Gå til innhold

Nektet å lage ny mat til datteren min etter leggetid

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag hadde jeg laget middag. Jeg stekte fiskegrateng i ovnen og hadde salat ved siden av, og jeg varmet opp linsesuppe fra i går. Jeg sa til barna at de fikk velge hva de ville ha. 

Eldste på åtte ville ikke ha noe. Jeg ville at hun i hvertfall skulle sitte ved bordet. Har erfart at det ender med at hun spiser likevel. 

Det skjedde ikke. Men hun fikk dessert. Det var kanskje ikke helt greit, men likevel. 

Så kom kvelden, spurte om hun ville ha kveldsmat. Nei, sa hun. 

Så hadde hun lagt seg, og da var hun sulten. Jeg sa at hun godt kunne få fiskegratengen fra middagen. Det ville hun ikke fordi hun hater den, sier hun. Hun har spist den mange ganger tidligere, jeg vet at det ikke akkurat er hummer og chevre salat (hennes yndlingsrett), men den er jo ikke vond. 

Jeg sa til henne at jeg kan ikke kaste mat bare fordi det ikke er det beste i verden, og at dersom hun er sulten, så får hun middagsmat. Det endte med tjue minutters uling som kunne vekket broren - men hun tok tilslutt fiskegratengen. 

Så sitter jeg nå og lurer - burde jeg heller laget noe annet ? Er det greit å si at hun ikke er sulten om hun ikke spiser noe hun ikke er veldig glad i ? 

Jeg har prøvd å fortelle henne at veldig mye mat er på oransje lys. Vi har det beste vi vet på grønt lys, og det aller verste å spise på Rødt lys. For henne har det kun vært rødt og grønt, og alt som ikke er på grønt er altså da rødt. 

Hadde jeg visst at det er noe hun hater, så hadde jeg jo ikke gitt henne det, men det her er jo mat hun har spist tidligere. Det er ingenting galt med maten, den er til og med ferdiglaget. 

Hva gjør man i sånne tilfeller ?

Anonymkode: 6a410...8cd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I dag hadde jeg laget middag. Jeg stekte fiskegrateng i ovnen og hadde salat ved siden av, og jeg varmet opp linsesuppe fra i går. Jeg sa til barna at de fikk velge hva de ville ha. 

Eldste på åtte ville ikke ha noe. Jeg ville at hun i hvertfall skulle sitte ved bordet. Har erfart at det ender med at hun spiser likevel. 

Det skjedde ikke. Men hun fikk dessert. Det var kanskje ikke helt greit, men likevel. 

Så kom kvelden, spurte om hun ville ha kveldsmat. Nei, sa hun. 

Så hadde hun lagt seg, og da var hun sulten. Jeg sa at hun godt kunne få fiskegratengen fra middagen. Det ville hun ikke fordi hun hater den, sier hun. Hun har spist den mange ganger tidligere, jeg vet at det ikke akkurat er hummer og chevre salat (hennes yndlingsrett), men den er jo ikke vond. 

Jeg sa til henne at jeg kan ikke kaste mat bare fordi det ikke er det beste i verden, og at dersom hun er sulten, så får hun middagsmat. Det endte med tjue minutters uling som kunne vekket broren - men hun tok tilslutt fiskegratengen. 

Så sitter jeg nå og lurer - burde jeg heller laget noe annet ? Er det greit å si at hun ikke er sulten om hun ikke spiser noe hun ikke er veldig glad i ? 

Jeg har prøvd å fortelle henne at veldig mye mat er på oransje lys. Vi har det beste vi vet på grønt lys, og det aller verste å spise på Rødt lys. For henne har det kun vært rødt og grønt, og alt som ikke er på grønt er altså da rødt. 

Hadde jeg visst at det er noe hun hater, så hadde jeg jo ikke gitt henne det, men det her er jo mat hun har spist tidligere. Det er ingenting galt med maten, den er til og med ferdiglaget. 

Hva gjør man i sånne tilfeller ?

…setter seg ned og snakker med henne. Høres ut som hun hadde behov for kvalitetstid med mamma.

Matnekt kan være et umodent utrykk for å kommunisere noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Omg. Ikke gi mat etter leggetid. De har ikke vondt av å legge seg sultne en kveld. 

Anonymkode: 41c6d...e4a

• Liker 35
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde det rette. Hun presser på for å se om hun kan få det som hun vil. Hadde du gitt noe annet, hadde du tapt denne kampen for alltid. Barn på lære at ikke alt er 100 % stas hele tiden. Av og til er det fiskegrateng til middag, det gjør det ekstra stas når det plutselig er chevresalat. 

Anonymkode: e5c89...af9

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt rett. Ellers lærer hun ingenting. Hvis mi yngste sier hun er sulten etter å ha spist lite til sen middag eller kvelds tilbyr jeg vann og ber henne heller spise mer neste gang. Sier det også under siste måltid hvis ungene spiser dårlig - det er dette dere får, og dere kommer ikke til å få noe mer kveldsmat etter dette. Hvis det er noe jeg vet de absolutt ikke liker, så blir det litt annet. Men da får de uansett spise seg mette før leggetid.

Anonymkode: 503ef...db8

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (5 minutter siden):

…setter seg ned og snakker med henne. Høres ut som hun hadde behov for kvalitetstid med mamma.

Matnekt kan være et umodent utrykk for å kommunisere noe. 

Vi hadde akkurat hatt tid sammen. Men det begynte å bli sent.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Omg. Ikke gi mat etter leggetid. De har ikke vondt av å legge seg sultne en kveld. 

Anonymkode: 41c6d...e4a

Helt enig, men hun hadde spist dårlig. Kjenner jeg henne rett hadde hun brukt hele kvelden på å skrike og hoie, og jeg ville at hun skulle spise litt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du gjorde det rette. Hun presser på for å se om hun kan få det som hun vil. Hadde du gitt noe annet, hadde du tapt denne kampen for alltid. Barn på lære at ikke alt er 100 % stas hele tiden. Av og til er det fiskegrateng til middag, det gjør det ekstra stas når det plutselig er chevresalat. 

Anonymkode: e5c89...af9

Ja, og det er så viktig at de kan lære å spise vanlig mat. Det er ikke alltid jeg har tid eller penger til å lage heftige måltider, og da blir det gjerne litt "kjedelig", men likevel næringsrikt og innafor. 

Jeg er sykt lei av å lage masse mat for så å kaste det etterpå fordi barna "ikke liker" helt plutselig. Det er alltid noe på bordet de liker, så jeg synes egentlig det var helt greit å si at hun får spise det eller ingenting.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har hatt mulighet til å få mat tidligere, og ville ha etter hun hadde lagt seg. Hun skulle ikke fått stå opp og spise, og nei, du skulle absolutt ikke lagd noe annet til henne. Det er ikke farlig å være litt sulten av og til. Og når man er 8 år er det greit å erfare egne behov og begrensninger. 

Anonymkode: bf065...c2e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hummer og chevre????

Unger har godt av grenser. 

Selvfølgelig burde du ikke laget noe nytt. Her får man ikke mat når man ikke vil ha kveldsmat. Ingen har dødd og de har lært at de må kjenne etter og ikke ta for gitt at alt er tilgjengelig hele tiden!

Anonymkode: f3b6a...896

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hummer og chevre... Ok. 

Anonymkode: 9a5c0...6b8

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt rett. Ellers lærer hun ingenting. Hvis mi yngste sier hun er sulten etter å ha spist lite til sen middag eller kvelds tilbyr jeg vann og ber henne heller spise mer neste gang. Sier det også under siste måltid hvis ungene spiser dårlig - det er dette dere får, og dere kommer ikke til å få noe mer kveldsmat etter dette. Hvis det er noe jeg vet de absolutt ikke liker, så blir det litt annet. Men da får de uansett spise seg mette før leggetid.

Anonymkode: 503ef...db8

Ja, ungene mine takler ikke poteter, så hadde vært helt feil å tvinge dem til å spise potetmiddag, da hadde jeg laget noe annet, men det blir ikke noe fancy greier som jeg skal stelle i stand utenom måltidene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hummer og chevre... Ok. 

Hva er galt med det? Høres ut som noe min 8 åring også ville elsket.

Har du kanskje selv barn som er fostret opp på kjøpegrøt og derfor bare liker kjip smakløs «barnevennlig» mat…?

Anonymkode: 7ca5c...23a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det er viktig å kunne spise når det er måltider.  Når hun ikke ville ha kvelds ville jeg sagt at hun måtte være helt sikker for hvis ikke hun spiser nå blir det ikke mat senere den kvelden. Da har hun selv et valg og må selv ta konsekvensene av dette. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun har hatt mulighet til å få mat tidligere, og ville ha etter hun hadde lagt seg. Hun skulle ikke fått stå opp og spise, og nei, du skulle absolutt ikke lagd noe annet til henne. Det er ikke farlig å være litt sulten av og til. Og når man er 8 år er det greit å erfare egne behov og begrensninger. 

Anonymkode: bf065...c2e

Hummer og chevre????

Unger har godt av grenser. 

Selvfølgelig burde du ikke laget noe nytt. Her får man ikke mat når man ikke vil ha kveldsmat. Ingen har dødd og de har lært at de må kjenne etter og ikke ta for gitt at alt er tilgjengelig hele tiden!

Anonymkode: f3b6a...896

Laget ingenting nytt. Endte med at hun fikk fiskegratengen. :) ja det er det hun kan spise mengder av. Hummer, chevre salat, oliven vannmelon og avokado. Noe av det er alt for dyrt å ha i hverdagen, og noe er for mye strev. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med det? Høres ut som noe min 8 åring også ville elsket.

Har du kanskje selv barn som er fostret opp på kjøpegrøt og derfor bare liker kjip smakløs «barnevennlig» mat…?

Anonymkode: 7ca5c...23a

Hummer er superpopulært. 

Chevre... da er man bare glad i gode historier og enkel underholdning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hummer og chevre... Ok. 

Akkurat det er det faktisk noen barn som liker, har en som insisterer på å bli kokk når han blir stor og som spiser veldig varierte retter. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke at folk henger seg opp i hummer og chèvre, begge deler er mildt og godt, hummer serveres jo gjerne med smør og chèvre er krema og fett. Definitivt ting barna her og gjerne spiser mengder av. 

Anonymkode: 6efea...d0a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gitt ungen dessert, og heller ikke noe mat etter leggetid. Sier de nei til kveldsmat betyr det nei. 

Anonymkode: e327e...8ea

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke at folk henger seg opp i hummer og chèvre, begge deler er mildt og godt, hummer serveres jo gjerne med smør og chèvre er krema og fett. Definitivt ting barna her og gjerne spiser mengder av. 

Anonymkode: 6efea...d0a

Det er slik jeg har fått mine til å spise i sommer, chevre, vannmelon og oliven sammen :) det er deilig sommersalat:) 

Vi har vært på skalldyraften, begge ungene elsket kreps og spiste det med avokado. Det er jo ingen usmak på det eller noe spesielle smaker, så regner jo egentlig med at det er godt likenes for mange barn :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne hun ikke bare spise noe annet? Et barn på 8 klarer lage seg noe selv. Feks kunne hun fått laget seg en omelett eller en skive med ost.

Uansett: det at noen spiser en rett en gang og høflig tvinger den ned betyr ikke at de ønsker gjenta opplevelsen. Det at noen liker noen her og nå betyr ikke at de alltid vil like det (min yndlingsmiddag frem til jeg var type 8 år var stekt blodpudding, jeg har prøv det siden, og det er - avskyelig). Det er greit å begynne å like ting man hater. Og det er greit å begynne å hate ting man liker. Det er også greit å like noe men ikke på noe vis ha lyst til å spise det her og nå. Særlig når det handler om kvalmende konsistenser som pudding og mos og grateng. Men også om det handler om utfordrende konsistenser som skorper og korn og ikke-mørt kjøtt.

Anonymkode: a8cb0...e7f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke gitt ungen dessert, og heller ikke noe mat etter leggetid. Sier de nei til kveldsmat betyr det nei. 

Anonymkode: e327e...8ea

Nei det var skikkelig bommert med den desserten, jeg klarte ikke si nei ..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...