AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg vurderer å videreutdanne meg og må velge en retning. Jeg mener at for eks intensivsykepleie eller anestesisykepleie er genuine spesialsykepleiere med beskyttet tittel og har mye mer kompetanse og ansvar enn vanlig sylepleier Men jeg vil unngå sånne "tullete" deltidsstudier på 1 år med samlinger annen hver uke typ kardiologisk sykepleie eller stomisykepleie 😅 eller Avansert klinisk sykepleie fordi Gud vet hva det betyr og per nå virker det at de vil leke mini-leger... Anonymkode: 6cbf6...68f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Jeg ville valgt en jeg fikk lønn for hvertfall. Mange gir ikke noe økning i lønn, og det er jo meningsløst. Anonymkode: 67c82...cd6 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Jeg er i hvert fall glad for at min stomisykepleier har masse kompetanse. Noe andre kan se på en fordel at de i stor grad jobber poliklinisk og slipper turnus. Anonymkode: 75b74...eef 13 2 6
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i hvert fall glad for at min stomisykepleier har masse kompetanse. Noe andre kan se på en fordel at de i stor grad jobber poliklinisk og slipper turnus. Anonymkode: 75b74...eef Dette kan ikke sammenlignes med spesialiseringene som intensiv eller Anestesi. Anonymkode: 6cbf6...68f 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Tulle studier faktisk. Du kan se opp til Hammerfest, der en stomisykepleier og hennes kompetanse har vært avgjørende for at pasienter skal få oppfølging der. https://sykepleien.no/2025/07/sykepleier-fronter-ny-stomipoliklinikk-tora-har-hjulpet-meg-enormt-mye Anonymkode: 1f46b...e2e 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på de ulike definisjonene dine,jeg. Får meg til å undres på om du er ganske fersk sykepleier. Har sjeldent eller aldri fått med meg tilsvarende holdninger blant sykepleiere som har jobbet en stund. Anonymkode: ba39c...7f8 11 5
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Jordmor. Men velg noe hvor du får dekket opplæring mot pliktår, og økt lønn etterpå. Og som du synes er interessant faglig. Anonymkode: 250b6...d60 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jordmor. Men velg noe hvor du får dekket opplæring mot pliktår, og økt lønn etterpå. Og som du synes er interessant faglig. Anonymkode: 250b6...d60 Ikke alt går under utdanningsstillinger Anonymkode: 6cbf6...68f
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Du skal ha veldig gode karakterer for å komme inn på anestesisykepleie... Anonymkode: c7c3d...c70 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du skal ha veldig gode karakterer for å komme inn på anestesisykepleie... Anonymkode: c7c3d...c70 Det sier vel noe Anonymkode: 6cbf6...68f
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august Stomisykepleier er tullestudie? Unnskyld meg men du høres helt kunnskapsløs ut. Hva vet du om ulike type stomier, hvordan man håndterer stomikomplikasjoner som lekkasje? Hvilket utstyr er best etter anatomiske forhold?Hva er normalt og ikke etter kirurgi hva angår farge? Ville du tilkalt lege hvis stomien var litt sort? Hva er det er tegn på? Hvor mye er normalt før det er alarmerende? Hvordan vil du veilede noen som har ny stomi og sliter psykisk med dette? Hva slags kosthold vil du råde en ileostomipasient til å følge? Hvor mye produksjon er for mye og hva gjør pasienten ift væske og elektrolyttbalanse ved mye tap? En stomisykepleier har mye kunnskap og praktiske ferdigheter og kan veilede stomipasienter på en måte sykepleiere på vanlig sengepost rett og slett ikke har tid til, og kanskje heller ikke kunnskap til hvis det er litt mer komplisert stomisstell. Særdeles dårlig eksempel på tullestudie. Les litt om AKS og hvordan de blir brukt i ulike kommuner og sykehus også. De gjør sikkert mer nytte for seg en noen med slike holdinger som at stomisykepleie er tull i alle fall... Anonymkode: f507b...67b 11 2 8
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det sier vel noe Anonymkode: 6cbf6...68f At det er et populært studie er vel hva det sier. Men er vel så viktig å ha sykepleiere på sykehjemmet eller på sengepost eller på poliklinikken. Mange steder som er viktig og ha spl og særdeles få tulleutdanninger for sykepleiere. Anonymkode: f507b...67b 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Altså jeg vil ikke si noen er oppblåste, men det er klart at mange videreutdanninger er noe den enkelte tar mer for sin egen del enn fordi det er nødvendig å for å gjøre jobben. Man kan blir en knalldyktig sykepleier innen stomi uten å ha tatt videreutdanningen, samme med lunge, geriatri, kardiologi, infeksjon, akutt, o.l. Det er ikke uten grunn at «de store» videreutdanningene er anestesi, intensiv, operasjon og jordmor, ei heller at det er disse sykehusene primært utlyser utdanningsstillinger innen, fordi kompetansen er kritisk for drift. Min anbefaling er at du ser på hva du har interesse for, om de har en arbeidstid du kan leve med, om det er muligheter for jobb der du bor, og gjerne om det utlyses utdanningsstilling som er svært gunstig mtp økonomi og jobbsikkerhet. Anbefaler også å ta master når du er i gang, det kan åpne mange dører senere. Anonymkode: 6e871...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tullete videreutdanninger for sykepleiere er slike etterutdanninger med påbygning til master i ledelse, administrative fag osv...Jeg vet om mange som tok den typen utdanninger og ingen av dem har fått noe relevant jobb utav det. Doktorgrader skjønner jeg heller ikke at sykepleiere tar. En sykepleier skal ikke sitte på kontor, men være ute og pleie syke mennesker. Anonymkode: 8cc73...416 Hvem skal undervise sykepleiere og drive med forskning på sykepleie da tenkte du? Kunnskapsbasert sykepleie er jo helt nødvendig. Skal ikke drive å bare synse om hvordan vi jobber, noen må også sørge for at det vi gjør er evidensbasert. Feks hva angår nedtrapping av sedering på intensivavdelingen og kriterier for dette. Tror du det var tatt ut av løse lufta? En sykepleier kan godt sitte på kontor. Det gjør jo en helsesykepleier for eksempel. Eller avdelingsledere på sykehjem. Anonymkode: f507b...67b 14 5
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august Tok selv en bachelor i sykepleie før jeg tok master, og det er ikke tullete med master og at man jobber på kontor. Føler folk her ikke vet hva de snakker om. Sykepleie er nyttig grunnkunnskap som kan være relevant i mange yrker. Og hvordan er kardiologisk sykepleie et tullefag? Hjertesykdom er komplisert, og ikke noe man har særlig god kompetanse eller kunnskap om etter kun en bachelor. Anonymkode: 6f0bb...8c2 5
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok selv en bachelor i sykepleie før jeg tok master, og det er ikke tullete med master og at man jobber på kontor. Føler folk her ikke vet hva de snakker om. Sykepleie er nyttig grunnkunnskap som kan være relevant i mange yrker. Og hvordan er kardiologisk sykepleie et tullefag? Hjertesykdom er komplisert, og ikke noe man har særlig god kompetanse eller kunnskap om etter kun en bachelor. Anonymkode: 6f0bb...8c2 Det er ingen som sier kardiologi er et tullefag. Men jobber man på en hjerteavdeling er det fint mulig lese seg opp til den kunnskapen videreutdanning i kardiologisk sykepleie gir på egen hånd. Anonymkode: 6e871...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Ingen videreutdanninger er nødvendivis "tulleutdanninger", men jeg er rimelig lei av folk på jobb som sier de har "videreutdanning" og klager på at de ikke får master lønn eller spesialsykepleierlønn når de har tatt noen enkeltemner på masternivå her og der. Anonymkode: 6041d...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tok selv en bachelor i sykepleie før jeg tok master, og det er ikke tullete med master og at man jobber på kontor. Føler folk her ikke vet hva de snakker om. Sykepleie er nyttig grunnkunnskap som kan være relevant i mange yrker. Og hvordan er kardiologisk sykepleie et tullefag? Hjertesykdom er komplisert, og ikke noe man har særlig god kompetanse eller kunnskap om etter kun en bachelor. Anonymkode: 6f0bb...8c2 Du forstår ikke. Anonymkode: 6cbf6...68f
AnonymBruker Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du forstår ikke. Anonymkode: 6cbf6...68f Hva er det hun ikke forstår mener du? Jeg tenker de som mener de med stomisykepleie utdanning og kardiologisk sykepleie utdanning ikke fører til reell kompetanse (som er diskusjonen i tråden) er på bærtur. Klart at msn kan lære seg mye på jobben men utdanningen garanterer og viser til et visst minimumsnivå som er nyttig for videre stillinger som feks fagsykepleier osv. Argument med at man kan lære på jobb gjelder forsåvidt nesten alt men holder ikke helt vann likevel i så måte. Finnes jo mange helsefagarbeidere som kan mye men ikke har lov å utføre spl oppgaver fordi de ikke har formell kompetanse. Sånn er det i norsk arbeidsliv. Man kunne helt sikkert også lært seg intensivsykepleie på jobb for den saks skyld (det gjør de i usa). De har ikke videreutdanning i intensiv men sertifiseringer i ccrn (critical Care nursing). Utdanningen er en garanti for at man har et minimum av kunnskap som arbeidsgiver kan få bekreftet. Anonymkode: f507b...67b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå