Gå til innhold

Pappa har overført alt av verdier til sin nye kone for å hindre at vi arver noe. Kan noe gjøres?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa er en drittsekk. Han har narsisitiske trekk, og har drevet med psykisk vold mot Mamma og oss barna i mange tiår. Nå som vi er voksne har vi alle kuttet kontakten med ham, unntatt den ene broren min som er low contact. 

Via broren min har vi fått vite at han har overført alle verdier til sin nye kone, som nå sitter med en formue på over 10.000.000,- pluss at hus og biler og alt er i hennes navn. Hun jobber som hjemmepleier og hadde minimalt med penger før hun ble sammen med pappa. Han har tjent rundt 2 mill i året i mange år. Nå er det rett og slett ikke noe igjen som står i hans navn, og ingenting å arve hvis han dør. 

For min del er det ikke så viktig, jeg klarer meg bra økonomisk, men den yngste søsteren vår er student og har veldig trang økonomi. I tillegg er jeg bitter, jeg innrømmer det, han fucket Mamma over økonomisk da de skilte seg (hun våget ikke å protestere på noe etter mange tiår med mishandling og fikk nesten ingenting.) og nå er hun minsteufør. 

Vi har alle vært mange år i terapi for å rydde opp i skaden han har påført, og jeg føler kanskje at det hvertfall hadde vært fint å få en form for kompensasjon siden han aldri har sagt unnskyld eller vist anger for alt han har gjort. 

Det er ikke sånn at han er dødssyk eller noe, han lever sikkert i mange år enda, men det er ikke greit at han "slipper unna". 😔

Er det noe vi kan gjøre? 

Anonymkode: 9136b...745

• Hjerte 35
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han er samtykkekompetent så kan han gjøre hva han vil med sine penger og eiendommer, så det er nok ingenting dere kan gjøre med det.

Det at din yngste søster sliter økonomisk nå, vil vel ikke ha noe å si ang arv, for hun er vel neppe student for evig. Hun vil bli ferdig med studiene en gang, få jobb og bedre økonomi.

Eller forventer dere at han vil dø under søsters studier?

Anonymkode: bf8cb...8fb

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre juridisk. Du kan håpe at den nye kona stikker og han sitter igjen blakk. 

Anonymkode: 23b6f...09f

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dessverre. Så lenge han lever og er ved sine fulle fem, så kan han gjøre hva han vil med sine penger.

Anonymkode: 349d1...6a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting du kan gjøre med det så lenge han er samtykkekompetent. Derimot kan du håpe på at konen velger å gå fra ham, da sitter han der uten noe igjen. Onkelen min har gjort nøyaktig det samme, bare at nåværende kone også er mor til ett av mange barn han har.

Anonymkode: 66a1f...21d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Lovligheten av det er avhengig av den konkrete gjennomføringen av overføringen. Innholdet i ektepakten og realiteten av denne ol. 

Dagen arven forfaller kontakter dere en advokat for en vurdering. Før da har dere ingen rettigheter.

Anonymkode: 42c5b...e92

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Pappa er en drittsekk. Han har narsisitiske trekk, og har drevet med psykisk vold mot Mamma og oss barna i mange tiår. Nå som vi er voksne har vi alle kuttet kontakten med ham, unntatt den ene broren min som er low contact. 

Via broren min har vi fått vite at han har overført alle verdier til sin nye kone, som nå sitter med en formue på over 10.000.000,- pluss at hus og biler og alt er i hennes navn. Hun jobber som hjemmepleier og hadde minimalt med penger før hun ble sammen med pappa. Han har tjent rundt 2 mill i året i mange år. Nå er det rett og slett ikke noe igjen som står i hans navn, og ingenting å arve hvis han dør. 

For min del er det ikke så viktig, jeg klarer meg bra økonomisk, men den yngste søsteren vår er student og har veldig trang økonomi. I tillegg er jeg bitter, jeg innrømmer det, han fucket Mamma over økonomisk da de skilte seg (hun våget ikke å protestere på noe etter mange tiår med mishandling og fikk nesten ingenting.) og nå er hun minsteufør. 

Vi har alle vært mange år i terapi for å rydde opp i skaden han har påført, og jeg føler kanskje at det hvertfall hadde vært fint å få en form for kompensasjon siden han aldri har sagt unnskyld eller vist anger for alt han har gjort. 

Det er ikke sånn at han er dødssyk eller noe, han lever sikkert i mange år enda, men det er ikke greit at han "slipper unna". 😔

Er det noe vi kan gjøre? 

Kontakt en advokat

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de har opprettet ektepakt hvor hun har alle verdier i særeie, er det lite dere kan gjøre. For hans skyld kan man håpe de ikke skilles, og han blir sittende på var bakke, eller at hun dør først og han arver 25% og resten går til hennes familie. jeg forstår ikke at noen setter seg i en så sårbar situasjon. 

Hvis de bare har satt hennes navn som eier, uten ektepakt, inngår verdiene i felleseiet. Barna arver da av hans halvdel av boet.

Anonymkode: d995a...a9b

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det noe vi kan gjøre? 

Da kan du jo håpe hans nye kone bestemmer seg for å skille han fra seg om et par år. Da blir han stående på bar bakke. For en drittsekk!

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Din mor bør undersøke om hun har krav på noe etter skilsmissen. Det kan jo ses på deres morsarv en dag og noe hun er ansvarlig for å sikre.

Anonymkode: ca3e1...6df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kommer til å skilles snart uansett. Hun må være rimelig fitte om hun stikker av med arven andres barn.

Anonymkode: f0c21...1d6

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (8 minutter siden):

Kontakt en advokat

Og hva skal man si? «Denne drittsekken vil ikke gi oss sine egne penger?». Nei, enig med denne kommentaren her: 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dere har kuttet all kontakt med han og omtaler han som en drittsekk.
Hvorfor skal han da ikke sikre sinnåværende kone som faktisk lever sammen med han? 
Han har lov å gjøre det han gjør. 

Anonymkode: fa34a...ceb

Anonymkode: 328a4...a3c

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun nye tok en total og brutal Financial Domination på hele fyren. Han har ingen makt lenger. Hun tok alt juridisk sett. Hun kan gå når som helst. Det er så trist med fedre som hater sine egne barn. Greit nok om han ikke liker ex-kona (mamma) til TS, men å hate sine egne barn og skade de økonomisk, mentalt og psykisk er faen meg tragisk. Det er hans avkom også. 

Så ny Pussy Power kom inn i bilde (nåværende dame) og tok en heavy FinDom på fyren at han ikke skjønner noe før det treffer han hardt og brutalt. Usikker på om man kan i det hele tatt kalle han samtykkekompetent, for fyren som hater sine egne barn på grunn av ny Pussy er en tragedie, mildt sagt. 

Anonymkode: c8010...1d1

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Din mor bør undersøke om hun har krav på noe etter skilsmissen. Det kan jo ses på deres morsarv en dag og noe hun er ansvarlig for å sikre.

På hvilke plant har noen ansvar for å sikre andre arv?

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De kommer til å skilles snart uansett. Hun må være rimelig fitte om hun stikker av med arven andres barn.

Anonymkode: f0c21...1d6

Golddigger kanskje, det er jo utrolig hva  en stram kropp og være villig i senga kan gjøre

Anonymkode: a058b...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barna pliktarv da?

Anonymkode: 5e57e...fbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette kan jeg lite om, men omfattes ikke barn av pliktdelsarven da? 

Hadde ventet stille i båten og kontaktet advokat ved hans død. 

Om han er skikkelig rasshøl, som han jo er - så gir han sikkert bort alt til landsforeningen til Fjollefjas bare på pur faen mens han lever. 

Så ikke gi idioten grunn til det.

https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/hvor-stor-del-av-arven-har-barna-krav-pa-etter-sine-foreldre-pliktdel-fri-tredjedel/#:~:text=For å sikre alle barna,arven kalles pliktdel eller pliktdelsarv.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

På hvilke plant har noen ansvar for å sikre andre arv?

Hvis hun som mor ønsker at barna skal arve noe etter henne er det vel kun hun som kan sikre at hun går fra et ekteskap med de midlene hun har krav på.

Skrevet

Arv oppstår først når noen dør. Hvis det ikke er verdier i boet etter far er det ingen arv å hente pliktdelen fra.

• Liker 21
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...