Gå til innhold

«Jeg blir hjemme og passer barna jeg vet du»

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner på en del frustrasjon her. Jeg gjør ikke ofte noe for meg selv, sjelden jeg møter venninner når barna er hjemme. Jeg får dårlig samvittighet, og så sier jeg til mannen hele tiden at «du må dra du og, jeg tar jo barna jeg». Men da får jeg alltid til svar at «nei da, jeg skal passe barna jeg», i litt sånn offer tone og veldig sånn synes synd på seg selv. 
Det ender ofte med at jeg føler jeg ikke kan dra, fordi det blir en slik tone. Hadde han vært positiv og sagt at jeg skal dra og kose meg hadde det vært så mye bedre for meg… 

Barna er store og trenger hverken hjelp til legging, tannpuss eller å gå på do. Likevel føler jeg at han gir meg så dårlig samvittighet. Han velger ikke å møte folk, og har vel ikke sånn mange å møte heller. Dette tror jeg skyldes at han ikke prøver. Men jeg vil ha venne tid, og jeg trenger det. Hva synes dere om denne oppførselen hans?

Anonymkode: fb119...d1b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Manipulerende uten tvil.

Anonymkode: 54cc0...396

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner på en del frustrasjon her. Jeg gjør ikke ofte noe for meg selv, sjelden jeg møter venninner når barna er hjemme. Jeg får dårlig samvittighet, og så sier jeg til mannen hele tiden at «du må dra du og, jeg tar jo barna jeg». Men da får jeg alltid til svar at «nei da, jeg skal passe barna jeg», i litt sånn offer tone og veldig sånn synes synd på seg selv. 
Det ender ofte med at jeg føler jeg ikke kan dra, fordi det blir en slik tone. Hadde han vært positiv og sagt at jeg skal dra og kose meg hadde det vært så mye bedre for meg… 

Barna er store og trenger hverken hjelp til legging, tannpuss eller å gå på do. Likevel føler jeg at han gir meg så dårlig samvittighet. Han velger ikke å møte folk, og har vel ikke sånn mange å møte heller. Dette tror jeg skyldes at han ikke prøver. Men jeg vil ha venne tid, og jeg trenger det. Hva synes dere om denne oppførselen hans?

Det er mulig at han oppfatter din tone som offertone. Han sier han kan være hjemme, så bare dra. Det er ingen grunn til at du skal være hjemme selv om han liker å være hjemme.

Anonymkode: d691b...a8a

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Manipulerende uten tvil.

Hmm.. hva tenker du på da? 

• Liker 1
Skrevet

Bare ta ham på ordet. Han blir hjemme og passer barna, og har stående tilbud om gjentjeneste. Om han synes det er urimelig, får han formidle det på en ordentlig måte.

Om du blir hjemme fordi han bruker en passiv-aggressiv tone, støtter du han i å hindre deg i å være sosial, uten at han må kommunisere åpent at han ønsker å kontrollere deg eller hva nå som gnager ham. Er han misfornøyd med noe, får han ta det opp direkte så dere kan diskutere løsninger. 

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet

Slutt å la deg påvirke. Begynn å si: flott, da sier vi det! Og så drar du. 

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å si at han også kan gå ut, det kan han, det vet han han kan, du trenger ikke nevne det. Han gjør som han vil. Så gjør du som du vil, nemlig går ut og møter venninner av og til. Har han noe problem med det, får han ta det opp med deg direkte. 
Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi han selv velger å ikke møte noen. Det har ingen ting med at du velger å møte dine venner å gjøre. 

Anonymkode: e21c7...080

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tillegg det han sier flere følelser enn det han formidler med ord. 

Hvis han sier "Jeg kan ta barna", så hør ordene, og ikke tonefallet. 

Hvis han føler dette blir feil, når du faktisk gjør det han sier du kan, så får ha si ifra på en ordentlig måte, utenom situasjonen. 
Hvis du ikke kan stole på det han faktisk sier, hva kan du stole på da? 

I tillegg må du slutte å ha dårlig samvittighet for at du har et liv samtidig med at du har barn. Det har du all rett til å ha. 
Og barna er åpenbart på vei til å bli store. Og da er det ennå viktigere å ha et eget liv. 

Anonymkode: d1607...79c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Han "passer" da ikke sine egne barn. De er like mye hans ansvar som ditt. 

Anonymkode: 89814...944

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer tonen, ta ham på ordet og dra. Og ikke si "du må jo dra du og" hver gang du selv skal dra. Det er jo bare slitsomt.

Anonymkode: ea861...60e

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å vite, når vi ikke kan lese kroppsspråk og tonen hans når han svarer. Vi sier det samme, men mener det oppriktig positivt fordi vi unner hverandre dette.

men, du sier han ikke er så mye ute, både av vilje og fordi han ikke har noen. Kan det være han savner initiativ til at dere kan gjøre noe sammen? Bare en tanke☺️

Anonymkode: f11fb...629

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen og lot være å gjøre noe utenfor hjemmet i flere år fordi den dårlige samvittigheten tok overhånd. Jeg tror ikke samboeren min gikk inn for å gi meg dårlig samvittighet, men kroppsspråket og tonefallet forsterket den dårlige samvittigheten jeg allerede følte på. Nå har jeg begynt å drite i det og går ut og gjør ting for meg selv, og det kan anbefales! Hvis ikke forholdet tåler det så får det bare være. 

Anonymkode: 42370...ed7

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres mest slitsom ut.

Anonymkode: 04277...609

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ta han på ordet da? Hvis han ikke mener det, så får han heller slutte å late som om det er greit.

Anonymkode: e8a4c...89c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Manipulerende uten tvil.

Hvem av dem? Ts som tar offertonen og «du må dra du og, jeg tar jo barna jeg»  når hun egentlig vil ut med venninner, eller mannen som svarer med «nei da, jeg skal passe barna jeg»

De høres jævlig passiv aggressive ut begge to.

Anonymkode: 1e06f...05f

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere sier jo akkurat det samme.... 😜 Om noe er det du som starter offer-uttalelsene her. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

, og så sier jeg til mannen hele tiden at «du må dra du og, jeg tar jo barna jeg». Men da får jeg alltid til svar at «nei da, jeg skal passe barna jeg»,

Anonymkode: c64d7...07a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan kjenne meg litt igjen fra første tiden da vi hadde et barn. At han sa aldri noe på hvis jeg skulle noe, men mangelen på "kos deg",  "det bli hyggelig for deg" og litt lite entusiasme førte til at jeg syns det føltes kjipt å dra. 

F.eks sa jeg da baby var 2 mnd at jeg ønsket gjerne å ha en fast dag med trening i uken for å komme meg litt ut alene (borte 1 time totalt fra 18-19 ca) og han var positiv til det og syns det var en god idè, men følte at når dagen kom så virket det som det var stress for han. Fortalte han hvordan jeg følte det og forklarte han at når han svarte sånn når jeg skulle dra (litt offerrolle som du forklarer) så greide jeg ikke å kose meg like mye med at jeg skulle dra på trening som jeg egentlig gjorde. Han beklaget og sa han absolutt ikke mente at jeg ikke skulle dra, at det var mer at han var sliten etter jobb og tenkte på "hva hvis jeg ikke får roet baby" osv. Men etter jeg sa fra ganske tydelig på det, så forandret det seg og ikke følte på de problemene siden den tiden.

Anonymkode: 83944...db0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ugreit, og dårlig kommunikasjon. Jeg må innrømme at jeg kjenner meg litt igjen i din mann, med å svare i en litt bitter passiv aggressiv tone. Jeg var bare misunnelig på min partner som skulle ut. Men jeg tok meg i det, og det er så utrolig mye hyggeligere for alle med et "hadet fint, kos deg i kveld!". Min partner slapp heldigvis å ta det opp med meg da jeg etter hvert skjønte det selv, men jeg syns du skal ta det opp med din mann. Si akkurat det du skriver her, og at det er så mye hyggeligere når man er vennlig og rause med hverandre. Og at dersom han har noen innvendinger mot dine planer må han nesten si det med ord. 

Anonymkode: eedcd...4f0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var eksen også. Han hadde sterk sosial angst og hadde aldri dratt ut uansett. Han måtte være alene med barnet kanskje én gang i måneden. Selv om han ikke var ute med venner, så var han alltid innelåst i enten garasjen (og drev med hobby, ikke nødvendig arbeid) eller på kontoret i huset. Det var visst ikke sammenlignbart, siden han var til stede i huset eller på eiendommen. 

Anonymkode: b3d22...a30

AnonymBruker
Skrevet

tragisk at dere er to voksne som ikke kan kommunisere godt nok til å ikke tillegg den andre "tone" i svarene sine.. 

Anonymkode: aff0e...deb

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...