AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august For en god stund siden var det en dame som satt på min bil til en felles aktivitetstur. Hun viste en del tegn som tydet på at hun var på spekteret som å oppføre seg ganske klumsete sosialt, og ta det veldig inn over seg at hun opfattet at hun dummet seg litt ut med en kommentar, hun brukte ikke noe sminke, og møtte opp i noen veldig hverdagslige og baggy klær på fest (hun var vel den eneste som ikke forstod at hun kanskje burde pynte seg litt til den store festen på lørdagen). Det virket som at hun var interessert i meg med en del hint hun kom med, og litt oppfordringer til å treffes igjen etter turen (denne turen var første gangen vi traff hverandre da jeg meldte at jeg hadde en ledig plass i bilen). Men ikke noe direkte spørsmål om noe date eller noe slik. Jeg viste ikke så mye interesse tilbake utover vanelig vennskapelig hyggelighet. Hun sa aldri noe om noe diagnose og jeg spurte heller aldri da jeg tenkte det ville oppfattes som frekt uansett om hun hadde en diagnose eller ikke. Så er dette noe man kan spørre om? Eller må det i tilfelle komme uoppfordret fra personen selv? Anonymkode: 0feb3...dba 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august wtf? fordi du synes hun virket sosialt klønete, ikke brukte sminke og pynta deg til din standard så er hun autist? Hva er du selv om dette er tankegangen din? Anonymkode: 1a006...8c4 2 6
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Du spør ikke om noen «har autisme», nei. Først fordi neurodivergens ikke er noe man har eller ikke har - det er ikke kreft eller influensa. Man ER neurodivergent. Eller ei. Ordleggingen din er dypt krenkende. Deretter fordi det ikke er din sak. Sist fordi intet av det du nevner er odde. De fleste menn bruker ikke sminke. Det at en kvinne velger å la være er ikke mer eller mindre rart enn at Petter fra regnskap ikke bruker sminke (dette er nemlig ikke 1970, vi kjønnsdiskriminerende ikke i dagens samfunn om vi ønsker fremstå som normalt oppegående). Pent tøy på en «aktivitetstur» er heller ikke gitt. Aktivitetstur er da type fjelltur? Det eneste innlegget ditt gjør er å avsløre at du sliter sosialt. Og det er ufint om folk velger spørre deg hvorfor. Anonymkode: c9a4a...828 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): veldig hverdagslige og baggy klær Mange med Aspergers liker ikke at klær strammer rundt halsen, magen, håndleddene og hvorsomhelst egentlig. Så de går i joggis og fleecegenser som ikke kommer borti halsen og håndleddene f.eks. Det er fordi de kjenner at genseren er på armen HELE TIDA. Vi vanlige merker ikke sokkene, men det gjør de 😆 ..Så kommer det noen å sier at Asperger's ikke er en diagnose lenger.... Anonymkode: 4e851...852
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mange med Aspergers liker ikke at klær strammer rundt halsen, magen, håndleddene og hvorsomhelst egentlig. Så de går i joggis og fleecegenser som ikke kommer borti halsen og håndleddene f.eks. Det er fordi de kjenner at genseren er på armen HELE TIDA. Vi vanlige merker ikke sokkene, men det gjør de 😆 ..Så kommer det noen å sier at Asperger's ikke er en diagnose lenger.... Anonymkode: 4e851...852 Mange med Asperger har ikke dette problemet i det helet tatt. Du viser at du har lite peiling Anonymkode: ebd6e...22f 4
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Selvfølgelig spør man ikke om det. Anonymkode: ebd6e...22f 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august En merker da fort om folk er på "spekteret", trenger ikke å spørre for å etablere det. Anonymkode: d4cd2...f03
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): For en god stund siden var det en dame som satt på min bil til en felles aktivitetstur. Hun viste en del tegn som tydet på at hun var på spekteret som å oppføre seg ganske klumsete sosialt, og ta det veldig inn over seg at hun opfattet at hun dummet seg litt ut med en kommentar, hun brukte ikke noe sminke, og møtte opp i noen veldig hverdagslige og baggy klær på fest (hun var vel den eneste som ikke forstod at hun kanskje burde pynte seg litt til den store festen på lørdagen). Det virket som at hun var interessert i meg med en del hint hun kom med, og litt oppfordringer til å treffes igjen etter turen (denne turen var første gangen vi traff hverandre da jeg meldte at jeg hadde en ledig plass i bilen). Men ikke noe direkte spørsmål om noe date eller noe slik. Jeg viste ikke så mye interesse tilbake utover vanelig vennskapelig hyggelighet. Hun sa aldri noe om noe diagnose og jeg spurte heller aldri da jeg tenkte det ville oppfattes som frekt uansett om hun hadde en diagnose eller ikke. Så er dette noe man kan spørre om? Eller må det i tilfelle komme uoppfordret fra personen selv? Anonymkode: 0feb3...dba Nei, og autisme har egentlig med social awareness, det å tilpasse seg kommunikasjon og ikke oppførre seg på en måte som skremmer folk vekk; å spørre folk om de er autist, er i seg selv en form for autisme - det er upassende atferd. Anonymkode: 958d8...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En merker da fort om folk er på "spekteret", trenger ikke å spørre for å etablere det. Anonymkode: d4cd2...f03 Som regel merker man ikke det, du tenker på de mer ekstreme tilfellene. Anonymkode: ebd6e...22f 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Nei, det vil anses som uhøflig av de fleste. I likhet med å ubedt forhøre seg om andre psykiatriske diagnoser. Anonymkode: 68e4d...f64 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En merker da fort om folk er på "spekteret", trenger ikke å spørre for å etablere det. Anonymkode: d4cd2...f03 Det er derfor så mange, spesielt kvinner diagnoseres i voksen alder. Fordi alle merker det 🙄 Anonymkode: 74204...249 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august Hvorfor er du så opptatt av om hun er autist eller ikke? Har det noe å si? Kanskje er hun på spekteret eller kanskje er hun bare mindre opptatt av sminke og er litt mer sosialt klumsete enn andre. Uansett så har det da ingenting å si. Å spørre folk om de er autist er like teit som å spørre folk om de er homofil. Anonymkode: ebf32...b63 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En merker da fort om folk er på "spekteret", trenger ikke å spørre for å etablere det. Anonymkode: d4cd2...f03 Nei. Mange på spekteret har lært seg å maskere så godt at de går under radaren og fremstår som nevrotypisk. Dette er grunnen til at mange kvinner diagnostiseres sent. Dette er et eksempel på sen diagnose: https://psykiskhelse.no/magasinet/befriende-a-slippe-masken/ Anonymkode: ebf32...b63 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Nei, det skal du selvfølgelig ikke! Klart man ikke begynner å forhøre bekjente om hvilke diagnoser de har. Det er svært uhøflig. Kun hvis personen selv inviterer til en samtale om det, er det greit å snakke om. Anonymkode: 122f1...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Å spørre folk om de er autist er like teit som å spørre folk om de er homofil. Anonymkode: ebf32...b63 Er det teit å spørre om noen er homofile? Anonymkode: 0feb3...dba
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det teit å spørre om noen er homofile? Anonymkode: 0feb3...dba Ja, hvorfor skal du spørre om det hvis du ikke har tenkt å ligge med personen? Hvis de vil du skal vite, så sier de det selv. Det er konfronterende å spørre om slikt. Det har ingen praktisk betydning. Anonymkode: 122f1...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Jeg ville ikke ha spurt, men hvis jeg var interessert i vedkomne ville jeg bare brukt tid på å bli kjent med henne å ta det derfra. Jeg traff ei dame for mange år siden på nettdating. Det jeg først reagerte på var at jeg ikke fikk øyekontakt med henne da vi satt og spiste, blikket hennes var alle andre steder enn på meg. Men jeg skjønte fort at hun ikke fungerte så godt sosial, så jeg brydde meg egentlig ikke om å møte henne mer. Men hun tok stadig kontakt med meg igjen. Så vi møttes flere ganger og det ble etter hvert mer intimt. Nå tok det slutt fordi det viste seg at hun også hadde et intimt forhold til flere menn samtidig. Men hun nevnte på et tidspunkt at det var autisme i familien hennes. Jeg ble nysgjerrig på hennes mangle sosiale kompetanse og ferdigheter, så jeg begynte å google autisme og fant fort ut at hennes oppførsel kunne tilskrives kvinnelig autisme. Nå kunne jeg ha levd med hennes autisme i det selv, men jeg klarte ikke å forholde meg til at hun skulle holde på med andre menn. Hvis dette er ei du faktisk kunne tenke deg å bli kjent med, så gjør det, men bare gå forsiktig frem og se om det funker for deg eller ikke. Anonymkode: 21699...142
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå