AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Hei, mulig det er jeg som er sær og ute på jordet her, men kjenner det provoserer meg en del og lurer på hva andre gjør. Vi har et nært familiemedlem med barn. Med litt godvilje får de plass til alle gjester i ett selskap, men de velger å dele opp familiene, greit nok, men ved hver bursdag så er det vår del av familien som blir invitert til selskap nr. 2, til familien hans serveres det mat og kaker, til oss er det bare kaker (restene fra dagen før). Jeg kjenner det er veldig provoserende. Jeg skjønner på en måte at de deler opp osv. men tenker da hvis de kun skal servere mat i det ene selskapet så kan de vel fint bytte på annen hver gang, eller er jeg veldig ser her? De inviterer til tidlig middagstid, og vi har små barn som jeg helst vil skal få mat/middag før kaker, men å spise middag 13.30 hjemme før selskap syntes jeg også er for tidlig. Kjenner jeg har mest lyst til å melde avbud, da det er sånn hver gang. Er ikke det at jeg har noe i mot rester, tvert i mot, jeg bare syntes det er rimelig spesielt at det alltid er vi som inviteres på restene, som om vi ikke er like mye verdt som gjester som den andre familien.. Anonymkode: 8353e...a1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Ja, du er sær. Plager det deg, ta det opp med broren/søsteren din eller hvem.som vertskap. Eller bli hjemme. Anonymkode: e32ba...f6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august La meg gjette du er i barnefarens familie, og de inviterer alltid morens familie først. Skjønner at du synes det er irriterende, men dessverre tipper jeg du kun får tyn herifra. At det er å bli invitert som er det viktigste og at de må få gjøre det på sin måte. Selv synes jeg man skal legge seg litt i selene for at gjestene skal ha det bra når man inviterer til noe. Å kun inviterer på rester er faktisk ganske kjipt. Anonymkode: 119ff...48b 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Det kan være at de ikke har tenkt på det sånn, men bare gjør som de «pleier». Hvis du skal si noe på det, foreslår jeg at du lar urettferdighetskortet ligge, men heller sier noe som at nå hadde det vært hyggelig å treffe familien til (sett inn navn) igjen. De må bare si i fra hvis de trenger hjelp til å arrangere en felles feiring, og rett og slett er på tilbudssiden. Anonymkode: 284a6...e1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): La meg gjette du er i barnefarens familie, og de inviterer alltid morens familie først. Skjønner at du synes det er irriterende, men dessverre tipper jeg du kun får tyn herifra. At det er å bli invitert som er det viktigste og at de må få gjøre det på sin måte. Selv synes jeg man skal legge seg litt i selene for at gjestene skal ha det bra når man inviterer til noe. Å kun inviterer på rester er faktisk ganske kjipt. Anonymkode: 119ff...48b Jeg er i barnemorens familie, selvom jeg ikke egentlig tenker at det ikke bør ha noe å si.. Ja, når vi inviterer til bursdager er det alltid mat og kaker og sånt har det egentlig alltid vært i vår familie, så jeg tenker det er normalen, slik er det i mannen min sin familie også, og i de bursdagene vi har vært i utenfor familien, så er det er egentlig bare her jeg har opplevd det.. det har vært sånn i 6 år så det er ikke lenger «tilfeldig» hvem som får komme først.. Anonymkode: 8353e...a1d
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Noe av det som også gjør det enda mer irriterende er hvor hemningsløst hun liker å skryte av hvor koselig hun syntes det er å stelle i stand feiringer og ha gjester 🙄 Anonymkode: 8353e...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Foreslår at du gjør det samme. Inviter en del av familien på middag og kaker, og denne del av familien på kakerester. Anonymkode: fb214...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): La meg gjette du er i barnefarens familie, og de inviterer alltid morens familie først. Skjønner at du synes det er irriterende, men dessverre tipper jeg du kun får tyn herifra. At det er å bli invitert som er det viktigste og at de må få gjøre det på sin måte. Selv synes jeg man skal legge seg litt i selene for at gjestene skal ha det bra når man inviterer til noe. Å kun inviterer på rester er faktisk ganske kjipt. Anonymkode: 119ff...48b Det står veldig tydelig i innlegget at det er hans familie som får mat og kaker på første feiring. Anonymkode: 41a2a...530 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Altså, jeg skjønner deg litt, særlig om det er kake til sen lunsj som går over i middag. Det kan du jo si da. At barna dine spiser ikke noe ordentlig mat når de får masse kake rett før dere kommer hjem, så om det kanskje er mulig å ha selskapet kl 13? Da kan dere spise lunsj/brunch før dere drar dit. Dette kortet kan du bare spille om du har barn. Hvis ikke møter du selvfølgelig i selskap og spiser det du blir servert. Så lenge det er mat nok er det vel ikke noe problem at de gjør ting på sin måte? Anonymkode: 38205...822 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreslår at du gjør det samme. Inviter en del av familien på middag og kaker, og denne del av familien på kakerester. Anonymkode: fb214...5a9 JA! Anonymkode: 38205...822
exictence Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august Jeg forstår deg, selv om jeg ikke ville gjort et nummer av det. Jeg tror først jeg hadde sagt at jeg hadde syntes det var så koselig å være alle samlet. Ville jo egentlig tro det var det letteste og?
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Altså, jeg skjønner deg litt, særlig om det er kake til sen lunsj som går over i middag. Det kan du jo si da. At barna dine spiser ikke noe ordentlig mat når de får masse kake rett før dere kommer hjem, så om det kanskje er mulig å ha selskapet kl 13? Da kan dere spise lunsj/brunch før dere drar dit. Dette kortet kan du bare spille om du har barn. Hvis ikke møter du selvfølgelig i selskap og spiser det du blir servert. Så lenge det er mat nok er det vel ikke noe problem at de gjør ting på sin måte? Anonymkode: 38205...822 De serverer ikke mat til oss, bare hans familie, kun kakerester vi får Anonymkode: 8353e...a1d
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august Ville bare tenkt at noen har sagt noe eller gjort noe, og så ble det slik. Jeg har sagt at vi ikke trenger mat på den tiden. Vi spiser klokka 19. Så mat i 16 tiden blir bare tullete for oss. Anonymkode: cae0b...df3
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville bare tenkt at noen har sagt noe eller gjort noe, og så ble det slik. Jeg har sagt at vi ikke trenger mat på den tiden. Vi spiser klokka 19. Så mat i 16 tiden blir bare tullete for oss. Anonymkode: cae0b...df3 Det er ikke tilfellet her, hvis du mener at det er noen i vår familie som har ytret at vi ikke ønsker mat. Anonymkode: 8353e...a1d
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Det går jo an å snakke med søsteren din? Rart din mor ikke har gjort det ennå. Anonymkode: cae38...567
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke tilfellet her, hvis du mener at det er noen i vår familie som har ytret at vi ikke ønsker mat. Anonymkode: 8353e...a1d Så da har du spurt om hvorfor det er slik? Anonymkode: cae0b...df3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Dersom noen inviterer til kaffe/kake i middagstid, takker jeg pent nei. Om det er rester eller ikke, er ikke så viktig for meg, men til middagstid spiser vi mat. Kaffe/kaker passer best på formiddagen. Anonymkode: b3138...3e4 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Ikke noe jeg hadde latt meg provosere av. Jeg hadde konstatert at jeg blir ansett som mindre viktig gjest, ettersom jeg inviteres til et mindreverdig selskap. Og så behandler jeg det som noe mindre viktig selv. Prioriterer kanskje noe annet, gir ikke dyr gave, kommer en halvtime senere hvis det krasjer med spisetid for barna. Anonymkode: e1f77...fb9 4 1
Kaneel Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 14.08): Noe av det som også gjør det enda mer irriterende er hvor hemningsløst hun liker å skryte av hvor koselig hun syntes det er å stelle i stand feiringer og ha gjester 🙄 Anonymkode: 8353e...a1d Gi beskjed om at du ikke gidder b laget mer og at hu må veksle eller så gidder dere ikke 1
Thyra Skrevet 14. august #20 Skrevet 14. august Dette synes jeg var veldig spesielt. Greit nok med restekaker. Men om den ene familien får mat og kaker, bør den andre familien også få mat. Hadde de invitert de nærmeste fra begge sider på mat og kakerførst, og så invitert noen litt mer perifere familiemedlemmer, venner, naboer til å spise opp kakerestene om det ble mye kaker, så hadde det vært en annen sak. Her framstår det nærmest som om fars familie er A-gjester og mors familie er B-gjester. Eller er det en annen forklaring her? Kommer fars familie langveis fra, mens dere bor rett i nærheten? I så fall tenker de kanskje at de som skal reise langt har behov for noe ordentlig mat, mens dere som bor rett ved kan spise kaker? Barna tar nok ikke skade av å spise kaker før mat en gang i året, men det er litt spesielt å ha dårligere tilbud til den ene familien. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå