AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg fikk nylig høre at om man lider av schizofreni kan man/vil man antakelig få tilbakefall til tross for medisinering. Jeg vet ikke om dette stemmer? Min mor ble innlagt på 80 tallet for akutt schizofreni og var innlagt på psykiatrisk i 3 uker. Hun fikk aldri tilbakefall som jeg har sett eller vitnet, hverken vrangforestillinger eller hallusinasjoner. Men hun var tungt medisinert resten av livet: til å begynne med fikk hun cizordinol og valium. Men da hun fikk hjertesvikt i 39 års alderen og hun fikk en del dødsangst. Pga dødsangsten satte de henne på nozinan i tillegg til de andre medisinene. Har skjønt nå at nozinan forverrer hjertesykdom. Hun fikk i kjølevannet av hjertesvikten ekstrem diabetes (klassifisert som type 2), men hadde langtidsblodsukker på 40. Hun var til tross for den tunge medisineringen aktiv, blid og sosial, selv om hun slet ekstremt fysisk. Hun hadde masse venner og var stadig vekk på besøk hos folk, så sånn sett fikk hun levd et slags liv. Hun prøvde å jobbe i perioder, men det var tøft med hjertesykdom og diabetes, hun kastet opp daglig (hadde faktisk med seg spybøtte ute). Hun hadde store mengder vann i magen og så konstant høygravid ut med tvillinger. Hun ble jevnlig innlagt pga hjertet og da «tappet» de vann av henne via sterke vanndrivende. Hun døde 59 år gammel av at hjertet stoppet. Det jeg sitter og undrer meg over nå er hvorvidt hun faktisk måtte medisineres såpass tungt. Ville hun fått tilbakefall uansett om hun var faktisk schizofren? Hun var jo så livlig, utadvendt og sosial- får det ikke til å stemme med schizofreni. Anonymkode: be8ca...e0f 3
Purple_Pixiedust Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Jeg har lært at 1/3 blir frisk, 1/3 fungerer greit med medisiner og 1/3 blir veldig syk hele livet. Husker ikke helt, men 1/3 blir i alle fall frisk.
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Det med schizofreni og 80-tallet, er vanskelig uten å se det i kontekst - opp mot holdninger tilknyttet andre verdenskrig. Veldig mange ble innlagt - i enkelte ganger på falskt premiss - for å unngå problemer med et regelverk som faset ut på 80-tallet. En skal også huske på at dette var i en tid da en ikke viste så mye om hjernen, ettersom CT først kom på slutten av 70-tallet (en gikk vekk fra lobotomering da CT scanning kom). Selv om schizofreni er vanskelig, så er det veldig mye lettere å få schizofreni etter år 2018 (da ICD 11 kom, i form av antall måneder en må ha symptomene for å få diagnosen) - i tillegg skiller en mellom halusinering og illusjon (de fleste har egentlig illusjon eller minneforstyrrelse, ettersom hallusinering ofte dukker opp på scanning). Når det gjelder vrangforestillinger, så er det litt andre krav: En må bli konfrontert med bevis, for at noe skal kategoriseres som vrangforestilling. Anonymkode: 83a5d...27f
Marye Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Purple_Pixiedust skrev (På 12.8.2025 den 18.19): Jeg har lært at 1/3 blir frisk, 1/3 fungerer greit med medisiner og 1/3 blir veldig syk hele livet. Husker ikke helt, men 1/3 blir i alle fall frisk. Med eller uten meds?
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Marye skrev (4 minutter siden): Med eller uten meds? Ikke meg du siterer, men ja, ca 1/3 blir friske (er i jobb, ikke medisiner, osv), ca 1/3 lever ok liv med noe støtte (f.eks. medisiner, støttetjenester fra kommunen, osv), og ca 1/3 er alvorlige syke hele livet. Anonymkode: 68e64...8b7 1 1
Purple_Pixiedust Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august Marye skrev (52 minutter siden): Med eller uten meds? Se AB 8b7
Marye Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Og schizofreni gjør deg innadvendt? Mange klager på meg at jeg snakker lite og må ha noe bitch resting face de klager på
Purple_Pixiedust Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Marye skrev (21 minutter siden): Og schizofreni gjør deg innadvendt? Mange klager på meg at jeg snakker lite og må ha noe bitch resting face de klager på Har også resting bitch face. 😛
Marye Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden): Har også resting bitch face. 😛 Folk klager på meg hele tiden når jeg er ute på byen
Purple_Pixiedust Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Marye skrev (3 timer siden): Folk klager på meg hele tiden når jeg er ute på byen Såpass ja. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå