Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville tatt kontakt med AHO dersom Han ikke tar kontakt selv

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte ikke å si hvem jeg er mor til, bare spørre om det er slik at man kan være kvalifisert uten å komme inn, eller om alle som ikke får plass betegnes som ikke kvalifisert. Så de kommer ikke til å kunne koble meg til 

Anonymkode: cc218...6d3

De kommer ikke til å kunne gi deg et konkret svar å forholde deg til ved en slik forespørsel, bare et helt generelt som ikke gjelder din sønn. Jeg synes forøvrig, som de andre, at det er på grensen til infantilisering at du som mor skal ta kontakt på hans vegne. Det er bra å være engasjert forelder, men han må ta sine egne kamper nå og finne ut av veien fremover selv. Og som det ble skrevet av en annen; på studier som krever portfolio er nåløyet ekstremt lite, så fremt det ikke er en av skolene med mange linjer og høy studieavgift som tilbyr «liksom»-studier. Men alt innen KHIO krever stor modenhet og presisjon, og de aller fleste må søke mange ganger.

Anonymkode: 44f80...9bc

• Liker 5
Skrevet

Nei, du skal ikke ringe som mor, men snakk seriøst mer med sønnen, det er viktig for han å vite hvorfor han ikke er kvalifisert, for eventuelt å kunne forbedre seg, eller bare å vite det til neste gang han søker så kan han følge opp.
Det er overhodet ikke flaut, det er veldig voksent og Følge opp og spørre hvorfor man ikke var kvalifisert, kan du si til han  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte ikke å si hvem jeg er mor til, bare spørre om det er slik at man kan være kvalifisert uten å komme inn, eller om alle som ikke får plass betegnes som ikke kvalifisert. Så de kommer ikke til å kunne koble meg til 

På generelt grunnlag vil du jo ikke få vite hva han skal forberede. Dette må han gjøre selv. Det er nok et x antall plasser, så han er ikke god nok nå. Han må selv sjekke hva han må gjøre. Og du skriver jo han følte det gikk dårlig under intervjuet, så der ligger det nok en del

Anonymkode: 3e172...c47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan han ikke ringe selv?? Å få svaret direkte fra kilden er da myyye bedre enn filtrert og tolket via deg!

Jeg har jobbet som studiekonsulent, og kunne ikke fordra det når foreldre ringte. "Hei det er mamman til Ingrid her..." er det dummeste jeg hørte i den jobben. Voksne mennesker som hadde foreldre som gjorde helt vanlige, hverdagslige ting for dem, altså hva i alle dager?!

De fikk gjerne beskjed om å få poden til å ringe selv, da jeg ønsket å snakke med det den gjaldt selv. Men må si det tok kaka med hun moren som hadde tatt fri for å komme inn på kontoret mitt for å stille meg spørsmål jeg ikke hadde lov å svare på. Altså... ikke gjør det. 

Er man bikket 18 og mener at man er klar for å studere, så klarer man å plukke opp røret og ringe selv. Det er ikke vanskelig.

Anonymkode: 7eeca...bba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det frister men dette må han klare selv.

Anonymkode: f1906...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke så rart det gikk litt dårlig på intervjuet siden han nok er vant til at mamma snakket for ham?🤔

Anonymkode: 1d9d0...720

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sønn søkte et studie der man måtte sende inn portfolio, pluss opptaksprøve og intervju for de som kom videre.

Han kom videre etter første runde, gjerne opptaksprøven og stilte til intervju. Under intervjuet fikk han ros for det han hadde gjort på opptaksprøven. Ellers følte han det gikk dårlig under intervjuet.

Han kom ikke inn, og i avslagsbrevet sto det at han ikke var kvalifisert. Han ønsket å søke igjen, men jeg lurer veldig på hva de mente med at han ikke var kvalifisert og hva han bør forbedre til neste gang.

Selv vil han ikke ta kontakt og støtte dem, men er det dumt hvis jeg, hans mor, ringer og spør? Jeg trenger ikke støtte spesielt om ham, bare på generelt grunnlag. Eller er det bare teit?

De har ikke lov til å uttale seg til deg, kun til han det gjelder.

Anonymkode: bd829...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper sønnen din vil synes det er enda vondere og mer pinlig enn å ikke komme inn på studiet 

Anonymkode: ba871...04b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei... Så du skal ikke bare drite deg ut, du skal være såpass uhøflig å ikke presentere deg også? 

Anonymkode: 32835...b10

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man må sende inn portfolia og ha opptaksprøve er det vel noe med kunst,  drama eller liknende. 

Der er vel nåløyet lite? Som I at de færreste kommer inn?

Det er noe med å være realistisk. Kanskje dette forblir en hobby for han. Slik det er for de aller fleste 

Anonymkode: e1e30...516

Det at man ikke kommer inn med en gang betyr ikke at man ikke vil tilegne seg det som kreves. Mange kjente skuespillere har forsøkt mange ganger før de kommer inn på Teaterhøgskolen. Som du sier, det er et trangt nåløye på alt av kunstfag. Faktisk kan det å måtte prøve mange ganger være positivt. Noen gir kanskje opp og da var det ikke rett for dem, mens noen fortsetter å prøve. Ved å prøve flere ganger opplever man å få avslag, man må jobbe iherdig for å komme inn og det er erfaringer som blir veldig nyttige om man ønsker å prøve seg som kunstner. Talent og kompetanse innenfor faget er ikke nok til å lykkes, det kreves en ekstrem mengde arbeidsinnsats og man må takle avslag på avslag. Så det at sønnen ikke kom inn på studiet denne gangen betyr ikke at han kan komme inn i løpet av de neste årene og få suksess innenfor faget. Det kan bety det, men synes det er litt tidlig å tenke det basert på et avslag😊

Anonymkode: 8bd3f...d53

AnonymBruker
Skrevet

Bare nei.

Hos oss ringte mor til en lærling en gang om noe "barnet" burde ha ordnet selv, og det var ikke positivt for lærlingen at det ble gjort slik. 

Anonymkode: d4871...693

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nei og bare nei. Jeg har en venninne som jobber som studieveileder. Foreldre må virkelig slutte å blande seg inn i voksne barns liv. Er de ikke modne nok til å søke informasjon selv, så var ikke dette det rette for dem. Ferdig snakket!  De har uansett ikke lov til å gi deg informasjon på hva som manglet. 

Anonymkode: 2fbe8...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke si noe om studiet sønnen din har søkt på, men har studert musikk med opptaksprøver. Da fikk man først vite etter hver runde om man var kvalifisert eller ikke. Og etter siste runden fikk man vite om man kom inn eller ikke. Man fikk også beskjed om man var kvalifisert og dermed på venteliste. Dersom han eksplisitt har fått beskjed om at han ikke er kvalifisert så spørs det om han kommer inn (i år, ikke gi opp etter et avslag), men om han kun ikke nådde opp til plassene er han kanskje på venteliste og kan få plass om andre takker nei. Er det noen søknadsportal han kan sjekke status på søknaden?

Anonymkode: 8bd3f...d53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn søkte et studie der man måtte sende inn portfolio, pluss opptaksprøve og intervju for de som kom videre.

Han kom videre etter første runde, gjerne opptaksprøven og stilte til intervju. Under intervjuet fikk han ros for det han hadde gjort på opptaksprøven. Ellers følte han det gikk dårlig under intervjuet.

Han kom ikke inn, og i avslagsbrevet sto det at han ikke var kvalifisert. Han ønsket å søke igjen, men jeg lurer veldig på hva de mente med at han ikke var kvalifisert og hva han bør forbedre til neste gang.

Selv vil han ikke ta kontakt og støtte dem, men er det dumt hvis jeg, hans mor, ringer og spør? Jeg trenger ikke støtte spesielt om ham, bare på generelt grunnlag. Eller er det bare teit?

Dette er noe utrolig mange foreldre gjør, ikke vær en av de. Dere opptar så mye av tiden til ansatte ved universitetet for ting de voksne barna deres burde sjekke selv. 

Jobber selv ved et slikt sted. 

Anonymkode: 66ce5...888

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt til studiested for å snakke med studieansvarlig en gang, og det var for å fortelle om at barnet mitt var innlagt på sykehus. De hadde obligatorisk oppmøte, og det ble litt vanskelig å ringe selv når hen svevde mellom liv og død. 

All annen kommunikasjon enn denne typen tenker jeg at det voksne barnet må kunne fikse selv. Her sier også TS at barnet ikke ønsker å få svar på dette, så da bør mor respektere den beslutningen. 

Anonymkode: 5cb12...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Ville tatt kontakt med AHO dersom Han ikke tar kontakt selv

Nei, veldig dårlig råd. Gutten er voksen, tar kan ikke kontakt selv så tar ingen kontakt

Anonymkode: 63612...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fatter ikke at du har tenkt tanken engang! Han er en voksen mann og det er på tide at han tar ansvar for sitt eget liv. Skal du ringe hans fremtidige arbeidsgivere, også? Samboere? SATS? Skatteetaten?

Anonymkode: ae29c...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er mye mer ryddig å kontakte dem skriftlig og be om begrunnelse enn å gjøre det på telefon. Så dersom sønnen din ønsker å gjøre dette kan du jo heller hjelpe til med å formulere en epost. Da kan det sendes i hans navn og det vil fremstå som mye mer modent enn å la mamma ringe. 

Anonymkode: 0bedf...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...