Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg restituerer ikke særlig bra etter trening, blant annet fordi jeg har problemer med å hvile på dagtid, noe som igjen fører til at søvnen blir dårligere, og jeg kommer inn i en vond nedadgående spiral når jeg trener.

Jeg behøver å få bedre balanse mellom aktivitet og hvile.

Men jeg klare ikke finne ut hva som gir meg hvile på dagtid, slik at jeg kan sove godt, og restituere godt nok.

Sove på dagtid går ikke, det har jeg aldri klart.  Mindfullness, pusteøvelser, og meditasjon gjør meg stresset.  Yoga er smertefullt, og smerte gir ikke hvile.

Så hva...?

Hva gjør du for å hvile på dagtid?

Anonymkode: 7935e...75f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går en rolig tur i skogen.

Anonymkode: 8f75f...248

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En eller annen hobby. Enten skru noe motor, lage musikk i mitt lille studio eller en skogstur

Anonymkode: 873db...f9f

AnonymBruker
Skrevet

Hagearbeid, spille data, meditere/hvile til musikk. Det siste krevde en del trening.

Anonymkode: 9a084...f76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber stort sett på dagtid. Når jeg har fri, så legger jeg vanligvis treningsøktene til dagtid. 

Ellers er det rolig aktivitet, som å gå tur, rolig sykkeltur, mobilitetstrening, lett husarbeid. 
Jeg gjør en del yoga, men jeg unngår de øvelsene som er vonde eller ubehagelig. 

Anonymkode: 09952...d48

AnonymBruker
Skrevet

hvis det er fint vær går jeg en tur i skogen med hunden, eller en tur på stranden (ikke om det er helg, for hvis det er folk der får jeg jo ikke hvilt). Hvis det er dårlig vær finner jeg noe håndarbeid og en podcast eller lydbok, og legger meg med katten i fanget.

Anonymkode: 53992...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Lese, strikke, hekle, se meningsløse tv-serier, fiske, jakte/sitte på post…

Anonymkode: 0b63f...54d

AnonymBruker
Skrevet

Puslespill! 

Anonymkode: 0b63f...54d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber stort sett på dagtid. Når jeg har fri, så legger jeg vanligvis treningsøktene til dagtid. 

Ellers er det rolig aktivitet, som å gå tur, rolig sykkeltur, mobilitetstrening, lett husarbeid. 
Jeg gjør en del yoga, men jeg unngår de øvelsene som er vonde eller ubehagelig. 

Anonymkode: 09952...d48

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilformulering.  Når jeg sier "på dagtid" mener jeg "når du er våken".

Takk for alle svar, alle er gode for avspenning, men noen av dem minnet meg på at jeg har blitt alt for fanget av forpliktelser, og har glemt hvordan det er å gjøre ting for moro eller for egen del.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er normalt veldig aktiv, og hviler oftest med en tur i naturen. Gjerne nyte utsikten et eller annet sted. Det kan være enkle ting som spise litt ville bjørnebær eller blåbær, ta bilder av noe vakkert, ha med meg termos med noe varmt, eller rett og slett pakke sekken for litt ekstra. Bål er nydelig avslapping synes jeg, men jeg gjør det for sjeldent. 

Lett hagearbeid kan også være hvile. Luke litt i blomsterbed, dandere en bukett med blomster, renske bær for fryseren. 

Det kommer mye an på hva du liker å gjøre og hva du er god til. Det er gjerne ikke så mye hvile i å bake om du blir frustrert og irritert, mens for andre kan det å kna en deig være rene terapien. 

Mye er jo alt nevnt, som lesing, hobbyer, og håndarbeid. Mange hviler jo litt med å rulle rundt på KG eller annet sted på nett også. En kobler litt av før en setter i gang med hverdagen igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mindfullness, pusteøvelser, og meditasjon gjør meg stresset. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for alle svar, alle er gode for avspenning, men noen av dem minnet meg på at jeg har blitt alt for fanget av forpliktelser, og har glemt hvordan det er å gjøre ting for moro eller for egen del.

Kanskje ligger det noe her? Kronisk høyt stressnivå og lite kontakt med deg selv og med kroppen?

De aller fleste som lever i «hodet» og som bærer på mye stress vil føle ubehag når man først begynner med mindfullness/meditasjon. Da er hele hensikten med mindfullness og meditasjon å tåle det som dukker opp av ubehag. Det kan dukke opp sorg, smerter i kroppen, rastløshet, sinne, kvalme … alt er følelser du fortrenger. Disse følelsene vil stå tålmodig og vente helt til du anerkjenner de og tar i mot dem. Da vil de også brenne ut og forsvinne etterpå ❤️

Verktøyene man bruker for å fortrenge ubehagelige følelser kan være en travel livsstil, trening, spenning av muskler, at man går 100% inn i en omsorgsrolle eller en jobbrolle, alkohol eller andre rusmidler, konstant musikk eller podcast på øret m.m.

Det er ikke å forvente at man skal «mestre» meditasjon og mindfullness på første forsøk, for ubehaget som dukker opp er ubehagelig og vondt. Det krever en gradvis tilnærming, og at man møter seg selv med vennlighet, nysgjerrighet, omsorg og raushet.

De vonde følelsene vil dukke opp. Kjenn på hvor i kroppen de sitter og prøv å akseptere at de er der. Minn deg selv på at de ikke er farlige, at de ikke kommer til å vare for evig, men at de rett og slett behøver å bli anerkjent. 

Det har tatt meg mange år, men mindfullness og meditasjon som verktøy har forandret livet mitt til det bedre. Det var fryktelig ubehagelig i starten, men all meningsfull endring kommer med et ubehag - for «visst gör det ondt när knoppar bristar». 🌱

Anonymkode: b35be...b7c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje ligger det noe her? Kronisk høyt stressnivå og lite kontakt med deg selv og med kroppen?

De aller fleste som lever i «hodet» og som bærer på mye stress vil føle ubehag når man først begynner med mindfullness/meditasjon. Da er hele hensikten med mindfullness og meditasjon å tåle det som dukker opp av ubehag. Det kan dukke opp sorg, smerter i kroppen, rastløshet, sinne, kvalme … alt er følelser du fortrenger. Disse følelsene vil stå tålmodig og vente helt til du anerkjenner de og tar i mot dem. Da vil de også brenne ut og forsvinne etterpå ❤️

Verktøyene man bruker for å fortrenge ubehagelige følelser kan være en travel livsstil, trening, spenning av muskler, at man går 100% inn i en omsorgsrolle eller en jobbrolle, alkohol eller andre rusmidler, konstant musikk eller podcast på øret m.m.

Det er ikke å forvente at man skal «mestre» meditasjon og mindfullness på første forsøk, for ubehaget som dukker opp er ubehagelig og vondt. Det krever en gradvis tilnærming, og at man møter seg selv med vennlighet, nysgjerrighet, omsorg og raushet.

De vonde følelsene vil dukke opp. Kjenn på hvor i kroppen de sitter og prøv å akseptere at de er der. Minn deg selv på at de ikke er farlige, at de ikke kommer til å vare for evig, men at de rett og slett behøver å bli anerkjent. 

Det har tatt meg mange år, men mindfullness og meditasjon som verktøy har forandret livet mitt til det bedre. Det var fryktelig ubehagelig i starten, men all meningsfull endring kommer med et ubehag - for «visst gör det ondt när knoppar bristar». 🌱

Anonymkode: b35be...b7c

Takk for at du tok deg tid til å skrive dette, og mest sannsynlig har du rett i hvert et ord.

Jeg ønsker å forklare hvorfor meditasjon og mindfulness ikke er for meg.

Jeg har prøvd der flere ganger, og har erkjent at hvis jeg skal begi meg ut på en slik reise er det ikke forsvarlig uten oppfølging av kvalifisert helsepersonell.

Det handler ikke om ubehag, det takler jeg, men at jeg havner i kjelleren fysisk og psykisk.  Kjelleren er et sted jeg har jobbet hardt for å komme meg opp fra, og jeg vil ikke tilbake dit.

Jeg er på et godt sted i livet nå, og det må være det viktigste.  Så får skjelettene forbli værende i skapet, de gjør minst skade der. ☺️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en aktiv hviler. Klarer ikke bare ligge på sofaen å lukke øynene. Da må jeg se en serie eller film, lese en god bok etc. Kan og hvile og slappe av, om jeg duller i hagen, ordner blomster hjemme, forbereder morgendagen (spes om jeg skal på jobb). Tegner, maler, eller noe annet som er ukens dille 😅

Anonymkode: e7b00...204

Skrevet

Ser på film eller spiller tv spill

AnonymBruker
Skrevet

En middagslur. Ingen over, ingen ved siden.

Anonymkode: 04b15...631

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen, jeg har fått mange gode tips fra dere :)

Helt tilfeldig oppdaget jeg at kulde (ikke for kaldt, men nedkjøling) gjør meg mer avslappet og fremmer restitusjon.  Det var en veldig nyttig oppdagelse for meg.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 9.06):

Jeg restituerer ikke særlig bra etter trening, blant annet fordi jeg har problemer med å hvile på dagtid, noe som igjen fører til at søvnen blir dårligere, og jeg kommer inn i en vond nedadgående spiral når jeg trener.

Jeg behøver å få bedre balanse mellom aktivitet og hvile.

Men jeg klare ikke finne ut hva som gir meg hvile på dagtid, slik at jeg kan sove godt, og restituere godt nok.

Sove på dagtid går ikke, det har jeg aldri klart.  Mindfullness, pusteøvelser, og meditasjon gjør meg stresset.  Yoga er smertefullt, og smerte gir ikke hvile.

Så hva...?

Hva gjør du for å hvile på dagtid?

Se en avslappende serie på tv. Da slapper jeg av. Er jeg skikkelig trøtt så sovner jeg, for da hviler jeg øynene.

Eller så ligger jeg å synger for meg selv 🎶🎶🎶 Det hjelper mest. Å synge 🎶🎵🎼

Endret av Strigiformes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...