AnonymBruker Skrevet 11. august #21 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke mat trollet. Hadde TS faktisk hatt personalansvar for flere ansatte hadde ikke vedkommende spurt på KG. Alle firma har sitt nett dem kan spørre. Om TS faktisk er leder med personalansvar og spør på KG bør vedkommende komme seg på noen kurs eller vurdere hvor egnet vedkommende er. Anonymkode: 8ace3...f0c Ikke nødvendigvis. Det er mange ledere i f.eks. varehandelen som har null peiling på lover, rettigheter, og hva som er riktig framgangsmåte når det oppstår utfordringer som har med de ansatte å gjøre. Jeg jobber selv på et slikt sted, og dette er ikke det første stedet jeg registrerer at det er sånn. Anonymkode: d78d7...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #22 Skrevet 11. august Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Hvilken type fravær? Sykmeldinger og egenmeldinger i skjønn forening. Siden vedkommende har helseutfordringer av varig karakter vil jo dette ikke endre seg heller. Anonymkode: 41a1c...6a5
AnonymBruker Skrevet 11. august #23 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som regnskaps- og lønnsmedarbeider (på vegne av selskapet, men også som arbeidstaker) forstår jeg spørsmålet ditt godt. Det er rett og slett veldig mye "hassle" , mye manuelt arbeid og ekstrakostnader for arbeidsgiveren. Og belastende for kollegaene. 16 dager (arbeidsgiverperioden) dekkes alltid av arbeidsgiver, deretter tar NAV over. I de 16 dagene må vi få en vikar på plass, eller de andre kollegaene må jobbe mere og har en høy arbeidsbelastning. Når dette gjentar seg måned etter måned, så er ikke dette gøy for noen, kollegaene begynner å snakke og lure. Jeg var selv sykmeldt over 17 dager og var glad at det var så enkelt for meg som arbeidstaker. Men jeg skjønner altså arbeidsgivers side veldig godt også. Spesielt når man vet at det er maaange andre, kvalifiserte personer der ute som ville gitt hva som helst for å kunne jobbe hos oss. Anonymkode: b1503...f4a Null problemer og se dette fra alle sider men hvorfor skal bedriften lastes for varig syke mennesker? Anonymkode: 41a1c...6a5
AnonymBruker Skrevet 11. august #24 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke mat trollet. Hadde TS faktisk hatt personalansvar for flere ansatte hadde ikke vedkommende spurt på KG. Alle firma har sitt nett dem kan spørre. Om TS faktisk er leder med personalansvar og spør på KG bør vedkommende komme seg på noen kurs eller vurdere hvor egnet vedkommende er. Anonymkode: 8ace3...f0c Du vet det er mange arbeidsgivere som prøver seg eller? psyker deg ned til at du gjør jobben for den med at du sier opp selv? Prøver og tvinge og presse deg til å avslutte fordi de ikke har rett til å gjøre det selv? Anonymkode: 41a1c...6a5
AnonymBruker Skrevet 11. august #25 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Null problemer og se dette fra alle sider men hvorfor skal bedriften lastes for varig syke mennesker? Anonymkode: 41a1c...6a5 Ingen vil ha noe med de syke å gjøre. Ikke arbeidslivet. Ikke helsevesenet (nedskjæringer). Ikke NAV. Det er veldig tydelig når man har helseproblemer at man er til stor bry, en utgift og ikke burde være så frekk at man forsøker å ha en jobb. For da går det ut over andre. Anonymkode: 9b153...695 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #26 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du vet det er mange arbeidsgivere som prøver seg eller? psyker deg ned til at du gjør jobben for den med at du sier opp selv? Prøver og tvinge og presse deg til å avslutte fordi de ikke har rett til å gjøre det selv? Anonymkode: 41a1c...6a5 I det offentlige også, ikke bare det private! Anonymkode: 9b153...695
katties Skrevet 11. august #27 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, er det ikke herlig å være frisk da? Yes, it is. Syke skal kvittes med, og fordi mange friske vil jobbe hos dere, så er det å kvitte seg med de "syke". Man lurer ennå på at folk i visse land klikker og har lyst etter hvert å halshogge sine ledere via revolusjon? 😂 For mange ledere tror at de er 5-stjerners generaler som bare kan sende ansatte inn i døden, som om ansatte var fotsoldater, men slik er det ikke og man bør se heller om man har en syk arbeidsplass og en syk arbeidskultur først og fremst før man klager over syke arbeidstakere. Anonymkode: 50314...228 Ja, enig i at noen ledere tror at folk burde jo bare jobbe mer og mer, spesielt om de ikke har partner, barn eller dyr - da er det jo ihvertfall ingenting som hindrer de fra å jobbe overtid hele tiden. Men det finnes også slike der jeg tenker "denne personne kunne gjort ting mye bedre for seg selv....". Vi har f.eks. ei på jobben som er godt overvektig og mye sykemeldt, men når hun er inne på jobb spiser hun 4 brødskiver med sjokoladepålegg, en sjokolade og drikker en sukkerbrød til lunsj. Jeg tuller ikke. Tror matvanene hennes kan ha noe med sykdommen å gjøre. Eller så har vi også en person som drar og trener i arbeidstida, tar seg en lur, ka innimellom glemme et møte fordi han tar en sen morgen (våkner da rundt 11). Han blir på ingen måte tynt på jobb - han har en veldig behagelig stilling. Jeg føler ikke for å si ifra til leder om det. Bare sier ifra når jeg trenger hjelp med oppgaver, for jeg VET han kan ta seg tid til det.
Moppeguri Skrevet 11. august #28 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykmeldinger og egenmeldinger i skjønn forening. Siden vedkommende har helseutfordringer av varig karakter vil jo dette ikke endre seg heller. Anonymkode: 41a1c...6a5 Da søker du NAV om dekning av sykepenger i arbeidsgiverperioden, så hjelper det på det økonomiske ihvertfall 1
Hannabanna Skrevet 11. august #29 Skrevet 11. august (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): På grunn av høyt fravær ønsker jeg si opp et par ansatte. Hvordan gå frem? Anonymkode: 41a1c...6a5 Dette som leder burde du vite. Gå videre opp, eventuelt til NHO. Men brysom er ikke en god nok grunn. Du starter med en skriftlig advarsel hvis det er saklig grunn for fravær. Har du ikke fått noen opplæring? Da burde du heller ikke ha din stilling hvis du ikke klarer å ta tak i det selv. Endret 11. august av Hannabanna 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #30 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, for det er aldri udugelige ansatte sin feil… Anonymkode: ff4dc...f17 Presis ingen kompetent leder ville gått på nett, passert pent og pyntelig forbi råd fra jurister, forbi veiledning til arbeidsmiljøloven, forbi kompetente kilder, til og med forbi KI og gått inn på det som vel må være en av Norges minst kompetente steder - kg - for å be om råd for hvordan hen håndterer uønskede ansatte. Ja, kompetente leder kan ønske å kvitte seg med ansatte. Nei, kompetente mennesker spør ikke hvordan (noe som helst) på kg. Det er jo hele poenget med kg. Det er et vindu inn i samfunnets underside, dysfunksjon etc. Rent verdig popcorn. Anonymkode: d8b97...2fa 1 2
Hannabanna Skrevet 11. august #31 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som regnskaps- og lønnsmedarbeider (på vegne av selskapet, men også som arbeidstaker) forstår jeg spørsmålet ditt godt. Det er rett og slett veldig mye "hassle" , mye manuelt arbeid og ekstrakostnader for arbeidsgiveren. Og belastende for kollegaene. 16 dager (arbeidsgiverperioden) dekkes alltid av arbeidsgiver, deretter tar NAV over. I de 16 dagene må vi få en vikar på plass, eller de andre kollegaene må jobbe mere og har en høy arbeidsbelastning. Når dette gjentar seg måned etter måned, så er ikke dette gøy for noen, kollegaene begynner å snakke og lure. Jeg var selv sykmeldt over 17 dager og var glad at det var så enkelt for meg som arbeidstaker. Men jeg skjønner altså arbeidsgivers side veldig godt også. Spesielt når man vet at det er maaange andre, kvalifiserte personer der ute som ville gitt hva som helst for å kunne jobbe hos oss. Anonymkode: b1503...f4a Som regnskaps og lønnsmedarbeider vet du ikke at hvis det gjelder samme sykdom så kan arbeidsgiver søke og få tilbake pengene etter de 16 første dagene? 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #32 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen vil ha noe med de syke å gjøre. Ikke arbeidslivet. Ikke helsevesenet (nedskjæringer). Ikke NAV. Det er veldig tydelig når man har helseproblemer at man er til stor bry, en utgift og ikke burde være så frekk at man forsøker å ha en jobb. For da går det ut over andre. Anonymkode: 9b153...695 Og samtidig skal vi shames hvis vi blir uføre. På den ene siden skal man prøve å stå i jobb som kronisk syk, men ts er et tydelig bevis på at det er ikke bare-bare.. Anonymkode: 742ce...cd5 3 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. august #33 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sykmeldinger og egenmeldinger i skjønn forening. Siden vedkommende har helseutfordringer av varig karakter vil jo dette ikke endre seg heller. Anonymkode: 41a1c...6a5 Ved varig karakter kan Nav i enkelte tilfeller ta ansvaret for utbetalingen fra dag 1.
AnonymBruker Skrevet 12. august #34 Skrevet 12. august hva med bare gjøre livet så jævlig for de ansatte at han slutter selv? Anonymkode: 41a1c...6a5
Perine Skrevet 12. august #35 Skrevet 12. august Derfor trenger vi fagbevegelsen, for det finnes utrolig mange udugelige arbeidsgivere, som tror at de kan skalte og valte med arbeidstakerne sine som de vil. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #36 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 23.27): hva med bare gjøre livet så jævlig for de ansatte at han slutter selv? Anonymkode: 41a1c...6a5 Ja gjør dette. Så håper jeg at arbeidstaker har baller og vett til og legge sammen 2 og 2 og kjører sak. Hva med og heller gjøre litt research selv om hva du kan gjøre? Folk har gitt råd til deg om at hvis det gjelder kronisk sykdom så betaler Nav arbeidsgiver perioden (Slik de gjør for meg) da er ett hinder ute av veien så du slipper og tenke på det økonomiske aspektet. Så kommer hva man kan tilrettelegge for den ansatte for at han kan utføre jobben sin på en best mulig måte. Greier du ikke og gjøre dette her så bør du slutte i jobben din som leder og heller bli en av de på gulvet. Anonymkode: 6a1ae...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #37 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 21.05): Og samtidig skal vi shames hvis vi blir uføre. På den ene siden skal man prøve å stå i jobb som kronisk syk, men ts er et tydelig bevis på at det er ikke bare-bare.. Anonymkode: 742ce...cd5 Skal også veddes på at det er de samme personene som synes det er brysomt med syke arbeidstakere og kollegaer, som igjen forteller uføre at det er bare å jobb. Er du syk er du virkelig bunnslammet i samfunnet. Ikke skal du få hjelp til å bli frisk, ikke skal du være borte fra jobb, om du er borte bruk ferie eller ulønnet, beste si opp jobben. Går du da over på uføre så får du beskjed om å komme deg på jobb du er lat. Kan man vinne å gjøre rett? Anonymkode: 8f08e...f93 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #38 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 15.45): På grunn av høyt fravær ønsker jeg si opp et par ansatte. Hvordan gå frem? Anonymkode: 41a1c...6a5 Hva med å tilrettelegge slik at de slipper å ha sykefravær? Anonymkode: 960c2...a5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #39 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja gjør dette. Så håper jeg at arbeidstaker har baller og vett til og legge sammen 2 og 2 og kjører sak. Hva med og heller gjøre litt research selv om hva du kan gjøre? Folk har gitt råd til deg om at hvis det gjelder kronisk sykdom så betaler Nav arbeidsgiver perioden (Slik de gjør for meg) da er ett hinder ute av veien så du slipper og tenke på det økonomiske aspektet. Så kommer hva man kan tilrettelegge for den ansatte for at han kan utføre jobben sin på en best mulig måte. Greier du ikke og gjøre dette her så bør du slutte i jobben din som leder og heller bli en av de på gulvet. Anonymkode: 6a1ae...7c0 Hehe, akkurat. Det skjedde på jobben vår. Sjefen prøvde å bli kvitt en person, behandlet han dårlig, fratok oppgavene osv. Han kollegaen fikk nok og engasjerte en advokat… Anonymkode: 0e60f...276
AnonymBruker Skrevet 14. august #40 Skrevet 14. august Vi hadde en ansatt som lagde bare kvalm, ingen ville trodd det om jeg skrev hvordan denne personen oppførte seg mot oss alle. Jeg gjorde kort prosess, sa opp vedkommende usaklig, advokater ble koblet inn og jeg betalte rett og slett en erstatning for å bli kvitt denne personen. Advokatene forhandlet seg i mellom, jeg var villig til å strekke meg langt økonomisk bare for å slippe unna dritten. Kostet oss et par hundre tusen kroner, men det var verdt hver eneste krone. Hadde ikke denne personen forsvunnet, hadde alle de andre ansatte sagt opp. Valget var enkelt. Firmaet har blomstret etter dette og pengene ble tjent inn igjen rimelig kjapt. For oss var det som å vinne i lotto. Anonymkode: 95502...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå