Gå til innhold

Hva er greia med gaver eller godteposer til gjestene i barnebursdager?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer oppriktig på dette. Hvorfor skal man skape et behov for å alltid få noe når man er i bursdagsselskap? Jeg kan ikke huske at det var vanlig å dele ut gaver eller godteposer til gjestene i barnebursdager  når jeg vokste opp, og jeg ser virkelig ikke greia med at man må gjøre det nå heller? 
Barna trenger ikke en godtepose i tillegg til pølser, kaker, is og brus i bursdag. Og de gavene man får med hjem er jo stort sett ett eller annet unødvendig ræl uansett. Vil vi virkelig lære barna at man som gjest skal forvente å få enten gave eller godteriposer med hjem? 
Vil ikke følge den trenden selv, kommer ikke til å gjøre det heller, men håper ikke det blir sånn at vi blir sett på som kjipe fordi barna må gå "tomhendt" hjem fra bursdag til barna våre. 

Vi har barn i barnehagealder og har opplevd dette i alle bursdagene vi har vært invitert til med unntak av én. 

Anonymkode: 7d018...cbd

• Liker 13
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har har aldri gitt gaveposer i bursdagene.
Har hatt en skål med litt smågodt på bordet som de kan spise. 

tror jeg har fått et spørsmål en gang, og svarte bare at vi ikke hadde gavepose. 
Null problem, og flere som også droppet det etter hvert. 

Anonymkode: ed4f2...f14

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå handler vel ikke en barnebursdag nødvendigvis om hva barna "trenger" i næringssammenheng vel?

På 80-90 tallet når jeg vokste opp var en liten pose godteri helt normalt å få som gjest. Men nå er det mest vanlig å gi den når gjesten går, mens når jeg vokste opp fikk vi den ganske tidlig og det var godteriet vi fikk i selskapet.

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Var alltid vært godteriposer i bursdag når jeg vokste opp. Er født på 70- tallet. Har videreført det til mine barn. 

Endret av Huldraisør
Rettet skrivefeil
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var alltid godteposer i bursdagene når jeg voks opp, jeg er født i 1984. Ofte var det slikt fiskesnøre, rebus eller skattejakt for å få de. Det var nok mest for aktiviseringen sin del tror jeg. Alle hadde en lek de ville delta i.

Anonymkode: c65db...50e

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Nå handler vel ikke en barnebursdag nødvendigvis om hva barna "trenger" i næringssammenheng vel?

På 80-90 tallet når jeg vokste opp var en liten pose godteri helt normalt å få som gjest. Men nå er det mest vanlig å gi den når gjesten går, mens når jeg vokste opp fikk vi den ganske tidlig og det var godteriet vi fikk i selskapet.

Forskjellen på da og nå er vel at nå er det godteri i overflod, og det er egentlig ikke noe spesielt å få den kjærligheten på pinne i posen, sammen med en liten sjokoladebit?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var godtepose i alle bursdager jeg var i, født i 84

Anonymkode: 11df2...b87

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskjellen på da og nå er vel at nå er det godteri i overflod, og det er egentlig ikke noe spesielt å få den kjærligheten på pinne i posen, sammen med en liten sjokoladebit?

Nei jeg kan ikke huske at det var lite godteri når jeg vokste opp. Vi hadde alltid godteri i hus og det var skåler med sjokolade, fat med kaker og mye godt i stort sett alle sosiale lag + lørdager + bursdager +++.

Jeg vil påstå at vi som foreldre i dag er mer restriktive rundt tilgang på godteri enn det mine foreldre og besteforeldre var.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er idiotisk og noe foreldre bør samkjøre for å få en slutt på. Uansett ikke noe nytt, dette var også en greie på 90-tallet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Her har det aldri vært godteposer. Jeg er helt mot det. Vi har kjøpt smågodt og helt utover bordet. I tillegg mat og kaker, selvfølgelig. Og det er da evig nok! 

Jeg vet ikke hvor denne trenden kommer fra, men bekjemper den. Det kan andre også gjøre. Samme med bursdager på lekeland og sånn. Her har vi bursdag i november, har grillfest ute, og hurramegrundt inne og det har alltid vært vellykket. 

Endret av Stor pike
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

her har ikke barnet vært i en eneste bursdag der det ikke har vært godtepose, det var ikke jeg heller på 80-90 tallet.
En fin tradisjon og kjekkt for barna.

Tenke du på det usunne aspekteret så tenke jeg at det er jo små mengder, ikke noe problem for barn med ellers normalt kosthold.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det? når jeg var liten så fikk jeg Lørdagsgodt, ellers hadde vi litt ekstra kos til høytider o.l.
ca akkurat samme mengde da som nå, så med andre ord så er det ialfall ikke i vårt hjem mer godteri nå enn før

Anonymkode: f18e8...a91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var fiske på alle bursdager jeg var i på 80 og 90- tallet.  Men, da var det en appelsin, og 2-5 godteribiter i. Og så fikk man med seg en ballong hjem. På bursdagen fikk man en kakebit eller is, saft og et par kjeks. 

Anonymkode: db8f3...ed3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Nei jeg kan ikke huske at det var lite godteri når jeg vokste opp. Vi hadde alltid godteri i hus og det var skåler med sjokolade, fat med kaker og mye godt i stort sett alle sosiale lag + lørdager + bursdager +++.

Jeg vil påstå at vi som foreldre i dag er mer restriktive rundt tilgang på godteri enn det mine foreldre og besteforeldre var.

Da hører nok du til minoriteten i den sammenhengen. Det er da ingen hemmelighet at det var mindre godteri før. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt godteposer i barnebursdagene da barna var små. Ikke noe voldsomt innhold, men en liten melkesjokolade, dropseske og en kjærlighet. Og noen såpebobler og en falsk tatovering, for eksempel.

Så har vi hatt fiskedam, eller rebusløp for å finne posene, som har vært en morsom del av bursdagen. Så kan de holde litt på med såpeboblene etc mot slutten av bursdagen. Alltid fint med ting som skjer, slik at hvis det danner seg klikker i løpet av frileken blir klikkene løst opp når det blir fiskedam.

Anonymkode: f688a...68e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en del av en aktivitet, feks fiskedam, syns jeg det er helt greit. Men trenger ikke være mer enn en slikkepinne og en liten sjokolade eller noe. Eventuelt kan man heller kjøpe inn små premier som viskelær, såpebobler, klistremerker. Ting som barn liker og bruker uansett 

Anonymkode: 53056...91e

• Liker 3
Skrevet

Var barn på 90-tallet og de beste bursdagsminnene er fra de gangene vi brukte «fiskestang» og fiska opp hver vår godteripose fra bak dusjforhenget ☺️

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Født i 1966, og har aldri opplevd godtepose 🙂. Standard da, var en liten glassflaske brus med sugerør i, en kake, vanligvis bløtkake, noen ganger sjokolade, og mange hadde kokte pølser i brød. Ganske vanlig å få sånn papirhatt og kroner på hodet. Ellers ikke noe spesiell pynt, men det var duk på bordet. Husker en gang vi fikk pølse i brettet brødskive hos noen 🙃.

Barnet mitt er født i 1996, og da hadde noen godtepose. Da var det gitt som premie i fisking eller annet. 5 biter smågodt. Begynte også å bli mer avanserte bursdager, med servietter, pappfat osv dekorert med f.eks tegneseriefigurer. Gjerne to kaker, gele i glass, smågodtskål på bordet, noen byttet ut pølsene med pizza, masse ballonger...

Nå for tiden har det vel tatt av helt hos noen 🥺. Betale for 20 unger på lekeland, Mac Donalds, fullt pyntet stue, dekortert kake bestilt fra baker, fri flyt av brus osv.

Anonymkode: 6cefd...2a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor denne trenden kommer fra, men bekjemper den. Det kan andre også gjøre. Samme med bursdager på lekeland og sånn. Her har vi bursdag i november, har grillfest ute, og hurramegrundt inne og det har alltid vært vellykket. 

Det er ikke trend lenger når folk har gjort det siden 70-80 talllet. Altså har folk selv vokst opp med det, likte det og viderefører det til egne barn og etterhvert barnebarn fordi det er forbundet med koselige minner. 
Bekjemp det gjerne i ditt hjem men ikke forvent at andre skal være imot noe de selv har gode minner rundt.

Anonymkode: c65db...50e

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da hører nok du til minoriteten i den sammenhengen. Det er da ingen hemmelighet at det var mindre godteri før. 

Jeg er født i 1966. Vi fikk kun lørdagsgodt. Det var en liten asjett med en klype potetgull og noen NonStop. Brus fikk vi bare til bursdag og jul. Noen ganger var det kake i helgene. Da vi ble litt større fikk vi lommepenger. Det holdt gjerne til en sjokolade og et blad. Det hendte vi fikk is på sommeren. Familien min hadde god råd, det var bare ikke vanlig å få masse godteri. Vi hadde bare saft om sommeren, ikke året rundt. Maste oss til en boks O'boy sjokoladedrikk noen ganger.

Leker fikk vi til jul og bursdag. Pleide også å få en valgfri feriegave når vi var på sommerferie.

Det med kun lørdagsgodt praktiserte jeg til mine barn også.

Anonymkode: 6cefd...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godtepose var en greie da jeg var liten også, men det ble gitt tidlig i selskapet og var det godteriet vi fikk i tillegg til kake eller is. Husker best at det var veldig stas å bli med mamma for å handle inn til disse posene og lage de selv, var liksom en del av å glede seg til å feire bursdagen det

Er født i 1996 

Anonymkode: 49425...611

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...