AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg blir så frustrert med denne vennen. Helt siden han fikk diagnosen bruker han det som konstant unnskyldning for ALT. Prøver ikke engang å bli bedre, løfter ikke en finger kun refererer til PTSD. Han drikker mye, det er på grunn av PTSD, overspiser på grunn av ptsd, kan ikke jobbe på grunn av PTSD, kan ikke styre økonomien på grunn av PTSD, han syns mange ting er skummelt, på grunn av PTSD. Men er jo mye jeg tenker det er utrolig han får til når han er så plaget og det virker som om PTSD kortet dras fram når det er ting han ikke vil gjøre eller han ikke vil manne seg opp til. Kanskje jeg er dårlig venn, men jeg har selv ptsd diagnose og kjenner andre med den diagnosen, og de fleste bruker det ikke slik. Hvorfor kan ikke enkelte i det minste prøve? Anonymkode: d2b42...b00 8
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august På seg selv kjenner en ingen andre. La vennen din kjøre sitt eget løp. Redd deg selv. Anonymkode: b91e0...cef 9
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Fordi de er sånn, av ulike grunner. Han får bare holde på. Tipper deler av ptsd-en hans inkl. at han ikke er blitt opplært å ta i et tak. Men da kan han skylde på barndommen sin for nettopp det og! Du kommer ingen vei. La være. Han gjør med sitt liv som han velger. Anonymkode: e96ee...ca6 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Det er ikke bare PTSD. Det er hvilken som helst slags diagnose. Folk bruker dem som ansvarsfraskrivelse og tror de kommer unna med det fordi ingen gidder å konfrontere dem. Men de forstår ikke at folk flest dømmer dem som nettopp ansvarsfraskrivende. Anonymkode: f4ae6...a6b 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Her var det lite opplysthet. Kriteriene for å få satt en psykisk diagnose som ptsd er jo nettopp alle de symptomene du nevner. Det er ikke latskap, men sykdom. Anonymkode: e4145...17c 2 7
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Samme med ADHD. Hvilepute Anonymkode: eb72d...216 5 7
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samme med ADHD. Hvilepute Anonymkode: eb72d...216 Har ei i nær familie som fikk ADHD-diagnosen som ung voksen, og etter dette kunne visst ALT skyldes den diagnosen. Ble så viktig for henne å ikke maskere lenger, så da måtte jo alle andre bare forstå at diagnosen gjorde henne lat, uoppmerksom, uhøflig og uansvarlig uansett hva hun gjorde eller ikke gjorde. (Jeg skriver i preteritum, for jeg orker ikke å opprettholde kontakten med noen som kjører alt av innlært høflighet og ansvarsfølelse i grøfta.) Anonymkode: ffe6f...476 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg blir så frustrert med denne vennen. Helt siden han fikk diagnosen bruker han det som konstant unnskyldning for ALT. Prøver ikke engang å bli bedre, løfter ikke en finger kun refererer til PTSD. Han drikker mye, det er på grunn av PTSD, overspiser på grunn av ptsd, kan ikke jobbe på grunn av PTSD, kan ikke styre økonomien på grunn av PTSD, han syns mange ting er skummelt, på grunn av PTSD. Men er jo mye jeg tenker det er utrolig han får til når han er så plaget og det virker som om PTSD kortet dras fram når det er ting han ikke vil gjøre eller han ikke vil manne seg opp til. Kanskje jeg er dårlig venn, men jeg har selv ptsd diagnose og kjenner andre med den diagnosen, og de fleste bruker det ikke slik. Hvorfor kan ikke enkelte i det minste prøve? Anonymkode: d2b42...b00 Det jeg har uthevet er jo ikke feil, da. At han ikke tar ansvar kan være pga frys. Men forstår at det er irriterende. Jeg er relativt hardt rammet av kptsd selv, men lar meg provosere av folk i evig offerrolle som har resignert. Anonymkode: f9f93...581 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august En som drikker bruker gjerne hva som helst som påskudd for å drikke. Anonymkode: 3000c...d66 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg blir så frustrert med denne vennen. Helt siden han fikk diagnosen bruker han det som konstant unnskyldning for ALT. Prøver ikke engang å bli bedre, løfter ikke en finger kun refererer til PTSD. Han drikker mye, det er på grunn av PTSD, overspiser på grunn av ptsd, kan ikke jobbe på grunn av PTSD, kan ikke styre økonomien på grunn av PTSD, han syns mange ting er skummelt, på grunn av PTSD. Men er jo mye jeg tenker det er utrolig han får til når han er så plaget og det virker som om PTSD kortet dras fram når det er ting han ikke vil gjøre eller han ikke vil manne seg opp til. Kanskje jeg er dårlig venn, men jeg har selv ptsd diagnose og kjenner andre med den diagnosen, og de fleste bruker det ikke slik. Hvorfor kan ikke enkelte i det minste prøve? Anonymkode: d2b42...b00 Hadde ei venninne som mente at hun var frekk og snakket nedsettende til meg pga adhd 🙈 Diagnose-kort er lett å dra. Anonymkode: ab00e...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august ADHD og ptsd er reelle sykdommer som gjør seg utslag i slik de beskriver. Der er ikke å dra kortet, men en forklaring på hvorfor de er slik. Anonymkode: 38ce6...79e 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august Herregud.. Det er forskjell på en unnskyldning og en forklaring. Har man nøtteallergi, er det ikke en "unnskyldning" om man sier neitakk til et stykke kake. Da er det en forklaring. Har man PTSD kan man helt reellt ikke klare å gjøre noe - da er diagnosen en forklaring, ikke en unnskyldning. En unnskyldning er når man ikke vil prøve, og ikke vil, og skylder på diagnosen. Jeg har en diagnose som gjør at jeg er veldig lyssensitiv. Men om jeg hadde sagt "Jeg kan ikke hjelpe til på dugnaden for det er så skarp sol ute", hadde det vært en unnskyldning. Jeg *kan* nemlig bruke solbriller og solhatt, og så går det nogenlunde greit. Jeg har også en autisme-diagnose. Jeg får panikk-anfall i folkemengder. Det er IKKE en unnskyldning når jeg sier at jeg ikke kan stå i boden på 17-mai - jeg får helt reelle panikkanfall, og klarer det ikke. Jeg *kan* derimot hjelpe til med å bake kake - om jeg hadde sagt jeg ikke kunne gjøre NOE for å hjelpe til med arrangementet fordi jeg har autisme, hadde det vært en unnskyldning. Anonymkode: bca06...d53 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august Akkurat som en venninne av meg som skylder på ADHD for det meste. Anonymkode: 2b8e6...eea 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her var det lite opplysthet. Kriteriene for å få satt en psykisk diagnose som ptsd er jo nettopp alle de symptomene du nevner. Det er ikke latskap, men sykdom. Anonymkode: e4145...17c Greit nok. Det krever likevel sitt menneske å skylde alt på diagnosen sin og ikke ta grep ut fra utgangspunktet sitt hvis man ønsker å bli bedre. Er det som står. Opplever dog ikke at folk pleier å gjøre det, heller ikke de med psykiske diagnoser og utviklingsforstyrrelser. Anonymkode: e96ee...ca6
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): ADHD og ptsd er reelle sykdommer som gjør seg utslag i slik de beskriver. Der er ikke å dra kortet, men en forklaring på hvorfor de er slik. Anonymkode: 38ce6...79e Adhd er ikke en sykdom. Jeg har adhd. Jeg sier at adhd gjør mange ting vanskeligere for meg. Som oftest trenger jeg jo ikke si det, siden de merker det. Men jeg kan ta mange grep ut fra det. Blir jo også umåtelig stolt når jeg er løsningsorientert ut fra hva som er mulig. Ta hukommelse. Elendig. Derfor MÅ jeg bruke kalender daglig. Det tar selvfølgelig tid å lære seg på hvilken måte man skal bruke den. Man kan forklare seg med ting, men man må også ha en vilje, eller i det minste prøve å ville. Anonymkode: e96ee...ca6
Fighter83 Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august (endret) AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 13.43): Jeg blir så frustrert med denne vennen. Helt siden han fikk diagnosen bruker han det som konstant unnskyldning for ALT. Prøver ikke engang å bli bedre, løfter ikke en finger kun refererer til PTSD. Han drikker mye, det er på grunn av PTSD, overspiser på grunn av ptsd, kan ikke jobbe på grunn av PTSD, kan ikke styre økonomien på grunn av PTSD, han syns mange ting er skummelt, på grunn av PTSD. Men er jo mye jeg tenker det er utrolig han får til når han er så plaget og det virker som om PTSD kortet dras fram når det er ting han ikke vil gjøre eller han ikke vil manne seg opp til. Kanskje jeg er dårlig venn, men jeg har selv ptsd diagnose og kjenner andre med den diagnosen, og de fleste bruker det ikke slik. Hvorfor kan ikke enkelte i det minste prøve? Anonymkode: d2b42...b00 "Så det er ikke din feil at du kommer for sent uten å si i fra?" "Så du drikker mye fordi du har PSTD?" Osv. Du må nesten begynne å stille spørsmål til han ang grunnene han kommer med. Gjør de om til spørsmål for å få han til å bekrefte dette. Får han til å tenke seg om litt mer før han bare kaster det ut som en årsak. Selv ville jeg heller kalle det dårlig manerer og dårlig/ille personlighetstrekk ved denne personen. Får da være måte på hvor mye dårlig egenskaper man kan ha. Endret 11. august av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Samme med ADHD. Hvilepute Anonymkode: eb72d...216 Må legge til fibromyalgi og dysleksi også da Anonymkode: 17d91...212 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Må legge til fibromyalgi og dysleksi også da Anonymkode: 17d91...212 Jeez. Du kan legge til vanlige mennesker også. "Nei, jeg er ikke sånn", "jeg klarer ikke". "Jeg er bare ærlig og direkte". Etc etc. Er ikke akkurat unormalt at folk skylder på ting. Hører det like gjerne blant folk uten diagnoser. Anonymkode: e96ee...ca6 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 13.43): Jeg blir så frustrert med denne vennen. Helt siden han fikk diagnosen bruker han det som konstant unnskyldning for ALT. Prøver ikke engang å bli bedre, løfter ikke en finger kun refererer til PTSD. Han drikker mye, det er på grunn av PTSD, overspiser på grunn av ptsd, kan ikke jobbe på grunn av PTSD, kan ikke styre økonomien på grunn av PTSD, han syns mange ting er skummelt, på grunn av PTSD. Men er jo mye jeg tenker det er utrolig han får til når han er så plaget og det virker som om PTSD kortet dras fram når det er ting han ikke vil gjøre eller han ikke vil manne seg opp til. Kanskje jeg er dårlig venn, men jeg har selv ptsd diagnose og kjenner andre med den diagnosen, og de fleste bruker det ikke slik. Hvorfor kan ikke enkelte i det minste prøve? Anonymkode: d2b42...b00 Kan det være at han ikke har lyst til å være med på de tingene dine, men er klar over hvor masete du blir hvis han ikke kommer opp med en god grunn? Anonymkode: faf65...c48 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august Hvorfor dømmer du vennen din så hardt? Den som skades aller mest av at han skylder på PTSD for ting han ikke får til, er ham selv. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor det plager deg i det hele tatt? Anonymkode: de212...07a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå