Gå til innhold

Bestemor som behandler barnebarna ulikt...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det kanskje skjedd i andre tilfeller at dine barn har fått mer av noe fra bestemor fremfor din søsters barn? 

Anonymkode: 091bd...83a

Har tenkt gjennom det, men nei. Det har tidligere aldri blitt gjort noe forskjell..

Anonymkode: fcfe0...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om det kun er snakk om førerkort så er det jo småpenger. Ikke store summer... Ingenting å bry seg med. 

Anonymkode: a4e2f...495

Småpenger?

Koster ikke det rundt 40-50 K nå om dagen?

Anonymkode: 5f720...cb2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

La meg tippe: du leste ikke HI?

Anonymkode: 53e65...15e

SORRY SKJØNNER IKKE HI ? 

Anonymkode: 332a6...c3c

Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Du glemte store bokstaver.

SORRY FÅR IKKE SKRUDD DET AV ØDELAGT TASTATUR 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en snill og oppegående mamma. Hun har tilsammen 9 barnebarn, og vi er 4 søsken. 

Nå er alle barnebarna voksne. Og det viser seg nå, at bestemor har spart penger, og overført store summer til to av barnebarna. Hun har aldri snakket åpent om dette, og det er kun til to barnebarn: som er min søsters barn(MORMOR). Bestemor har sagt til dem, at det er øremerket førerkort.

Dette kjennes på en måte litt urettferdig og feil. Likevel: mine barn har god økonomi nå, som voksne. De har tatt førerkort med egne, og oppsparte midler, og har sånn sett ingen fare!

Jeg er veldig glad i mamman min, og hun gjør forøvrig liten forskjell....

men hvordan ville du håndtert dette? Hun råder selvfølgelig akkurat hvordan hun selv vil, med sine penger. Men er det galt å kjenne på, at dette blir litt feil?

STÅR INGENTING OM TS ER MANN ELLER DAME 🤪

Skrevet

Om det kun er snakk om førerkort så er det jo småpenger. Ikke store summer... Ingenting å bry seg med. 

Små summer? Førerkort koster fort 50 000 kr. 

Anonymkode: b62aa...ccc

• Liker 5
Skrevet

Har en snill og oppegående mamma. Hun har tilsammen 9 barnebarn, og vi er 4 søsken. 

Nå er alle barnebarna voksne. Og det viser seg nå, at bestemor har spart penger, og overført store summer til to av barnebarna. Hun har aldri snakket åpent om dette, og det er kun til to barnebarn: som er min søsters barn. Bestemor har sagt til dem, at det er øremerket førerkort.

Dette kjennes på en måte litt urettferdig og feil. Likevel: mine barn har god økonomi nå, som voksne. De har tatt førerkort med egne, og oppsparte midler, og har sånn sett ingen fare!

Jeg er veldig glad i mamman min, og hun gjør forøvrig liten forskjell....

men hvordan ville du håndtert dette? Hun råder selvfølgelig akkurat hvordan hun selv vil, med sine penger. Men er det galt å kjenne på, at dette blir litt feil?

Jeg tåler ikke urett mot ungene mine, så dette ville være svært alvorlig for min relasjon til mor/foreldre. Hadde nok ikke kuttet de ut, men hadde sagt i svært sterke ordelag hva jeg mente om saken. 

Brydde meg aldri om mine søsken fikk mer enn meg før jeg fikk egne barn, det er på deres vegne at jeg aldri ville godtatt noe slikt.

Anonymkode: 00e2b...0ea

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Man må til en viss grad forskjellsbehandle, for mennesker er i forskjellige situasjoner i livet. Her har bestemor bidratt med utallige summer til barn og barnebarn som har gjort dårlige valg i livet/vært uheldig. Jeg har ikke følt noe vondt om det, eller at jeg har blitt nedprioritert. Noen trenger ekstra støtte og hjelp i livet

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Mymlen skrev (Akkurat nå):

Man må til en viss grad forskjellsbehandle, for mennesker er i forskjellige situasjoner i livet. Her har bestemor bidratt med utallige summer til barn og barnebarn som har gjort dårlige valg i livet/vært uheldig. Jeg har ikke følt noe vondt om det, eller at jeg har blitt nedprioritert. Noen trenger ekstra støtte og hjelp i livet

Sannsynligvis har det vært bjørnetjenester fra din bestemor.

Bjørnetjenester som i den opprinnelige meningen av ordet/uttrykket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det samme, derfor jeg ikke lager en stor greie utav det🙂 men er rundt 30.000 (kjøretimer, førstehjelpkurs, oppkjøring, teori, mm) . Ikke mye for oss, og som sagt, barna våre har det de trenger! 

Men likevel. Vet at barnebarna har snakket sammen... og det er jo litt kinkig🤔

Tenker du bør fortelle ungene dine hvor heldige de var som ikke trengte hjelp. Ikke hvor uheldige er fordi andre har fått det. 

Anonymkode: 5731d...8be

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sannsynligvis har det vært bjørnetjenester fra din bestemor.

Bjørnetjenester som i den opprinnelige meningen av ordet/uttrykket. 

Tja, mulig. Kommer an på hvordan man ser på det. En alenemor har mye dårligere økonomi enn en familie med to foreldre. Om en slektning kan hjelpe til med mat, klær, fritidsaktiviteter, kjøring, drivstoff, ferie, førerkort eller andre ting til barna så ser jeg ikke på det som en bjørnetjeneste som gjør alenemoren mindre i stand til å ta gode avgjørelser senere. Det er mange som får barn med feil mann, og det er virkelig tøft å gå gjennom det.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, tvert imot, faktisk!!

Er dine barn en del eldre, evt yngre, sånn at det kan være en annen situasjon før og nå? Eller er de to barnebarna som har fått, på samme alder som de fem som ikke har fått?

Anonymkode: 71e2b...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tåler ikke urett mot ungene mine, så dette ville være svært alvorlig for min relasjon til mor/foreldre. Hadde nok ikke kuttet de ut, men hadde sagt i svært sterke ordelag hva jeg mente om saken. 

Brydde meg aldri om mine søsken fikk mer enn meg før jeg fikk egne barn, det er på deres vegne at jeg aldri ville godtatt noe slikt.

Rettferdig er ikke det samme som likt. 

Anonymkode: 2c1ed...0f3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Er det noen grunn til dette? Har din søster f.eks veldig dårlig råd. Eller har deres barn fått fra andre besteforeldre slik at hun tenker de allerede har.

Anonymkode: cec73...4e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Rettferdig er ikke det samme som likt. Svigerfar er opptatt av at det skal være på krona likt, så når eldste barnebarnet (gutt) fikk teorikurs + 2 Kjøretimer til konfirmasjonen så var det nøyaktig den kronesummen de andre barnebarna fikk. Min mor organiserte sånn at våre jenter fikk bunad i fellesgave fra besteforeldrene, de spleiset på materialpakke og så broderte og sydde hun. Da kunne de ikke dele summen på tre, for det ble 1000 kr dyrere enn det svigerfar ga for 6 år siden til det eldste barnebarnet. Det endte med at mamma og svigermor (svigers er skilt) la inn 500 kr hver for å dekke den delen. Det er svigerfar som har best økonomi, det var ren prinsippsak....

Anonymkode: cf6fb...dfe

• Liker 3
Skrevet

En kan ikke legge alt på vektskåla, men det bør være litt fornuft oppi det

mine barn å deres søskenbarn har blitt totalt forskjellsbehandlet fra bestemoren, mine barn har reist på ferie ca vært 5 år, deres søskenbarn reiser 2-5 ganger i året type sydenferie, når de skal på ferie får de ofte «feriepenger av bestemoren, mine har sett det selv og har ikke fått noe da vi ikke skulle på ferie

Anonymkode: 2b768...9c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Småsummer ??? Det blir jo dyrere å dyrere

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje hun ikke hadde mulighet til å gi dine den gang men har mulighet nå, jeg syns det er smått av TS å legge seg opp i dette spesifikke eksemplet. Jeg har for eksempel alltid sagt at mitt første barnebarn skal arve bunaden min når hun står til konfirmasjon helt fra hun ble født - det betyr at evt andre må få andre gaver. Og ikke nødvendigvis til samme pris. Det er ikke forskjellsbehandling, det er et ønske jeg har. 

Anonymkode: 6d424...b2c

Det er forskjellsbehandling, selv om det er et ønske du har.

At første får bunad, og de andre gaver som ikke har tilsvarende verdi, er forskjellsbehandling.

Anonymkode: 9bdc8...bd8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan det være at de som har fått førerkort vil få mindre i arv på sikt? Ville ikke lagt meg oppi det. Det er bestemoren sitt valg. Dere trenger ikke pengene, og alle har det fint. 

Skrevet

Kanskje hun bare liker dem bedre, eller at de har bedre forhold? Finnes ufyselige barnebarn altså

Anonymkode: a44dd...36f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...