selv på skolen i England. Jeg elsker skoleuniformer. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå