AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg ønsker meg tur/fjellsko som passer til store (str 41/42) og litt brede føtter. Jeg trenger ikke fjellsko som skal holde til lange turer i fjellet, men vil ha sko som er gode til turer i skog og mark, gjerne med god støtte. Helst i lær, da det er lettere å vedlikeholde enn Goretex. Jeg har prøvd flere ulike modeller fra Alfa, men opplever ofte at de blir for smale i passformen. Har også prøvd noen få modeller fra Mammut og Hagløfs, som også ble for smale og i tillegg ga meg gnagsår grunnet "rar" passform rundt hælen. Jeg har ett par gamle Alfasko i en modell som ikke lenger selges, som passer perfekt og er kjempegode. Disse er nå rimelig utslitt og jeg har dessverre ikke funnet en skomodell som ligner på disse. Aner ikke hva modellen heter heller (merkelappen inn i er slitt). Så nå er jeg åpen for forslag fra andre damer med store, brede føtter (eller menn med damer med store og brede føtter); hvilke sko anbefaler dere? Noen som har prøvd disse? Er de gode til store føtter? Er de normale i størrelsen, eller bør man gå opp en størrelse om man ønsker å ha ullsokker i? https://www.hektapatur.no/kampanjer/bursdagsfest/fottoy/sherpa-guide-xt-dame Anonymkode: 28e61...17c
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Prøv alfa sko i mannemodell, jeg har et par alfasko for menn i deres minste størrelse som passer mine føtter men likevel bredere enn de for damer. Anonymkode: 555a6...afc 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Prøv crispi sine sko. De har en annen passform Anonymkode: f3c85...b8d 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Ikke verre enn å bestille fra herreavdelingen. Fjellsport.no har mange gode sko med anmeldelser også. Anonymkode: 4c959...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Har vurdert herreavdelingen, men synes herremodellene ofte er litt mer "klumpete" enn damemodellene... Men ja, jeg har absolutt tenkt tanken å vurdere herresko for å få dem brede og romslige nok. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv alfa sko i mannemodell, jeg har et par alfasko for menn i deres minste størrelse som passer mine føtter men likevel bredere enn de for damer. Anonymkode: 555a6...afc Hvilken modell er det du har? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv crispi sine sko. De har en annen passform Anonymkode: f3c85...b8d Har du noen modeller du anbefaler spesielt til lett turgåing i skog og kanskje litt oppi fjellterreng av og til? Anonymkode: 28e61...17c
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har vurdert herreavdelingen, men synes herremodellene ofte er litt mer "klumpete" enn damemodellene... Men ja, jeg har absolutt tenkt tanken å vurdere herresko for å få dem brede og romslige nok. Hvilken modell er det du har? Har du noen modeller du anbefaler spesielt til lett turgåing i skog og kanskje litt oppi fjellterreng av og til? Anonymkode: 28e61...17c Jeg har crispi Besseggen, de er nok for tunge til din tenkte bruk. Men hvorfor ikke gore-tex tekstil sko? De er jo lettere og med en solid saus av ekstra impregnering er de ganske tette så lenge en ikke får vann over kanten. Jeg går mest på sånne, selv på tur på vestlandet. La sportiva ultra raptor bruker jeg. Men kanskje du heller har bein til fx Salomon Anonymkode: f3c85...b8d 1
Daisy-love Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august Nå har jeg små føtter, men de er brede. Jeg er glad i Merrell, så mulig de kan ha noe som passer. Har også tursko fra Skechers som jeg ikke har gått så mye med, men veldig god plass til tærne, og fornøyd så langt.
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Crispi har mange fine modeller som passer bred fot. Anonymkode: fc4f5...4bf 1
Hikerbiker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Kjøpte eit par Garmont som eg har brukt i eit par år før dei blei utslitt. (Går stort sett 1-1.5 times tur kvar dag). Brukar str 41 og har brei fot, desse var romslege. Eg brukar ullsokkar nedi. Har kjøpt dyrare sko som varer mykje kortare enn desse! 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har crispi Besseggen, de er nok for tunge til din tenkte bruk. Men hvorfor ikke gore-tex tekstil sko? De er jo lettere og med en solid saus av ekstra impregnering er de ganske tette så lenge en ikke får vann over kanten. Jeg går mest på sånne, selv på tur på vestlandet. La sportiva ultra raptor bruker jeg. Men kanskje du heller har bein til fx Salomon Anonymkode: f3c85...b8d Fordi det er mye lettere å impregnere og vedlikeholde lærsko enn Gore-tex. Jeg har prøvd å sause inn med impregnering, men det holder langt ifra like godt som å smøre lærsko. Samboeren min er fjellturentusiast og ivrig jeger, og han mener også at jeg helst bør ha lærsko. Daisy-love skrev (5 minutter siden): Nå har jeg små føtter, men de er brede. Jeg er glad i Merrell, så mulig de kan ha noe som passer. Har også tursko fra Skechers som jeg ikke har gått så mye med, men veldig god plass til tærne, og fornøyd så langt. Siste par jeg prøvde meg på, var Merell. Store og brede nok, men av en eller annen grunn skikkelig vonde å gå i. Sketchers joggesko/sneakers har jeg veldig god erfaring med, nettopp fordi de er så romslige. Hvilken modell er det du har? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Crispi har mange fine modeller som passer bred fot. Anonymkode: fc4f5...4bf Takk for tips, men fint om du kan komme med konkrete forslag til modeller som er gode. Hikerbiker skrev (4 minutter siden): Kjøpte eit par Garmont som eg har brukt i eit par år før dei blei utslitt. (Går stort sett 1-1.5 times tur kvar dag). Brukar str 41 og har brei fot, desse var romslege. Eg brukar ullsokkar nedi. Har kjøpt dyrare sko som varer mykje kortare enn desse! Disse var jo veldig rimelige og ser ut som veldig greie sko! Takk for tips! Anonymkode: 28e61...17c
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august Jeg (kvinne, vanlig sko-str. 42-42,5) har Hanweg, modell Yukon, vandrestøvler str. 43. på 20ende året. Anonymkode: d2569...80c 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august P.s. 41/42 er da ikke store føtter. Alt etter typen sko så bruker jeg 47/49 og da blir ting litt annerledes. Lykke til fra annen dame med ordentlig store føtter. Anonymkode: 982c4...e9d 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Hikerbiker skrev (15 minutter siden): Kjøpte eit par Garmont som eg har brukt i eit par år før dei blei utslitt. (Går stort sett 1-1.5 times tur kvar dag). Brukar str 41 og har brei fot, desse var romslege. Eg brukar ullsokkar nedi. Har kjøpt dyrare sko som varer mykje kortare enn desse! Sjekket opp disse på XXL, og det ser ut som at disse er junior-modellen? Til voksne fant jeg denne: https://www.xxl.no/garmont-syncro-light-plus-gtx-fjellstovel-unisex-brun/p/1194477_1_Style Synes ikke den voksne modellen var like fin 😅 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg (kvinne, vanlig sko-str. 42-42,5) har Hanweg, modell Yukon, vandrestøvler str. 43. på 20ende året. Anonymkode: d2569...80c Takk for tips! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): P.s. 41/42 er da ikke store føtter. Alt etter typen sko så bruker jeg 47/49 og da blir ting litt annerledes. Lykke til fra annen dame med ordentlig store føtter. Anonymkode: 982c4...e9d Ja jeg vet at jeg ikke har direkte unormalt store føtter, men de er store nok til at veldig mange damesko ikke er store nok. Når man da har brede føtter i tillegg, sliter man enda mer. Det er vel egentlig bredden på føttene som gir meg mest problemer med å finne gode sko. Veldig mange damesko har såkalt damelest som er smalere passform på. Anonymkode: 28e61...17c
Daisy-love Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi det er mye lettere å impregnere og vedlikeholde lærsko enn Gore-tex. Jeg har prøvd å sause inn med impregnering, men det holder langt ifra like godt som å smøre lærsko. Samboeren min er fjellturentusiast og ivrig jeger, og han mener også at jeg helst bør ha lærsko. Siste par jeg prøvde meg på, var Merell. Store og brede nok, men av en eller annen grunn skikkelig vonde å gå i. Sketchers joggesko/sneakers har jeg veldig god erfaring med, nettopp fordi de er så romslige. Hvilken modell er det du har? Takk for tips, men fint om du kan komme med konkrete forslag til modeller som er gode. Disse var jo veldig rimelige og ser ut som veldig greie sko! Takk for tips! Anonymkode: 28e61...17c Ikke sikkert Merrell passet deg. De er litt hardere, og mye hardere enn alt jeg har fra Skechers så virkelig forskjell der, men jeg kjøper fra merket igjen og igjen da. https://skechers.no/products/relaxed-fit-trego-trail-destination-waterproof-180005bkcc jeg har dette paret eller veldig likt. Det er ikke skinn, men har Relaxed fit som gjør de enda større i modellen. Skechers dame går stort sett til størrelse 41, men er store i størrelsen og en må ofte ned en størrelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå