Gå til innhold

Skjermbruk småbarn 4- 5 åringer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Deler dere opp skjermbruk iløpet av dagen, eller er dere ikke så nøye på det? 

Feks 10 min her og der- 30 min. 

Eller 1 time. 

Hva gjør dere? 

Vår ser alt for mye på skjerm, mest rundt frokost tid, og i bil. 

Vi Prøver å begrense dette og aller helst ønsker jeg å kutte helt ned og tilby dette av og til og ikke daglig. 

Tips til begrensinger ønskes. 

Anonymkode: e5e05...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare legge den bort? Ser dere på skjerm mens dere spiser liksom? Bare la vær å ta den med i bilen? 

Anonymkode: 36af9...112

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjerm i bil hadde jeg ikke nødvendigvis syns var verst. Da sitter de allerede inaktive. Man kan aktivisere de i bil og (se etter biler, kjennetegn, skilter osv), men.. meh. Ikke alle barn er interessert. Drit i det, la de se skjerm i bilen. 

Men skjermtid ved MÅLTIDER… det er faktisk ugreit. Måltider skal være sammenkomster, familietid, fellesskap. 

Skjerm til måltider er faktisk aktivt anbefalt å unngå! 

Så syns dere skal droppe tvtitting til frokost..

Anonymkode: 4b7c7...c6c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ca 0 skjermbruk, så det er ikke noe å dele opp.

Anonymkode: 7ceb5...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det mest når vi ikke kan underholde ungen. F.eks etter barnehagen når hun er sliten, jeg lager middag og mannen er opptatt med lillesøster på 5 mnd. Eller om vi skal dra et sted og driver og pakker inn i bilen. Aldri ved måltider. Det blir i så fall bare på helg med litt snacks. 

Vi kan også ty til skjerm noen ganger om hele familien er skikkelig slitne. Ungen er grinete, vil ikke tegne, male, lese eller noen ting og vi voksne orker ikke herjing og klenging. 

Hun har perioder der hun ikke vil se på tv, så mange ganger står bare tven på i bakgrunnen mens hun leker med andre ting.

Hun ser på i bilen noen ganger, men bare om vi har kjørt langt og hun begynner å bli rastløs. Blir kanskje 30-60 min tv ila en 7 timers kjøretur. Vi er ofte på langkjøring til familie. 

Hun får ikke spille på ipad. Det tenker vi å vente så lenge som mulig med. 

Anonymkode: ad9c9...294

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selv syns det er mye skjerm, ville jeg kuttet skjerm ved måltider iallefall. 

Har ikke oversikt over hvor mye skjerm barna ser, men de får ikke se på skjerm under måltider fordi da spiser vi sammen som familie og har fokus på det.. De får ikke i bil heller pga bilsyke. 

Anonymkode: 19fb3...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Skjerm ved måltid syns jeg er en uting. Ellers har vi ikke vært superstrenge med tv tid, syns ikke det kan likestilles med iPad liksom. Sistnevnte fikk de ikke før de var en del eldre.

Anonymkode: 97159...cbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min på nesten 4 får se TV om morningen, vanligvis etter frokost mens jeg gjør klar meg, henne, matpakke osv for jobb og barnehage. Pleier bli rundt en halvtime, litt mer hvis hun står opp veldig tidlig og ingenting hvis hun står opp sent. Ser vanligvis ikke noe etter barnehagen. En times tid i helger, litt mer om det er sykdom eller ekstra dårlig vær. Vi kjører lite bil så de få turene vi kjører er vanligvis uten skjerm.

Jeg synes det hjelper på å begrense å ikke ha ipad og at vi ikke har vane å gi barnet mobilen vår. Da er det liksom ikke så lett å dra frem i alle anledninger. 

Anonymkode: 84e68...ea9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjerm i bil hadde jeg ikke nødvendigvis syns var verst. Da sitter de allerede inaktive. Man kan aktivisere de i bil og (se etter biler, kjennetegn, skilter osv), men.. meh. Ikke alle barn er interessert. Drit i det, la de se skjerm i bilen. 

Men skjermtid ved MÅLTIDER… det er faktisk ugreit. Måltider skal være sammenkomster, familietid, fellesskap. 

Skjerm til måltider er faktisk aktivt anbefalt å unngå! 

Så syns dere skal droppe tvtitting til frokost..

Anonymkode: 4b7c7...c6c

Tja. Å sitte å se ut vinduet og dagdrømme gjorde vi på 80-tallet.. 

Å kjede seg litt har ingen vondt av. Mange skolestartere må øve seg på dette, da de er vandt til å bli underholdt hele tiden..

Anonymkode: adcdb...94c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tja. Å sitte å se ut vinduet og dagdrømme gjorde vi på 80-tallet.. 

Å kjede seg litt har ingen vondt av. Mange skolestartere må øve seg på dette, da de er vandt til å bli underholdt hele tiden..

Anonymkode: adcdb...94c

Husker bilturer til hytta på 90-tallet. Vi krangla så mye til tider, og lillesøstra mi slo seg så vrang av kjedsomhet i bilen at foreldrene mine hold på å klikke 🤣. Jeg tror vi hadde hatt godt av en ipad siste fjerdedel av turen.

Anonymkode: ad9c9...294

AnonymBruker
Skrevet

Våre ser litt barneTV før middag. Det kan være mellom 10 og 30 minutter, avhengig av interesse og hva vi ellers driver med. Jeg ser ingen grunn til å dele opp og få TV og skjerm til andre tider.

Anonymkode: db29c...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare la vær? Hva skal du ha tips til egentlig?

Mine på 2 og 9 har ikke skjermer og bruker det aldri i hverdagen, hender vi ser film sammen i helger. 

Anonymkode: f9dda...71f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk skjerm for å regulere ungen hvert fall. Så trist å lese foreldre som bruker skjerm "når de ikke kan underholde ungen", eller fordi de ikke orker barna etter at de har vært i barnehagen hele dagen.

Anonymkode: cd47f...21f

Skrevet

Er ikke så nøye på om det blir oppdelt eller ikke. I hverdagene blir det som regel 30 minutter sammenhengende når de får se barne-tv mellom 18-18:30 før de skal spise kveldsmat og legge seg. I helgene varierer det mer, da kan vi sette på en episode her og der avhengig av hvilke aktiviteter vi har gående den dagen😊

AnonymBruker
Skrevet

5-åring snart 6-åring her.  Dette kommer vel an på barnet og hvordan man opplever at de bli med skjerm (noen kan jo bli sinte når de ikke får se mer osv) 

Men hos oss er det aldri skjerm før barnehage (nå snart skole) Men om det er ønske om det kan de få se mellom vi kommer hjemo og før middag. Da kan det være noen ganger det blir 10 min, andre ganger kanskje opp mot 1 time (sjeldent). Middag rundt 17/17.30 og da er det ingen skjerm og heller ikke skjerm etter middag og før leggetid. For vår del fungerer det fint at de vet at etter middag er det ingen skjerm og at det aldri er skjerm om morgningen (da vet jeg at det hadde vært vanskeligere å få oss ut) 

I helgene får de på tv/ipad når de våkner og da er det litt "helgekos" som de syns er hyggelig med dyne på sofaen osv, og noe annet enn i hverdagen. 

Føler mao ikke at vi trenger å begrense det noe aktivt ennå, da vil opplever at det begrenser seg selv at når det er middag er det av med skjermer og at vi ikke ser noe etter det.

Anonymkode: c8eb4...1da

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke iPad, så det er bare TV han har av skjerm. Da begrenser det seg jo til der TVen er.

Han ser litt tv fast i helgene (like før middag), og en gang iblant ellers om ettermiddagen. 

Det jeg er mest rigid på er ingen tv om morgenen og ingen tv ved måltider.

Ellers sliter jeg med at mannen er så mye mer slepphendt med det, og maser om at vi kan sette på TV-en når barnet er grinete og at «alle ser tv etter barnehagen» (jeg tror ikke det er en uforbeholden sannhet). Han har også satt på Peppa på mobilen og gitt den til ham. Jeg godtok det én gang da vi satt på flyet, ellers hater jeg det.

Ingen er perfekte, men det er greit å ha noen regler man kan enes om og overholde. Ingen skjerm ved måltid synes jeg er et bra sted å starte.

Anonymkode: 0f513...30c

AnonymBruker
Skrevet

Har 4-åring og 7-åring. De får KUN se nrk super om morgenen på lørdag pg søndag. Ca 1 time totalt hver dag. That’s it!

begge er så preppa på disse rutinene at det aldri er mas ellers. I bil hører vi på lydbok (anbefaler fabel). Og om ettermiddager/kvelder leser vi bok hvis de er slitne og har behov for en «time out».

Anonymkode: 55cb2...c02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Deler dere opp skjermbruk iløpet av dagen, eller er dere ikke så nøye på det? 

Feks 10 min her og der- 30 min. 

Eller 1 time. 

Hva gjør dere? 

Vår ser alt for mye på skjerm, mest rundt frokost tid, og i bil. 

Vi Prøver å begrense dette og aller helst ønsker jeg å kutte helt ned og tilby dette av og til og ikke daglig. 

Tips til begrensinger ønskes. 

Anonymkode: e5e05...557

Vår femåring ser ca. 45 minutter på skjerm per dag, fra ca. kl. 18.00-18.45. Aldri til frokost, hva mener du egentlig med det? Ser barnet ditt på skjerm mens det spiser frokost?! Vi ser heller aldri på skjerm i bil, hadde aldri falt meg inn å starte med noe sånt. Jeg tror vi har spart oss selv for en del styr ved å bare aldri innføre slike dårlige vaner. Barnet vet jo ikke noe bedre og ville aldri spurt om skjerm i bil eller til frokost (?).

Anonymkode: 07ed4...d3f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kuttet ut skjerm mer og mer (min blir 4 nå). Hun har slitt med å sovne i hele sommer, så jeg tenkte det var greit å kutte det ut i hverdager. Så nå ser hun ikke skjerm mandag til fredag (men hvis hun hadde hatt veldig lyst etter bhg kan det hende jeg hadde gitt etter, men hun har ikke spurt om det).

I helger ser vi på morran, med kaffe under dyna. Kjempekoselig. Kanskje også film på ettermiddagen om vi ikke har andre planer. 

Men ved måltider? No way. 

Anonymkode: 75a02...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 4-åring og en 6-åring, og begge barna aksepterte veldig raskt at vi ikke ser på skjerm i hverdagen. Det gjelder også oss voksne (dog far sniker seg til en film etter leggetid). Vi bruker ikke andre skjermer. Vi prater ved måltider, spiller spill på kvelden. I bil får de bare kjede seg, eller høre på lydbok på lengre turer. 

Anonymkode: 5b4bf...04b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...