AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Jeg har fått en time hos en privat gynekolog, har ventet 3 måneder på den timen. Siden det er litt viktig så er jeg nødt for å dra selv om jeg jobber den dagen. Har man rett til fri for å dra til legen? Jobben min er litt vanskelig, men helsa er dårlig og har en mistanke om at det er hormonelt så jeg trenger spesialist. Nå ble jeg litt stressa for at jeg må avlyse den timen. Anonymkode: 91055...a24
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Nei er ingen rett, men de fleste arbeidsgivere er jo fleksible på spesialiseringer. Å snakke med arbeidsgiver om velferdspermisjon, avspasering eller ferie er jo en måte. Anonymkode: dd076...358
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei er ingen rett, men de fleste arbeidsgivere er jo fleksible på spesialiseringer. Å snakke med arbeidsgiver om velferdspermisjon, avspasering eller ferie er jo en måte. Anonymkode: dd076...358 Dersom ts arbeider et sted med tariffavtale eller arbeidsreglement så vil dette trolig være en rettighet ts har innen gitte rammer. Ts: har dere en av de to? Dersom ikke: da anbefaler jeg deg søke deg over til et sted der ting er «på stell». Vi er som samfunn tjent med at bedrifter som velger å snyte sine arbeidere ikke får tak i arbeidskraft og dermed går - konk. Vår andel av den dugnaden som privatpersoner er å velge dem bort som arbeidsgivere og som leverandører av varer eller tjenester. Anonymkode: b4bf8...ce8 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom ts arbeider et sted med tariffavtale eller arbeidsreglement så vil dette trolig være en rettighet ts har innen gitte rammer. Ts: har dere en av de to? Dersom ikke: da anbefaler jeg deg søke deg over til et sted der ting er «på stell». Vi er som samfunn tjent med at bedrifter som velger å snyte sine arbeidere ikke får tak i arbeidskraft og dermed går - konk. Vår andel av den dugnaden som privatpersoner er å velge dem bort som arbeidsgivere og som leverandører av varer eller tjenester. Anonymkode: b4bf8...ce8 Har tariffavtale heldigvis, men velferdsdagerm er vanskelig å få i bedriften. De mener man skal legge det utenom arbeidstid. Greit nok, men ikke alltid man selv får time på dager man har fri. Jeg tror det er lønnsomt for arbeidsgiver på sikt også da jeg blir i bedre form om jeg får hjelp og det er hormonelt da. Ts Anonymkode: 91055...a24 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har tariffavtale heldigvis, men velferdsdagerm er vanskelig å få i bedriften. De mener man skal legge det utenom arbeidstid. Greit nok, men ikke alltid man selv får time på dager man har fri. Jeg tror det er lønnsomt for arbeidsgiver på sikt også da jeg blir i bedre form om jeg får hjelp og det er hormonelt da. Ts Anonymkode: 91055...a24 Om det er alvorlig nok, så kan det være grunnlag for sykemelding, men da må du jo til lege for å avklare det. Det er ikke alltid mulig å legge legetime til utenom arbeidstid, jobber man f. eks. vanlig 08-16, så er det ikke sikkert at legekontoret/spesialisten har åpent på kveldstid. Anonymkode: 265a9...41c 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Du søker ulønnet velferdspermisjon. Det er den vanlige dersom du ikke skal til spesialist, da kan det hende du får lønnet permisjon. Sånn er det hos oss i allefall (offentlig) Anonymkode: 7c559...b1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei er ingen rett, men de fleste arbeidsgivere er jo fleksible på spesialiseringer. Å snakke med arbeidsgiver om velferdspermisjon, avspasering eller ferie er jo en måte. Anonymkode: dd076...358 Trodde en hadde rett til å dra til lege uansett. Her så henviser jo ofte fastlege til privat innen gyn, hudlege , bildevisning osv. Ts skriver ingenting om dette er henvist fra fastlege. Vil jo være rart en kan få fri til lege hvis det kun er til sykehuset, når en del fastleger henviser uten for også Anonymkode: 47f51...556
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Time hos spesialist skal være god nok grunn for velferdspermisjon med lønn Anonymkode: 37557...fc5 9 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Snakk med leder og ikke avlys timen din. Jeg har vært så dum i tiår av arbeidslivet at jeg aldri ba om fri til lege, tannlege etc, har slitt med å ta plass og ta vare på meg selv. Ikke gjør samme feilen, det er bare dumt og unødvendig. (Nå jobber jeg for meg selv og går til lege akkurat når jeg har behov for det.) Anonymkode: 9a0dd...2eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du søker ulønnet velferdspermisjon. Det er den vanlige dersom du ikke skal til spesialist, da kan det hende du får lønnet permisjon. Sånn er det hos oss i allefall (offentlig) Anonymkode: 7c559...b1b Ingenting som heter hos oss. Får ikke ulønnet fri, skulle gjerne blitt trukket i lønn om det betydde fri. Jobber selv i det offentlige. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trodde en hadde rett til å dra til lege uansett. Her så henviser jo ofte fastlege til privat innen gyn, hudlege , bildevisning osv. Ts skriver ingenting om dette er henvist fra fastlege. Vil jo være rart en kan få fri til lege hvis det kun er til sykehuset, når en del fastleger henviser uten for også Anonymkode: 47f51...556 Ikke lege som har henvist, bruker min gyn som jeg har brukt hele livet. Hun er i det helt private nå. Så derfor blir jeg usikker på hva som blir rett. Ts AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk med leder og ikke avlys timen din. Jeg har vært så dum i tiår av arbeidslivet at jeg aldri ba om fri til lege, tannlege etc, har slitt med å ta plass og ta vare på meg selv. Ikke gjør samme feilen, det er bare dumt og unødvendig. (Nå jobber jeg for meg selv og går til lege akkurat når jeg har behov for det.) Anonymkode: 9a0dd...2eb Så deilig med den friheten. Jeg sliter litt med samme, men denne timen er viktig. Kroppen er helt i ulage, har en mistanke om tidlig overgangsalder eller forstyrrelser hormonelt. Ts Anonymkode: 91055...a24 1
NoaideBiehtar Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har tariffavtale heldigvis, men velferdsdagerm er vanskelig å få i bedriften. De mener man skal legge det utenom arbeidstid. Greit nok, men ikke alltid man selv får time på dager man har fri. Jeg tror det er lønnsomt for arbeidsgiver på sikt også da jeg blir i bedre form om jeg får hjelp og det er hormonelt da. Ts Anonymkode: 91055...a24 Men har du forsøkt å få fri da? Det stemmer at man skal forsøke å legge det utenfor arbeidstid, men når det ikke går skal du ha lønnet velferdspermisjon hvis dette står i tariffavtale eller i andre avtaler i din organisasjon. Ser du skriver at du jobber i det offentlige, så da vil du høyst sannsynlig få fri med lønn. Og jo, i det offentlige er det også noe som heter "velferdspermisjon uten lønn". Men du skal sannsynligvis få det med lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august Jeg har alltid fått fri med lønn til lege, uansett hvem. Legger bare inn konsultasjon hos lege i systemet. Anonymkode: bc45f...d78 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august Har du oppsøkt fastlegen i løpet av disse 3 månedene? Trodde en av fordelene med å gå privat var å slippe lang ventetid. Hvis du er tøff, sier du bare at du har time hos gynekolog da og da, og blir borte så og så lenge fra jobb. Eventuelt sier du bare lege. Hvis arbeidsgiver etterspør legeerklæring ber du spesialisten om dette når du er der. Anonymkode: 020a5...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august NoaideBiehtar skrev (37 minutter siden): Men har du forsøkt å få fri da? Det stemmer at man skal forsøke å legge det utenfor arbeidstid, men når det ikke går skal du ha lønnet velferdspermisjon hvis dette står i tariffavtale eller i andre avtaler i din organisasjon. Ser du skriver at du jobber i det offentlige, så da vil du høyst sannsynlig få fri med lønn. Og jo, i det offentlige er det også noe som heter "velferdspermisjon uten lønn". Men du skal sannsynligvis få det med lønn. Man kan fint søke det, men vi får det ikke pga stor mangel av personell. Meste er vanskelig å få til der. Jeg har ikke prøvd enda; må finne ut om det er noe rettigheter her. Ts Anonymkode: 91055...a24
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har du oppsøkt fastlegen i løpet av disse 3 månedene? Trodde en av fordelene med å gå privat var å slippe lang ventetid. Hvis du er tøff, sier du bare at du har time hos gynekolog da og da, og blir borte så og så lenge fra jobb. Eventuelt sier du bare lege. Hvis arbeidsgiver etterspør legeerklæring ber du spesialisten om dette når du er der. Anonymkode: 020a5...c8f Fastlegen om hva tenker du? Han kan ikke noe om overgangsalder eller hormoner. Så han skal jeg ikke til ang dette, det må tas med spesialist. Skal høre med lederen min. Ts Anonymkode: 91055...a24 1
Virrevirrevapp Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august Hadde sagt at jeg skulle til spesialisttime og måtte ha fri. 3
Sol79 Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Legetime eller vel en legetime samme om det er fastlegen, privat lege eller spesialist? 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har tariffavtale heldigvis, men velferdsdagerm er vanskelig å få i bedriften. De mener man skal legge det utenom arbeidstid. Greit nok, men ikke alltid man selv får time på dager man har fri. Jeg tror det er lønnsomt for arbeidsgiver på sikt også da jeg blir i bedre form om jeg får hjelp og det er hormonelt da. Ts Anonymkode: 91055...a24 Du har rett til fri, men ikke med lønn. Anonymkode: eda1a...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august Virrevirrevapp skrev (5 minutter siden): Hadde sagt at jeg skulle til spesialisttime og måtte ha fri. Må man ikke dokumentere det? Ts Anonymkode: 91055...a24
AnonymBruker Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august Sol79 skrev (Akkurat nå): Legetime eller vel en legetime samme om det er fastlegen, privat lege eller spesialist? Usikker? Siden jeg selv bestiller og ikke blir henvist?ts Anonymkode: 91055...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå