Gå til innhold

Bestemor som behandler barnebarna ulikt...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blir fort dumt å være lei seg for det. Mine foreldre har brukt flere 100k på min bror pga sykdom. Jeg er ikke sint for det, eller føler urettferdighet

Anonymkode: 1a541...c6a

Men da er det jo grunnet sykdom. Og hvis det er grunnet foreldrenes økonomi, så stiller det seg også annerledes. 

Ts: fikk de andre barnebarna mer penger eller verdier til feks konfirmasjonen?

Anonymkode: 667b6...ee6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt at da har de sikkert grunner til det og så hadde jeg ikke lagt noe mer i det. Jeg vet at mine svigerforeldre har brukt store summer på to av barnebarna. Det har vært litt spesielle omstendigheter. De har aldri sagt noe om det, men barnebarna har fortalt det selv. Jeg har ikke noe med hvordan svigers disponerer sine penger og mine barn, mangler ingen ting. 

Anonymkode: c547d...1c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 23.51):

Har en snill og oppegående mamma. Hun har tilsammen 9 barnebarn, og vi er 4 søsken. 

Nå er alle barnebarna voksne. Og det viser seg nå, at bestemor har spart penger, og overført store summer til to av barnebarna. Hun har aldri snakket åpent om dette, og det er kun til to barnebarn: som er min søsters barn. Bestemor har sagt til dem, at det er øremerket førerkort.

Dette kjennes på en måte litt urettferdig og feil. Likevel: mine barn har god økonomi nå, som voksne. De har tatt førerkort med egne, og oppsparte midler, og har sånn sett ingen fare!

Jeg er veldig glad i mamman min, og hun gjør forøvrig liten forskjell....

men hvordan ville du håndtert dette? Hun råder selvfølgelig akkurat hvordan hun selv vil, med sine penger. Men er det galt å kjenne på, at dette blir litt feil?

Anonymkode: fcfe0...a0c

Stiler din søster dårligere økonomisk enn dete andre? Har bestemor dårlig samvittighet overfor din søster i barndom? Andre ting som gjør det her mer naturlig? Uansett henens valg 

Anonymkode: 230ef...f56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Rettferdig er ikke det samme som likt. 

Anonymkode: 2c1ed...0f3

Men for å avgjøre hva som er rettferdig i dette tilfellet, så har du ingen holdepunkter. 

Anonymkode: 00e2b...0ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 23.55):

Om det kun er snakk om førerkort så er det jo småpenger. Ikke store summer... Ingenting å bry seg med. 

Anonymkode: a4e2f...495

😳 Hva slags verden lever du i? 

Jeg ville spurt henne. Hva er bakgrunnen for forskjellsbehandlingen? Bare som et spørsmål og kun for å få det ut av eget hode. Mest sannsynlig har hun en god grunn, men det hadde jo vært lurere å være åpen om det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 0.00):

Tenker det samme, derfor jeg ikke lager en stor greie utav det🙂 men er rundt 30.000 (kjøretimer, førstehjelpkurs, oppkjøring, teori, mm) . Ikke mye for oss, og som sagt, barna våre har det de trenger! 

Men likevel. Vet at barnebarna har snakket sammen... og det er jo litt kinkig🤔

Anonymkode: fcfe0...a0c

Hvorfor klager du når barna dine er voksne å har det de trenger? Høres gjerrig eller grisk ut. Ulikt kan være rettferdig, man får ettersom hva man trenger. 

Anonymkode: 03372...42d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 11.04):

Jeg tåler ikke urett mot ungene mine, så dette ville være svært alvorlig for min relasjon til mor/foreldre. Hadde nok ikke kuttet de ut, men hadde sagt i svært sterke ordelag hva jeg mente om saken. 

Brydde meg aldri om mine søsken fikk mer enn meg før jeg fikk egne barn, det er på deres vegne at jeg aldri ville godtatt noe slikt.

Anonymkode: 00e2b...0ea

Hahaha så sykt. Er det mulig. 

Anonymkode: 03372...42d

AnonymBruker
Skrevet

Ts svarer ikke på om det er spesielle omstendigheter? Og det er jo ikke sikkert Ts vet alle omstendighetene. Dette er gode besteforeldre, og det er nok sikkert en grunn. 

Ikke rot deg ned i slikt...lær barna dine at de er heldige, ikke at de skal grave seg ned i hvem som fikk hva. Det hadde vært under min verdighet..

Anonymkode: 52f3c...a6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 23.55):

Om det kun er snakk om førerkort så er det jo småpenger. Ikke store summer... Ingenting å bry seg med. 

Anonymkode: a4e2f...495

Småpenger? Førerkort koster omtrent 60 000 idag.

Anonymkode: 1e393...0e4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...