Gå til innhold

Hvordan går man frem for å saksøke barnevernet/kommunen å få erstatning for tapt barndom osv? Inkl narkotika og omsorggsvikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Omsorgssvikt, narkomane foreldre, vold dem imellom osv psykisk vold og usikkerthet for oss barna. 
Har er par random papirer fra den gang der det er dokumentert omssogssvik. Vi ble delt i fosterhjem, men i flere år uten oppføling med støttekontakt osv.  
hvordan får jeg tak i alle dokumenter fra denne tiden? Slutten av 90-tallet og noen år inn på 2000-tallet. Får jeg dem i papirform eller må jeg lese dem der de er? 
Advokat? Er det noen spisalister på slike saker? Hvor finner jeg en? 
Hva er "normalt" å få i oppreisning å er sjangsene gode for å vinne en rettsak?
Sliter i dag psykisk med ptsd, tvangstanker og ser repriser i hodet mitt den dag i dag.

Noen som har linker eller tips til hva jeg kan søke etter for å finne hjelp?
står i kø for psykolog, men ønsker oppreisning av kommunen også!

Anonymkode: 18497...181

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du starter med å snakke med en advokat for å finne ut om du har en sak, og om du har tilstrekkelig dokumentasjon til å nå fram i en slik sak.

Anonymkode: d4b71...d40

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undersøkt en del rundt dette, og det som da kom frem var behov for dokumentert skade/helseproblemer som følge av barndommen. Det var en særdeles heftig påkjenning for min del, mye som kan minne om retraumatisering, mange symptomer blusset opp ol. I samråd med helseapparatet rundt meg ble det besluttet å avvente.

Jeg begynte med å gå til gatejuristen, som da hadde et gratistilbud en gang i uken i nærheten her jeg bor. Etter det ble hentet en del dokumentasjon, snakket med behandlere, sett på journal/epikriser osv. så ble det ordnet en fast advokat til å ta saken videre. Det ble sagt at vi her kunne søke "full erstatning", hva enn det er.

Langtekkelig prosess, bare å hente ut all dokumentasjon fra BV var tidkrevende nok. Men, det var jo og over 1000 dokumenter da (vært under BVs omsorg omtrent hele livet).

Usikker på hvordan status hadde vært om jeg ikke hadde hatt så mye belastning i livet som følge av dette. Har vært i psykiatrien i et par tiår, med en del innleggelser, samt lange og tunge behandlingsløp. Slik advokaten så det var det klar kobling mellom tapt mulighet til arbeid og historikken.

Anonymkode: 74fba...bf0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du henvender deg for å gå til sak mot staten, men om du har vært utsatt for vold / vært vitne til vold som barn kan du ta kontakt med Støttesenter for kriminalitetsutsatte hos Politiet. De kan bistå deg med å anmelde forholdet, men da altså anmelde dine foreldre for volden de har utsatt deg for.

Du må da i avhør, og får bistandsadvokat. Det blir muligens rettsak, hvor erstatning eventuelt blir tilkjent ved dom. Men det er stor sjanse for at saken henlegges (f.eks fordi det er vanskelig å bevise mishandling over tid, innad i en familie, eller fordi saken er foreldet). Du kan da søke voldserstatning hos Kontoret for voldserstatning om saken blir henlagt. Hvor stor erstatningen blir er avhengig av hvor mye skade som har skjedd deg. Man kan få menerstatning for uføregrad, erstattet utgifter til behandling, kompensasjon for tapt inntekt, erstatning for å ikke ha klart å ta utdanning, oppreisning m.m. Oppreisning er som regel lave summer, noen titusen. Tapt inntekt kan bli veldig høye summer, men det krever også mye å bevise at uførhet er en direkte konsekvens av handlingene man er utsatt for.

Man har dessverre ikke krav på juridisk bistand til å søke om voldsoffererstatning, men man kan søke om slik støtte om saken er kompleks. Støttesenter for kriminalitetsutsatte kan veilede deg i dette.

Dette gir deg ingen rettferdighet mtp. hva barnevernet har utsatt deg for, men kan gi en erstatning for selve mishandlingen.

Føler med deg for det du har vært utsatt for, det er vanskelig å skulle fungere som voksen når man starter livet så tøft. ❤️ Håper du får noe rettferdighet.

Anonymkode: ae074...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Omsorgssvikt, narkomane foreldre, vold dem imellom osv psykisk vold og usikkerthet for oss barna. 
Har er par random papirer fra den gang der det er dokumentert omssogssvik. Vi ble delt i fosterhjem, men i flere år uten oppføling med støttekontakt osv.  
hvordan får jeg tak i alle dokumenter fra denne tiden? Slutten av 90-tallet og noen år inn på 2000-tallet. Får jeg dem i papirform eller må jeg lese dem der de er? 
Advokat? Er det noen spisalister på slike saker? Hvor finner jeg en? 
Hva er "normalt" å få i oppreisning å er sjangsene gode for å vinne en rettsak?
Sliter i dag psykisk med ptsd, tvangstanker og ser repriser i hodet mitt den dag i dag.

Noen som har linker eller tips til hva jeg kan søke etter for å finne hjelp?
står i kø for psykolog, men ønsker oppreisning av kommunen også!

Anonymkode: 18497...181

Litt vanskeleg å få tak på kva du ynskjer å saksøke kommunen for.

Var det at du vart tatt ut av heimen av BV? Eller at du ikkje vart tatt ut av heimen av BV?

Anonymkode: d9165...b9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du beviser? Det betyr alt.

Anonymkode: 33002...069

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv Rettferd for taperne gruppa

Anonymkode: faad1...f12

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder å ikke gå rundt og  tenke på traumene da.

Anonymkode: 59dc1...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...