AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august I fjor sommer oppdaget vi møll på kjøkkenet. Fra vi så den første møllen til vi forstod tegningen tok det litt tid. Da vi skjønte det var den over hele kjøkkenet. Etter mange mnd med innsats der vi til slutt nesten demonterte hele kjøkkenet, ble vi kvitt dem. Jeg har ELSKET hver dag av de to mnd uten møll. Så oppdaget vi brun pelsbille for tre uker siden. Siden har jeg ikke hatt noe annet liv enn å forsøke å sanere hele huset. Er ikke hjemme fra jobb i 1 min en gang før jeg begynner støvsugingen og ryddingen. Holder på til jeg legger meg og har knapt tid til middag. Hver ledige minutt, på buss osv, leser jeg om billene. Har nesten doktorgrad i skadedyr nå. Har fått limfeller. Der har det gått noen andre insekter, så nå er jeg livredd for andre skadedyr. Hver gang noen i familien spiser blir jeg stresset for smuler på gulvet, og nåde den som legger klær på gulvet. Er redd for «smitte» fra klær som ikke har vært i frysen til klær som har vært i frysen, og vil helst bare kaste alt som ikke kan fryses eller vaskes, og får helt angst av å tenke på alle kosedyrene jeg ikke har vasket eller frøset enda. jeg er redd jeg skal bli ordentlig psyk av dette, og skjønner at jeg ikke kan fortsette sånn. Hvordan bryte mønsteret? Har noen erfaring med lignende? Anonymkode: 9c8a7...179
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Du må stoppe. Nå. Bruk den tiden du trenger på nødvendig kunnskap og tiltak, så lar du det være. Slutt å les, du har nok kunnskap nå. Sett ut fellene, og bestem deg for å bruke x antall minutter på kveld til å støvsuge over, så lar du resten være. Et liv med OCD er ekstremt mye verre enn om det mot formodning skulle bli biller i hver en skuff i huset ditt. Men du må stoppe, nå med en gang. Anonymkode: 6e72b...1d8 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Lær deg å stå i tvil, ikke bli verre. Pust å forbli i øyeblikket, så går det over. Om du fortsetter kan du finne degselv flere år i fremtiden å innse hvor mye du mistet av livet. Anonymkode: 06278...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du må stoppe. Nå. Bruk den tiden du trenger på nødvendig kunnskap og tiltak, så lar du det være. Slutt å les, du har nok kunnskap nå. Sett ut fellene, og bestem deg for å bruke x antall minutter på kveld til å støvsuge over, så lar du resten være. Et liv med OCD er ekstremt mye verre enn om det mot formodning skulle bli biller i hver en skuff i huset ditt. Men du må stoppe, nå med en gang. Anonymkode: 6e72b...1d8 Ja, det siste der har du jo så rett i. Takk. Det verste er at billene egentlig ikke plager meg en gang. De er jo som en liten marihøne, og jeg kan helt fint egentlig leve med noen biller i ny og ne. Det er bare tanken på at de er skadedyr og frykten for formeringen som gir meg helt totalt noia. Men ja. Jeg må stoppe. Anonymkode: 9c8a7...179 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, det siste der har du jo så rett i. Takk. Det verste er at billene egentlig ikke plager meg en gang. De er jo som en liten marihøne, og jeg kan helt fint egentlig leve med noen biller i ny og ne. Det er bare tanken på at de er skadedyr og frykten for formeringen som gir meg helt totalt noia. Men ja. Jeg må stoppe. Anonymkode: 9c8a7...179 Ja, du har fått et oppheng, og det kan man få av hva som helst. Sannsynligvis fordi du forbinder det med møll og alt arbeidet som kom med det, og nå gjør alt du kan for å unngå samme sjauen. Ironisk nok bruker du nok like mye energi på å unngå sjauen, som å ta den om den skulle kommet. Det er jo kjernen i OCD, man forsøker å få noe til å ikke skje, og sum sumarum så ender man opp med en større byrde i kampen mot det. Det skumle er at det er lett å overse slike innganger til OCD, fordi det er noe man "egentlig" ikke bryr seg så mye om, som man "egentlig" ikke er redd for. Det bryr OCD seg fint lite om dessverre, bruker du nok tid kan hva som helst blåses opp. Så sett et par regler nå, med en gang, og følg de. Ingen mer googling, og x antall minutter til renhold. Anonymkode: 6e72b...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Hadde du OCD før dette? Anonymkode: 97947...fd5
HMK Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Du må la insektene være. Øve på å stå i det. Har du noensinne blitt syk av et insekt på kjøkkenet? Hvor mange kjenner du som har blitt syk av møll? Du må koble på tenkehjernen, for den har du koblet helt ut. Jeg hadde kompleks ptsd og utviklet tvangshandlinfer/tanker. Jeg fikk det for meg at om jeg ikke sa en bestemt setning til sønnen min før han gikk/syklet til skolen, så ville han død på vei til skolen. Jeg fikk panikk! En venn av oss som er psykiater spurte meg om mange hadde dødd på den 2 km lange strekningen fra huset vårt og til skolen. Nei, svarte jeg. Jeg har aldri hørt om noen. Ikke ulykker heller. Da sa han: så du vil si det er en ganske trygg skolevei på generell basis? Det måtte jeg medgi. Og jeg måtte medgi at selv om det ikke er uvanlig å være engstelig for barna, så vil det ikke gjøre veien mer utrygg om jeg ikke sier akkurat den setningen før ungen reiser hjemmefra. Så han utfordret meg på å bevisst unngå å si den setningen. Tvinge meg selv til å la vær, og kjenne på ubehaget. Og samtidig oppdage at ungen kom hel og uskadet hjem fra skolen hver eneste dag. Det gikk kun noen få uker, så var panikken helt borte, og tvangshandlingen også.
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde du OCD før dette? Anonymkode: 97947...fd5 Nei, ikke annet enn den vanlige «slo jeg av kaffetrakteren» og behov for å dra tilbake å sjekke. I perioder var sånt litt slitsomt, men ikke vært et problem de senere år. Anonymkode: 9c8a7...179
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Det høres veldig slitsom ut! Jeg har ofte god nytte av å sortere ting, helst skriftlig og for hånd for da tenker jeg saktere, i disse kategoriene når sånne tvangspregede tanker eskalerer. * omstendighet (altså akkurat hva som er den faktiske situasjonen, så presist og konkret og faktabasert som mulig, for eksempel «det finnes sånne og sånne dyr i huset mitt, men ikke sånne» * tanker (altså de tankene du får. Skriv dem ned, uredigert og forferdelig. Tanker blir ikke mer virkelige av at de blir tydelig formulert.) * følelser (beskrive dem så konkret som mulig. Hvor i kroppen, hvordan kjenner du dem?) * handlinger (hva gjør du? Hvis handlingene får deg til å føle noe (skam, kanskje?) skriver du mer på følelses-kategorien.) Bare det å rydde i hodet hjelper ofte meg. Og så kan jeg noen ganger gå aktivt inn i tanker og handlinger og bestemme meg for å forandre dem. Omstendighetene er som de er, og følelsene må jeg bare føle ferdig. Jeg håper noe av dette kan være til hjelp for deg. Hvis ikke, er det nok lurt å ta en tur til legen og be om hjelp før det eskalerer mer. Anonymkode: e6fc2...8c3
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, ikke annet enn den vanlige «slo jeg av kaffetrakteren» og behov for å dra tilbake å sjekke. I perioder var sånt litt slitsomt, men ikke vært et problem de senere år. Anonymkode: 9c8a7...179 Du utvikler ikke OCD av noe sånt. Du har hatt skadedyr på grunn av uflaks og hygiene og har fått helt hetta. De aller fleste hadde reagert på samme måte. Du får rengjøre og fjerne dem, også gå videre. Alle vil bli helt oppslukt mens det står på som verst. Du utvikler ikke OCD av å ha hatt skadedyr eller opplevd muggen mat. Det er ikke slik OCD funker. Det å sjekke komfyr, kaffetrakter etc er ikke OCD, det er en helt vanlig tvangstanke alle kan få. Anonymkode: 97947...fd5
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du utvikler ikke OCD av noe sånt. Du har hatt skadedyr på grunn av uflaks og hygiene og har fått helt hetta. De aller fleste hadde reagert på samme måte. Du får rengjøre og fjerne dem, også gå videre. Alle vil bli helt oppslukt mens det står på som verst. Du utvikler ikke OCD av å ha hatt skadedyr eller opplevd muggen mat. Det er ikke slik OCD funker. Det å sjekke komfyr, kaffetrakter etc er ikke OCD, det er en helt vanlig tvangstanke alle kan få. Anonymkode: 97947...fd5 Feil, mange utvikler OCD av noe som i grunn var bagatellmessig. Bruker du mye nok tid på det, så blir det lidelse. Det er en misforståelse at det må være stort og traumatisk, hjernen skiller ikke på slik info, den forholder seg til tid og innsats. Anonymkode: 6e72b...1d8
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Feil, mange utvikler OCD av noe som i grunn var bagatellmessig. Bruker du mye nok tid på det, så blir det lidelse. Det er en misforståelse at det må være stort og traumatisk, hjernen skiller ikke på slik info, den forholder seg til tid og innsats. Anonymkode: 6e72b...1d8 OCD er ikke noe du utvikler av noe så lite nei. OCD er en alvorlig psykisk lidelse som krever mer enn som så. Det er noe man utvikler etter langvarig stress og/eller traumer. Det er arv og miljø som styrer om man utvikler OCD eller ikke. Det er også arvelig, i den forstand at arv øker sjansen for å utvikle OCD. Anonymkode: 97947...fd5
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): OCD er ikke noe du utvikler av noe så lite nei. OCD er en alvorlig psykisk lidelse som krever mer enn som så. Det er noe man utvikler etter langvarig stress og/eller traumer. Det er arv og miljø som styrer om man utvikler OCD eller ikke. Det er også arvelig, i den forstand at arv øker sjansen for å utvikle OCD. Anonymkode: 97947...fd5 Det er ganske lenge siden vi trodde det du siterer der. Ny forskning viser hvor enkelt det kan være å komme seg ut av OCD, men også hvor enkelt det kan være å komme inn i. Uten traumer, arv og miljø, selv om disse faktorene selvsagt er risikofaktorer. Anonymkode: 6e72b...1d8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:22 #14 Skrevet onsdag kl 14:22 AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.57): OCD er ikke noe du utvikler av noe så lite nei. OCD er en alvorlig psykisk lidelse som krever mer enn som så. Det er noe man utvikler etter langvarig stress og/eller traumer. Det er arv og miljø som styrer om man utvikler OCD eller ikke. Det er også arvelig, i den forstand at arv øker sjansen for å utvikle OCD. Anonymkode: 97947...fd5 OCD er ikke regnet som en alvorlig psykisk lidelse. Det kan være alvorlig ja, men det regnes ikke noe sted som alvorlig psykisk lidelse. Det er i all hovedsak psykoselidelser og bipolar 1 som går under den betegnelsen. Anonymkode: 8d1ee...9ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå