AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Vurderer å starte opp et enkeltpersonforetak. Men det er noe jeg kom til å lure på. Hvis man blir mva pliktig. Må man i teorien betale 25% mva + skatt på inntekt på tjenestene man yter? Det kan godt hende dette er helt normalt, men det vil jo si at minst 50% av inntektene man har går tilbake til staten? Eller har jeg misforstått noe? Takker for enhver klok tilbakemelding! Anonymkode: a5ef9...1e6
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Du må betale mva på inntekt, men får igjen mva på kostnader. I et enk går overskuddet inn på skattemeldingen så hvor mye du betaler i skatt på det kommer an på hvor mye du tjener. Anonymkode: 7da46...4ae 3
MissB Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du må betale mva på inntekt, men får igjen mva på kostnader. I et enk går overskuddet inn på skattemeldingen så hvor mye du betaler i skatt på det kommer an på hvor mye du tjener. Anonymkode: 7da46...4ae Takk for at du tok deg tid, da har jeg nok skjønnt det riktig.
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Ikke tenk på mva som noe du må betale: Din oppgave i så måte er på vegne av staten å kreve inn mva for oppdragene du utfører eller varene/tjenestene du selger. Samtidig får du motregne mva som du tar inn med mva du selv betaler for varer og tjenester. Jeg har to (etter min mening) enkle og gode råd til deg: 1. Skaff deg Conta eller Fiken for å holde orden på økonomibiten. Absolutt verdt pengene. 2. Gå inn i nettbanken din, og opprett tre nye kontoer: MissB drift, MissB mva og MissB skatt. En gang i måneden, typisk i månedsskiftet, tar du en gjennomgang der du fra driftskontoen overfører inngående mva til én konto, xx % skatt til én konto, og en slant i lønn til din ordinære bankkonto. Følg dette slavisk! Det er altfor mange som surrer det til for seg selv her. Du ønsker IKKE å ha staten på nakken for ikke å betale inn skatt eller (grøss) mva. De er nådeløse! Husk også å sende inn mva-oppgave i tide, selv om du tilfeldigvis ikke tar inn noe mva det kvartalet. Det første året leverer du kvartalsvise oppgaver. Etter første driftsår lar de deg normalt levere, og overføre mva, en gang i året. Det er her mange føkker det opp for seg: de "låner" av mva-kontoen for å drifte virksomheten, og når pengene skal overføres så mangler likvidene... En siste sak: Som ENK betaler du forskuddsskatt kvartalsvis. Den er basert på inntekten du anslo da du startet opp. Sørg for å ta høyde for dette, siden det gjør et innhugg i likvidene fra første kvartal. Fra andre driftsår baserer forskuddsskatten på forrige års inntekter, hvis du ikke justerer dette ned. Lykke til. 🙂 Anonymkode: 71e2d...601 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 21.19): Ikke tenk på mva som noe du må betale: Din oppgave i så måte er på vegne av staten å kreve inn mva for oppdragene du utfører eller varene/tjenestene du selger. Samtidig får du motregne mva som du tar inn med mva du selv betaler for varer og tjenester. Jeg har to (etter min mening) enkle og gode råd til deg: 1. Skaff deg Conta eller Fiken for å holde orden på økonomibiten. Absolutt verdt pengene. 2. Gå inn i nettbanken din, og opprett tre nye kontoer: MissB drift, MissB mva og MissB skatt. En gang i måneden, typisk i månedsskiftet, tar du en gjennomgang der du fra driftskontoen overfører inngående mva til én konto, xx % skatt til én konto, og en slant i lønn til din ordinære bankkonto. Følg dette slavisk! Det er altfor mange som surrer det til for seg selv her. Du ønsker IKKE å ha staten på nakken for ikke å betale inn skatt eller (grøss) mva. De er nådeløse! Husk også å sende inn mva-oppgave i tide, selv om du tilfeldigvis ikke tar inn noe mva det kvartalet. Det første året leverer du kvartalsvise oppgaver. Etter første driftsår lar de deg normalt levere, og overføre mva, en gang i året. Det er her mange føkker det opp for seg: de "låner" av mva-kontoen for å drifte virksomheten, og når pengene skal overføres så mangler likvidene... En siste sak: Som ENK betaler du forskuddsskatt kvartalsvis. Den er basert på inntekten du anslo da du startet opp. Sørg for å ta høyde for dette, siden det gjør et innhugg i likvidene fra første kvartal. Fra andre driftsår baserer forskuddsskatten på forrige års inntekter, hvis du ikke justerer dette ned. Lykke til. 🙂 Anonymkode: 71e2d...601 Tusen takk for godt svar! Det er råd jeg skal ta med meg 👍 Anonymkode: a5ef9...1e6
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Ja, du må sende faktura på oppdragene og der legger du til 25% mva. Ting du kjøper til drifta får du igjen mva. på. Har du tatt inn mer mva. enn du får igjen, så skal det rapporteres inn og betales. Her er det som regel 2 mnd. terminer eller én gang i året. Omsetningen (altså det du tar inn) må være på over 50.000,- kr før du er mva.pliktig. Inntektsskatt av overskuddet. Anonymkode: 623b4...bc8
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august MVA er en gjennomgående post. Det er kunden som betaler. Derfor er det lurt at du oppretter et eget mva konto som du direkte kan betale inn på. Gjerne en sparekonto med grei rente. I løpet av januar kan du søke skatteetaten om å kun betale hele MVA en gang i året, og da kan du få igjen litt rente på oppsparingen. Når du lager din kalkulasjon eller budsjett, så burde du se på potensiell inntekt før mva, for å vurdere hva du faktisk får inn. Trekker du så fra alle kostnader så kan det oppstå positiv inntekt som du da må skatte av. Anonymkode: 345f7...b38 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Tenk litt på ordet: merverdiavgift. Når du betaler inn mva-en du har fått fra kundene, har du skapt merverdi. Hvis du får tilbake fra staten (utgiftene er høyere enn inntektene), har du ikke skapt merverdi. når du betaler mva, så går du i pluss. Du skaper noe. Anonymkode: 8d23a...039
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenk litt på ordet: merverdiavgift. Når du betaler inn mva-en du har fått fra kundene, har du skapt merverdi. Hvis du får tilbake fra staten (utgiftene er høyere enn inntektene), har du ikke skapt merverdi. når du betaler mva, så går du i pluss. Du skaper noe. Anonymkode: 8d23a...039 Det høres flott ut det! Men i et enkeltpersonforetak der du skal yte noen tjenester du får betalt for å gjøre. Så må du først betale mva på 25% og senere på den lille inntekta du får inn, skatte av den også. Det føles litt som om det er dobbelt opp... Men jeg er glad jeg bor i velferdsstaten Norge, så du har selvfølgelig rett! Anonymkode: a5ef9...1e6
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det høres flott ut det! Men i et enkeltpersonforetak der du skal yte noen tjenester du får betalt for å gjøre. Så må du først betale mva på 25% og senere på den lille inntekta du får inn, skatte av den også. Det føles litt som om det er dobbelt opp... Men jeg er glad jeg bor i velferdsstaten Norge, så du har selvfølgelig rett! Anonymkode: a5ef9...1e6 Det er ikke du som betaler momsen. Det er kundene som gjør det. Du krever momsen inn på statens vegne fra kunden. Du betaler skatt av inntekten din, ikke av merverdiavgiften. Inntekten din er eks moms. tjenestens/varens pris = inntekt + moms. det er bare å lære seg med en gang. Anonymkode: 8d23a...039 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke du som betaler momsen. Det er kundene som gjør det. Du krever momsen inn på statens vegne fra kunden. Du betaler skatt av inntekten din, ikke av merverdiavgiften. Inntekten din er eks moms. tjenestens/varens pris = inntekt + moms. det er bare å lære seg med en gang. Anonymkode: 8d23a...039 Ja 👍 Anonymkode: a5ef9...1e6
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Det er som nevnt over ikke du som betaler mva, men kundene dine. Feks da jeg fakturerte si 1000 kr for et arbeid, så la jeg til moms på beløpet (i fakturaprogrammet). Da jeg fikk betalt, satte jeg det beløpet som var moms inn på en egen konto til jeg skulle betale. Anonymkode: 27dc6...358
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er som nevnt over ikke du som betaler mva, men kundene dine. Feks da jeg fakturerte si 1000 kr for et arbeid, så la jeg til moms på beløpet (i fakturaprogrammet). Da jeg fikk betalt, satte jeg det beløpet som var moms inn på en egen konto til jeg skulle betale. Anonymkode: 27dc6...358 Takk, jeg forstår det Anonymkode: a5ef9...1e6
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Hei. Det finnes kurs for deg som vil starte et enkeltpersonforetak. Som gir mange tips og hvilken regler som er ut i dette Norges land. Anonymkode: beb0a...411
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres flott ut det! Men i et enkeltpersonforetak der du skal yte noen tjenester du får betalt for å gjøre. Så må du først betale mva på 25% og senere på den lille inntekta du får inn, skatte av den også. Det føles litt som om det er dobbelt opp... Men jeg er glad jeg bor i velferdsstaten Norge, så du har selvfølgelig rett! Anonymkode: a5ef9...1e6 Regnestykket ditt er feil. Du legger på 25%mva på fakturaene dine, men når du betaler inn merverdiavgiften trekker du fra det du har betalt av mva. Er kundene dine bedrifter, trekker de igjen fra denne mvaen når de betaler inn mva. Siden jeg leverer tjenester, har jeg lite utgående mva. Det er overskuddet i foretaket du betaler skatt på. Skatten er den samme som om du hadde fått tilsvarende lønn, med et unntak. Du får ikke minstefradrag, bare reelle fradrag når du skriver skattemelding. Anonymkode: 294d5...4e3
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke du som betaler momsen. Det er kundene som gjør det. Du krever momsen inn på statens vegne fra kunden. Du betaler skatt av inntekten din, ikke av merverdiavgiften. Inntekten din er eks moms. tjenestens/varens pris = inntekt + moms. det er bare å lære seg med en gang. Anonymkode: 8d23a...039 Dette blir litt feil. Du skatter av overskuddet, ikke inntekten eller tjenestens pris. Du trekker fra alle utgifter før du beregner skattetrekk. Men som du skriver, det er kunden som betaler mva, og som igjen trekker den fra i sitt mva-regnskap. En bedriftskunder har derfor ingenting å tjene på å kjøpe mva-frie varer/tjenester. Anonymkode: 294d5...4e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå