Gå til innhold

Bestemor som behandler barnebarna ulikt...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en snill og oppegående mamma. Hun har tilsammen 9 barnebarn, og vi er 4 søsken. 

Nå er alle barnebarna voksne. Og det viser seg nå, at bestemor har spart penger, og overført store summer til to av barnebarna. Hun har aldri snakket åpent om dette, og det er kun til to barnebarn: som er min søsters barn. Bestemor har sagt til dem, at det er øremerket førerkort.

Dette kjennes på en måte litt urettferdig og feil. Likevel: mine barn har god økonomi nå, som voksne. De har tatt førerkort med egne, og oppsparte midler, og har sånn sett ingen fare!

Jeg er veldig glad i mamman min, og hun gjør forøvrig liten forskjell....

men hvordan ville du håndtert dette? Hun råder selvfølgelig akkurat hvordan hun selv vil, med sine penger. Men er det galt å kjenne på, at dette blir litt feil?

Anonymkode: fcfe0...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er snakk om førerkort så er det jo småpenger. Ikke store summer... Ingenting å bry seg med. 

Anonymkode: a4e2f...495

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting galt i å kjenne på at det blir litt feil. Jeg kan fint tenke meg situasjoner der det å behandle barnebarna ulikt kan være helt greit, å understøtte de som uforskyldt har flere udekkede behov litt ekstra, men i fravær av åpenbare forklaringer tenker jeg det er naturlig å lure litt. Og å synes det er litt leit. 

Så skal man tenke godt gjennom saken før man eventuelt nevner det for mor. Dersom det i så fall er noe man gjør mer av sårede følelser enn fordi man tror det kan bidra med noe godt, da bør man nok heller la det være. Sånn når du også spør om hvordan det bør håndteres. Reaksjonen din er fullt forståelig, samtidig rår hun jo som du også sier over egne midler. Det er også fryktelig lett (særlig etter litt hviskelek på veien) at du fremstår mer opptatt av kronene enn av forskjellsbehandlingen hvis andre får høre om at du har reagert. 

Ja, helt greit å kjenne på dette, særlig om det er vanskelig å finne noe godt svar på hvorfor. Samtidig neppe noe å sette en ellers god familierelasjon i spill over. 

Anonymkode: f8342...fb4

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en snill og oppegående mamma. Hun har tilsammen 9 barnebarn, og vi er 4 søsken. 

Nå er alle barnebarna voksne. Og det viser seg nå, at bestemor har spart penger, og overført store summer til to av barnebarna. Hun har aldri snakket åpent om dette, og det er kun til to barnebarn: som er min søsters barn. Bestemor har sagt til dem, at det er øremerket førerkort.

Dette kjennes på en måte litt urettferdig og feil. Likevel: mine barn har god økonomi nå, som voksne. De har tatt førerkort med egne, og oppsparte midler, og har sånn sett ingen fare!

Jeg er veldig glad i mamman min, og hun gjør forøvrig liten forskjell....

men hvordan ville du håndtert dette? Hun råder selvfølgelig akkurat hvordan hun selv vil, med sine penger. Men er det galt å kjenne på, at dette blir litt feil?

Tenker det samme, derfor jeg ikke lager en stor greie utav det🙂 men er rundt 30.000 (kjøretimer, førstehjelpkurs, oppkjøring, teori, mm) . Ikke mye for oss, og som sagt, barna våre har det de trenger! 

Men likevel. Vet at barnebarna har snakket sammen... og det er jo litt kinkig🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke deres foreldre dårligere råd eller er det en annen grunn, kanskje? 

Anonymkode: 2c1ed...0f3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har disse barnebarna hjulpet bestemor mere?. 

Anonymkode: 952fc...470

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt det opp med henne.

Ikke fordi det er så mye penger, men min erfaring tilsier at slikt ligger og gnager og ødelegger relasjoner. Ta det opp, få det ut, bli ferdig. Enhver reaksjon på å ta det ut, om det så blir sinne/såre følelser eller krangling, er bedre enn det som oppstår av å gå og føle på slikt over tid. Som voksen må man også tåle reaksjoner på de valg man tar, og hun tåler å høre at noen opplever dette litt vondt. Gi henne muligheten til å korrigere (ikke i penger, men i å forklare og løse opp i det som er sårt.)

Anonymkode: 9bdc8...bd8

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt trist, ja, og spesielt når barnebarna har snakket sammen. Det må jo være leit å vite at kusinen eller fetteren fikk noe de selv ikke fikk, og slikt kan jo såre ganske mye. Men for å snu det hele så ville det vært atskillig vondere om syv av ni hadde fått, så det er kanskje litt lettere å bære når det er syv som er holdt utenfor og kun to som er tilgodesett. Men en underlig prioritering er det jommen meg uansett. Og det har egentlig ikke å mye med summen å gjøre. Hvordan forholder søster seg til dette, altså mor til de «heldige» barnebarna?

Anonymkode: 6fc31...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min pappa  ga ca 20.000 til ene barnebarnet før sin død. Ikke til de andre 5. Dette gikk til nødvendig  utstyr for produksjon, i en vanskelig  tid for dette barne  barnet.  Alle syntes det var bra, og ingen forventet  det samme. De andre fikk ca samme for jobb tilsammen. Og ingen  var sure  for at dette barne barnet fikk.

Anonymkode: 675e7...70a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har din søster, mor til disse to barna, dårligere økonomi enn familiene til de fem andre barna? Sånn at dine barn har fått førerkort betalt av foreldre, mens de to som fikk, ikke ville fått den muligheten?

Anonymkode: 71e2b...32b

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort noe med det. Ungene er voksne, de har klart seg bra og ingen skade skjedd 

Anonymkode: 8c5f0...bab

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du skal skje her da?

At bestemor ber om pengene tilbake for å ikke forskjellsbehandle? Eller skal hun spare mer av pensjonen for å skrape sammen til de andre og for at det skal være likt?

Det er lov å ha følelser knyttet til det men du må velge hvor mye du skal legge i noe du ikke kan gjøre noe med eller egentlig har noe med. Det er hennes penger og hun gjør som hun vil. Så kan du velge å gnage ved det eller la det ligge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir fort dumt å være lei seg for det. Mine foreldre har brukt flere 100k på min bror pga sykdom. Jeg er ikke sint for det, eller føler urettferdighet

Anonymkode: 1a541...c6a

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke hadde mulighet til å gi dine den gang men har mulighet nå, jeg syns det er smått av TS å legge seg opp i dette spesifikke eksemplet. Jeg har for eksempel alltid sagt at mitt første barnebarn skal arve bunaden min når hun står til konfirmasjon helt fra hun ble født - det betyr at evt andre må få andre gaver. Og ikke nødvendigvis til samme pris. Det er ikke forskjellsbehandling, det er et ønske jeg har. 

Anonymkode: 6d424...b2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har det kanskje skjedd i andre tilfeller at dine barn har fått mer av noe fra bestemor fremfor din søsters barn? 

Anonymkode: 091bd...83a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min pappa  ga ca 20.000 til ene barnebarnet før sin død. Ikke til de andre 5. Dette gikk til nødvendig  utstyr for produksjon, i en vanskelig  tid for dette barne  barnet.  Alle syntes det var bra, og ingen forventet  det samme. De andre fikk ca samme for jobb tilsammen. Og ingen  var sure  for at dette barne barnet fikk.

Anonymkode: 675e7...70a

Men da var han åpen om dette. Her har det skjedd i det skjulte. 
Og du skriver det selv.. det ene barnebarnet hadde en vanskelig tid da, og midlene var helt nødvendig. 

Her har bestemoren lagt unna penger over år.. 

Jeg syns dette er veldig spesielt. Som du skriver.. barnebarna snakker sammen, og det slikt som dette som kan skape splid mellom folk.

Anonymkode: 43a2c...479

AnonymBruker
Skrevet

LA MEG TIPPE MORMOR TIL DISSE BARNA OG FARMOR TIL DE ANDRE=?

Anonymkode: 332a6...c3c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

LA MEG TIPPE MORMOR TIL DISSE BARNA OG FARMOR TIL DE ANDRE=?

Anonymkode: 332a6...c3c

La meg tippe: du leste ikke HI?

Anonymkode: 53e65...15e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La meg tippe: du leste ikke HI?

Anonymkode: 53e65...15e

Du glemte store bokstaver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ikke deres foreldre dårligere råd eller er det en annen grunn, kanskje? 

Anonymkode: 2c1ed...0f3

Nei, tvert imot, faktisk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...