Gå til innhold

Eple-gele mislyktes - Er det mulig å redde stumpene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som kan noe om safting og sylting!

Jeg har som dere ser forsøkt meg på hjemmelaget eple-gele. Det ble bare saft. 

Tror det gikk galt etter at eplene hadde rent av seg i saftsil. Jobbet som bare det for å få vekk det hvite skummet (pektin?) og kokte og kokte. 

Helte så oppkoket i krukker, satte på lokk og lot det avkjøle seg en time på benken, før jeg satte det i kjøleskapet.

Nå har jeg saft på små krukker -vet noen hva som kan ha gått galt?

Og er det mulig å gjøre noe med det for å få til gele?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Testet du at det hadde kokt lenge nok? Altså ta en skje med gele/saft og legge på tallerken for å se at det stivner? 

Du kan gi saften ny oppkok og tilsette pektin. Enten pektin-pulver, eller frukt med mye pektin, som f.eks grønne litt unodne epler. 

Anonymkode: 67dad...116

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kokt opp igjen med gelatin. Da blir det garantert gele

Å få til gele uten gelatin eller agar agar krever frukt som ikke er (over)moden

Anonymkode: d5fd4...9fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts: før du har sylte eller gelé på glass så tar du en ts på et fat og stapper det i fryseren i 5 minutter. Passe konsistens? Gratulerer, du er ferdig. Putt på glass. Ikke riktig konsistens? Kok lengre, tilsett mer pektin, gjør tiltak. Etter tiltak så tar du en ts på fatet, stapper i fryser etc. Gjenta til du er happy.

Har du helt på glass, satt bort etc og så ikke er fornøyd? Da har du to valg: 

1. finne en bruk for det produktet du nå har. Som jo er godt mulig. Du har eplesyrup. Det er trolig ikke galt på pannekaker, i søt bakst, i te, for den del i kullsyrevann med isbiter. 

2. helle det tilbake i gryten, varme opp igjen, helle i riktig mengde pektin etter liter gelé, og bruke teknikken over til du er fornøyd med konsistensen.

Anonymkode: 8399c...0d5

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Her er en liten oppdatering for spesielt interesserte 😉

Tok sjansen og kokte opp igjen med pektin. Konsistensen ble slik jeg hadde sett for meg, men smaken var ikke som forventet. Ved første oppkok (da det gikk galt) brukte jeg honning som søtningsmiddel. Det smakte rett og slett honning-gele 😄 Det er i og for seg ikke noe galt i den smaken, men ikke helt det jeg var ute etter.  
Heldigvis er det mer epler på treet så jeg får gjøre nok et forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Bare kok det opp igjen og tilsett mer sukker og mer pektin/melatin.  

Anonymkode: a55d5...244

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...