AnonymBruker Skrevet 11. august #21 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva er det hun ikke forstår mener du? Jeg tenker de som mener de med stomisykepleie utdanning og kardiologisk sykepleie utdanning ikke fører til reell kompetanse (som er diskusjonen i tråden) er på bærtur. Klart at msn kan lære seg mye på jobben men utdanningen garanterer og viser til et visst minimumsnivå som er nyttig for videre stillinger som feks fagsykepleier osv. Argument med at man kan lære på jobb gjelder forsåvidt nesten alt men holder ikke helt vann likevel i så måte. Finnes jo mange helsefagarbeidere som kan mye men ikke har lov å utføre spl oppgaver fordi de ikke har formell kompetanse. Sånn er det i norsk arbeidsliv. Man kunne helt sikkert også lært seg intensivsykepleie på jobb for den saks skyld (det gjør de i usa). De har ikke videreutdanning i intensiv men sertifiseringer i ccrn (critical Care nursing). Utdanningen er en garanti for at man har et minimum av kunnskap som arbeidsgiver kan få bekreftet. Anonymkode: f507b...67b Da må alle de stomisykepleiere, kardiologiske-, gastro-, etc.- sykepleiere slutte å kalle seg for en spesialsykepleier. Dette er beskyttet tittel og det er straffbar og uetisk ovenfor pasienter og kollegaer å kalle seg for noe man ikke er. De får (heldigvis) heller ikke like mye i lønn som ekte spesialsykepleiere. Anonymkode: 6cbf6...68f
AnonymBruker Skrevet 11. august #22 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må alle de stomisykepleiere, kardiologiske-, gastro-, etc.- sykepleiere slutte å kalle seg for en spesialsykepleier. Dette er beskyttet tittel og det er straffbar og uetisk ovenfor pasienter og kollegaer å kalle seg for noe man ikke er. De får (heldigvis) heller ikke like mye i lønn som ekte spesialsykepleiere. Anonymkode: 6cbf6...68f Hva har dette med noe son helst å gjøre? Det er ikke hva vi snakker om i det hele tatt (hvem som er spesialsykepleiere og ikke). Det snakkes om hva som gir reell kompetanse . Alle disse videreutdanningene gir reell kompetanse og sjanse for en annen stilling. Ikke alle har lyst til å være intensivsykepleiere, noen vil kanskje jobbe poliklinisk med stomipasienter og på sengepost med stomipasienter. Det er en viktig og nyttig funksjon. Svært få tulleutdanninger innen sykepleie. Anonymkode: f507b...67b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #23 Skrevet 11. august Jeg syns alle som tar videreutdanning- eller forsåvidt kurs i relevante emner, er tipptopp. Jeg skjønner ikke hensikten med å skulle si at det eller det er "tull", for den som tar viderutdanning er det jo høyst relevant og ikke minst viktig. Det som er viktig er at sykepleiere erverver seg den kompetansen som er viktig med jobben en skal utføre. Det er krevende å skulle ta videreutdanning over 2 år, så jeg har full forståelse at mange velger årsstudier og halvårsstudier, så lenge det er nyttig. Jeg tok videreutdanning i geriatri, som var nyttig mens jeg jobbet på sykestue. Så gikk det noen år og jeg byttet beite og tok videreutdanning i psykiatri. I dag har jeg flere oppgaver, bl.a det å jobbe i demensteam og vipps kom videreutdanningen fra tidligere til veldig nytte igjen. Anonymkode: 14720...373 3
NoaideBiehtar Skrevet 11. august #24 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 Her var det mye rart... Jeg er enig i at det er litt tullete å bygge på med master i ledelse hvis man ikke jobber med ledelse, men disse retningene er jo svært nyttige for sykepleiere som har blitt ledere og trenger mer kompetanse innen ledelse (og gudene skal vite at akkurat det trengs!). En sykepleier skal ikke sitte på kontor? Neivel? Hvem skal da lede sykepleierne? Sette opp turnus og bemannigsplan iht behov? Hvem skal ha fagansvaret og vurdere driften av sykehjemmet? Hvem skal koordinere velferdsteknologien og innføringen av denne, og vurdere hva som er mest nyttig på sykehjem A og B? Hvem skal tildele tjenester og ha kontakten med pårørende? Hvem skal koordinere tjenestene mellom skole og barnebolig og fatte vedtak for personer med ekstremt komplekst helsebilde? Hvem skal undervise nye sykepleiere? Hvem skal forske på effektiv sykepleie? Hvem skal forske på hva som er faglig beste oppfølging av personer med PU i en bolig? Vi trenger sykepleiere på kontor også. Folk med erfaring fra sykepleie er langt bedre til å lede sykepleiere enn for eksempel en random økonom. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #25 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 Oh boy. Doktorgrad er en forskerutdanning. Klart det er viktig å ha sykepleiere med forskningsutdanning! Hvis du er sykepleier selv, håper jeg du slutter å snakke med egen yrkesgruppe på den måten. Anonymkode: 14429...f46 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august #26 Skrevet 11. august Hei TS! Jeg har bachelor i sykepleie og tok en master i avansert klinisk sykepleie. Kommunen la ut en stillingsannonse hvor de søkte etter nettopp dette. På tildelingskontoret. Fordi de søkte etter en med master fikk jeg også lønn for det. Jeg fikk jobben og jobber nå mandag til fredag, dagtid med flexitid og har egen jobb pc og telefon. Alltid fri helger og helligdager. Jeg er kjempe fornøyd! Så det du ser på som en tulleutdannelse gjorde at jeg kom ut av turnus og kunne leve et mer familievennlig liv i tillegg til all kunnskapen jeg fikk både av selve studiet, men også av hele prosessen rundt det å skrive masteroppgave. Ingen videreutdanninger er tullete! Men om du vet hvor du vil (f.eks. i en operasjonssal, ut av turnus, jobbe med barn eller ta i mot barn) så gjør det nok valget ditt litt enklere? Hva er målet ditt? Drømmen din? Også når du finner ut av det så vet du nok hvilken utdannelse du skal ta videre. Får bare håpe det ikke blir en tulleutdannelse da 😜 neida den siste setningen var bare tull altså. Lykke til videre. Og prøv å ikke se ned på andre som tar utdannelser som du ikke ville tatt. Anonymkode: 9b167...11d 2 2
PostmannPat Skrevet 12. august #27 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 9.24): Da må alle de stomisykepleiere, kardiologiske-, gastro-, etc.- sykepleiere slutte å kalle seg for en spesialsykepleier. Dette er beskyttet tittel og det er straffbar og uetisk ovenfor pasienter og kollegaer å kalle seg for noe man ikke er. De får (heldigvis) heller ikke like mye i lønn som ekte spesialsykepleiere. Anonymkode: 6cbf6...68f For noe tull. Sykepleiere med videreutdanning har jo spesialisert seg på noe, selv om det ikke er en mastergrad. Er det relevant for arbeidsplassen, krav i stillingsutlysning eller de har fått støtte fra arbeidsplassen til å ta utdanningen skal de også lønnes deretter. Men nei, kanskje ikke de får lønn som spesialsykepleier. Anestesi-, operasjon-, og intensivsykepleie er prestisje innenfor faget, på lik linje med at noen fagområder er prestisje hos legene. Jeg er iallefall veldig glad for at sykepleiere også er forskjellige og velger videreutdanning etter interesse, ikke status. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #28 Skrevet 12. august Bachelor i sykepleie er jo grunnutdanningen. Jeg heier på alle sykepleiere som tar videreutdanning, enten det er kurs, fører frem til en mastergrad eller doktorgrad. TS. Lurt å tenke på med hva og hvordan du ønsker å jobbe videre. Ingenting er tullete. Mer lønn er selvsagt en motivasjon. Vi må være flinke til å forhandle. FØR vi takker ja til stillingen. Gjelder alle. Søk jobb Intervju Motta tilbud Takk for tilbudet Forhandle lønn. Og evt spesielle vilkår?? Takk ja til stillingen om du er fornøyd. ☺️ Anonymkode: 08e2a...21b
AnonymBruker Skrevet 12. august #29 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 21.20): Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 For et dumt svar. Mange sykepleiere har kontorarbeid. Anonymkode: 9c478...c28 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #30 Skrevet 12. august Sår-sykepleier og diabetes-sykepleier.! Dette er noe alle sykepleiere burde ha kunnskap om, ikke kun de som er spesialiserte i det Anonymkode: 57e41...1df
AnonymBruker Skrevet 12. august #31 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 21.20): Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 Lite pleie av syke mennesker blant helsesykepleiere gitt. De jobber forebyggende og helsefremmende. Anonymkode: 3daf4...7b6
AnonymBruker Skrevet 12. august #32 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sår-sykepleier og diabetes-sykepleier.! Dette er noe alle sykepleiere burde ha kunnskap om, ikke kun de som er spesialiserte i det Anonymkode: 57e41...1df Jeg skal ta diabetessykepleie fordi leger og sykepleiere generelt ikke kan nok om det. De er rett og slett ikke gode nok for pasientene. Anonymkode: 031c2...3a4 1 1
PostmannPat Skrevet 12. august #33 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sår-sykepleier og diabetes-sykepleier.! Dette er noe alle sykepleiere burde ha kunnskap om, ikke kun de som er spesialiserte i det Anonymkode: 57e41...1df Det kan man jo bruke som argument på alle videreutdannelser, som geriatri, palliasjon osv også. Med mindre du jobber med barn er det ekstremt stor sannsynlighet at du møter den geriatriske pasienten som har en smørbrødliste av både diagnoser og medisiner. Det er også tydelig at sår er noe mange sykepleiere har store kunnskapshull om, for ute i praksis kurerer sølvbandasjer det meste, og kompresjon er mangelvare. Men, i bunn og grunn er det arbeidsplassen som spiller en rolle i hva slags kompetanse du får. Bachelorutdanningen er så latterlig grunnleggende. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #34 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sår-sykepleier og diabetes-sykepleier.! Dette er noe alle sykepleiere burde ha kunnskap om, ikke kun de som er spesialiserte i det Anonymkode: 57e41...1df Sår og diabetes? Enda et tullete eksempel. Sår er det faktisk mange som har begrenset kunnskap om da man nesten ikke lærer noen ting på sykepleien! Med videreutdanning innen sår kan man og lære mer om kompliserte sår som diabetiske forstår som er ekstremt viktig å behandle riktig. En sårsykepleirs kompetanse kan brukes på hele sykehjemmet/Helsehuset /hjemmetjenesten osv via opplæring til andre spl og. Diabetessykepleiere kan jobbe poliklinisk og justere doser på medisiner og gi kostholdsråd slik at diabetikere kan kontrollere blodsukkeret sitt. De kan gi opplæring i forskjellig utstyr en vanlig spl sannsynligvis ikke vet noe om. For en kunnskapsløs kommentar. Anonymkode: f507b...67b 1
PostmannPat Skrevet 13. august #35 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Sår og diabetes? Enda et tullete eksempel. Sår er det faktisk mange som har begrenset kunnskap om da man nesten ikke lærer noen ting på sykepleien! Med videreutdanning innen sår kan man og lære mer om kompliserte sår som diabetiske forstår som er ekstremt viktig å behandle riktig. En sårsykepleirs kompetanse kan brukes på hele sykehjemmet/Helsehuset /hjemmetjenesten osv via opplæring til andre spl og. Diabetessykepleiere kan jobbe poliklinisk og justere doser på medisiner og gi kostholdsråd slik at diabetikere kan kontrollere blodsukkeret sitt. De kan gi opplæring i forskjellig utstyr en vanlig spl sannsynligvis ikke vet noe om. For en kunnskapsløs kommentar. Anonymkode: f507b...67b Hvis noen av de som mener at alle disse er “tullete” videreutdanninger faktisk hadde studert ett eller fler av fagene, er jeg sikker på at de hadde endret mening og tenkt at det er nyttig kunnskap og læring. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #36 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.14): Oh boy. Doktorgrad er en forskerutdanning. Klart det er viktig å ha sykepleiere med forskningsutdanning! Hvis du er sykepleier selv, håper jeg du slutter å snakke med egen yrkesgruppe på den måten. Anonymkode: 14429...f46 Snakke NED din egen yrkesgruppe, skulle det stå. Det forundrer meg stadig at sykepleiere er så «flinke» til å snakke ned hverandre og sin egen yrkesgruppe. Ja, selvsagt ikke alle, men for mange gjør dette. Jeg har en god venninne som er sykepleier med PhD, og det skulle vært mange flere som henne! Det er viktig for å utvikle faget og for å sikre god utdanning av fremtidens sykepleiere. Anonymkode: 14429...f46 2 2
PostmannPat Skrevet 14. august #37 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 11.56): Snakke NED din egen yrkesgruppe, skulle det stå. Det forundrer meg stadig at sykepleiere er så «flinke» til å snakke ned hverandre og sin egen yrkesgruppe. Ja, selvsagt ikke alle, men for mange gjør dette. Jeg har en god venninne som er sykepleier med PhD, og det skulle vært mange flere som henne! Det er viktig for å utvikle faget og for å sikre god utdanning av fremtidens sykepleiere. Anonymkode: 14429...f46 Neida, sykepleieyrket er jo fortsatt et kall. Det viktigste er “varme hender” 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #38 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 19.38): Jeg vurderer å videreutdanne meg og må velge en retning. Jeg mener at for eks intensivsykepleie eller anestesisykepleie er genuine spesialsykepleiere med beskyttet tittel og har mye mer kompetanse og ansvar enn vanlig sylepleier Men jeg vil unngå sånne "tullete" deltidsstudier på 1 år med samlinger annen hver uke typ kardiologisk sykepleie eller stomisykepleie 😅 eller Avansert klinisk sykepleie fordi Gud vet hva det betyr og per nå virker det at de vil leke mini-leger... Anonymkode: 6cbf6...68f Tror nok du blir en tullete sykepleier uten reell kompetanse uansett hva du velger. Anonymkode: 1da54...1b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå