AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Får intenst vondt på yttersiden av leggene når jeg prøver å jogge. Noen som vet hvordan man kan bli kvitt det? Anonymkode: 28d94...342
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Jeg er veldig overvektig og har ikke trente hele mitt liv. Det brant i leggene etter bare å ha løpt noen meter. Jeg begynte å trene toe raise på styrketrening, samt trente en kombo av motbakker, lysstolpejogging og powerwalk som kardio. Nå kan jeg løpe 1 km uten at leggene brenner. (1 km er fortsatt "ingenting" for de fleste, men det er langt for meg som aldri har kunnet jogge før). Anonymkode: 70183...3f8 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Hvor langt jogger du? Hvor ofte? Hvilket underlag? Har du gode sko? Hvor mye trener du ellers? Anonymkode: e8d88...7b0 1
texas1990 Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Overpronerer du? Jeg får også vondt på yttersiden av leggene dersom jeg ikke bruker sko som er beregnet for de med overpronasjon. Med riktige sko har jeg ikke smerter
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august texas1990 skrev (13 timer siden): Overpronerer du? Jeg får også vondt på yttersiden av leggene dersom jeg ikke bruker sko som er beregnet for de med overpronasjon. Med riktige sko har jeg ikke smerter Ja, det gjør jeg. Jeg jogger med sko fra Mizuno da, som skal være bra. Men kanskje jeg må bruke sko med fotseng, se om det hjelper. Anonymkode: 28d94...342
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Får intenst vondt på yttersiden av leggene når jeg prøver å jogge. Noen som vet hvordan man kan bli kvitt det? Anonymkode: 28d94...342 Hvordan varmer du opp, og hvor lenge? Tilsvarende - hvilken plan for å trappe opp belastning har du lagt deg på? Og hvilke styrke- og bevegelighetsøvelser har du gjort for område legger, ankel, forslår, knær og korsrygg/hofter før oppstart og nå underveis? De tre tingene er løsningen. Oppvarming, bevegelighet og styrke i ledd og muskler som nå forventes tåle økt belastning. Og så må du trappe belastningen pent opp slik at kroppen rekker øke sin styrke også i de bittesmå muskler og sener som skal ivareta hele fotens bevegelse i møte med underlag. Anonymkode: 4f40a...681 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Du kan også ta en litt på videoer om løpesteg. Jeg har hatt masse problemer med både akilles og plantar fascitt, som ble mye bedre etter at jeg sluttet å "overstride"/ta for lange steg. Anonymkode: 66028...a49 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Styrketrening Rolig oppvarming, øke puls og tempo sakte Ikke gå for hardt ut, ha noen økter der du holder igjen litt og har et kontrollert og behagelig tempo, selv om det betyr at du går innimellom Tenk korte, lette steg. Tiden der ingen av beina er i bakken skal være så kort som mulig. Ideell stegfrekvens er rundt 180 steg i minuttet, uavhengig av hastighet, men det kan være litt vanskelig å få til hvis man ikke er vant til det. Da kan +160 være et godt mål. Går an å øve seg gjennom å f.eks. lytte til musikk som har 170bpm og prøve å holde takten når du jogger. Anonymkode: 51579...4dc
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Styrketrening, tåhev hjalp meg masse med stive legger. Anonymkode: 0720a...534
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Vær forsiktig med løping til du har funnet hva som er årsaken. Hvis det er beinhinnebetennelse kan den bli kronisk om du fortsetter å utsette muskelen for belastning. Da er eneste løsning operasjon. Anonymkode: 20bb3...d41 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august Bedre å gå fort. Finn deg terreng med bakker og gå fort. Jogging er ikke for utrente. Anonymkode: caf40...e9c
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august De vanligste nybegynnerfeil i prioritert rekkefølge: 1) Bruker feil sko. Sko er kjempeviktig når man løper for å forebygge skade 2) Løper for mye, for langt, for fort i forhold til grunnlaget 3) Undervurderer grunnleggende styrketrening for å bygge opp støttemuskulatur og muskulær toleranse 4) Feil løpeteknikk. Det skal mye til å løpe så feil at man får smerter av det, men løper man for tungt og/eller bruker ankelmuskulatur for hardt, så vil man merke det etter hvert. Gå-jogg er sterkt å anbefale for utrente. Dvs gå mye, løp litt når du føler for det og sakte over tid løper du lenger og lenger. Å løpe 2-3 ganger i uka holder i massevis for utrente. 2 hviledager i mellom øktene som minimum. Det tar noen uker/måneder å bygge opp grunnlag. "Skynd deg sakte" er det noe som heter. Anonymkode: 137f4...b69 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå