AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Jeg fikk den her som melding på mobilen: Telefonnummeret er fra Filippinene, og for øvrig er postnummeret mitt høyest reelt 🙄 Anonymkode: 29779...3cc 1
Brunhilde Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Sånne har jeg fått flere ganger uten å bite på. 😉 Bruker posten sin app, all informasjon jeg har bruk for dukker opp der. 8 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august Intet nytt under solen, dette... Har sett slike eksempler bli vist mange ganger i media, har ikke du? Anonymkode: 02cd1...f5c 13 1
Hololo Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Gammel metode ja, brukt i årevis. Men altid bra med en påminnelse 6
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Ikke noe nytt det der Anonymkode: c9cc9...9e3 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Takk som sier fra. Har flere pakker på vei for tiden og ble faktisk usikker. Takk som deler! Anonymkode: e8a44...499 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Jeg har ikke fått denne typen før. ~Ts Jeg skjønte først ingenting, men så å ja, tlfnr og lenke. Har blokkert nr, men faen da sååå lei. Anonymkode: 29779...3cc
Honey Dew Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Det der er ikke en ny måte å svindle på. Den har foregått i mange år. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke fått denne typen før. ~Ts Jeg skjønte først ingenting, men så å ja, tlfnr og lenke. Har blokkert nr, men faen da sååå lei. Anonymkode: 29779...3cc Jeg har fått den opp til flere gang. Første gang jeg fikk en med nøyaktig dem ordlyden er over 7 år siden. Så litt flaks/uflaks/tilfeldig at du ikke har fått ennå. (Flyttet for 7 år siden og fikk den før jeg flyttet) Anonymkode: da3c5...238
AnonymBruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Nå har det stått om nettopp denne i noen aviser, og det blir presisert som en ny metode: Posten åtvarar mot ny svindelstorm https://www.nrk.no/dokumentar/posten-atvarar-mot-ny-svindelstorm-1.17532125 (Rart at så mange har fått en melding som nå er ny.) ~ Ts Anonymkode: 29779...3cc 2
Laraa Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Det eneste nye er norsken, før var det: vennligst påser du henter your parcel for å unngå skremmende gebyrer. Mange vennlige værsågod fra Posten Norge Etter de gikk over fra Google translate til ChatGPT, har norsken blitt perfekt. 3
Mardina Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 11.20): Jeg fikk den her som melding på mobilen: Telefonnummeret er fra Filippinene, og for øvrig er postnummeret mitt høyest reelt 🙄 Anonymkode: 29779...3cc Jeg hadde forstått med en gang at det der er forsøk på scam/svindel. Jeg har nok en ekstra nese for sånn. Lukter lusa på gangen på lang vei 😄 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Tror de fleste har fått med seg at nærmest alt sendt fra ukjente utenlandske mobilnumre er svindel. Anonymkode: 4a28c...608 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Den fikk jeg og. Skjønte med en gang at det var scam. Anonymkode: 00a58...faf
AnonymBruker Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har det stått om nettopp denne i noen aviser, og det blir presisert som en ny metode: Posten åtvarar mot ny svindelstorm https://www.nrk.no/dokumentar/posten-atvarar-mot-ny-svindelstorm-1.17532125 (Rart at så mange har fått en melding som nå er ny.) ~ Ts Anonymkode: 29779...3cc Jobber med cybersikkerhet til daglig, og dette er ingen ny metode. Den er sett gang på gang, på gang. Posten er svært utsatt/en mye brukt merkevare. Meldingen er dårlig formulert, lenken er et dårlig forsøk på å lure deg, og telefonnummeret er ikke engang spoofet. Så dette er et klassisk og dårlig forsøk. Vi ser daglig langt, langt bedre meldinger enn dette. Skulle tro svindlerne ikke har fått med seg AI-mulighetene som er om dagen Anonymkode: ca7a1...4a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har det stått om nettopp denne i noen aviser, og det blir presisert som en ny metode: Posten åtvarar mot ny svindelstorm https://www.nrk.no/dokumentar/posten-atvarar-mot-ny-svindelstorm-1.17532125 (Rart at så mange har fått en melding som nå er ny.) ~ Ts Anonymkode: 29779...3cc Les igjennom artikkelen du referer til en gang til. Hvor leser du at det er en ny metode? Jeg leser at det er en ny storm, altså en ny bølge med svindel. Ikke ny metode eller ny melding. Overskriften sier det er en ny storm, url sier det er en ny storm, i artikkelen sier de det er en økning, Telenor sier det er ett rush. Ikke en eneste plass står det at det er en ny metode, eller en ny melding. Uansett om ordlyden i meldinger endrer seg, så er Posten soleklar nå, som alle tidligere år, de sender IKKE ut lenker. Så hvis du ikke leser artikler om svindel så nøye, og du ikke får med deg advarsler ellers i media, så stol på Posten når de sier at de aldri sender ut lenker. Så hva enn slags melding du får som sier noe med Posten, aldri trykk på lenker. Logg inn på Posten sine sider. Enkelt og greit. Aldri trykk på lenker i sms. Uansett avsender eller ordlyd. Anonymkode: c577e...a4b 2
Million Skrevet 21. august #18 Skrevet 21. august (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå har det stått om nettopp denne i noen aviser, og det blir presisert som en ny metode: Posten åtvarar mot ny svindelstorm https://www.nrk.no/dokumentar/posten-atvarar-mot-ny-svindelstorm-1.17532125 (Rart at så mange har fått en melding som nå er ny.) ~ Ts Anonymkode: 29779...3cc Det er ikke svindelMETODEN som er ny, det er stormen. Slike svindelforsøk går i puljer eller stormer, svindlerne kjører de i kampanjer nærmest. Den avisartikkelen du linker til sikter til en slik "kampanje" fra svindlernes siste. De tar frem gode, gamle vellykkede metoder på ny fra tid til annen og kjører på til millioner av telefonnummere. Dette er en ny slik runde. Ny svindelstorm. Ikke ny metode og ikke nytt offer som misbrukes (her Posten). Endret 21. august av Million 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #19 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå har det stått om nettopp denne i noen aviser, og det blir presisert som en ny metode: Posten åtvarar mot ny svindelstorm https://www.nrk.no/dokumentar/posten-atvarar-mot-ny-svindelstorm-1.17532125 (Rart at så mange har fått en melding som nå er ny.) ~ Ts Anonymkode: 29779...3cc Det er ikke en ny svindeltype, bare en ny runde, eller "ny svindelstorm" som det står i artikkelen. Anonymkode: 1b237...29c 3
AnonymBruker Skrevet 21. august #20 Skrevet 21. august Skremmende Og fikk oppringing av politiet i går også (på engelsk). Snart i fengsel regner jeg med..... Anonymkode: 97e2c...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå