Gå til innhold

Mine og dine - men slett ikke våre..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i voksen alder blitt skilt, og etter 10 års tid, gift på nytt. Det samme gjelder for min ektemann. Vi sliter litt med å sette grenser, når det gjelder våre barn. Jeg er kronisk syk, uføretrygdet. og mine barn må ofte finne seg i å bli avvist, da jeg ikke har energi til å ha de på besøk, eller dra på besøk. Min mann derimot, han er frisk, har et enormt overskudd for sine, og stadig blir jeg presset til det ytterste, for å tekkes han og hans barn og barnebarn. Det siste var i sommer, da det ble lagt en stor familiebegivenhet i Lofoten. Vi har et koselig lite krypinn i i området, og det er svært populært hos hans barn, barnebarn, og deres svigerforeldre. I sommer ble det avviklet en større familiebegivenhet der oppe. Vi endte opp med å ikke ha muligheten til å bruke vår hytte, eller vår bil, overhode, i den uka de var i nord. Hytta, med kun ett bad, var fyllt opp til randen.. svigermor, svigerinner og venner, med solide inntekter (fra min inntekt ganger 3 for de «lavtlønte» og min inntekt ganger 7,5 for de med litt romsligere økonomi. Kanskje langt over dette også, ikke vet jeg.)

Vi måtte bo i telt, i nærområdet. Bruke naturen som bad og toalett.  Ordne oss mat osv der - og vi var skikkelig uheldige med været. I stiv kuling, øste det ned med regn..  Vi var avhengig av andres nåde, for å komme oss til arrangementene, for bilen var jo bortlånt. Vår lille intime hytte, med 2 soverom, et lite bad, og felles stue og kjøkken., huset på det meste over 20 personer. Da de dro, takket enkelte pent for seg til min mann.. jeg betalte over halvparten av hytta da vi bygde den, og fikk ikke en gang et nikk, da folk takket for seg.

Kanskje unødvendig å bemerke, men min mann og jeg kranglet hele den siste uka av ferien.. så til de grader at han begynte å skulle ta av gifteringen. Vi hadde ikke sovet en eneste natt, uka det pågikk, så vi var jo hekt utslitte. 

Hvert år skjer det forskjellige variasjoner over dette. Mine barn har aldri vært her på sommerferie. Den ene har så vidt vært innom her en gang, med en enkelt overnatting, uten mann eller barn. Den andre har lånt hytta 2 ganger, en langhelg, der de har ordnet seg selv, og rydder og vasket etter seg. 

Neste år er det garantert på han igjen, med min manns barn, barnebarn, venner eller svigers - Det er, som min mann sier, hans eneste mulighet for å se de, i løpet av året.  Hva gjør jeg? Er jeg urimelig som blir sint og lei meg, for den nedlatende holdninga jeg møter, der de tar min seng og mitt bad som en selvfølge, mens jeg blir både husløs og billøs? Jeg bor nemlig nesten like langt fra Lofoten, som de gjør, så jeg kan ikke reise hjem. Ikke så lenge jeg er uten bil.. Ikke har jeg økonomi til leie meg inn på hotell eller air bnb heller. 

Du snakker om desperate housewife.. jeg var for øvrig så sliten da jeg kom hjem av ferien, at jeg sov nesten uavbrutt i en uke..

Anonymkode: 3b32f...be1

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neste år blir du hjemme og beholder bilen hjemme. Du reiser opp når hans familie har reist. Dette vil ikke være holdbart over tid. Dere må finne løsninger som gjør at dere begge for dekket behovet deres. 

Anonymkode: 8f02d...604

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo bo i deres egen hytte, og bruke deres egen bil! Og med tanke på din helse, og at det bare er to soverom, bør ingen flere enn dere to sove der. Da kan du trekke deg tilbake og hvile. 

Barn, barnebarn, svigers osv må ordne seg egen overnatting der. Mannen din er en dust.

Anonymkode: 2a256...e50

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje gå for singellivet heller for hva er egentlig grunnen for at du velger å leve med en som ikke tar hensyn til deg og prøver å leke med deg og dine følelser med å ta av seg ringen. Dramatisk kjerring av en mann du har.

Anonymkode: dc68d...2cb

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis hytta er deres så bestemmer vel du like mye over den og bruk av dem som han.

Om han vil dra i gang store familiebegivenheter så kan du vel bli hjemme?

Det er helt vanlig at folk som er dominerende, utadvendte energiske osv får mer ut av det sosiale livet enn andre, men dette skal ikke gå ut over deg.

• Liker 8
Skrevet

I alle dager! Hvorfor skal dere låne ut hytta og selv sove i telt? Hadde jeg aldri godtatt. Dere kan ha besøk som har plass i det ledige soverommet, utover det kan dere ikke ta inn flere...

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker er veldig kollektivistiske.

Høres jævlig ut.

Anonymkode: dde27...91f

• Liker 5
Skrevet

Er dere kompatible på andre områder? Er det bare her han ikke klarer å se at dere har ulike behov og tilpasse seg? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du heller burde bruke kreftene dine på dine egne barn. Det kan ikke være kjekt å bli avvist, og så måtte se på at hans familie blir så voldsomt prioritert. 

Du bestemmer ikke over mannen (som ikke tar noe hensyn til deg) men du bestemmer da over deg selv? Sett ned foten, prioriter det som er viktigst for deg. Så får han passe seg selv.

Hvordan kan du egentlig ende i telt når du har dårlig helse? Sier du ikke nei? Bærer han deg ut? Det hadde man måttet gjøre for å få meg til å ligge i telt i regnet når jeg eier en halv hytte jeg kan bruke i stedet.

Sier du klart fra og setter makt bak kravene dine? 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet

Men i alle dager hvorfor aksepterer du at DERE, som eier hytta, må bo i telt??? Og ikke kan disponere egen bil? Forstår rett og slett ikke prioriteringene DINE i denne situasjonen. Du sier dere eier hytta sammen, da kan jo ikke mannen bare avgjøre at den skal lånes bort til alle andre, mens dere ikke skal kunne bruke den. Det er jo en no-brainer. Problemet er mer at du aksepterer å bli overkjørt enn at «alle andre» har gode inntekter etc. Det hadde iallfall ikke skjedd her i i huset at jeg på noe tidspunkt hadde ligget i telt fordi voksne barn og deres familie skulle få alle rommene. Bare tanken er fullstendig lattervekkende - og ville faktisk vært det for barna også. 

Dessuten - ser du ikke hvordan DU nedprioriterer dine egne barn? Tror du ikke de opplever det som sårt at mor er totalt ettergivende overfor deres stefars familie, mens dine egne nærmest går for lut og kaldt vann? 

Tror du må gå noen runder med deg selv - du har en jobb å gjøre for å finne ut hvordan du faktisk vil ha det, og så finne deg en ryggrad for å stå opp mot mannens evt krav. Det er jo ikke sikkert det er krav fra hans side en gang, han tar det bare for gitt at det er sånn det skal være og sånn det må være, fordi du ikke er særlig tydelig eller du er iallfall ikke klar nok på hva du ikke aksepterer. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det forsto jeg lite av.. Hvorfor sover du i telt, hvem har tatt bilen din!?  

Anonymkode: 25929...278

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis eu står som eier på hytta du å så bestemmer du like mye som han. Greit at folk kommer på besøk. Men dere må ko bo i hytta deres selv. De andre som må finne muligheter her. Ikke dere. Så kan dere samles der på middag og slik. Men overnatting bør dem finne annen løsning. 

Anonymkode: 1279f...776

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke mennesker er det som tillater seg selv å låne/beslaglegge hytte og bil slik eierne må bo i telt? Og attpåtil av en eier som er kronisk syk. Egoistiske gribber og utrolig dårlig prioritering av mannen din. De burde kunne ta seg råd til å leie noe. 

Anonymkode: 44f0e...8ea

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynne å stille krav og sette ned foten?

Anonymkode: d23bb...a84

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det forsto jeg lite av.. Hvorfor sover du i telt, hvem har tatt bilen din!?  

Anonymkode: 25929...278

Hytta og vår seng er fyllt av velstående «søringer», i full jobb, med Masters degrees og Ph.D’s. Samme gjengen foretrekker å reise med fly nordover, men ønsker ikke kaste bort penger på leie av bil.. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er du jo helt skyld i selv, du må lære deg å sette grenser.

Anonymkode: 64c74...25e

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ille at du lar mannens slektninger slite deg ut, men ikke tar deg tid til egne barn. Da har du prioritert rart..

Send mannen opp alene på disse begivenhetene, så tar du flyet opp senere. Og sørg for å bruke tid med dine! 

Anonymkode: 1489f...57d

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare rart. Så mannen er grenseløs for at barn og barnebarn skal gidde besøke ham 1 gang i året på den hytta? Hvorfor treffes de ikke mer?

Jeg foreslår at dere allerede nå setter dere ned og først lager minimumskrav til opphold på hytta. Og deretter begynner å planlegge neste sommer, hvor også dine barn blir prioritert.

Minimumskrav for meg ville vært at jeg skal ha seng og bil, og jeg skal ikke være husslave for voksne mennesker med matlaging, rydding og vasking. Om du da får sengen din i hytta, du blir hjemme eller dere bor på hotell/airbnb/bobil kan diskuteres. Jeg ville også planlagt samvær med egne barn en helg her og der. Hvis de ordner seg selv, så blir det ikke så slitsomt. Og den energiske mannen din kan godt bidra i helger dine barn kommer også, siden du gir når hans kommer.

Hvis din mann vil fortsette med familiesamlinger der, så må han legge en bedre plan for deg og ham. Eventuelt be dem leie airbnb nært, eller leie seg bobiler. Han kan også vurdere å nedskalere, så perifere svigermennesker kuttes.

Anonymkode: 864e3...3ec

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager setter du ikke ned foten? Og hva får deg til å prioritere hans familie over egne barn?!?

Du burde skjemmes.

Anonymkode: 42942...a66

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så dårlig av deg å prioritere en mann foran dine egne barn. Ta ansvar for eget liv!

Anonymkode: 634e5...32a

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...