AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg er nybegynner som mosjonist på sykkelsetet. Jeg har blitt anbefalt å ikke bruke undertøy under sykkelbuksa, så det har jeg droppet. Men jeg er glattbarbert nedentil, og merker at det kanskje ikke er optimalt. Dere som er aktive på sykkel og spinning - hva er deres erfaring og tips? Anonymkode: 2ad9b...2d6
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Er det ikke hår der må trusa tilbake, men vil bare ikke ha dobbel friksjon 😊 Anonymkode: ade73...638 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Jeg har hørt at det anbefales å ikke barbere seg, da blir det liksom litt mer 'polstring'. Anonymkode: fcc85...3cd
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Dropp trusa, smør med vaselin eller annen glide greie. Anonymkode: ea26e...e3d
Diry72 Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Ikke truse under sykkelbuksa. Hvorfor ikke? Er syklist, men bruker en ekstra truse under sykkelbuksa for å unngå gnissing, da jeg har opplevd å få gnagsår i skrittet. Hjelper med den ekstra trusa. Kan også prøve sinksalve.
Vestlig Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Som ubarbert herresyklist er eg sikkert ikkje den rette til å gje råd, men skitt la gå, internett er vel til for å gi velmeinte råd om ting ein kan for lite om… -Barberar du kvar dag? Prøv å la det gå nokon dagar frå barbering til sykling, så huden får roa seg og det ikkje er så hissig. -Brukar du sykkelbukse («BIB») med pute? Det finst både gode og dårlige, du må finna den som passar deg, der ingen saumar gneg der dei ikkje skal. -Chamois-krem, vurder å gni inn puta i sykkelbuksa eller underlivet med litt krem for å minske friksjonen. Denne er bra: https://bikeshop.no/assos/p139092099/assos-chamois-krem-200-ml-forhindrer-sårhet-og-infeksjon Vask sykkelbuksa kvar gong du har brukt den så den er rein neste gong du syklar. -Sittestilling og valg av sykkelsete har mykje å seia for trykkfordelinga på underlivet, så prøv å juster litt på seteposisjon og vinkel, og på egen sykkel kan det evt vere aktuelt å prøve andre seter. -Om dette ikkje ber frukter så vurder å la det gro litt og trimme heller enn å barbere, om syklinga er viktigare enn å vera nybarbert. Alternativt så vil voksing truleg vera verdt å prøva.
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august Vestlig skrev (På 17.8.2025 den 20.47): Som ubarbert herresyklist er eg sikkert ikkje den rette til å gje råd, men skitt la gå, internett er vel til for å gi velmeinte råd om ting ein kan for lite om… -Barberar du kvar dag? Prøv å la det gå nokon dagar frå barbering til sykling, så huden får roa seg og det ikkje er så hissig. -Brukar du sykkelbukse («BIB») med pute? Det finst både gode og dårlige, du må finna den som passar deg, der ingen saumar gneg der dei ikkje skal. -Chamois-krem, vurder å gni inn puta i sykkelbuksa eller underlivet med litt krem for å minske friksjonen. Denne er bra: https://bikeshop.no/assos/p139092099/assos-chamois-krem-200-ml-forhindrer-sårhet-og-infeksjon Vask sykkelbuksa kvar gong du har brukt den så den er rein neste gong du syklar. -Sittestilling og valg av sykkelsete har mykje å seia for trykkfordelinga på underlivet, så prøv å juster litt på seteposisjon og vinkel, og på egen sykkel kan det evt vere aktuelt å prøve andre seter. -Om dette ikkje ber frukter så vurder å la det gro litt og trimme heller enn å barbere, om syklinga er viktigare enn å vera nybarbert. Alternativt så vil voksing truleg vera verdt å prøva. Jeg foretrekker å være glattbarbert til enhver tid, så jeg drar nok høvelen over 3-4 ganger i uka. Litt av utfordringen er at jeg har noen kilo for mye, så det gnisser mellom underliv og lår når jeg sykler. Og da blir det veldig sår i ytterkanten av der trekanten bruker være. Jeg kan naturligvis la være å barbere før en lengre tur/mosjonsritt, men jeg vil jo helst opprettholde det glatte på jevn basis. Kanskje det kommer seg når jeg får syklet litt og blitt kvitt noe kilo på magen. Anonymkode: 2ad9b...2d6
Vestlig Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Ja, her trur eg nesten berre du må prøva deg fram. Om det er barberinga i seg sjølv som gir irritasjon så er nok det å droppe barberinga nokon veker og sjå om det gir ei betre oppleving på sykkelen det enklaste. Det kan dog vera verdt å prøva andre sykkelbukser, gjerne nokon med litt kompresjon som sit stramt og sjå om det hjelper (for å unngå hud mot hud-gnissing). Vrient å punktslanke venusberget, så det tar nok litt tid før vektnedgang gir effekt og. Det anbefalast å sykle utan undertøy, men det fordrer at sykkelbuksa sit godt. Om du har ein boxer eller liknande som er god og stram eller noko anna som har funka til løping eller tur utan å få gnissing, så kan du prøva den under sykkelbuksa?
Soft mann Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Eg er hobbysyklist. Sykler nok ikke noe lenger enn 4-5 mil i et stekk. Eg bruker vanlig shorts uten sømmer, så smører eg meg med olje fra lycon. Kan bli oljeflekker i shortsen da😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå