Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. november 2002 #1 Del Skrevet 23. november 2002 I dag kan vi lese i avisene at Miss World blir flyttet til London. Over 100 mennesker er drept og 500 skadet etter div. opptøyer etter at en lokalavis skrev at "hvis profeten Mohammed hadde levd i dag ville han giftet seg med missene"- mer skulle ikke til for at det ble enorme demonstasjoner. Men jeg sitter her hjemme i fredelige Norge og tenker på hvordan noen kunne finne på og legge en slik konkurranse til ett muslimsk land- der disse kvinnene blir sett på som horer som helst burde drepes. For det eneste landet på dette kontinentet som er stabilt nok til å avvikle Miss World må være Sør Afrika. Ikke ett krigsherjet land med rabiate muslimer og hvor Sharia loven praktiseres. Håper arrangørene har lært av dette nå. Alle missene burde bruke sørgebånd under konkurransen i London. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 23. november 2002 #2 Del Skrevet 23. november 2002 Det er ikke bare den artikkelen, men flere sider ved denne saken. Tom Kristiansen i NRK mente at jentene hadde deltatt i å fremprovosere opptøyene ved å blande seg inn i det mange muslimer mener ikke angår dem. Særlig da ved å stille opp for Amina Lawal. Tenk om det dette sirkuset skulle holdes i Norge og missene satt som premiss at da måtte Orderud'ene slippe fri ellers ville de boikotte det? Det var visst også veldig provoserende at de hadde lagt det midt i ramadan. Men ellers er jeg enig, lite gjennomtenkt å legge det til Nigeria. Landets elite og styre trodde vel det ville være god reklame, da? Jeg mener forresten det er litt grovt å si at det bare er Sør-Afrika som er stabilt nok i Afrika til å arrangere dette. Afrika er svært og veldig sammensatt. Men det er en sidedebatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. november 2002 #3 Del Skrevet 23. november 2002 Tror neppe vi kan sammenligne missenes engasjement for Amina Lawal (som skal steines til døde for å ha fått barn utenfor ekteskap) med Orderud-saken. Misse-deltagerne har blant annet truet med boikott av konkurransen hvis ikke dommen omgjøres. Men ja, Afrika er et mangfoldig kontinent. Likeså er Nigeria et land hvor Sharia-loven ikke er innført i alle landets 30 delstater, men 12 av dem. 40% av landets innbyggere karakteriseres som kristne (50% som muslimske). Forøvrig er det på tide at folk får øynene opp for hva som skjer andre steder i verden; selv en missekonkurranse kan ihvertfall ha sin misjon som bevisstgjørende. Saken til Amina Lawal er barbarisk; det har vært startet flere tråder her inne på KG for å protestere mot dødsdommen og steiningen av denne kvinnen. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. november 2002 #4 Del Skrevet 23. november 2002 Det var forresten en eller annen luring som sa noe sånt som at: "Et menneske som drepes er en tragedie, 1000 menneskers død er statistikk". Vanvittig at mennesker dreper hverandre for fote i opptøyer som dette, selv om det har versert forskjellige tall på hvor mange mennesker som er drept og skadet i sammenstøtene. Må det en missekonkurranse til for at vi skal se galskapen i det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 23. november 2002 #5 Del Skrevet 23. november 2002 Veldig fornuftig sagt Milla!!! Håper virkelig de har lært noe!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. november 2002 #6 Del Skrevet 23. november 2002 Likeså er Nigeria et land hvor Sharia-loven ikke er innført i alle landets 30 delstater, men 12 av dem. 40% av landets innbyggere karakteriseres som kristne (50% som muslimske). Jeg vet at Nigera ikke er ett 100% muslimsk land, men i ett land der hvor endel av befolkningen får praktisere Sharia er uansett så ute av kontroll at å arrangere Miss World der må være den reneste galskap. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. november 2002 #7 Del Skrevet 23. november 2002 Det kan være mange grunner til at det ikke var så lurt å arrangere Miss World i Nigeria, Milla, det kan jeg ikke være uenig med deg i. Forøvrig fortoner en Miss World-finale i seg selv som regelrett idioti for flere enn "rabiate muslimer"... Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 23. november 2002 #8 Del Skrevet 23. november 2002 Kjenner heldigvis ikke så mange "rabiate muslimer". Mange av missene er fra muslimske land også. Men klart det er ikke akkurat så lurt å holde denne konkurransen akkurat her. Kunne også ha ventet til etter ramadan, det er jo ikke lenge igjen. De fleste muslimske land styres ikke av sharia domstoler, dessuten er vel Nigeria i hovedsak et kristent land med 50 % kristne, 45 % muslimer. Har selv bodd flere år i Afrika, og jeg er ikke enig i det du sier om at Sør-Afrika er det eneste landet stabilt nok til å holde Miss World. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petterM Skrevet 23. november 2002 #9 Del Skrevet 23. november 2002 Innlegget er slettet grunnet ufin kommentar. Lionda - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 23. november 2002 #10 Del Skrevet 23. november 2002 Ikke alle terrorister som er muslimer, da. Og ikke alle muslimer som er terrorister, heller. Bare så det er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. november 2002 #11 Del Skrevet 23. november 2002 PetterM skrev: Sitat slettet fordi det opprinnelige innlegget ble slettet. Lionda - moderator PetterM: Slike holdninger du her utviser, vil jeg karakterisere som svekkede sjelsevner. Jeg kan aldri tro du mener dette bokstavelig. Du synes sikkert selv du er tøff som skriver sånt. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. november 2002 #12 Del Skrevet 23. november 2002 Har selv bodd flere år i Afrika, og jeg er ikke enig i det du sier om at Sør-Afrika er det eneste landet stabilt nok til å holde Miss World. Jeg kan ikke komme på noe annet Afrikansk land som er trygt nok for en slik konkurranse enn Sør- Afrika. Legg merke til at nå snakker vi kun om Miss World, ikke andre ting. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2002 #13 Del Skrevet 23. november 2002 Innlegget er slettet pga ufin kommentar. Lionda - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 23. november 2002 #14 Del Skrevet 23. november 2002 Milla, uten at jeg skal utnevne meg som noen Afrika-ekspert, så skal både Zimbawe og Uganda være nokså rolige land. Spørs om ikke Tanzania også kunne tålt en Misse-konkurranse. Man får arrestere meg om jeg tar feil her. Forøvrig er det mange som lurer på hva som gikk galt i tilsynelatende rolige Nigeria etter disse opptøyene. Hovedsakelig var det muslimske mennesker som ble drept og skadet i de kristen-dominerte områdene av landet. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 24. november 2002 #15 Del Skrevet 24. november 2002 Tja, landene i som Marokko, Tunisia, kanskje Egypt, har så "sterke" styrer at de kanskje også kunne arrangert det. Sørover er land som Benin, Namibia, Angola og særlig Botswana land som har stabile, demokratiske styreformer. Men om konger og regjeringer vil påtatt seg det er vel et annet spørsmål. Som sagt, jeg ville også blitt temmelig provosert om vår regjering hadde sagt at Norge er et flott sted å arrangere dette ... Og en snodig ting: Zimbabwe kunne nok ha arrangert det, men da ville antageligvis verdenssamfunnet satt seg på bakbeina i stedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 24. november 2002 #16 Del Skrevet 24. november 2002 Sant nok, Anne Mona, det hadde nok kommet krav om at Mugabe skulle bli snill gutt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå