Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hvor gjør du innkjøpene dine? Interiør, klær, smykker, hva nå enn du selger. 

Ny og uerfaren her, men prøver å finne vei  og trenger noen råd. Sikkert noen gründere der ute som vet mer enn meg.

Jeg ønsker å selge inn varer til små forrentninger som selger det jeg produserer. Men, jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem og hvilke tilbud jeg skal gi. Er det vanlig at forretningen kjøper innen viss mengde varer, eller får de en viss prosent av fortjenesten av varene som blir solgt? 

Anonymkode: 81791...59b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe i samme gate som Anne-Mas lysstøping...?

Det aller første du må gjøre er å kartlegge markedet for den type produkter du ønsker å produsere. Hvem er det som kjøper denne type produkter i dag, og hvor kjøper de det: er det primært i butikk eller på nett? Hva slags butikker? Finnes det mange av dem som IKKE er en del av en kjede?

Hvem er konkurrentene, hvor mange er de, hvor stort marked er det egentlig – anslagsvis, hvilken utsalgspris er det på produktene deres? Er dine produkter på noen måte bedre enn de fra konkurrentene, eller er det gode grunner til at dine produkter vil bli valgt fremfor motpartens?

Hva er produksjonskostnaden din, INKLUDERT tiden du bruker på både produksjon og distribusjon? Hvor mye må DU sitte igjen med for at det skal være vits i å drive med dette?

Kan du faktisk tjene mer penger, med lavere innsats og risiko, på å gjøre noe HELT annet?

Dette er bare noen av de grunnleggende momentene i første fase, skaffe deg mest mulig kunnskap.

Hvis du finner grunn til å gå videre så er neste steg å utarbeide en forretningsplan.

Du må nok først som sist opprette et ENK, næringslivskunder synes generelt det er et herk å forholde seg til privatpersoner.

En selvstendig forretning vil, i alle fall i første omgang, ikke være villig til å kjøpe inn partier av det du produserer. Det mest passende vil være at de får teste ut produktet ditt i sortimentet, og har det i kommisjon/har full returrett. De bør sånn "røffly" kunne beregne seg 100% avanse.

Ingen salg=ingen penger. Dårlig salg= nei takk, dette ønsker vi ikke å bruke hylleplass på.

Blir det suksess må du mva-registrere deg når omsetningen bikker 50'.

Anonymkode: ec139...6a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte kan du kjøpe produktene dine hos en grossist. Du kan også kjøpe direkte fra fabrikken eller fra gården.

Det kommer an på.

Matvarer er det for eksempel så godt som monopol på og her vil du som konkurrent alltid få høyere pris fra grossist enn de andre kjedene, og dermed er du ikke konkurransedyktig.

Tilhører du en frenchais så hjelper de ofte med import og innkjøp til butikken, for eksempel sunkost, mcdonalds etc 

Anonymkode: 4443d...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er dette noe i samme gate som Anne-Mas lysstøping...?

En selvstendig forretning vil, i alle fall i første omgang, ikke være villig til å kjøpe inn partier av det du produserer. Det mest passende vil være at de får teste ut produktet ditt i sortimentet, og har det i kommisjon/har full returrett. De bør sånn "røffly" kunne beregne seg 100% avanse.

Ingen salg=ingen penger. Dårlig salg= nei takk, dette ønsker vi ikke å bruke hylleplass på.

Blir det suksess må du mva-registrere deg når omsetningen bikker 50'.

Anonymkode: ec139...6a4

Tusen takk for grundig og infomativt svar! Vet ikke hva Anne Mas lysstøping er. 

Jeg har drevet med dette på hobbybasis en god stund og opparbeidet meg en liten kundegruppe. Opprettet AS nylig og har planer om å starte opp nettbutikk for å nå ut bredere. 

Jeg trenger først og fremst å få noe ut i småbutikker, for å nå ut til flere. Det jeg produserer ligger prismessig midt på treet sammenlignet med lignende varer. Kundegruppen/potensialet er stort. Dette er noe som selges i mange ulike typer forretninger (bortsett fra mat). 

Så, det jeg bør forespørre er om forretningen kan teste ut varene mine for å se om det er noen interesse, i første omgang, slik jeg forstår deg. Og at de skal ha 100% avanse? Avanse er nytt ord for meg, men de skal altså ikke kjøpe det inn, og beholde all fortjeneste? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper inn det meste via alibaba.com 

Anonymkode: 628b4...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper inn fra leverandører/ grossister. Kjøper til innkjøpspris og selger til veiledende salgspris eller en legger på 60%. Butikken beholder all fortjeneste, men også tapet om det feks må selges ut på salg. 
tror de fleste har leverandører de bestiller fra , men en mulighet kan være og gi vareprøver til butikker som ansatte kan teste, hvis du overbeviser dem om at produktet er bra og det vil være lett og selge til deres kunder som de kjenner vil de sikkert kjøpe inn. 

Anonymkode: 4321d...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har drevet med dette på hobbybasis en god stund og opparbeidet meg en liten kundegruppe. Opprettet AS nylig og har planer om å starte opp nettbutikk for å nå ut bredere. 

Jeg trenger først og fremst å få noe ut i småbutikker, for å nå ut til flere. Det jeg produserer ligger prismessig midt på treet sammenlignet med lignende varer. Kundegruppen/potensialet er stort. Dette er noe som selges i mange ulike typer forretninger (bortsett fra mat). 

Så, det jeg bør forespørre er om forretningen kan teste ut varene mine for å se om det er noen interesse, i første omgang, slik jeg forstår deg. Og at de skal ha 100% avanse? Avanse er nytt ord for meg, men de skal altså ikke kjøpe det inn, og beholde all fortjeneste? 

100% avanse er vanlig for mange varer. Det ser ut som du blander fortjenesten avanse. Enten kjøper de varen av deg og selger den i egen butikk. Du har fått din fortjeneste når du har solgt varen. De beregner 100% avanse, og selger varen for det dobbelte av hva de betalte deg. Avansen skal dekke bidrag til lønn, husleie og alle andre utgifter som er knyttet til å drive butikk. Fortjenesten er det de sitter igjen med.

Alternativet er at de selger varen på provisjon. Du kan bestemme prisen, men betaler avtalt beløp basert på salget. Bedriften tar mindre risiko, og kan akseptere en lavere provisjon enn hva de hadde tatt i avanse.

Anonymkode: 984b7...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Hvor gjør du innkjøpene dine? Interiør, klær, smykker, hva nå enn du selger. 

Ny og uerfaren her, men prøver å finne vei  og trenger noen råd. Sikkert noen gründere der ute som vet mer enn meg.

Jeg ønsker å selge inn varer til små forrentninger som selger det jeg produserer. Men, jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem og hvilke tilbud jeg skal gi. Er det vanlig at forretningen kjøper innen viss mengde varer, eller får de en viss prosent av fortjenesten av varene som blir solgt? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil anbefale deg å ta et etablererkurs, der vil du få mye nyttig input og læring

Anonymkode: f9c7f...9e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...