AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Skal kjøpe meg bolig, men for å få til det blir jeg nødt til å bruke hele lånesummen fra banken min + alt av oppspart egenkapital. Synes det høres litt skummelt ut, men samtidig så mener jo tydeligvis banken det skal gå fint siden jeg har "fått lov"? Noen andre her inne som brukte rubbel og bit da de kjøpte seg bolig og som da satt uten sparepenger? Anonymkode: e5a50...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Ja. Og der går som oftest veldig fint. Over tid vil lønnen din øke, verdien på boligen øke og lånet sakte men sikkert nedbetales. Blir på lang sikt en god investering. Det som betyr mest akkurat nå er hva slags månedsbudsjett du kan leve med. Så lenge betjeningsevnen din er god er all ting godt. Anonymkode: af6d7...be3 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august At banken gir deg lov, er ikke det samme som at det går fint. Banken vil tjene penger, om du taper all egenkapital og må leve på nudler og ris i fem år, er ikke bankens problem. Du er voksen og det er forventet at du tar egne avgjørelser. Anonymkode: 28e62...1d1 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Jeg må gjøre det no når jeg skal bygge hus. Men jeg har muligheter til å øke lønnen min da. Siden jeg eier bedriften selv. Men jeg er jo spent da. Fra å gå fra nesten ikke noe lån til å makse det blir jo en enorm forskjell for oss. Anonymkode: 8347f...96d
NakenPanda Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august Jeg synes at alt som lånes over 300% av inntekten sin med ingen buffer er finansiell risiko, og hvis du låner opp mot 500% av inntekt er det galskap. Banken får pengene sine uansett stort sett, de har sin egen risikovurdering og ditt tilstand etterpå er ikke inkludert.
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Jeg gjorde det på første leiligheten. Fikk innvilget summen av banken, men ble frarådet å låne så mye. Gjorde det likevel. Jeg hadde en godt betalt jobb og ikke barn, så visste jeg kom til å klare meg. Og det gikk bra. Anonymkode: 1164a...657 2
Schmuhu Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august (endret) Problemet er jo kanskje også at du har lyst på møbler, en annen farge på veggen og kanskje en gaffel i skuffen. Når du etablerer deg rett etter studiet og faktisk også ønsker å ha sofa, så burde en enten ha litt ekstra egenkapital eller såpass lav innbetaling til lånet slik at en får spart opp ved siden av ila. kort tid. Det er kjedelig å sitte med verdens fineste bolig når du ikke kan innrede den og når en ønsker å reise ut i verden i tillegg. Eller så er du kanskje full etablert fra før av, hater å reise, kan ta med alt av sofa du elsker frem til figuren på hyllen du ikke kan være utenom og ellers hadde pengene bare blitt råttent på sparekontoen. Da kan de likegjerne brukes litt mer på boligen. Som du ser, så kan det være svært individuelt om det går veldig bra eller ikke. Det kommer an på dine forutsetninger, hvordan du ønsker å leve og hvor mye kapital du vil ha til annet enn bolig. Lykke til, Schmuhu Endret 11. august av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Jeg gjorde det, er singel og bor midt i Oslo uten noe arv eller hjelp, så ikke så mange andre valg. Har gått fint, men har også fortsatt å leve som jeg gjorde da jeg studerte - helt likt. Tenker langsiktig og at disse årene er en investering. Hører jo rundt meg at jeg har mest lån av absolutt alle jeg kjenner, men de lever også liv med mange restaurantbesøk, uteliv og reiser. Det blir en prioriteringssak. Anonymkode: 5e172...f75
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Og der går som oftest veldig fint. Over tid vil lønnen din øke, verdien på boligen øke og lånet sakte men sikkert nedbetales. Blir på lang sikt en god investering. Det som betyr mest akkurat nå er hva slags månedsbudsjett du kan leve med. Så lenge betjeningsevnen din er god er all ting godt. Anonymkode: af6d7...be3 Det vet man jo ikke. Anonymkode: bcf88...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august Forts. Fra forrige innlegg. Lån ift inntekt sammenlignet med de jeg kjenner* 👆🏻 Som i at jeg aldri hadde fått en leilighet her i byen uten å makse lånet og bruke EK. Personlig synes jeg stort sett det er verdt det, men har vært maaange kvelder der jeg sitter inne og føler jeg «bor meg ihjel» imens vennene mine som bort mer usentralt eller sammen med andre lever i selve livet i stedet. Verdt det nå for meg, men maks 2-3 år til. Ser på det som sparing. Så veldig opp til deg og hva du er innstilt på. Anonymkode: 5e172...f75
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det vet man jo ikke. Anonymkode: bcf88...7f4 Det kan skje. Uansett er TS låst til boligen i flere år med max nedbetalingstid. Én bolig er et sted å bo og støtter det. 2 eller flere boliger kan være en investering. Anonymkode: 8274f...98d
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Til dere som har gjort det og det gikk fint, da kjøpte dere vel greie boliger uten TG3? Slik at det ikke ble noe kostnader med boligen "med en gang"? Anonymkode: e5a50...f1c
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Jeg gjorde det. Kjøpte en sliten 1-roms i Oslo. Solgte den med enorm gevinst etter noen år. Anonymkode: 974c4...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Til dere som har gjort det og det gikk fint, da kjøpte dere vel greie boliger uten TG3? Slik at det ikke ble noe kostnader med boligen "med en gang"? Anonymkode: e5a50...f1c Jeg bodde fint i min leilighet fra 40-tallet med urgammelt kjøkken. Anonymkode: 974c4...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august Jepp! Vi har, tok oss nesten 3 år før vi fikk oppspart penger på sparekontoen igjen. Anbefales egentlig ikke, skjer det noe uventet er du i store problemer. Anonymkode: 1b02d...6ef
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august Har gjort det mange ganger. Ene gangen makset vi alt+ tømte kredittkortene i tillegg. 😛 Har levd uten møbler lenge, det går fint, masse fint som gis bort på finn. Er ikke så mye man trenger. Har også sovet på luftmadrass i et halvt år, da vi ikke hadde en krone til overs til seng 😂 Nå som vi nærmer oss 40, har vi fremdeles makset lån, 17 mill. Det er litt over 4 x inntekt. Men vi har 40 mill i eiendomsverdi og 1,5 mill i leieinntekter. Så har lønt seg😊 Anonymkode: 810f9...d0e
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Jeg har gjort det. (Makset over 5x inntekt ved å få unntak hos banken) Det er trangt og en må gi avkall på mye, men det har også lønt seg både med tvangsparing, leieinntekter og gearing. Men mye av det er ikke tilgjengelig uten å selge. Anonymkode: 63caa...dfd
c_buk Skrevet 12. august #18 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Til dere som har gjort det og det gikk fint, da kjøpte dere vel greie boliger uten TG3? Slik at det ikke ble noe kostnader med boligen "med en gang"? Anonymkode: e5a50...f1c Vi gjorde det og pusset opp selv. Når vi kjøpte neste bolig makset vi ikke og holdt heller av litt ekstra penger til å få det gjort av andre.
AnonymBruker Skrevet 12. august #19 Skrevet 12. august Ja jeg gjorde det, kjøpte i mai. Har allerede spart opp igjen 80 000 på sparekonto. Jeg bor alene og betaler 22 000 i mnd på boliglånet. Utbetalt ca 46 000. Jeg lever som før bortsett fra at jeg reiser mindre, brukte tidligere "alle" penger på å reise. Fordi jeg tidligere leide så ble ikke kostnadene så veldig mye høyere i mnd pga at jeg nå får skattelette. Anonymkode: caa43...d06
AnonymBruker Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg gjorde det, kjøpte i mai. Har allerede spart opp igjen 80 000 på sparekonto. Jeg bor alene og betaler 22 000 i mnd på boliglånet. Utbetalt ca 46 000. Jeg lever som før bortsett fra at jeg reiser mindre, brukte tidligere "alle" penger på å reise. Fordi jeg tidligere leide så ble ikke kostnadene så veldig mye høyere i mnd pga at jeg nå får skattelette. Anonymkode: caa43...d06 Tja, hvordan er det mulig? Spare opp 80.000 på 3 mndr av (46000-22000 - strøm - felleskostnader). Spiste du ikke på 3 måneder? Anonymkode: 8274f...98d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå