AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august På grunn av høyt fravær ønsker jeg si opp et par ansatte. Hvordan gå frem? Anonymkode: 41a1c...6a5
Snublefot62 Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Snakker vi om lovlig høyt fravær eller ulovlig høyt fravær? 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august Så lenge det er gyldig fravær, så er det lite annet enn nedbemanning og omstrukturering som gir deg mulighet til å si de opp, om du ikke har annen saklig grunn. Anonymkode: e4330...46f 8
Fru Uperfekt Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): På grunn av høyt fravær ønsker jeg si opp et par ansatte. Hvordan gå frem? Anonymkode: 41a1c...6a5 Hvilken type fravær?
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august Dersom de har kronisk sykdom som gir høyt fravær kan dere søke om at nav dekker arbeidsgiverperioden Anonymkode: 6abfc...2ca 9
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bytt ut leder Anonymkode: faccf...973 Ja, for det er aldri udugelige ansatte sin feil… Anonymkode: ff4dc...f17 5 3
monican94 Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): På grunn av høyt fravær ønsker jeg si opp et par ansatte. Hvordan gå frem? Anonymkode: 41a1c...6a5 hva slags fravær? har du tilrettelagt evt. ? 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Som regnskaps- og lønnsmedarbeider (på vegne av selskapet, men også som arbeidstaker) forstår jeg spørsmålet ditt godt. Det er rett og slett veldig mye "hassle" , mye manuelt arbeid og ekstrakostnader for arbeidsgiveren. Og belastende for kollegaene. 16 dager (arbeidsgiverperioden) dekkes alltid av arbeidsgiver, deretter tar NAV over. I de 16 dagene må vi få en vikar på plass, eller de andre kollegaene må jobbe mere og har en høy arbeidsbelastning. Når dette gjentar seg måned etter måned, så er ikke dette gøy for noen, kollegaene begynner å snakke og lure. Jeg var selv sykmeldt over 17 dager og var glad at det var så enkelt for meg som arbeidstaker. Men jeg skjønner altså arbeidsgivers side veldig godt også. Spesielt når man vet at det er maaange andre, kvalifiserte personer der ute som ville gitt hva som helst for å kunne jobbe hos oss. Anonymkode: b1503...f4a 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, for det er aldri udugelige ansatte sin feil… Anonymkode: ff4dc...f17 Det er det nok ikke, men om en leder spør her på KG så gir jeg vedkommende som sa det har helt rett. Anonymkode: f71cf...a33 7 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august Tenk å spørre på kg om det….. 🤦♀️ Anonymkode: ba4a3...3df 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, for det er aldri udugelige ansatte sin feil… Anonymkode: ff4dc...f17 svært sjelden egentlig, som oftest er det arbeidsgiver, ledelse osv som er grunnlag for fravær ut over influensa eller kronisk sykdom.. Bare det at TS skriver på KG er liksom et rødt flagg i så måte. Enhver seriøs arbeidsgiver kjenner reglene for å si opp en ansatt. Anonymkode: 53365...965 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august Tenker du i første omgang tar kontakt med de ansatte for å avklare om det er noe tilrettelegging som kan gjøres for å redusere fraværet. Anonymkode: ea52d...5bd 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august Ikke mat trollet. Hadde TS faktisk hatt personalansvar for flere ansatte hadde ikke vedkommende spurt på KG. Alle firma har sitt nett dem kan spørre. Om TS faktisk er leder med personalansvar og spør på KG bør vedkommende komme seg på noen kurs eller vurdere hvor egnet vedkommende er. Anonymkode: 8ace3...f0c 2 8
Hareena Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Hvis en arbeidstaker ikke har helse til å utføre de oppgaver som stillingen krever, kan det være saklig grunn til oppsigelse. Jo større bedriften er jo lenger går tilretteleggingsplikten, men det er ikke slik at arbeidsgiver skal måtte tilrettelegge i årevis. Stillingsvernet står som kjent sterkt i Norge så du må absolutt ha høy HR/juridisk kompetanse hvis du vil gå til oppsigelse pga sykdom. Alt må dokumenteres, alt av samtaler, tilrettelegging, NAV-møter etc. og det er absolutte krav til saksgangen. Det beste er å ha tette oppfølgingssamtaler med den/de det gjelder og få dem til å innse selv at de ikke har helse til den jobben de til stadighet er sykemeldt fra. Omskolering eller bytte til annet egnet arbeid er jo bedre for den det gjelder også slik at de kan føle mestring i arbeidslivet. Det er heller ikke til å stikke under en stol at arbeidstakere med et omfattende fravær ofte er uglesett blant kollegaer også og det hjelper ikke akkurat på situasjonen til den som sliter med sykdom. 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men jeg skjønner altså arbeidsgivers side veldig godt også. Spesielt når man vet at det er maaange andre, kvalifiserte personer der ute som ville gitt hva som helst for å kunne jobbe hos oss. Anonymkode: b1503...f4a Ja, er det ikke herlig å være frisk da? Yes, it is. Syke skal kvittes med, og fordi mange friske vil jobbe hos dere, så er det å kvitte seg med de "syke". Man lurer ennå på at folk i visse land klikker og har lyst etter hvert å halshogge sine ledere via revolusjon? 😂 For mange ledere tror at de er 5-stjerners generaler som bare kan sende ansatte inn i døden, som om ansatte var fotsoldater, men slik er det ikke og man bør se heller om man har en syk arbeidsplass og en syk arbeidskultur først og fremst før man klager over syke arbeidstakere. Anonymkode: 50314...228 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Om det er flere med høyt fravær som ikke skyldes kronisk sykdom, så ville jeg heller stilt spørsmålet hvorfor har vi høyt fravær? Dårlig arbeidsmiljø? Anonymkode: be9a6...387 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Dårlig forsøk på trolling Anonymkode: 469ce...630 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): svært sjelden egentlig, som oftest er det arbeidsgiver, ledelse osv som er grunnlag for fravær ut over influensa eller kronisk sykdom.. Bare det at TS skriver på KG er liksom et rødt flagg i så måte. Enhver seriøs arbeidsgiver kjenner reglene for å si opp en ansatt. Anonymkode: 53365...965 Går du virkelig rundt å tror at det svært sjeldent finnes udugelige arbeidstakere? Jeg har vært i rekrutteringsbransjen i mange år og har møtt veldig mange arbeidstakere som kun har fokus på hva arbeidsgiver kan gjøre for de, og lite tanker på at en arbeidstaker selger 8 timer av sin dag for å gjøre jobben arbeidsgiver har behov for innenfor lovverkets gitte rammer. Anonymkode: 5b260...db8 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har vært i rekrutteringsbransjen i mange år ikke meg du siterer, Men om det stemmer så vet du også at den seriøs Sjef ikke ville gått på KG for å få råd. En seriøs leder hadde brukt nettverket sitt for finne løsninger, og ikke et forum som dette. Så om det ikke er Trolling vil jeg si at dette er en udugelig/useriøs leder. Anonymkode: 8ace3...f0c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå