Gå til innhold

Har jeg vært for streng i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I ferien har jeg tvingt mine barn på 10 og 12 år med på flere  gåturer i skogen. Det har også vært noe sykling.  Dette har jeg gjort etter at vi som familie har hatt 3 uker og bare kost oss. De fleste av   Barnas venner har fått frie tøyler hele feiren. Stort sett er de inne og spiller. Jeg synes ikke det er riktig for mine unger og vil at de skal komme seg ut i finværet og få mosjon. Vi går ikke langt hver gang, og vi har med mat og drikke. Pleier å gå på ettermiddag eller kveld 😊 det er alltid koselig når vi kommer i gang og jeg ser at de blir i godt humør av det . Likevel synes de jeg er for streng og grusom. Jeg forklarer at det bare er gåtur og frisk luft, fine natur opplevelser. Viktig for alle. Men Alle andre foreldre er mye snillere får jeg høre . Burde jeg slutte å tvinge de ut? Klarer ikke å se på sofa sitting hele dagen uansett vær🙈🙈 barna går ikke på fritidsaktiviteter så de har masse tid til venner og spill 😅

Anonymkode: 37bc8...b63

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Full støtte herfra!

Anonymkode: 5ccbd...c5c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan jo lure på hva de ville funnet på om det var maks 2 timer spilling/skjerm per dag og at det ikke er et alternativ å dra til venner for å spille etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kommer til å sette pris på det når de ser tilbake på minner og barndom. Stå trygt i valget ditt, du gir barna dine noe viktig med på veien.

Anonymkode: 7e77d...749

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

iallfall lov og nødvendig å ha maks-tid på spilling. Og krav om ut med venner evt. Kan slippe tur om de f.eks er på fotballbanen med kompiser..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært masse ute med barna mine i oppveksten. De ville aldri være inne og er nå aktive tenåringer. Ingen har noe godt av å sitte inne foran en pc. Du skaper gode minner og gode vaner! 

Anonymkode: 84e97...b1f

• Nyttig 1
Skrevet

De begynner å bli i den alderen der skogstur ikke er så morsomt lenger. Kanskje dere kan ha mer variasjon i hva dere gjør.

Går også an å f.eks. "i morgen har pappa og jeg tenkte til å gå tur til xx på ettermiddagen. Dere kan velge mellom å ta dere en sykkeltur dere to i løpet av dagen og ta med niste i sekk, eller å være med oss på tur."

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du har vært for streng ut i fra det du skriver her.

Som flere skriver over så skaper du nå ferieminner for barna dine. Det kommer de garantert til å sette pris på som voksne. 

Synes det er ekstra flott at du er sammen med dem, dere deler opplevelsen og du har skapt en hyggelig ramme med niste. (Det hadde vært noe annet om de ble sendt ut alene).

Anonymkode: 3cb5d...853

Skrevet (endret)

Alle unger syntes vel foreldrene er grusomme når de blir "tvunget" med på ting, og "alle andre" får spille hele ferien. Gjetter på at det er det samme hjemme hos de som "får gjøre som de vil hele tiden". Så lenge dere har det fint etter klagingen har gitt seg virker det ikke som om dere har for strenge. 

Endret av Amys
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en liten "oppsummeringsrunde" med mine tre barn i fjor, alle i begynnelsen av tjueårene. Snakket med dem hver for seg om oppvekst og hvordan de opplevde meg og min eks-kone. 

De ble også  "tvunget" ut på turer - enten korte nærturer eller fjellturer - fra de var små. Dette vekslet i perioder, sammen med min egen evne til å gjøre dette.

Alle tre, hver for seg, hadde samme opplevelse - turene (og forsåvidt andre aktiviteter som bilturer med opplevelser, besøk hos slektninger og bekjente) er det de husker og setter pris på som "barndomsminner". Periodene med "frislipp" husker de lite av, bare at det var perioder der det "ikke skjedde noe".

Stadig en del uffing, forsøk på å lure seg unna, osv. der og da. Men samme opplevelse som deg - når vi først kom oss ut, ble det alltid koselig.

Så det du gjør er investering i opplevelser og minner - der og da kanskje i konflikt med noe de heller har lyst til - men det skaper minneverdige stunder. Som voksen har man et helt annet perspektiv enn barn/ungdoms der-og-da-opportunisme. Og gjerne fargerikt språk som at det er "strengt" og "grusomt".

Overhodet ikke - sier de nå. 😁

Anonymkode: fa612...f4c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er hver dag, så er det altfor strengt. To-tre ganger i uka, helt ok.

Tur i skogen er ikke så spennende for en 12-åring.

Anonymkode: 544fe...1d3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har jo ikke vondt av det hvertfall. Men kanskje det er bedre for dem å henge med venner også og ikke bare være på familietur i skogen? Har du spurt dem hva de kunne tenke seg? Fisketur? Bål? Overnatting ute? Kanotur? Opp på en topp? Gå tur i byen i stedet? Tur i skogen uten mål og mening er ikke så veldig populært når ungene er over barnehagealder.

Så er det ganske stor forskjell på en 12-åring og en 10-åring mener jeg. På et eller annet tidspunkt må man slakke litt på kontrollen, de blir jo tenåringer og begynner på ungdomsskolen og må få ha et eget liv. Da må man få være litt selvstendig og bestemme litt selv?

Her fyller eldste 14 år straks, og han får bruke de to ukene han har uten program stort sett som han selv vil. Heldigvis har håndballklubben startet med treninger, så litt ut kommer han  - og så får han en del oppgaver hjemme der han hjelper med ting (det skulle jo bare mangle at det følger ansvar med friheten). 

Anonymkode: 61a5f...be0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Balanse, tenker jeg.

Og så må det jo være lystbetont. Jeg antar du koser deg med tur og det dere gjør? Tenk om du måtte gjort noe du synes var kjipt hver eneste dag. Som noen allerede har sagt; har du latt dem velge? Jeg husker skogen, og ikke minst matauk, som dødskjedelig som barn. Var godt voksen før jeg fant gleden med det. Men ut i båt, fiske, bading, lekeland - det er gode barndomsminner. 

Anonymkode: 3522f...c4f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I ferien har jeg tvingt mine barn på 10 og 12 år med på flere  gåturer i skogen. Det har også vært noe sykling.  Dette har jeg gjort etter at vi som familie har hatt 3 uker og bare kost oss. De fleste av   Barnas venner har fått frie tøyler hele feiren. Stort sett er de inne og spiller. Jeg synes ikke det er riktig for mine unger og vil at de skal komme seg ut i finværet og få mosjon. Vi går ikke langt hver gang, og vi har med mat og drikke. Pleier å gå på ettermiddag eller kveld 😊 det er alltid koselig når vi kommer i gang og jeg ser at de blir i godt humør av det . Likevel synes de jeg er for streng og grusom. Jeg forklarer at det bare er gåtur og frisk luft, fine natur opplevelser. Viktig for alle. Men Alle andre foreldre er mye snillere får jeg høre . Burde jeg slutte å tvinge de ut? Klarer ikke å se på sofa sitting hele dagen uansett vær🙈🙈 barna går ikke på fritidsaktiviteter så de har masse tid til venner og spill 😅

Og vi som vokste opp på 80-tallet vokste opp sli. Vi berga bra.

Og du spør om dette er greit? Er du i det hele tatt voksen nok til å være en mor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har alltid vært masse ute med barna mine i oppveksten. De ville aldri være inne og er nå aktive tenåringer. Ingen har noe godt av å sitte inne foran en pc. Du skaper gode minner og gode vaner! 

Anonymkode: 84e97...b1f

Det er jo ikke gode minner når de forbinder det med tvang. Det beste ville vel vært å la dem velge hva man skal gjøre, med krav om at det skal være utendørs og i bevegelse kanskje?

Ellers synes jeg at det er mye viktigere at de driver med noe fritidsaktiviteter i hverdagen eller noe regelmessig trening. 

Anonymkode: e5234...6ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er viktig å lære de slike ting. De lærer ikke dette foran en skjerm, og det er også usunt å sitte foran skjerm hele ferien - overgangen til skolen denne/neste uke kommer til å bli hard for dem som bare sløste bort ferien sin på PC-en.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe alvorlig trist med barn som bruker ferien sin på å sitte på rommet sitt og spille hele dagen. Det er ikke så lenge siden jeg var tenåring, men det har forandret seg noe voldsomt fra da jeg var ung!(leg lover: jeg er 23, ikke 73 selv om det høres litt sånn ut). Jeg var ute med venner HELE dagen hele ferien. Vi spilte fotball, gikk på fjelltur, syklet, fisket, badet…Mye av det vi gjorde var absolutt «farlig», men vi hadde en nydelig barndom fullt av frihet og minner. Ikke minner som består i å stirre inn en skjerm og snakke med en venn du ikke kjenner på headset.

Hadde jeg vært barn i dag hadde jeg vært evig takknemlig for at mor tvang meg ut. Det er ikke rart dagens barn er deprimerte og fulle i angst. 

Anonymkode: 9dc19...082

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de har godt av å bli tvingt ut. Vekk fra skjerm og pc. Jeg syns ikke du har vært for streng! Men.... Tur hver dag er kanskje litt ensformig? Her har vi hund som må luftes hver dag, den turen har blitt tatt på morgenen nå i sommer, enten jeg eller tvingt ett av barna 😉 men resten av dagen har vi gjort det de vil, eller vi blir enige i fellesskap. Fine varme dager har blitt tilbrakt på strand med venner, både egne og barnas.  Noen dager har vi fisket og vært i båt. Andre dager har vi gått tur. Jeg er for aktivisering og at man tvinger de ut, men bare tur er liksom litt kjedelig. Samtidig, så skal jo ikke barna lære at det må skje noe stort hver dag og at tur er godt for hodet og finne roen. 

Anonymkode: 6c21a...9a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I  Burde jeg slutte å tvinge de ut? Klarer ikke å se på sofa sitting hele dagen uansett vær🙈🙈 barna går ikke på fritidsaktiviteter så de har masse tid til venner og spill 😅

For noen år siden så jeg en fosterhjemskampanje laget ved hjelp av fosterbarn.

Det var et bilde av en (foster)far som sto i døra til soverommet til barnet, kledd for skitur, og med skiene i hånda.  Teksten var "takk for at du tvang meg med på skitur, selv når jeg ikke ville". 

Det sitatet festet seg hos meg.  Det minnet meg på at foreldrenes jobb er å gi barna det de trenger, og det er ikke alltid det samme som hva de ønsker seg. 

Jeg synes du gjør det rette ☺️

Anonymkode: 91845...b5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen år siden så jeg en fosterhjemskampanje laget ved hjelp av fosterbarn.

Det var et bilde av en (foster)far som sto i døra til soverommet til barnet, kledd for skitur, og med skiene i hånda.  Teksten var "takk for at du tvang meg med på skitur, selv når jeg ikke ville". 

Det sitatet festet seg hos meg.  Det minnet meg på at foreldrenes jobb er å gi barna det de trenger, og det er ikke alltid det samme som hva de ønsker seg. 

Jeg synes du gjør det rette ☺️

Anonymkode: 91845...b5d

Enig, men det er ikke det samme som at man skal dra ungdomsskoleelever på skogstur hver eneste dag selv om de hater det. Det finnes en mellomting, og det er jo lov å spørre barna også hva de kunne tenke seg, innimellom hvertfall.

Anonymkode: 61a5f...be0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...