Gå til innhold

Stor nedtur etter ferien - gruer meg til hverdag igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg fått en stor nedtur etter ferien som jeg ikke har opplevd før. Pleier å være relativt uthvilt, passe motivert og klar for hverdagen igjen.

Nå kjenner jeg at jeg ikke har noe pågangsmot, og jeg har stor motstand mot å starte opp igjen med hverdagen. Jobb, skole, lekser, vennebesøk, fritidsaktiviteter og dugnad ++++ 

Jeg orker bare ikke, kjennes det ut som.

Ferien har vært kjempe fin, og vi trengte virkelig denne tiden sammen som familie. Men 3 uker går fort.

Hele våren har vært sykt hektisk for oss, og jeg endte helt på felgen. Nå vil jeg ikke tilbake dit, og føler meg nesten deprimert av tanken. 

Flere som har kjent på det samme? Hva gjorde dere evt med det? Synes det er vanskelig å få til endringer i hverdagen, men også vanskelig å godta at livet skal være slik store deler av året. 

Ts 

Anonymkode: bf5d2...6dc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er det på tide å virkelig sette seg ned å se på HVA det er som gjør deg så sliten. Hva kan dere gjøre anderledes for å få ting til å gli litt lettere? 

Anonymkode: adec4...969

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut…. Men…. Det er ikke jobb og barn som er problemet. Det er mannen du blir sliten av. Se og tenk litt over det. 

Anonymkode: 21e67...a75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres rart ut…. Men…. Det er ikke jobb og barn som er problemet. Det er mannen du blir sliten av. Se og tenk litt over det. 

Det vet vel du fint lite om 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet vel du fint lite om 

Jeg vet ikke. Men det er ofte mannen, ikke barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kartlegge hva det er som sliter deg ut. Skriv opp alt av gjøremål og hva du bruker tankekapasitet på i hverdagen (altså både 1., 2. og 3. skift). Hva er det som gir deg mest motstand mot å skulle begynne med igjen? Hvordan er arbeidsfordelingen hjemme? Hva kan barna bli mer selvstendige på? Hva kan dere kjøpe dere ut av? Hvis dere har økonomi til det så kan dere betale for vaskehjelp, barnevakt, hjemlevering av mat. Hvis det krever mye energi å skulle bestemme middag så kan Adams matkasse eller hello fresh lette på det. Der kan man også velge mat som går fort å lage. Kan det kuttes ut noen fritidsaktiviteter, eller kan dere samkjøre med andre foreldre om samkjøring og kjøre annenhver gang? Kan dere finne nye rutiner med lekser og andre ting for at det skal bli mer lystbetont? Inkludere barna i arbeidsoppgavene i hjemmet så færre ting faller på dere voksne? Om jobben er det som tapper deg, kan du bytte jobb? Jobbe redusert for en periode? Anbefaler ikke det hvis det er helsa som er problemet mtp rettigheter hvis du skulle bli alvorlig syk da, da bør du heller være delvis sykemeldt. Kan du prioritere alenetid, selvpleie, hobby eller trening? Er det noe du bruker mye tid på som strengt tatt ikke er dødsviktig? Høy standard på hvordan det skal se ut rundt deg? Jeg ville sett på slike ting og så gjøre endringer. Ingen kommer til å takke deg den dagen du stuper!

Anonymkode: c3a44...e77

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...