Gå til innhold

Skal til gynekologisk undersøkelse med menstruasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en time til spesialist/undersøkelse pga celleforandringer- mannlig gynekolog. Jeg ringte inn for å bestille ny time siden jeg har uka, men det hadde visst ingenting å si. What..? Ligge der med blødninger. 

Vært hos han 6-7 ganger så blir ikke pinlig men tenker det må bli noe gris. Andre som har gjort det? 

Anonymkode: 6ad14...385

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet timen uten problem i slike tilfeller, og de er glade for det fordi det er vanskeligere å ta prøver og «se» der ved stor blødning.

Anonymkode: 5934a...9f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg gynoen selv vurderer best. Man blør uansett ikke jevnt hele dagen. 

Anonymkode: 8fd36...acc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke vil ha timen i «uka» ringer du tilbake sier at du vil flytte timen uansett.

Anonymkode: 47515...541

AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å bytte timen

Anonymkode: 2866b...909

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du ikke vil ha timen i «uka» ringer du tilbake sier at du vil flytte timen uansett.

Anonymkode: 47515...541

Var så lang vente tid. Litt hast for min del, så burde ta denne. 

Syntes dere det er kleint å gå til mannlig gynekolog? Jeg liker det bedre enn dame. Av en eller annen grunn 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok celleprøve med menstruasjon sist. Gynekologen sa det som oftest gikk greit. Hvis det ble for mye blod kunne man måtte ta prøve på ny, men det var visst sjeldent. 

Anonymkode: 1fd9c...154

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syntes dere det er kleint å gå til mannlig gynekolog? Jeg liker det bedre enn dame. Av en eller annen grunn 

Min mannlige fastlege tar mer hensyn enn kvinner jeg har vært hos, inkludert spesialister. Ikke gjort GU med mensen, men har opplevd store blødninger under et inngrep i underlivet i forbindelse med en GU, og det gikk bra. 
De er vant med det. 
Om de mener det går greit så hadde jeg bare latt det stå til så lenge du ikke blør hauger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer og får ny time, 

Anonymkode: adc09...e70

Skrevet

Jeg fikk plutselig mensen rett før timen min og de sa jeg kunne komme innom og de kunne se om det var mulig å ta en prøve, men konkluderte raskt med at det var ikke mulig. Og jeg tror jeg har ganske middels blødning. Si ifra og se om de kanskje har noen tidliger timer - jeg fikk time bare en uke etter, selv om man vanligvis må vente noen måneder.

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (44 minutter siden):

Jeg fikk plutselig mensen rett før timen min og de sa jeg kunne komme innom og de kunne se om det var mulig å ta en prøve, men konkluderte raskt med at det var ikke mulig. Og jeg tror jeg har ganske middels blødning. Si ifra og se om de kanskje har noen tidliger timer - jeg fikk time bare en uke etter, selv om man vanligvis må vente noen måneder.

Såpass. Hun jeg pratet med sa at det var av og til noe av greia, at det ble blødninger, så dette var de vant med. Så hun sa jeg burde ta timen. Men jeg har jo betydelig større blødning andre dagen og det her er tredje dagen. Håper det er lite

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Min mannlige fastlege tar mer hensyn enn kvinner jeg har vært hos

Ja jeg kan skrive under på den 😊 han gjør det heller ikke kleint. Syntes ofte damer stresser mer enn menn akkurat der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart flyttet den ja. Uansett hva de sa om at det var "ok". 

Anonymkode: 58827...96e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det ja, han holdt på og rosa med den plast-jekken i 10 min og klarte ikke finne livmor, og ba meg til slutt bestille time hos en kvinnelig gynekolog🙄 all ventetid og gruing til ingen nytte. Var veldig kleint for meg også som kan telle antall partnere på en hånd, å ha en mann der som ikke er min egen mann, unaturlig selv om det bare var legesjekk. Så jeg var nok ekstra anspent og utilpass på grunn av dette. Han klønet så voldsomt også, han burde gitt beskjed om at han ikke var ekspert på slike undersøkelser, og anbefalt meg videre med en gang. 

Kjente ikke på noe lignende kleinhet av kvinnelige jordmødre under fødsel, undersøkelse, stripping (i forbindelse med fødsel, ikke stang og sedler 😅) så jeg tror jeg føler det er tryggere siden de har det samme som meg nedentil, og vet hva de driver med.

Ville booket om timen til en annen dag i syklus, forresten 🙂

Endret av k4ren
AnonymBruker
Skrevet

Rent sånn praktisk, hvordan gjør du det da med bind eller tampong? For min del ville jeg jo helst ha hatt tampongen inne så nærme undersøkelsen som mulig for å slippe mest mulig klin. Men litt rart å fjerne den når du har kommet inn på kontoret eller? Om om du fjerner den når du setter deg på venterommet så kan det jo være forsinkelser som gjør at du fort må sitte der en time.

Hvis han har forheng du kan skifte bak har han kanskje søplebøtte der?

Ang mannlige vs kvinnelig gynekolog så foretrekker jeg menn. Ofte litt mer forsiktige. 

Anonymkode: c6d5d...0a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rent sånn praktisk, hvordan gjør du det da med bind eller tampong? For min del ville jeg jo helst ha hatt tampongen inne så nærme undersøkelsen som mulig for å slippe mest mulig klin. Men litt rart å fjerne den når du har kommet inn på kontoret eller? Om om du fjerner den når du setter deg på venterommet så kan det jo være forsinkelser som gjør at du fort må sitte der en time.

Hvis han har forheng du kan skifte bak har han kanskje søplebøtte der?

Ang mannlige vs kvinnelig gynekolog så foretrekker jeg menn. Ofte litt mer forsiktige. 

Anonymkode: c6d5d...0a0

Alle gynekologer jeg har vært hos har et eget rom med vask og toalett der man tar av seg nedentil før undersøkelsen. 

Anonymkode: c8d2a...b2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har fått en time til spesialist/undersøkelse pga celleforandringer- mannlig gynekolog. Jeg ringte inn for å bestille ny time siden jeg har uka, men det hadde visst ingenting å si. What..? Ligge der med blødninger. 

Vært hos han 6-7 ganger så blir ikke pinlig men tenker det må bli noe gris. Andre som har gjort det? 

Hvis du skal til videre undersøkelse etter funn av celleforandringer så er det sikkert kolposkopi de skal ta. Da ser de inn på livmorhalsen med et mikroskop. Det kan også være at de skal ta biopsi av livmorhalsen. Da klipper de av noen små biter (gjør ikke særlig vondt) og disse sendes til videre analyse. Da vil man ofte begynne å blø litt, så mulig derfor gynekologen sier at mensen ikke gjør noe.

Jeg ville stolt på det han sier og møtt opp til timen. Det å bli ferdig med sånne undersøkelser har høyere verdi enn to minutter med ubehag og forlegenhet pga mensen. Gå med tampong og ta den ut like før du skal inn, så er mensen kanskje ikke så merkbar akkurat da.

Lykke til!

Anonymkode: cdfeb...325

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle gynekologer jeg har vært hos har et eget rom med vask og toalett der man tar av seg nedentil før undersøkelsen. 

Anonymkode: c8d2a...b2d

Jeg slipper å vaske meg. Vasker meg godt før jeg går og lukter helt bra og rent når jeg kommer der en time etter😅

Men det var det med bindet da. Nå må jeg vaske meg. Jeg kan jo gjøre som jeg pleier å gjøre før sex med litt mensen, vaske meg og trykke ut rester. 😆 

Huff. Men tenker mer lukt og at det uansett vil bli tydelig mørkt blod når han holder på. Jeg får bare ta den timen, var mnd vis neste. Helse foran dette da selvom det er nokså uskyldig (håper jeg) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du skal til videre undersøkelse etter funn av celleforandringer så er det sikkert kolposkopi de skal ta. Da ser de inn på livmorhalsen med et mikroskop. Det kan også være at de skal ta biopsi av livmorhalsen. Da klipper de av noen små biter (gjør ikke særlig vondt) og disse sendes til videre analyse. Da vil man ofte begynne å blø litt, så mulig derfor gynekologen sier at mensen ikke gjør noe.

Jeg ville stolt på det han sier og møtt opp til timen. Det å bli ferdig med sånne undersøkelser har høyere verdi enn to minutter med ubehag og forlegenhet pga mensen. Gå med tampong og ta den ut like før du skal inn, så er mensen kanskje ikke så merkbar akkurat da.

Lykke til!

Anonymkode: cdfeb...325

Akkurat det jeg også mener 🥰 Tusen takk! Jeg har hatt celleforandringer før 10år siden. Nå de siste årene har jeg kun hpv, men den har ikke gitt seg. Så denne undersøkelsen vil gi mening om evt konisiering. Så litt viktig men jeg er ikke redd. 

🩷

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed om å bytte tid hvis blødning.

Anonymkode: 9f769...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...