Gå til innhold

Hvorfor legge ut barna på sosiale medier?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvorfor jeg har lest nøyaktig den samme historien på andre steder på nettet? 
Mine barn har aldri fått beskjed om å google seg selv, men de synes det er litt spesielt at jeg ikke har delt noe om de når de er en stor del av livet mitt. Så barn opplever det forskjellig ;) 

Anonymkode: b199f...f91

Mine ungdommer er sjeleglade for at vi ikke har delt noe av de, og vet heldigvis at de er en stor del av livet og veldig viktige for oss uansett. 
Nå bruker ikke jeg og mannen å utbrodere vår kjærlighet på some heller, selv om vi elsker hverandre veldig høyt. Så ungene her har vel lært at man kan være elsket og bert mye for hverandre - helt uten at man deler det på some.

Anonymkode: b2511...166

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og jeg legger ikke ut noe. Det er DERES valg når de er myndige. Barn kan jo mobbe for alt - selv håret. 

Hvorfor i alle dager har du barnet ditt på nett? Samtidig som du kritiserer andre? 

Anonymkode: d0fb5...6e9

Igjen, det er absolutt ikke det samme

Anonymkode: bb669...85a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er så enig! 

Hvorfor legge ut 10 bilder av treåring med et innlegg hvor du gratulerer barnet med dage og forteller om hvor unikt og fantastisk det er.  - har en treåring Facebook slik at hun får lese bursdagshilsen? 
Bor man ikke under samme tak, slik at man kan formidle bursdagshilsenen personlig?  Forstå det den som vil.

Anonymkode: b2511...166

Regner med foreldrene gratulerer barnet direkte i tillegg til at de deler barnets bursdag med venner og bekjente på Facebook og Instagram. Det er veldig vanlig, ser ikke problemet.

Det er opp til hver enkelt foreldre hvor mye de ønsker å dele på sosiale medier, det skal ikke andre stikke nesen sin borti. Er man uenig, javel, keep calm and carry on. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen opplever å få bekreftelse gjennom barnet. Det booster egoet at x antall skriver at barnet er søtt eller trykker på liker. 

Anonymkode: 3a1a8...948

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er virkelig overalt. Nå så jeg ei venninne som har et barn som ble 1 år i dag. Da følger det på med 20 bilder av barnet og en fortelling om hvor høyt elsket hun er. Dette er jo bare for likes og klikk for foreldrene. Det gjør ikke noe godt for barnet. Og i disse AI tider så fatter jeg ikke hvorfor så mange velger å legge ut bilder. Jeg har profilbilde med min datter hvor man bare ser bakhodet. Hvorfor kan ikke det holde for enkelte? Jeg tror alle skjønner at du elsker barnet ditt selv om du ikke på død og liv må skrive om det på Facebook og Instagram daglig

Selv er jeg veldig glad sosiale medier ikke var en greie da jeg vokste opp. Jeg hadde ikke satt pris på en hel haug med bilder av meg selv ute som jeg ikke har samtykket til.

Måtte bare rante litt. Takk

Tenker at du gjør ditt og hun gjør sitt og at det ikke er noe å bruke tid og energi på. Du tar dine valg, andre tar sine valg. 

Poster heller ikke særlig av barna mine på nett, men et bilde her og der i familiensettinger/bursdag forekommer. Om det skulle irriterende andre driter jeg i, og jeg bryr meg heller ikke om hva andre velger å gjøre med sine barn. 

Helt enig i grunnideen om at barna ikke trenger vokse opp til at det ligger 1000+ bilder av dem på nett, men tenker også at det er nyansert og avhengig av hvilke typer bilder man legger ut, men igjen at det er opp til den enkelte forelder hva de velger å poste. 

Anonymkode: bd8bf...b6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og jeg legger ikke ut noe. Det er DERES valg når de er myndige. Barn kan jo mobbe for alt - selv håret. 

Hvorfor i alle dager har du barnet ditt på nett? Samtidig som du kritiserer andre? 

Hvis barn blir mobbet for et bilde, så er det jo mobberne som er problemet, ikke bildet. 

Jeg synes det er festlig når pappa legger ut bilde av som treåring med sløyfe i året, på bursdagen min. Jeg var jo søt! Hvorfor skal man være flau over dette? Ingen av venninnene mine er flaue over bilder som ble tatt når vi var på barneskolen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, men deler selv ikke bilder av mine barn på sosiale medier. Min niese har etter hun ble stor vært svært takknemlig for at hele hennes barndom ikke har blitt delt på sosiale medier av min søster. Og det skjønner jeg veldig godt. Kjenner jeg også syns det er helt greit at hele min barndom ikke ligger tilgjengelig for alle vennene til mine foreldre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (1 minutt siden):

Hvis barn blir mobbet for et bilde, så er det jo mobberne som er problemet, ikke bildet. 

Jeg synes det er festlig når pappa legger ut bilde av som treåring med sløyfe i året, på bursdagen min. Jeg var jo søt! Hvorfor skal man være flau over dette? Ingen av venninnene mine er flaue over bilder som ble tatt når vi var på barneskolen. 

Samme her. Leser at det er mange som er "sjeleglade" for at de ikke er lagt ut på nett, jeg synes det er helt i orden og nesten litt hyggelig :) Så lenge det ikke blir oversharing eller spam har jeg virkelig ingen problemer mer det.

Anonymkode: 7a47d...972

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er ok at foreldre legger ut bilder på lukket profil med egne venner og familie. Det burde da være lov! 
men å dele bilder, videoer på sosiale medier som tiktok så hele verden kan se føler jeg er helt galt!

jeg har hvert år delt et bilde av ungene når de har bursdag og skrevet idag fyller denne fine ungen 7 år.

men så har jeg et lukket innlegg som KUN jeg kan se, der jeg deler om året som har vært og hvordan eller hva som barnet har sakt eller gjort noe nytt. Min mann og barn vet at dette ligger ute men ingen andre enn jeg kan se eller lese det. Jeg har sakt at når jeg en dag er død, kan dere gå innom å lese hvordan deres liv har vært fra år til år 

Anonymkode: e7143...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Leser at det er mange som er "sjeleglade" for at de ikke er lagt ut på nett, jeg synes det er helt i orden og nesten litt hyggelig :) Så lenge det ikke blir oversharing eller spam har jeg virkelig ingen problemer mer det.

Og fornuftige folk deler ikke "hele barndommen" uansett. Mine foreldre er fornuftige irl, og de er fornuftige på nett, heldigvis.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, samt svar til dette. 

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Å fullstendig unngå bilder av barnet er helt umulig. Skolen tar bilder, fritidsaktiviteter tar bilder og fremmede tar bilder hvor ditt barn tilfeldigvis er med.

Jeg deler ikke bilder av barna på sosiale medier, men det er fordi jeg respekterer deres rett til privatliv, ikke fordi jeg er redd for KI og pedoer.

Anonymkode: 705e0...308

AnonymBruker
Skrevet

Nest etter varianter av spørsmålet "Hvor ofte skifter du sengetøy?" må dette være det spørsmålet som er vanligst her på KG. Og alltid er det en nedlatende og moraliserende tone over innleggene. 

Men altså: det finnes milliarder av bilder av barn på internett. At noen skal velge akkurat ditt bilde og manipulere det, med eller uten hjelp av KI, er veldig lite sannsynlig. Dessuten virker det for meg som at det blir færre og færre som eksponerer barna sine i særlig grad lenger. Ett og annet bilde der barna forekommer på avstand, i en gruppe-setting eller liknende har virkelig ingen ting å si. Mange unger er oftere avbildet i lokalavisa enn i foreldrenes sosiale medier, for å si det slik. 

Anonymkode: 2c6f4...3e5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Å fullstendig unngå bilder av barnet er helt umulig. Skolen tar bilder, fritidsaktiviteter tar bilder og fremmede tar bilder hvor ditt barn tilfeldigvis er med.

Jeg deler ikke bilder av barna på sosiale medier, men det er fordi jeg respekterer deres rett til privatliv, ikke fordi jeg er redd for KI og pedoer.

Skole og idrett har ikke lov å dele bildet av barn uten samtykke. 

AnonymBruker
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (10 minutter siden):

Skole og idrett har ikke lov å dele bildet av barn uten samtykke. 

Hvis det er del av en "naturlig gruppe" mener jeg det er åpent for det, jo. Om ikke ville det jo vært umulig å legge ut bilder av 17. maitog og konserter liksom.

Mange har dessuten et hake-av-system ved påmelding eller annen kommunikasjon. Mange som samtykker der, det gjør meg ingenting om poden navnløst havner på forsiden av sommerskolens brosjyre. Og så er det bra at de som ikke ønsker dette kan reservere seg, det må naturligvis respekteres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Men hvorfor skriver du en tråd om folk som legger ut bilder på sosiale medier. Når du selv velger å gjøre det? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig.

I barnehage, skole og fritidsaktiviteter må man skrive under på samtykke. Hvis man legger merke til at noen prøver å ta bilde, så er det jo bare å si ifra til h*n gjør det.

Anonymkode: a2c33...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men hvorfor skriver du en tråd om folk som legger ut bilder på sosiale medier. Når du selv velger å gjøre det? 

Fordi dette er et debattforum og jeg er en av dem som ikke ser noe problem med å legge ut noen bilder ny og ne.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig.

I barnehage, skole og fritidsaktiviteter må man skrive under på samtykke. Hvis man legger merke til at noen prøver å ta bilde, så er det jo bare å si ifra til h*n gjør det.

Anonymkode: a2c33...d2c

Ikke helt riktig. Samtykke kreves bare hvis enkeltpersoner er hovedmotivet. For situasjonsbilder der personer bare er en liten del av motivet, for eksempel oversiktsbilder fra en fotballkamp, er det normalt ikke krav om samtykke.

Og du kan ikke føle med hele tiden. Folk tar bilder overalt og barnet kan tilfeldigvis være med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt riktig. Samtykke kreves bare hvis enkeltpersoner er hovedmotivet. For situasjonsbilder der personer bare er en liten del av motivet, for eksempel oversiktsbilder fra en fotballkamp, er det normalt ikke krav om samtykke.

Og du kan ikke føle med hele tiden. Folk tar bilder overalt og barnet kan tilfeldigvis være med.

Men man kan faktisk gjøre sitt for å unngå eksponering så langt det lar seg gjøre. Jeg tenker at det er vår oppgave som foreldre. Det er en utrolig enkel oppgave, egentlig, men mange er jo bare interessert i likes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...