Gå til innhold

Vanlig å følge til 1.skoledag i 2.klasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er vanlig å følge barna til 1.skoledag etter ferien  når de begynner i 2.klasse?

De får ny lærer og nytt klasserom, men hadde i utgangspunktet tenkt at sønnen min går til skolen selv når de begynner igjen neste uke.

så begynte jeg å lure på om det er vanlig at foreldre følger også i 2.klasse?

Har kun fått oppgitt når skoledagen starter og slutter, ikke noen annen info.

Anonymkode: 33e99...769

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må se an eget barn. Noen barn er veldig vare på alt som er nytt. 

Jeg har en som begynner i andreklasse nå. Han har begynt på SFO, og det er helt katastrofe. Det er de samme voksne, de samme barna, men nytt klasserom, og det er HELT krise.... 

Før sommeren leverte han seg selv, vi bare fulgte ham til skoleporten og så løp han inn og fikset alt i garderoben selv og null problem. Denne uken på SFO har vi måttet leie ham grinende inn, og sitte der med en utrøstelig unge i nesten en time hver dag.... (og de ansatte har ikke tid til å sitte i garderoben med ham, de er ørtiførti unger pr voksen, og klasserommene er i en annen etasje enn garderoben). 

Jeg ser flere andre barn som også synes det er litt vanskelig. Mens andre igjen har null problem. 

Så der tenker jeg du ser an eget barn, og driter litt i hva andre gjør. Det er garantert noen som følger, og noen som ikke gjør det. 

Anonymkode: 71a56...947

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig å følge til her, men de blir ropt inn klassevis når skolen begynner 

Anonymkode: 0e706...25d

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig å følge der mine barn gikk.

Anonymkode: 70732...215

AnonymBruker
Skrevet

Med ny lærer hadde jeg fulgt barnet - rett og slett for selv å få hilst på / sett ny lærer. 

Anonymkode: c467d...ff5

• Liker 2
Skrevet

Her er det kun 1 klasse foreldre følger. Andre tar buss ,taxi eller går. Og møtter lærer i skolegården

• Liker 2
Skrevet

Vært vanlig å kun følge i første klasse, men se an barnet, og snakk gjerne med foreldre til klassekamerater. De er jo enda små når de begynner i andre klasse, og det varierer hvor modne, samt trygge de er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lurer på om det er vanlig å følge barna til 1.skoledag etter ferien  når de begynner i 2.klasse?

De får ny lærer og nytt klasserom, men hadde i utgangspunktet tenkt at sønnen min går til skolen selv når de begynner igjen neste uke.

Man må jo ikke, men jeg gjør det, jeg følger dem 1. skoledag uansett. Helt ærlig er halvparten av grunnen at jeg fylles bilen med regntøy, skifteklær og det de trenger til garderoben, så slipper de å bære alt det med seg den morgenen. Da kommer alt på plass og de er good to go for høsten :)  Men jeg stikker jo før det ringer inn. Yngste skal i 2. klasse nå, og jeg vil bare vise henne dennye plassen å stille opp når klokka ringer så ikke hun av gammel vane stiller opp på 1.klasse sin plass. Minne henne om at hun er forfremmet lenger inn i skolegården nå :D Men så stikker jeg. 4. klassingen får nye klasser, skal spørre henne om hun husker hvor 4A stiller opp eller om hun vil ha hjelp med å sjekke. Minne henne på hvilken klasse hun nå skal i. Litt hjelp skader ikke ved endringer enn 8 uker ferie og fri.

Anonymkode: 584f9...3c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig her, og ikke noe vi har gjort annet enn i første klasse. 

Anonymkode: 658c1...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke er vanlig. De fleste er vel også på jobb. Er selv lærer, og har ikke sett andre enn 1.klasseforeldre her første skoledag. Mine har tatt buss selv til skolen etter 1.skoledag i 1.klasse.

Anonymkode: 84512...750

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har jeg aldri vært borti med noen av mine. Verken at vi har fulgt eller at andre foreldre har sagt at de fulgte. Kan jo ha skjedd, selvfølgelig. Går han ikke på SFO? Det er uansett åpenbart ikke lagt opp til at dere skal følge, siden dere ikke har fått noe info.

Anonymkode: e84de...981

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre er på sfo frem til skolestart, så det er unaturlig å følge dem da. 

Anonymkode: 435ad...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal nok følge min 2.klassinf 1. skoledag, men ikke på samme viset som i 1. klasse med å vente til det ringer inn etc. Som en over her sier, så er det greit å hjelpe med regntøy, skift etc, og sett at det går greit med oppstillingsplassen.

Hun går på SFO nå, og ser at vi må jobbe litt for å komme inn i vanene vi hadde før ferien. Da kunne hun fint gå inn i garderoben selv, og dra hjem selv etter SFO. Jeg er ikke noe bekymret, og hun trives, men 8 ukers ferie gjør sitt på vanene 😄

Anonymkode: d1ad8...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere med følge, inn i klasserommet? Jeg følger barnet til skolen, henger fra sekken og sier hade ved døra, men jeg følger ikke barnet lenger enn det. Er ikke det vanlig da? Det er bare et par stk i første klasse som har begynt å gå litt selv, så ser ikke for meg at alle har blitt klar til det ila sommeren. 

Anonymkode: a24ef...6a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nope

Anonymkode: 76708...387

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med å følge 4. klassingen første skoledag. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan og det er hyggelig. Nytt klasserom, så kjekt å være med innom og se hvor han har plass. Svinger innom med ujevne mellomrom for å sjekke at han har alt han trenger (når jeg henter lillesøster)

Anonymkode: 35db6...365

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg regner med å følge 4. klassingen første skoledag. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan og det er hyggelig. Nytt klasserom, så kjekt å være med innom og se hvor han har plass. Svinger innom med ujevne mellomrom for å sjekke at han har alt han trenger (når jeg henter lillesøster)

Går du inn i klasserommet..? 

Anonymkode: aec1c...9dc

Skrevet

Nei. Jeg fulgte førsteklassingen min første skoledag , that's it.

Robuste foreldre skaper robuste barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja blir jo samme som meg.
Kjenner nå at jeg også er sykt happy for å kunne gjøre det, har en fleksibel jobb som fint tåler at jeg følger ungene mine til skolen ved ønske og/eller behov. Så hvorfor ikke? Barn vet å si ifra når de ikke vil ha oss i nærheten lenger. Så føler meg privilegert som kan følge barna mine ❤️ 

Anonymkode: 584f9...3c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva mener dere med følge, inn i klasserommet? Jeg følger barnet til skolen, henger fra sekken og sier hade ved døra, men jeg følger ikke barnet lenger enn det. Er ikke det vanlig da? Det er bare et par stk i første klasse som har begynt å gå litt selv, så ser ikke for meg at alle har blitt klar til det ila sommeren. 

Anonymkode: a24ef...6a2

Sånn har vi og gjort det hele første klasse og kommer til å fortsette i andre klasse.

Vår skole ligger slik til at 90 % av elevene må kjøres, noen av 3. og 4. klassingene tar buss, og av de som blir kjørt blir nesten alle fulgt inn i garderoben.

Anonymkode: 9d12f...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...