Gå til innhold

Huseier nekter å tette hull hvor mus kommer in i kjøkkei leiligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leie en leilighet fra en jeg trodde var en venn. Jeg kjente han i kun et år og når hans sokkeletasje leilighet ble ledig tilbud han meg det til en veldig billig pris. Han bor i øvre etasje.

Etter jeg flyttet inn fant jeg mengder med muse dritt og frø inn i kjøkkenvifts kanal. Jeg fjernet kanalen og vasket alt. Det viser seg at huseier mater fugler, og dermed mus rett ovenfor ventilasjonslukket mitt. Etter flere måneder med å skrive til huseier om å tette sprekk ved ventilasjonslukk og erstatte kjøkkenviftskanalen, er mitt neste alternativ å gi ham varsel. Om det ikke blir reparert innen to uker, ringer jeg profesjonelle for å fikse dette. Alle kostnadene relatert til å rette problemene blir trukket fra husleie. Da blir det veldig dyrt.

Huseier bor i samme hus. I starten ga han inntrykk av å være en kliss-søt, hyggelig og nokså overfladisk gammel mann. Nå sitter jeg med inntrykk av at han er en alvorlig mental syk gammel mann som har et pervers behov for å pine kvinner. Nå forstår jeg at den forrige leieboeren (og hennes unge datter ) bodde flere år med museavføring dryssende over komfyr. Før forrige leieboer flyttet, slet hun med fullstendig nyresvikt. Til slutt fikk hun nyre transplantasjon. Som kjent, muse avføring kan føre til musepest, og musepest kan føre til nyresvikt. 

Han nekter for at det er en sprekk over ventilasjonslukken, selv om jeg sendte ham bilder som bevis. Han lo av at den forrige leieboeren var så redd mus og han har en klistermerker med et smilende mus ved inngangsdøren hans.

Er det noe ved denne situasjonen som jeg ikke forstår? Selv om logikken sier at jeg ikke gjør noe galt, sliter jeg veldig med dette. Jeg sitter med følelsen av at jeg gjør noe galt. Alle syns han er verdens snilleste. Jeg sitter med følelsen av at han er psykopat, sosiopat eller vulnerable narsissist. Det er noe utrygg ved det hele.

Anonymkode: 59834...026

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er neppe noe du ikke forstår. At «alle» enten liker en gal mann som liker å pine leieboere eller id et minste later som er helt som normalt. Jeg tror ikke på historien om at de evner late som ovenfor folk flest. For det er super-enkelt å se gærningene. Den versjonen jeg tror på er denne: de liker at han piner folk, så lenge det ikke er dem. Som med Trump. De vet, og de liker.

Uansett - ring en jurist eller advokat og start prosessen med å komme deg ut og bort fra kontrakten. Du skal ikke fikse noe - du skal flytte.

Anonymkode: 82042...34c

• Liker 1
Skrevet

Herregud for et drama.

Se deg etter et annet sted å bo. Det er det enkleste.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde bodd der....jeg hadde samlet opp all  musedritt jeg fant og strødd det rett utenfor inngangsdøren hans, før jeg flyttet ASAP.

Anonymkode: 8c436...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Der kan du jo ikke bo. Ikke strev mer med dette, han kommer ikke til å endre seg. Si opp og start prosessen med flytting umiddelbart.

Anonymkode: 5aafa...0aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bestille håndverker på andres regning, men du kan varsle at du tilbakeholder husleie inntil dette er ordnet og henvise til tidligere melding om mus i boligen. 

Anonymkode: 34fe3...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare tette hullet selv da?

Hvis du får bo der billig, betyr vel det at du sparer flere tusen i mnd? 

Greit å øve seg litt på å gjøre ting selv og. Kanskje du eier bolig engang.

Hun som bodde der før fikk ikke nyresvikt av det hullet..ærlig talt.

Voksne må ta litt ansvar selv.

Anonymkode: 5e02f...285

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser hullet ut? Det finnes finmasket netting som kan festes over ventilasjons luker. Er det hull rundt kantene? Jeg bor i et gammelt tømmerhus med mye hull hvor jeg ble kvitt mus med å tette med stålull, tetningsmiddel( du får kjøpt tuber med dette, også eget mot mus) byggskum, musebørste til større sprekker og åpninger osv. Det var litt jobb, men når du vet hvor hullet er er det jo lettere. Du kan tette på innsiden av ventilen med nettingen, og langs sidene med fugemasse. Du kan også sette opp feller inne, inni ventilen, og i bokser ute langs husveggen. Mus kommer ikke i uendelige antall, de kan utryddes men det krever litt innsats. Sært og rart av huseier å ikke ville rette opp i det.  Og du har rett til å klage. Og mulig du bør flytte hvis han virkelig gjør dette med vilje. Men det lar seg fikse. 

Anonymkode: e893e...b26

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...