Gå til innhold

Skal ned ti kg - hvordan burde jeg trene og bruke proteinshake??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har akkurat meldt meg på treningssenter :D

Jeg skal gå ned ti kg. 

Bruker også protein shake pulver som måltidserstatter for å øke forbrenningen fordi jeg har lest at proteiner øker forbrenningen - og jeg spiser ikke så mye kjøtt og egg og sånt fordi jeg liker ikke. 

Jeg vil ikke få større muskler, vil bare bli tynnere. 

Når burde denne shaken inntas og hva slags trening gjør at man går ned i vekt ? 

Jeg har ingenting imot lange og markerte muskler altså, vil gjerne bli litt fast og fin :) liker godt manualer!

Anonymkode: 44395...9ef

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gå ned i vekt er kalorier inn det viktigste, og så komme trening som et supplement. Mange blir mer sulten av trening, så pass på det. 

Spis sunt og i kaloriunderskudd. Tren styrke og kardio. Drikk proteindrikken din etter trening. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men du burde søke profesjonell hjelp dersom du skal få noe utav dette.. innlegget ditt vitner om lav kritisk tenkningssans. 

Anonymkode: a033d...a3b

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg har trent styrke i nesten 20 år. Her er mine tips:

- Få i deg nok protein, ca 1 g pr kg du veier

- Tung styrketrening 3 ganger i uken

- Ligg ca 200 kalorier i underskudd hver dag. 

- Spis sunt. Kutt karbohydrater, alkohol, godteri og andre tomme kalorier.

Anonymkode: c88b2...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Muskler veier mer enn fett, trener du mens du går ned burde du måle deg med målebånd istedet for å veie deg 😊 Proteinene er til etter treningen, om du tenker på shaken, men det er lurt å spise proteiner også fordi det holder deg mett lengere enn karbohydrater bare. 

Anonymkode: eb527...d2c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du trener da? Hvis du vil bygge muskler bør protein Shake inntas før / etter eventuelt både før og etter, men du vil trene og drikke proteinshake uten og bygge muskler? 
den beste måten og forbrenne energi på er cardio trening, men muskler øker hvileforbrenningen så det beste er en kombo. Tror ikke du skal legge så mye vekt på proteinshaken som du skal bruke som måltidsertatter. Er den ment for det? 
det viktigste for vektnedgang er uansett kosthold, så ikke hiv innpå shaker om målet er og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2ba75...b73

AnonymBruker
Skrevet

Og ang muskelbygging. Er du klar over hvor vanskelig det er for kvinner å i det hele tatt få en liten fiskebolle?! Jeg tror ikke du skal bekymre deg! 

Anonymkode: 10f66...a5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men jeg har trent styrke i nesten 20 år. Her er mine tips:

Rettelse, nå mente jeg ikke at du skal kutte karbohydrater fra kosten. Men dersom du skal kutte ut noe for å få i deg færre kalorier, er det best å kutte noe av karbohydratene i måltidene dine. Godteri, snacks og flytende kalorier kan du kutte ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All trening som gjør at du forbrenner mer enn du inntar vil gi vektnedgang. Det er hva du spiser som er viktigst for vektnedgangen. 

Jeg synes cardio er best for vektnedgang. Det viktigste er at du finner trening du trives med, og som du synes er gøy. 
Det er mye lettere komme seg på trening på tunge dager når man synes treningsformen er gøy. 

Anonymkode: 8cd6f...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sone 2 cardio (fettforbrenningssone) er best for vektnedgang. Styrketrening og den slags er best for stramhet og fasthet, hvis man har mye som disser. 

Når jeg vil gå ned, bruker jeg periodisk faste fordi da føler jeg aldri på sult etter de første to dagene. Kroppen blir superraskt vant til å ikke spise mat før kl. 13. 

Anonymkode: 9a13e...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (4 timer siden):

For å gå ned i vekt er kalorier inn det viktigste, og så komme trening som et supplement. Mange blir mer sulten av trening, så pass på det. 

Spis sunt og i kaloriunderskudd. Tren styrke og kardio. Drikk proteindrikken din etter trening. 

Takk for råd :) ja jeg merket at jeg var litt mer sulten etter treningen idag:)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sorry, men du burde søke profesjonell hjelp dersom du skal få noe utav dette.. innlegget ditt vitner om lav kritisk tenkningssans. 

Anonymkode: a033d...a3b

Du burde søke profesjonell hjelp du og.

200 kalorier underskudd er kanskje litt lite. Ifølge chatgpt burde det være oppmot 500 om jeg skal ha noe effekt.

Muskler veier mer enn fett, trener du mens du går ned burde du måle deg med målebånd istedet for å veie deg 😊 Proteinene er til etter treningen, om du tenker på shaken, men det er lurt å spise proteiner også fordi det holder deg mett lengere enn karbohydrater bare. 

Det var lurt:) takk for tipset !

Hva er det du trener da? Hvis du vil bygge muskler bør protein Shake inntas før / etter eventuelt både før og etter, men du vil trene og drikke proteinshake uten og bygge muskler? 
den beste måten og forbrenne energi på er cardio trening, men muskler øker hvileforbrenningen så det beste er en kombo. Tror ikke du skal legge så mye vekt på proteinshaken som du skal bruke som måltidsertatter. Er den ment for det? 
det viktigste for vektnedgang er uansett kosthold, så ikke hiv innpå shaker om målet er og gå ned i vekt. 

Nei er egentlig fordi jeg ikke er sulten første del av dagen, og greit at kroppen har noe å jobbe med :) litt usikker hva cardio trening er, men jeg har brukt ellipse maskin idag og trent med manualer :)

Rettelse, nå mente jeg ikke at du skal kutte karbohydrater fra kosten. Men dersom du skal kutte ut noe for å få i deg færre kalorier, er det best å kutte noe av karbohydratene i måltidene dine. Godteri, snacks og flytende kalorier kan du kutte ut. 

Ja det er jo selvsagt :)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

All trening som gjør at du forbrenner mer enn du inntar vil gi vektnedgang. Det er hva du spiser som er viktigst for vektnedgangen. 

Jeg synes cardio er best for vektnedgang. Det viktigste er at du finner trening du trives med, og som du synes er gøy. 
Det er mye lettere komme seg på trening på tunge dager når man synes treningsformen er gøy. 

Anonymkode: 8cd6f...d58

Jeg må nok google cardio trening ser jeg :)

Sone 2 cardio (fettforbrenningssone) er best for vektnedgang. Styrketrening og den slags er best for stramhet og fasthet, hvis man har mye som disser. 

Når jeg vil gå ned, bruker jeg periodisk faste fordi da føler jeg aldri på sult etter de første to dagene. Kroppen blir superraskt vant til å ikke spise mat før kl. 13. 

Takk for rådet :D ja periodisk faste er noe jeg også liker, er sjeldent sulten første del av dagen 

Skrevet

Gode råd, men den ene styrkeøka kan byttes ut med for eksempel tur i skogen eller sykkeltur. Man brenner mest fett på lange turer. Noen treningsentre har gruppe trening med yoga eller fleksibilitet. Det er bra trening. I dag har jeg syklet 1,5 time , som jfr Strava har kostet1300 kalorier (men jeg er tung , lettere sykister forbrenner mindre, og sykkelturen var hard).

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 16.17):

200 kalorier underskudd er kanskje litt lite. Ifølge chatgpt burde det være oppmot 500 om jeg skal ha noe effekt.

Nei er egentlig fordi jeg ikke er sulten første del av dagen, og greit at kroppen har noe å jobbe med :) litt usikker hva cardio trening er, men jeg har brukt ellipse maskin idag og trent med manualer :)

Takk for rådet :D ja periodisk faste er noe jeg også liker, er sjeldent sulten første del av dagen 

Typisk cardio er kondisjonstrening som f.eks. løping, gå i skogen, sykle, ro, svømme, jogge, ellipsemaskin, . Det handler om å bruke hjerte og lunger. Sone 2 som det snakkes mye om er gjerne et pulsområde i en av 5 soner der 5 er maksimalt , og sone 1er uanstrengt. Sone 2 regnes som hovedregel for å være intensiteten du har når du tar i litt, men ikke mer enn at du kan snakke uanstrengt, og genialt med sone 1 og 2 er at man kan holde den intensiteten i  timesvis (når man har nok tid) og forbrenne veldig mye  fett. Min anbefaling er å trene i alle hjertefart-soner, men bruke mest tid i sone 1 og 2.

Hør heller på erfarne folk enn chatgpt. 200 i kaloriunderskudd vil gi et fett-vekttap på 1 kg i måneden, og det betyr når du trener at du kanskje mister 1 kg fett og får noe økt muskelvekt. Det betyr at du fint når målet i løpet av et år uten å ødelegge muskulatur. Mye sunnere og mer langtidsbærekraftig enn kraftigere bråslanking. Hvis kaloriunderskuddet er større så vil du kanskje miste muskler i stedet for å bygge de til et litt sunnere og bedre nivå. Jeg tror også at treninga blir slitsom hvis du spiser for lite, og følgelig vanskelig å opprettholde i måneder og år.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må du ikke finne på å ta proteinshake på morgenen, det bryter fasten. Mye bedre for forbrenningen hvis du da trener på tom mage og ikke spiser før senere på dage. Altså fastende lenger, minimum 16 timer faste, men gjerne lenger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må du ikke finne på å ta proteinshake på morgenen, det bryter fasten. Mye bedre for forbrenningen hvis du da trener på tom mage og ikke spiser før senere på dage. Altså fastende lenger, minimum 16 timer faste, men gjerne lenger. 

Tar ikke den i fastingen nei, det er bare vann og svart kaffe :) trente på tom mage idag :) er gjerne det som passer best hos meg, eventuelt ettermiddagstrening og lett kvelds etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (10 timer siden):. 

. Drikk proteindrikken din etter trening. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

😊 Proteinene er til etter treningen, om du tenker på shaken, 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det du trener da? Hvis du vil bygge muskler bør protein Shake inntas før / etter eventuelt både før og etter, 

Men da må du ikke finne på å ta proteinshake på morgenen, det bryter fasten. Mye bedre for forbrenningen hvis du da trener på tom mage 

Her var det litt «bro science».

Nei. Du trenger ikke inntak protein rett etter trening.

Tidligere trodde man at protein måtte inntas umiddelbart etter trening, innen et såkalt "anabolsk vindu" på 4-6 timer, for å maksimere muskelproteinsyntese (MPS). All nyere forskning viser at MPS kan være forhøyet i opptil 12 timer etter en styrkeøkt, uten å nå et toppunkt. Dette betyr at protein inntatt opptil 12 timer etter trening fortsatt kan bidra til muskelvekst.

Protein inntatt kvelden før en treningsøkt kan også bidra til muskelbygging neste dag.. For eksempel kan protein inntatt til middag ha effekt på muskelvekst hvis du trener neste morgen.

Du trenger ikke stresse med å innta protein rett etter trening. Spis et proteinrikt måltid eller tilskudd innen 12 timer etter økten for å støtte muskelvekst.
Sikt på 1,6-2,2 g protein per kg kroppsvekt.

All nyere forskningen gir større fleksibilitet i når og hvordan du inntar protein i forbindelse med styrketrening. Det viktigste er totalt daglig proteininntak og regelmessig styrketrening, ikke nødvendigvis timingen av tilskuddet.

Det samme gjelder å trene fastende. Det er gammel «bro science». All nyere forskning viser at det ikke er noe poeng. 

Når du trener på tom mage, forbrenner kroppen en høyere andel fett som energikilde fordi glykogenlagrene (karbohydratreserver) er lavere. Men alle nyere studier viser imidlertid at den totale kaloriforbrenningen ikke øker signifikant sammenlignet med trening etter mat. Den økte fettforbrenningen under fastende trening kompenseres ofte ved at kroppen forbrenner mer karbohydrater senere på dagen.

Studier finner ingen forskjell i fett tap eller kroppssammensetning mellom grupper som trener fastende versus etter måltid over flere uker, så lenge det totale kaloriinntaket var det samme. Dette betyr at fastende trening ikke gir en "magisk" fordel for vekttap.

Trening på tom mage kan redusere prestasjonen, spesielt ved høyintensitets- eller styrketrening, fordi kroppen mangler lett tilgjengelig energi fra karbohydrater. Fastende trening kan føre til redusert treningsintensitet og potensielt økt muskelnedbrytning, særlig hvis proteininntaket er lavt. Å trene fartende kan altså ha motsatt av effekt å være ødeleggende for treningen og det du faktisk ønsker å oppnå.

Anonymkode: d9033...edc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ligger du i kaloriunderskudd over tid vil du gå ned i vekt. Spiser du proteiner og trener styrketrening minimerer du sannsynligheten for å miste muskelmasse, altså er det fettet du forbrenner. Trener du for mye cardio og ligger i for høyt kaloriunderskudd kan du risikere å miste mest muskelmasse og det er ikke bra for kroppen og helsa. 

All trening er bra, men de aller fleste har veldig godt av styrketrening. Spesielt kvinner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv gikk ifra 75kg til 53 kg, er 165 cm høy på ca 5 mnd ish… Da sykla jeg til og fra jobb hver dag, jogga annen hver dag og styrke annen hver dag. Levde som regel på stekt egg til frokost, kylling og wok grønnsaker og og veksla med annet rødt kjøtt. Kunne  spise så mye jeg orket av det for gjorde meg mett lenge og ga meg det jeg trengte. Kutta ut snop og annet i ca 1 år. Blod, svette og tårer. Grunnet mye så har jeg ikke kunnet trene på aldri den tid men ligger enda stabilt på vekta. Det viktigste er å finne ut hvor mye du forbrenner i døgnet og det er i hvile. For så å alltid ligge litt i underskudd på kalorier.

Anonymkode: f729f...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ligger du i kaloriunderskudd over tid vil du gå ned i vekt. Spiser du proteiner og trener styrketrening minimerer du sannsynligheten for å miste muskelmasse, altså er det fettet du forbrenner. Trener du for mye cardio og ligger i for høyt kaloriunderskudd kan du risikere å miste mest muskelmasse og det er ikke bra for kroppen og helsa. 

All trening er bra, men de aller fleste har veldig godt av styrketrening. Spesielt kvinner. 

Takk for fint svar :) styrketrening er jo bra :)

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg selv gikk ifra 75kg til 53 kg, er 165 cm høy på ca 5 mnd ish… Da sykla jeg til og fra jobb hver dag, jogga annen hver dag og styrke annen hver dag. Levde som regel på stekt egg til frokost, kylling og wok grønnsaker og og veksla med annet rødt kjøtt. Kunne  spise så mye jeg orket av det for gjorde meg mett lenge og ga meg det jeg trengte. Kutta ut snop og annet i ca 1 år. Blod, svette og tårer. Grunnet mye så har jeg ikke kunnet trene på aldri den tid men ligger enda stabilt på vekta. Det viktigste er å finne ut hvor mye du forbrenner i døgnet og det er i hvile. For så å alltid ligge litt i underskudd på kalorier.

Anonymkode: f729f...816

Wow det er utrolig godt gjort ! Hvordan finner man ut hvor mye man forbrenner i hvile? Jeg har regnet på det, og det er ca 1300 kcal. 

Er ikke så glad i godteri og potetgull, og sjokolade er for dyrt så det spiser jeg sjeldent nå. Det er det aller beste jeg vet, men har ikke spist det på flere uker. Har heller valgt å takke ja om jeg er på besøk, men sier nei til meg selv i butikken - for jeg vet at jeg ikke klarer å la være å spise opp alt på en gang om jeg har sjokolade hjemme.

Pleier å lage pakistanske desserter hjemme pga barna og det merker jeg er skikkelig vanskelig å holde meg unna. 😭 

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (På 11.8.2025 den 10.27):

Gode råd, men den ene styrkeøka kan byttes ut med for eksempel tur i skogen eller sykkeltur. Man brenner mest fett på lange turer. Noen treningsentre har gruppe trening med yoga eller fleksibilitet. Det er bra trening. I dag har jeg syklet 1,5 time , som jfr Strava har kostet1300 kalorier (men jeg er tung , lettere sykister forbrenner mindre, og sykkelturen var hard).

Ser du på det større bildet ville jeg holdt fast ved tre styrkeøkter, og heller supplere med turer i skogen. Styrketreningen var essensiell del av miksen da jeg gikk ned i vekt. For det første har styrketrening en enorm helseeffekt. Alle mine kroppslige plager som vonde knær og vond rygg, forsvant da jeg begynte å trene styrke. Jeg elsker å løpe, men løper jeg uten å trene regelmessig styrke går det hardt utover kroppen.

Det viktigste for vektnedgang er uansett å være i kaloriunderskudd, og dersom du ønsker å opprettholde muskelmasse er styrketrening superviktig og tre ganger i uken tenker jeg er et ganske riktig antall.

Anonymkode: 6e170...eef

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...