Gå til innhold

Husky, av alle typer. Hvor krevende er de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva slags eiere passe de for

Anonymkode: c3574...6cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alaska huskyer er de jeg har erfaring med og de er generelt veldig ukompliserte sjeler å ha i hus, så lenge de får mye mosjon. 
Er du over snittet aktiv og ønsker å bruke hverdagene på trekk/kløv/sykling i naturen, ikke har behov for en hund som kan gå løs så kan det være rett hund for deg. Går du bare i nabolag og kanskje en lengre søndagstur passer lavaktive raser heller.

Å ha de i blokk kan være problematisk for en del, de er veldig flokkorienterte og en del liker seg ikke alene, ved tilvenning kan det da være bedre med tilrettelagt hundegård eventuelt når hunden må være det. 

Anonymkode: a14f4...762

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alaska huskyer er de jeg har erfaring med og de er generelt veldig ukompliserte sjeler å ha i hus, så lenge de får mye mosjon. 
Er du over snittet aktiv og ønsker å bruke hverdagene på trekk/kløv/sykling i naturen, ikke har behov for en hund som kan gå løs så kan det være rett hund for deg. Går du bare i nabolag og kanskje en lengre søndagstur passer lavaktive raser heller.

Å ha de i blokk kan være problematisk for en del, de er veldig flokkorienterte og en del liker seg ikke alene, ved tilvenning kan det da være bedre med tilrettelagt hundegård eventuelt når hunden må være det. 

Anonymkode: a14f4...762

Og husk at alaska husky ikke er en rase, men en blanding.

Så før var de skikkelig avlet for hundekjøring, nå avler folk i blokk på alaska huskyen sin liksom..

Renraset Siberian Husky, der kan du ta kontakt med raseklubben.

Generelt vil slike hunder passe for de som syns det er gøy å trene hund fysisk. Jogging, løping, turer. Og jo lengre jo bedre.

5 km er jo ingenting for disse.

Anonymkode: 73006...44e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke huskyer veldig bråkete? 

Anonymkode: 18d09...e00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo, de er veldig pratsomme.

Anonymkode: 1784b...6e2

AnonymBruker
Skrevet

De er som en katt i hundekropp, de er smarte men gjør helst ting kun når de føler for det. Ellers krever de mye mosjon, så de passer aktive personer. Type friluftsliv folk, fjelltur, ski, sykkel, jogging, de må få brukt kroppen.

Anonymkode: 1784b...6e2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er generelt hunder med enormt behov for å bevege seg, sterk byttedrift, miljøorienterte, selvstendige, smarte, ekstremt nysgjerrige og eventyrlystne. De liker sjelden å være alene. De er ofte vokale. De liker å komme opp med forbeina og gi deg et kyss.

De passer for eiere som kan tilgodese behovene for aktivisering, både mentalt og fysisk, som synes det er koselig å bli "hoppet på", som liker å være og allerede er ute i aktivitet mange timer hver dag, driver med noe friluftsliv, og som ikke har noe imot et enormt støvsugerposebudsjett.

De passer IKKe for folk som feks vil gå 1 times tid rundt i nabolaget tre ganger daglig og drar på et par fjellturer årlig, folk som vil ha kun én hund og jobber hjemmefra 8 timer daglig, som vil ha en hund som er grei å ha løs, som vil ha en kjempelydig hund, og som ikke har hage. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 10.8.2025 den 21.42):

Det er generelt hunder med enormt behov for å bevege seg, sterk byttedrift, miljøorienterte, selvstendige, smarte, ekstremt nysgjerrige og eventyrlystne. De liker sjelden å være alene. De er ofte vokale. De liker å komme opp med forbeina og gi deg et kyss.

De passer for eiere som kan tilgodese behovene for aktivisering, både mentalt og fysisk, som synes det er koselig å bli "hoppet på", som liker å være og allerede er ute i aktivitet mange timer hver dag, driver med noe friluftsliv, og som ikke har noe imot et enormt støvsugerposebudsjett.

De passer IKKe for folk som feks vil gå 1 times tid rundt i nabolaget tre ganger daglig og drar på et par fjellturer årlig, folk som vil ha kun én hund og jobber hjemmefra 8 timer daglig, som vil ha en hund som er grei å ha løs, som vil ha en kjempelydig hund, og som ikke har hage. 

Min husky har ingen problem med å være alene. Han går ofte å legger seg alene i et annet rom når vi er alene også. 

Han er ikke vokal, at all. Kun når han blir veldig oppspilt, før tur f.eks. 

Han har aldri hoppet på meg eller andre. 

Han elsker tur, og trekking. Er jeg syk og vi ikke kommer oss ut på mer enn lufteturer i et par dager, så blir han ikke urolig. Maser aldri om tur. 

Han elsker å være ute. Han hater likevel å være ute når det regner, blåser mye eller snør tett. Da elsker han å ligge på sofaen, gjerne under et pledd. 

Han er veldig ukomplisert! Men: han kan ikke være løs. Han er lydig, men jaktinstinkt er for stort til at jeg stoler på at han hører om han får øye på et dyr. Han røyter mye, men han lukter aldri vondt. 

Jeg jobber vanlig arbeidstid som alle andre, han ligger å sover mens jeg er på jobb. (Jeg har kamera, så jeg vet). Han går også å legger seg når han vet jeg er på vei til å reise på jobb. 

Anonymkode: e9d86...1ce

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en alaska huskey, han er nå blitt 7 år. Vi bor i blokk i Oslo. Han er vant til å være alene hjemme, lager ikke en lyd selv om nabohunder bjeffer. Sønnen min var 10 da vi fikk han, han er veldig glad i kompisene til sønnen min, tror han er med i gjengen. Vi går kun vanlige turer med han, drar endel i begynnelsen, men roer seg etterhvert. 

Anonymkode: 7f4dc...79a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 18.05):

Og hva slags eiere passe de for

Anonymkode: c3574...6cd

Fått ny hund?

Anonymkode: c9ad4...1c6

Skrevet

Vi har en husky/vorsterh mix. Han er selvstendig og er "mye" hund. Dvs han er lydig hvis han gidder, har sterke instinkter for å jage vilt, og et enormt behov for å jobbe dvs trekke. Jeg løper med han 30 min hver dag, og mannen går 30min-1 t. I tillegg er det morgen, ettermiddag og kveldsluftetur.et par ganger i uka er han ute på enten kløvtur eller trekker sykkel. Han er veldig rastløs om han ikke får tatt seg ut fysisk, men en innmari fin fyr å ha i hus når han får dekket arbeids-behovet sitt. Han er ikke spesielt kosete, men vil aller helst ligge under beina mine i sofaen uten mer "kosing". 

Vi hadde ungdomsskole barn da vi fikk han, er begge hundevante og har hatt hund sammen før vi fikk denne. Vi bor i skogkanten og er mye på tur, både korte lufteturer og turer med telt. Uten de forutsetningene hadde ikke denne hunden hatt det bra. Han er "mye" og hundeholdet krever en viss livsstil

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 18.32):

Jo 😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke huskyer, men det er kanskje mest fordi de eierne som har de i byen her vi bor, ikke aner hvilken hund de har fått seg..

De er IKKE byhunder, og ikke er de spesielt vennlig mot hunder de møter på veien - har hatt mange ekle opplevelser der jeg og min hund har møtt husky på veien. 

Jeg har selv en rase som krever mye tur, og er mye ute med denne - men jeg blir ofte redd og nervøs når jeg møter huskyer, fordi eierne ofte ikke har kontroll på hunden.

Det handler vel mest om at de som får seg husky, ikke forstår hvor stort jakt og jageinstinkt de har. De færreste hundeeiere forstår vel kanskje det, om man ikke har jakthund.

Anonymkode: b3797...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kan ALDRI være løse. Enormt jaktinstinkt og dreper både katter og små hunder på sekunder. De krever MYE mosjon for å ikke bli understimulert.

De passer definitivt ikke for noen som «bare vil ha en hund, lissom». Du må vite hva du går til og være innstilt på ansvaret.

Anonymkode: e4ad8...322

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (På 16.8.2025 den 1.26):

Jo 😄

Dakar.... for en nydelig liten skapning. Herregud. Dette er hunder som er veldig fint å se andre mennesker eie, men jeg vet ikke om jeg hadde klart det. De er veldig nydelige da, så klem til alle dere som tar vare på disse skapningene. ❤️

Anonymkode: ca94a...578

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dakar.... for en nydelig liten skapning. Herregud. Dette er hunder som er veldig fint å se andre mennesker eie, men jeg vet ikke om jeg hadde klart det. De er veldig nydelige da, så klem til alle dere som tar vare på disse skapningene. ❤️

Anonymkode: ca94a...578

Helt klart nydelige hunder ja ❤️ Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å eie en sånn type hund. Hadde ikke klart å gi den et godt liv 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (På 16.8.2025 den 1.26):

Jo 😄

For en nydelig, flink gutt ❤️❤️ Han er sta, som de fleste huskyer. Jeg tror også han reagerer på lyden av føneren, og derfor uler i vei. Så flink da, hjertet mitt smelter. De søteste hundene med enorm personlighet❤️

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (16 timer siden):

Helt klart nydelige hunder ja ❤️ Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å eie en sånn type hund. Hadde ikke klart å gi den et godt liv 🤔

De som eier huskyer burde være veldig aktiv, helt klart. De trenger mye mosjon, både turer i fjellet, trekking på ski/spark/sparkesykler. Pleide også å kjøre med ATV hvor han fikk løpe fritt når han var ung gutt ❤️ Nå er han gammel og lever livet som pensjonist med kortere turer og mye kos

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hvor jeg bor har det dukket opp mange ulike blandinger med husky, og de er jo vakre å se på, men.. Få av dem som falt for en vakker valp har peiling på hva slags hund de har fått. Tenk deg border collie mix med husky... Joda hunden drar og eierne kommer bak med stramt tau/line og hæla i bakken. 

Har hatt hund selv som voksen og vokste opp med hund, akkurat NÅ er jeg glad jeg ikke har hund og må ut og møte disse hundeeierne på tur med en hund de ikke har kontroll på. 

Anonymkode: bd6f3...b77

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en nydelig, flink gutt ❤️❤️ Han er sta, som de fleste huskyer. Jeg tror også han reagerer på lyden av føneren, og derfor uler i vei. Så flink da, hjertet mitt smelter. De søteste hundene med enorm personlighet❤️

Han er ikke sta, han prøver å kommunisere ubehag. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...