AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg har lenge hatt behov for å gå til psykolog. Har litt ting jeg må ta tak i fra tidligere og etter at jeg fikk barn og hadde en fødselsdepresjon har jeg kjent på et enormt behov for å få profesjonell hjelp for å én gang for alle ta litt grep om ting. Jeg har vært mye sykemeldt de siste årene i forbindelse med blant annet fødselsdepresjonen og har fin dialog med legen. Snakket med henne om at jeg gjerne skulle gått til psykolog, men hun sa at man nesten må være suicidal for å få time hos kommunal psykolog (ikke helt de ordene hun sa, men skjønte at jeg ikke er i nærheten av syk nok for å få det dekket). Hun prøvde å henvise meg til noe annet (husker ikke helt hva) men fikk avslag der også. Jeg har ikke råd til å gå privat og bruke 1000-1500 kroner per time. Tipper jeg må gå jevnlig over lang tid for å jobbe med meg selv. Vet det finnes feks Rask psykisk helsehjelp her i Oslo, men der får man bare seks timer og det er lang kø der. Finnes det en mellomting mellom de private aktørene til over en tusenlapp og de kommunale som er tilnærmet gratis? Anonymkode: 85060...563 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Svaret er dessverre nei. Men jeg ville prøvd rask psykisk helsehjelp. Selv om det er litt begrenset så er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 305fd...363 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svaret er dessverre nei. Men jeg ville prøvd rask psykisk helsehjelp. Selv om det er litt begrenset så er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 305fd...363 Har allerede vært og sjekket for min bydel og de har ikke kapasitet for enkeltpersoner, kun grupper. Synd at det skal være så vanskelig å få hjelp. Mye av sykefraværet mitt har vært knyttet til psykisk uhelse, tror mye kunne ha endret seg om jeg fikk oppfølging over tid. Er ikke veldig alvorlig, men det kan det jo bli.. Anonymkode: 85060...563
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Du kan prøve å få plass i gruppeterapi, det er ofte rimeligere enn individualterapi. Men.. Jeg kjenner flere som går til privat psykolog 1-2 ganger i måneden, og som ikke tjener spesielt godt. Til 1500 pr time blir to ganger i måneden mindre enn de fleste betaler hos frisøren. Så jeg synes ikke det er dyrt i det hele tatt, det er det jammen verdt for å ta vare på seg selv. Det offentlige kan jo ikke betale for helsehjelp til folk som klarer seg helt ok. Anonymkode: 57c24...c89 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Sjekk om du har helseforsikring via jobben din, den inkluderer ofte en del timer med psykolog som du kan benytte. Anonymkode: 008c7...2c6 1
Grüner Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Bedre med privat psykologtime til 1000kr og heller gå litt sjeldnere enn ingen time! 3 4
Grüner Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk om du har helseforsikring via jobben din, den inkluderer ofte en del timer med psykolog som du kan benytte. Anonymkode: 008c7...2c6 Ingen vits. Får færre timer der enn hos Rask psykisk helsehjelp.
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august Les boken «hjernesterk». Anonymkode: e844e...de3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Er det noe rart det blir mye fravær, og annet når folk ber om hjelp, men får null nix og nada? Når samtaler kunne vært redningen. Er så tragisk. Ts,har du sjekket ut andre samtale terapeuter? Som ikke er psykologer? Anonymkode: 0c976...627 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan prøve å få plass i gruppeterapi, det er ofte rimeligere enn individualterapi. Men.. Jeg kjenner flere som går til privat psykolog 1-2 ganger i måneden, og som ikke tjener spesielt godt. Til 1500 pr time blir to ganger i måneden mindre enn de fleste betaler hos frisøren. Så jeg synes ikke det er dyrt i det hele tatt, det er det jammen verdt for å ta vare på seg selv. Det offentlige kan jo ikke betale for helsehjelp til folk som klarer seg helt ok. Anonymkode: 57c24...c89 Har ting fra min egen oppvekst som preger meg mer og mer å ta tak i, samt fødselsdepresjon, tror ikke gruppeterapi er plassen for meg. Mtp levekostnadene nå har jeg ikke råd til å bruke mange tusen i måneden på psykolog i mange måneder. Selv om andre du kjenner har det betyr ikke det at vi er likt stilt. Jeg går sjelden til frisør også for den del. Vi var så dumme å få barn i januar så måtte gå 6 måneder i ulønnet permisjon pga barnehageplass (som også påvirket feriepengeutbetalingene året etter), vi sliter enda med de økonomiske ringvirkningene av det. Folk går jo til fastlege for fotsopp, vil si at det at man ønsker å ta tak i egen psykiske helse er noe det offentlige burde kunne betale for. Jeg vil ikke si jeg klarer meg helt ok all den tid jeg har vært sykemeldt og sykemeldingen koster jo samfunnet. Anonymkode: 85060...563 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august Grüner skrev (9 minutter siden): Ingen vits. Får færre timer der enn hos Rask psykisk helsehjelp. Har uansett ikke noen sånne goder på min arbeidsplass. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Les boken «hjernesterk». Anonymkode: e844e...de3 Takk for tips! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noe rart det blir mye fravær, og annet når folk ber om hjelp, men får null nix og nada? Når samtaler kunne vært redningen. Er så tragisk. Ts,har du sjekket ut andre samtale terapeuter? Som ikke er psykologer? Anonymkode: 0c976...627 Nei, du sier noe. Jeg måtte rope HØYT for å bli sett da jeg skjønte at noe var galt etter fødselen. Jeg fremstår nok som en person som har ting på stell, så jeg måtte si rett ut at jeg trengte hjelp og da hadde det allerede gått for langt. Hvilke terapeuter tenker du på da? Anonymkode: 85060...563 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august Jeg innvilget meg selv 10 000 kroner til privat psykolog et år. En slags bursdagsgave til meg selv og investering i egen helse. Hadde ikke sterke plager jeg heller, men hadde vært nedstemt i lengre tid og hadde behov for å rydde i forholdet til meg selv. Bare de 2-3 første timene hjalp veldig. Jeg tok tre timer litt på rappen, og deretter tre timer til med en måneds mellomrom. For meg var det helt klart verdt det, og jeg er glad for at jeg spanderte det på meg selv. De 10 000 kronene har gitt meg bedre selvfølelse, et bedre forhold til mannen min og bedre bevissthet om egne tanker og følelser (noe jeg blant annet drar nytte av hver dag i møte med barna mine). Det kan høres veldig dyrt ut å gå privat, men det er ikke sånn at du må gange timeprisen med et uendelig antall ganger. Det kan godt hende at det ikke skal så mye til for å få løst opp i det du trenger. Hvis du i tillegg setter av tid mellom timene til refleksjon og å jobbe med egne tanker, vil det hjelpe. Anonymkode: 55adc...5a1 3 1 5
Grüner Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Fant noen selvhelpskurs på nett, men det krever jo mer av deg mht egeninnsats: https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser Du kan også be fastlegen søke på Modum Bad 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg innvilget meg selv 10 000 kroner til privat psykolog et år. En slags bursdagsgave til meg selv og investering i egen helse. Hadde ikke sterke plager jeg heller, men hadde vært nedstemt i lengre tid og hadde behov for å rydde i forholdet til meg selv. Bare de 2-3 første timene hjalp veldig. Jeg tok tre timer litt på rappen, og deretter tre timer til med en måneds mellomrom. For meg var det helt klart verdt det, og jeg er glad for at jeg spanderte det på meg selv. De 10 000 kronene har gitt meg bedre selvfølelse, et bedre forhold til mannen min og bedre bevissthet om egne tanker og følelser (noe jeg blant annet drar nytte av hver dag i møte med barna mine). Det kan høres veldig dyrt ut å gå privat, men det er ikke sånn at du må gange timeprisen med et uendelig antall ganger. Det kan godt hende at det ikke skal så mye til for å få løst opp i det du trenger. Hvis du i tillegg setter av tid mellom timene til refleksjon og å jobbe med egne tanker, vil det hjelpe. Anonymkode: 55adc...5a1 Tusen takk for at du deler. Du har nok rett i at det er verdt investeringen, men da må jeg spare opp litt. Valgte å prioritere trening og kjøpte klipp hos PT da jeg har null motivasjon til trening. Endte opp med å være syk halvparten av gangene 🫠 Ikke verdt pengene. Kanskje jeg kan gi meg selv det i julegave i år. Utfordringen er å finne en bra psykolog. Prøvde meg på privat psykolog for ti år siden. Testet ut to forskjellige og følte egentlig ikke det var helt match så det ble veldig dyrt da jeg ikke fikk noe igjen for det. Anonymkode: 85060...563
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august Grüner skrev (2 minutter siden): Fant noen selvhelpskurs på nett, men det krever jo mer av deg mht egeninnsats: https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser Du kan også be fastlegen søke på Modum Bad Takk for tips. Har prøvd litt sånne greier før, men ikke helt klart å bruke det ordentlig. Ser det er et kurs der for søvnvansker og det har jeg, så kan i hvert fall begynne der. Takk for tips. Anonymkode: 85060...563
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august Ts her. Når sjekket jeg litt rundt på priser og de har jaggu gått opp de siste årene. De fleste ser ut til å ligge mellom 1500-2000 for 45 min.. Noen som kan tipse om en billigere psykolog i oslo? Anonymkode: 85060...563
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august Det kommer mye an på beliggenhet, så du kan jo søke mer ut i bydelene og omegn. Det vil jo koste mer for en psykolog i Oslo Sentrum enn ellers pga leieprisene. Men det er kanskje der de flinkeste holder til, da. Ikke sikkert billig (nyetablert?) psykolog er det beste. Anonymkode: 57c24...c89
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Når sjekket jeg litt rundt på priser og de har jaggu gått opp de siste årene. De fleste ser ut til å ligge mellom 1500-2000 for 45 min.. Noen som kan tipse om en billigere psykolog i oslo? Anonymkode: 85060...563 https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/ Anonymkode: 7ff6d...30b 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august Kan du ikke bruke fastlegen? Anonymkode: 3d165...f65 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august Kan du vurdere en annen yrkesgruppe? psykiatrisk sykepleier eller en gestalterapeut? De er ofte rimeligere i drift. Kanskje en psykologstudent også kan være aktuell hvis personen får god oppfølging fra veileder. Anonymkode: 55dc1...c9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå